KPN haalt beloofde snelheid niet.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 931423

Topicstarter
Bij KPN zo'n mooi contract afgesloten met 100Mb, helaas red ik maar max. 60Mb. Op dit moment 55.46 Mbps. En upload 22.55Mbps

KPN heeft ondertussen al 2 monteurs gestuurd.. aan de kabel lag het niet en de kast schijnt ook goed te zijn. Als ik naar fourstack ga staat er het volgende...

Wat: Koper
Beschikbaar: Small green check
Distributiepunt(en): SDF, MDF
Technologie: Internet Snelheid
Koper/DSL: 103 Mbit/s

Wat: FttH
Beschikbaar: Small red cross

De wijkcentrale staat op 2.432 meter
Straatkast 224 meter

De monteur van vandaag gaf aan dat de kast te ver staat, waardoor ik dus geen 100Mbps kan halen.

Iemand een advies wat ik nog kan doen? Van KPN wordt ik niet veel wijzer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik zie dat er Glasvezel aanwezig is op jou huis. Ben je momenteel verbonden met Glasvezel of DSL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DSL, want als ik naar de website van KPN ga geeft deze het volgende aan:

Helaas, nog geen KPN glasvezel Meer informatie
Op dit adres is nog geen KPN glasvezel aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 22:46
rens-br schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:46:
Ik zie dat er Glasvezel aanwezig is op jou huis. Ben je momenteel verbonden met Glasvezel of DSL?
Is niet beschikbaar. Er staat Glasvezel, maar omdat het zo van de Netco site is gekopieerd, komt niet het kruisje erachter te staan, maar een Small Red Cross: Afbeeldingslocatie: https://netco-fpi-info.fourstack.nl/assets/small_red_cross-071283d743840326bd0f5ca9012ef4f9.png

[ Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 09-06-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
krakendmodem schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:47:
[...]

Is niet beschikbaar. Er staat Glasvezel, maar omdat het zo van de Netco site is gekopieerd, komt niet het kruisje erachter te staan, maar een Small Red Cross.
Klopt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Anoniem: 931423 en @krakendmodem haha jullie hebben helemaal gelijk :) Verkeerd gekeken. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krakendmodem
:P Kan gebeuren

@Anoniem: 931423 Zou je de lijnwaarden kunnen posten? (Experiabox onder Status, en dan Geavanceeerd)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:31

Wildfire

Joy to the world!

Anoniem: 931423 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:45:

Bij KPN zo'n mooi contract afgesloten met 100Mb, helaas red ik maar max. 60Mb. Op dit moment 55.46 Mbps. En upload 22.55Mbps

KPN heeft ondertussen al 2 monteurs gestuurd.. aan de kabel lag het niet en de kast schijnt ook goed te zijn. Als ik naar fourstack ga staat er het volgende...

Wat: Koper
Beschikbaar: Small green check
Distributiepunt(en): SDF, MDF
Technologie: Internet Snelheid
Koper/DSL: 103 Mbit/s

Wat: FttH
Beschikbaar: Small red cross

De wijkcentrale staat op 2.432 meter
Straatkast 224 meter

De monteur van vandaag gaf aan dat de kast te ver staat, waardoor ik dus geen 100Mbps kan halen.

Iemand een advies wat ik nog kan doen? Van KPN wordt ik niet veel wijzer.
Dat verhaal over de afstand klopt in ieder geval niet. Met VDSL hoor je op deze afstand grofweg 50 tot max 60 mbit/sec te halen en met vectoring moet 100 mbit/sec zeker lukken als de lijn in orde is.

Bron: mezelf (KPN monteur) :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@krakendmodem dit bedoel je?:

Link status Up
Showtime 0 h 2 min 35 s
Modulation type VDSL
Actual rate (Up/Down) 24248/63473 kbps
Attainable rate (Up/Down) 20807/64225 kbps
Noise margin (Up/Down) 5.1/4.8 dB
Line attenuation (Up/Down) 2.4/7.5 dB
Output power (Up/Down) -0.9/12.5 dBm
Data path (Up/Down) Interleaved/Interleaved
Interleave depth (Up/Down) 2/8
Interleave delay (Up/Down) 0/0 ms
INP (Up/Down) 70/75 Symbolen
Profile 17a
CRC errors (Up/Down) 20/527
FEC errors (Up/Down) 18790/285332

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Anoniem: 931423 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:23:
@krakendmodem dit bedoel je?:

Link status Up
Showtime 0 h 2 min 35 s
Modulation type VDSL
Actual rate (Up/Down) 24248/63473 kbps
Attainable rate (Up/Down) 20807/64225 kbps
Noise margin (Up/Down) 5.1/4.8 dB
Interleave depth (Up/Down) 2/8
INP (Up/Down) 70/75 Symbolen
Profile 17a
CRC errors (Up/Down) 20/527
FEC errors (Up/Down) 18790/285332
Er is ook iets niet goed met je lijn. Veel te veel CRC-errors. KPN Hanteert maximaal 1 CRC-fout per kwartier als grens en in nog geen drie minuten heb jij er al honderden...

-- Edit: nou ja, hoef niet de lijn te zijn maar kan ook aan een slecht ISRA of verbinding van ISRA naar modem liggen. Maar het is iig zeker niet goed!

[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 09-06-2017 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks @Wildfire nu nog de vraag hoe ik dit er doorheen ga krijgen bij de KPN klantenservice.. Die gaan natuurlijk nooit begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-06 22:53
Anoniem: 931423 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:27:
Thanks @Wildfire nu nog de vraag hoe ik dit er doorheen ga krijgen bij de KPN klantenservice.. Die gaan natuurlijk nooit begrijpen.
Dan geef je aan dat een kennis, welke monteur is bij hullie, dit heeft aangegeven. En als zij het zelf niet weten, dat ze niet maar in het ticket moeten zetten en doorsturen. Tevens zijn dit soort meldingen ook wel te vinden op het KPN forum, kan je ze daarheen verwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Anoniem: 931423 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:27:
Tsja dat hangt denk ik toch af van wie je aan de lijn krijgt... maar je kunt in ieder geval duidelijk aangegeven dat je modem in een paar minuten al honderden CRC-fouten aangeeft (onherstelbare fouten dus) en dat is ver buiten de voor KPN acceptabele norm. Daarnaast moet je, als je vectoring VDSL hebt, op deze afstand 100mbit kunnen halen. De snelheid die je nu haalt suggereert dat je normaal VDSL hebt dus zonder vectoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Meldt je probleem met bijbehorende status gegevens op het KPN forum. Daar wordt je zeker geholpen door één van de Webcare medewerkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:24
Bij VDSL is het toch tot [snelheid]?
Wat is dan de beloofde snelheid die KPN je zou moeten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Deshmir schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:34:
Bij VDSL is het toch tot [snelheid]?
Wat is dan de beloofde snelheid die KPN je zou moeten geven?
Die 'tot'-snelheden zijn voornamelijk afhankelijk van de afstand en de lengte van de lijn. Op 224 meter zoals de TS zou hij 100mbit moeten kunnen halen mits de lijn kwalitatief een beetje fatsoenlijk is.

Ik heb daar een mooi document met grafieken voor. Kan ik mooi zien wat op bepaalde afstanden mogelijk zou moeten zijn met ADSL2+, VDSL, VVDSL en bonding.

[ Voor 15% gewijzigd door Wildfire op 09-06-2017 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De vele CRC errors in korte tijd tonen al aan dat er iets mis is met de lijn en/of de verbindingen. Gewoon aanmelden op het KPN forum, daar wordt je zeker geholpen

[ Voor 4% gewijzigd door Pierre_nr1 op 09-06-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga contact opnemen met ze, bedankt voor jullie hulp. Laat zo nog even weten wat ze zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Je kunt in ieder geval zeggen dat een KPN-monteur die je via via kent ook even naar je modemwaardes enzo gekeken heeft en ook al aangeeft dat er iets niet goed is. Weet niet of het zal helpen maar valt te proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigilens
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 21:30
Ik zou op het kpn forum een post aanmaken. En hierin de lijn waarde zetten. Ik heb zelf goede ervaringen met het kpn forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
KPN: Ik zie dat er Vectoring VDSL op jouw adres mogelijk zou moeten zijn. en dat dit nu ook de drager is waarop je bent aangesloten.
Ik: Oke, maar ik haal dit: Download 55.46 Mbps. En upload 22.55Mbps
Ik: En heb een heleboel CRC fouten. En fourstack geeft ook aan: Koper/DSL 103 Mbit/s
KPN: Ik heb hier ook een iets uitgebreidere Fourstack voor me: 100.00 via VVDSL
Ik: Hoe kan ik dan zo weinig halen?
KPN: DSL check geeft de resultaten die de monteur ook heeft genoteerd in de metingen. Ik zie ook dat de melding nog in behandeling is bij de collega's van de technische dienst.
Ik: Vanochtend is de TD geweest, hij gaf aan dat het hier niet haalbaar is.
Heb nu al 2 monteurs gehad, elke keer een ander verhaal.
KPN: Zoals ik al zei: De melding is nog in behandeling bij mijn collega's. monteur die vandaag is geweest heeft melding gedaan richting mijn collega's om dit verder te onderzoeken, waarom jij het niet haalt.
en waar al die CRC fouten vandaan komen.
Ik: Nou ja, hij gaat hier weg met de mededeling dat het niet meer gaat worden gezien de straatkast welke te ver staat en dat ik 100Mb moet laten uitzetten door jullie.. en jij zegt dit nu weer? nu snap ik er helemaal niks meer van.
KPN: Ik geef aam hoe ik het zie in de storingsmelding. Hij staat nog steeds open en is nog in behandeling bij mijn collega's
Ik: Oke, dan hoor ik het wel weer een keer.. ben ondertussen al vanaf 18 mei hier achteraan aan t vragen/lopen. En niemand kan mij voorzien van een duidelijk antwoord of het nou wel of niet kan.
KPN: Ik ga er vanuit dat de huidige melding goed onderzocht zal worden en je een duidelijk antwoord gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat was even via de chat, ga ik het forum ook nog maar even proberen.. Vanochtend is mij namelijk echt verteld dat ik het maar op moest zeggen die 100Mbps, want het was niet haalbaar. En nu staat de melding nog open en in behandeling..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Hou het goed in de gaten. Zoals ik al zei, met vectoring VDSL moet op 224 meter afstand tot de buitenring zo'n 100mbit haalbaar zijn. Haal je dat niet, dan staat ofwel vectoring nog uit of is er iets mis me lijn zelf of je ISRA.

Het is dat ik momenteel niet in mijn monteursapp kan anders had ik e.e.a. zelf nog even op afstand nagemeten voor je :)

[ Voor 21% gewijzigd door Wildfire op 09-06-2017 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Wildfire In ieder geval onwijs bedankt voor je moeite. KPN laat zich nog niet horen op t Forum. Zal wel trager gaan dan chat en bellen denk ik? Ben benieuwd wanneer ik weer iets hoor, niet dat mijn internet het niet doet, dus zo'n drama is het ook niet. Maar elke keer een ander verhaal van ze schept ook niet echt duidelijkheid ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Zoals wildfire aan geeft moet het makkelijk haalbaar zijn. Ik zit op 350 meter met 108 mb.

Welk type modem heb je? V10 of V9?

Zijn de CRC fouten oplopend of alleen bij de verbindings opbouw?

Het kan zijn dat er iets stoort op je lijn waardoor het modem niet op snelheid komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Racer89

Heb mijn router zojuist nogmaals gereset.. (20ste keer ondertussen denk) Het is een V10 en de fouten in de CRC zijn nu ineens weg. Zit nu op 47.62Mbps download en 22.23Mbps upload. Dus nog minder dan de helft.

Link status Up
Showtime 0 h 3 min 11 s
Modulation type VDSL
Actual rate (Up/Down) 25150/62153 kbps
Attainable rate (Up/Down) 25150/64435 kbps
Noise margin (Up/Down) 5/5.4 dB
Interleave depth (Up/Down) 4/4
INP (Up/Down) 79/80 Symbolen
Profile 17a
CRC errors (Up/Down) 0/0
FEC errors (Up/Down) 0/0

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 931423 op 10-06-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:21
Als je steeds je modem gaat resetten, dan denkt de DSLAM dat je verbinding instabiel is, en gaat de snelheid verlagen. Gewoon een paar weken nergens aanzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pilovali schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:48:
Als je steeds je modem gaat resetten, dan denkt de DSLAM dat je verbinding instabiel is, en gaat de snelheid verlagen. Gewoon een paar weken nergens aanzitten.
Oh.. |:( Beetje vreemd dat KPN me dan adviseert bij lage snelheid om even de modem te resetten.. :-( In het begin overigens nooit gereset hoor, 100Mbps nog nooit bereikt. Nieuwe modem alles al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Ik denk dat jou CRC fouten zijn ontstaan bij de verbindings opbouw. Je moet kijken of deze oplopen na een paar minuten. De snelheid van VVDSL word berekend door de DSLAM dus je moet hem even een paar minuten geven voordat hij de snelheid heeft.

Het resetten van het modem is zeker niet goed, maar er zit tegenwoordig geen DLM meer op VVDSL verbinden. Hierdoor regelt hij de snelheid dus ook niet terug.

Ik denk dat er een verstoorder op de lijn zit bij jou, of de verbinding draait maar op 1 ader i.p.v. 2 aders.

[ Voor 12% gewijzigd door Racer89 op 10-06-2017 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 13:26
Racer89 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 12:40:
Het resetten van het modem is zeker niet goed, maar er zit tegenwoordig geen DLM meer op VVDSL verbinden. Hierdoor regelt hij de snelheid dus ook niet terug.
Klinkt leuk, geen DLM. Maar er is gewoon ALR die de snelheid terug brengt en dat is hier dus gebeurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Waar staat ALR voor? Aangezien ik deze niet ken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Racer89 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 15:54:
Waar staat ALR voor? Aangezien ik deze niet ken.
Adaptive Line Rate. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RobinF schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:07:
[...]
Klinkt leuk, geen DLM. Maar er is gewoon ALR die de snelheid terug brengt en dat is hier dus gebeurd
En dat kan KPN dan gewoon herstellen of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 01:03
Wellicht kan een monteur nog een ander aderpaar proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Net gesproken met KPN, maar een 100Mbps lijn schijnt echt niet mogelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Als jouw verbinding echt uit de straatkast komt op ca. 225 meter afstand èn die buitenring kabelverdeler heeft vectoring geactiveerd, dan moet jij op die afstand rond de 100mbit kunnen halen.

Dus ofwel er is geen vectoring mogelijk, of je verbinding zit via de kabelverdeler nog doorverbonden naar de hoofdverdeler (centrale) en dan is die snelheid inderdaad niet mogelijk...

@Anoniem: 931423 Als je me ff je postcode en huisnummer per DM stuurt zal ik morgen (wanneer ik weer in m'n monteurstool kan) eens je lijn nameten en eventueel resetten. Kijken wat er dan gebeurt.

[ Voor 20% gewijzigd door Wildfire op 12-06-2017 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Wildfire schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:51:
Als jouw verbinding echt uit de straatkast komt op ca. 225 meter afstand èn die buitenring kabelverdeler heeft vectoring geactiveerd, dan moet jij op die afstand rond de 100mbit kunnen halen.

Dus ofwel er is geen vectoring mogelijk, of je verbinding zit via de kabelverdeler nog doorverbonden naar de hoofdverdeler (centrale) en dan is die snelheid inderdaad niet mogelijk...
20Mbit upload op de wijkcentrale? Doe mij dat ook effe :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

krakendmodem schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:56:
[...]

20Mbit upload op de wijkcentrale? Doe mij dat ook effe :+.
Bonded VDSL (geen vectoring dus) op wijkcentrale kun je daar wel in de buurt komen hoor. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Wildfire op 12-06-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Wildfire schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:57:
[...]

Bonded VDSL op wijkcentrale kun je daar wel in de buurt komen hoor. :)
Op bonding zit toch ook maar max 10Mbi upt?

En dat op ruim 2km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

krakendmodem schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:58:
[...]

Op bonding zit toch ook maar max 10Mbi upt?

En dat op ruim 2km.
Ik heb het over aansluitingen op korte afstand natuurlijk. Maar goed, verder niet relevant in het verhaal van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wildfire schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:51:

@Anoniem: 931423 Als je me ff je postcode en huisnummer per DM stuurt zal ik morgen (wanneer ik weer in m'n monteurstool kan) eens je lijn nameten en eventueel resetten. Kijken wat er dan gebeurt.
Heb gevraagd of vectoring aanstond, toen gaf hij aan dat dat standaard aanstaat anders zou ik helemaal geen internet hebben? :o schiet mij maar lek, ik ben het ff kwijt.. :+

Thanks, ga het even DM-en naar je.
Pagina: 1