Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:48
Beste Tweakers,

Ik zit in een vervelende situatie met mijn werk. Het volgende is het geval:
Toen ik terug kwam van een (naar mijn idee) welverdiende vakantie na een migratietraject van welgeteld twee weken moest ik meteen bij mijn manager komen voor een gesprekje. Nu is dat niet heel raar, dit gebeurt vaker, om verschillende redenen. Ik kwam dus geheel onvoorbereid op het gesprek wat komen ging, nietsvermoedend op kantoor van de manager.

overigens, een kleine toevoeging: we zijn sinds kort een zelforganiserend team. Hierbij is onze manager opgenomen als Teamleider en leggen we verantwoording af naar de manager daarboven.

Goed, in het gesprek kwam naar boven dat ik niet productief genoeg zou zijn en dat ik een loopje zou nemen met de werktijden. Ik kan mij hier totaal niet in vinden, sterker nog, mijn teamleden ook niet. Ik zat dus met stijgende verbazing te luisteren naar het relaas. Toen ik vroeg wat dan de te nemen stappen waren, was dat ik een urenstaat moet gaan bijhouden van mijn dagelijkse werkzaamheden en dat ik mij op gezette tijden aan- en afmeldt bij de (voormalig) manager.

Ik heb achteraf sterk de indruk dat dit een tactiek is om mij weg te pesten. Ik ben ook voornemens dit met mijn nieuwe manager te bespreken (ik spreek deze man eigenlijk nooit, terwijl mijn vorige manager dat bijna dagelijks doet) maar ben bang dat ik achter het net ga vissen.

Wat duidelijk is, is dat de werksfeer dusdanig is verstoord dat ik hier niet meer wil werken. Echter wil ik mij niet laten wegpesten en mijn kansen op een WW uitkering verspelen door zelf op te stappen.
Er is overigens geen recent dossier van mij bij PZ beschikbaar, dat heb ik wel even gecontroleerd.

Maar nu mijn vraag: wat is voor mij de beste te ondernemen actie?
Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen helpen.

Met zo'n administrator heb je geen users meer nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Als je het echt zat bent dan ga je nu op zoek naar vacatures en solliciteren. Zodra je wat hebt gevonden netjes je ontslag indienen en opzegtermijn respecteren.

Ik mag toch aannemen dat ze iets van bewijs of een rapport hadden van hun constateringen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Volgens mij snapt je voormalig manager en nu teamleider absoluut niet wat een zelforganiserend team is, en is hij zijn nieuwe functie in aan het vullen met de grootst mogelijke onzin.

Aan- en afmelden op gezette tijden? Is dit de kleuterschool? Zelforganiserende teams maken toch hopelijk zelf uit wat de optimale tijden zijn om samen te komen en om "aanwezig" te zijn? En waarop baseert de teamleider zijn vermoedens, als de rest van het team dit anders ziet?

Ik zou eens gaan spreken met de teamleider over waarom hij deze stappen noodzakelijk acht. Deze manier van "teamleiden" is killing voor zelforganiserende teams.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:18:
Als je het echt zat bent dan ga je nu op zoek naar vacatures en solliciteren. Zodra je wat hebt gevonden netjes je ontslag indienen en opzegtermijn respecteren.

Ik mag toch aannemen dat ze iets van bewijs of een rapport hadden van hun constateringen?
Nee, hij had geen goede onderbouwing, behalve dat hij dit zelf constateerde en op basis daarvan handelt. Overigens ben ik inderdaad zoekende, maar ik wil nog wel de periode dat ik hier werk, mijn werk normaal kunnen uitvoeren zonder dat ik me een kleuter voel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
Jeroenneman schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:19:
Volgens mij snapt je voormalig manager en nu teamleider absoluut niet wat een zelforganiserend team is, en is hij zijn nieuwe functie in aan het vullen met de grootst mogelijke onzin.

Aan- en afmelden op gezette tijden? Is dit de kleuterschool? Zelforganiserende teams maken toch hopelijk zelf uit wat de optimale tijden zijn om samen te komen en om "aanwezig" te zijn? En waarop baseert de teamleider zijn vermoedens, als de rest van het team dit anders ziet?

Ik zou eens gaan spreken met de teamleider over waarom hij deze stappen noodzakelijk acht. Deze manier van "teamleiden" is killing voor zelforganiserende teams.
Inderdaad, ik heb dat idee ook, echter heb ik niet de behoefte om met deze destructieve "leider" in gesprek te gaan. Ik ben namelijk niet de eerste die wordt weggepest door hem. Voor mij zijn er al 3 collega's vertrokken. Ik ben echter van plan dit ook daadwerkelijk naar boven te brengen indien mogelijk, omdat ik hem dit niet gun.

Mijn keuze is al gemaakt, de dagen bij deze werkgever zijn geteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-06 14:49
Je kunt natuurlijk netjes je uren bijhouden maar hem er ook even duidelijk op wijzen dat overuren in dat geval danwel netjes uitbetaald dienen te worden of ingeruild voor vrije uren etc. Dat het spelletje beide kanten op werkt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 18:18
Ik zou er gewoon helemaal schijt aan hebben denk ik en gelijk naar die hogere manager gaan. Zeker als het onterecht is hebben ze geen poot om op te staan. Hebben jullie een interne klachtenprocedure? Want dit is typisch iets waarvoor dat soort procedures gemaakt zijn.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:25
En als je gewoon doodleuk zegt dat je gewoon met de werkzaamheden wil doorgaan maar niet wil voldoen aan het volgende punt:
"urenstaat moet gaan bijhouden van mijn dagelijkse werkzaamheden en dat ik mij op gezette tijden aan- en afmeldt bij de (voormalig) manager."
Mocht je enkel op dat punt op straat worden gezet (wat ik heel vreemd zou vinden) heb je in elk geval je WW nog. Geen idee alleen hoe dat zit met eventuele referenties of iets (als die al goed waren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:43
MrAngry schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:28:
Ik zou er gewoon helemaal schijt aan hebben denk ik en gelijk naar die hogere manager gaan. Zeker als het onterecht is hebben ze geen poot om op te staan.
Mee eens. Gewoon naar de hogere/nieuwe manager toe stappen en zeggen wat er voorgevallen is. Maar eens kijken wat zijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

In mijn oren (en op basis van de beperkte informatie) klinkt het alsof de manager in kwestie zijn baan op de tocht ziet staan. In paniek probeert hij allerlei verantwoordelijkheden naar zichzelf toe te trekken. Wat is precies zijn positie in de nieuwe situatie? Teamleider zegt mij niet zoveel, want dat kan net zo goed een meewerkend voorman zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Een belangrijke vraag die ik zou stellen is, waaruit blijkt dat.

* Is het aan te tonen door jou of door je baas dat je wel of niet te laat bent gekomen?
* Waaruit blijkt dat je niet productief bent? Zijn er deadlines of targets e.d. niet behaald?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Heeft deze manager/teamleider formeel nog de leiding? Kan hij de dingen doen die hij nu doet?

Of het antwoord hierop ja of nee is, ik zou sowieso naar de nieuwe manager stappen om het te bespreken. Ga er open in, niet te aanvallend, om te vragen of dit de bedoeling is en dat je je onheus bejegend voelt door de teamleider. Kijken hoe die er op reageert. Voor hetzelfde geld mag meneer dit helemaal niet doen en wordt hij op het matje geroepen ipv jij. Zolang jij kan overleggen dat zijn claims ongegrond zijn, zoals je als zegt zien collega's het ook niet dus die kunnen getuigen, sta je op zich best sterk.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willion01
  • Laatst online: 07-03-2022
Ontslag nemen met een lange opzegtermijn.
De opzegtermijn in jouw contract is een minimale, er is geen maximale volgens mij...

Ik heb zelf in maart mijn ontslag genomen per 1 september.
Dit werpt een duidelijk ander perspectief op de relatie en tevens verschuift de machtsverhouding. Erg interessant wat er nu gaande is.

In 6 maanden vind je wel een nieuwe baan, zeker gezien het huidig economische klimaat.

Momenteel doe ik de zaken naar eigen inzage en volgens heldere afspraken, welke inderdaad wederzijds zijn. Er is 1 woord dat ik nu beter kan gebruiken: NEE.

Ik pak geen nieuwe dingen op, volg alleen nog vergaderingen die voor beide partijen nuttig zijn en ben 3 dagdelen aanwezig op kantoor, de rest werk ik thuis.

Mijn teamleider die onlangs A.I. is aangesteld om ons zelfsturende team te sturen (?) kan hier ook maar moeilijk mee omgaan. Snerende opmerkingen en "humor" die niemand snapt. Ik blijf zakelijk en vriendelijk, ga er vooral niet in mee. Zegt uiteindelijk meer over hem dan over mij.

De sfeer op kantoor is weer goed en ondertussen heb ik een nieuwe baan met meer salaris, leuke collega's (heb in overleg besloten al een dag mee te werken aldaar) en veel perspectief. Win-win-win. Nu is het weekend... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
SmurfLink schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:52:
Heeft deze manager/teamleider formeel nog de leiding? Kan hij de dingen doen die hij nu doet?

Of het antwoord hierop ja of nee is, ik zou sowieso naar de nieuwe manager stappen om het te bespreken. Ga er open in, niet te aanvallend, om te vragen of dit de bedoeling is en dat je je onheus bejegend voelt door de teamleider. Kijken hoe die er op reageert. Voor hetzelfde geld mag meneer dit helemaal niet doen en wordt hij op het matje geroepen ipv jij. Zolang jij kan overleggen dat zijn claims ongegrond zijn, zoals je als zegt zien collega's het ook niet dus die kunnen getuigen, sta je op zich best sterk.
Nee, hij is formeel geen manager meer. Hij mag dit dus inderdaad ook niet. Ik was echter zo overrompeld door het gesprek dat ik dit geaccepteerd heb, vanwege zijn vorige rol.

Ik ga zeker het gesprek met mijn nieuwe manager aan en vertel hem hoe ik mij geïntimideerd voel door mijn collega en dat dit de werkhouding dermate verstoord dat ik niet meer met hem kan werken. Dit verstoord ook de verhoudingen in het team en komt dus de productiviteit niet ten goede.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Om direct na 1 gesprek al te besluiten dat je weg wilt lijkt mij wel wat voorbarig. Heb je je niet kunnen verweren tegen de aantijgingen? Speelt er niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 16:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als iemand zo tegen mij begint, dan komt hij bij mij de kamer niet eerder uit dan het moment dat het zo hoog oploopt dat die nieuwe manager er wel bij moet komen ;)

Mijn tip: wees assertiever met dit soort zaken en laat je de kop niet gek maken, maar ga het gesprek niet eerder verlaten.

Ik begrijp trouwens totaal de rol niet van deze collega vs je nieuwe manager. Jij volgens mij zelf ook niet echt.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 16:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

en dat ik een loopje zou nemen met de werktijden. Ik kan mij hier totaal niet in vinden, sterker nog, mijn teamleden ook niet.
Niet in vinden? Of gewoon niet waar? Als mijn baas mij verteld dat ik blijkbaar geen 40 uur werk, heeft hij binnen 30seconde mijn kloktijden op z'n bureau van afgelopen halfjaar. Het 'er niet in vinden' klinkt mij toch meer iets van 'er zit iets van waarheid in'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
SinergyX schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:35:
[...]

Niet in vinden? Of gewoon niet waar? Als mijn baas mij verteld dat ik blijkbaar geen 40 uur werk, heeft hij binnen 30seconde mijn kloktijden op z'n bureau van afgelopen halfjaar. Het 'er niet in vinden' klinkt mij toch meer iets van 'er zit iets van waarheid in'.
Ik denk dat hij meer effectieve werktijd zal bedoelen. Niet inkloktijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
CSB schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:12:
[...]

Nee, hij is formeel geen manager meer. Hij mag dit dus inderdaad ook niet. Ik was echter zo overrompeld door het gesprek dat ik dit geaccepteerd heb, vanwege zijn vorige rol.

Ik ga zeker het gesprek met mijn nieuwe manager aan en vertel hem hoe ik mij geïntimideerd voel door mijn collega en dat dit de werkhouding dermate verstoord dat ik niet meer met hem kan werken. Dit verstoord ook de verhoudingen in het team en komt dus de productiviteit niet ten goede.
Dan zou ik inderdaad dat gesprek aangaan. Ik snap dat je overrompeld bent door deze man, op zo'n moment is het lastig er assertief op in te gaan. Dus dan mag de nieuwe manager dit gaan oplossen, het is ten slotte zijn taak om te zorgen dat het team functioneert. Hoe staan jouw teamleden eigenlijk tegenover de oude manager?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CSB
[...]

Ik ben geen heilige, ik ben niet altijd op tijd (door verkeer of andere oorzaken) en zal niet altijd mijn verloren tijd inhalen. Echter gebeurt het ook vaak zat dat ik wel op tijd ben en langer doorwerk omdat ik wat wil afmaken, of dat ik extra werk i.v.m. een storing o.i.d. Ik probeer hier wel de balans in te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
SmurfLink schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:38:
[...]

Dan zou ik inderdaad dat gesprek aangaan. Ik snap dat je overrompeld bent door deze man, op zo'n moment is het lastig er assertief op in te gaan. Dus dan mag de nieuwe manager dit gaan oplossen, het is ten slotte zijn taak om te zorgen dat het team functioneert. Hoe staan jouw teamleden eigenlijk tegenover de oude manager?
De collega's die ik spreek geven aan mij aan dat zij hem ook als intimiderend ervaren en begrijpen niet dat ik mij op deze mate moet verantwoorden naar hem toe, omdat zij niet hetzelfde beeld van mij hebben die hij heeft. Zij geven ook aan eventueel voor ruggespraak beschikbaar te zijn, mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-06 16:29
Ha CSB,

Goed dat je hebt nagevraagd of er al sprake was van dossiervorming door de 'manager'. goed (voor jou) dat hier nog geen sprake van is. Een paar tips:
  • Maak zelf een gespreksverslag van dit vervelende gesprek en mail dit naar je manager. Zet die irritante ontvangst- en leesbevestigingen aan en bewaar ook hiervan kopietjes.
  • Als je manager / teamleider je 'opdraagt' om een urenstaat bij te houden, doe dit dan, alleen maar om te zorgen dat je hem geen stok in handen geeft waarmee hij je, op een later moment, kan slaan.
  • Vanaf nu alle gemaakte afspraken schriftelijk (per mail) bevestigen (ook weer met ontvangst- en leesbevestiging). Zorg dat je kopietjes van deze mails thuis hebt liggen.
  • Schrijf, voor jezelf, op wat je, wanneer en met wie besproken hebt, doe dit zo snel mogelijk na het gesprek.
  • Als het team daar 'veilig' genoeg voor is, stel je vermeende minder goede functioneren aan de orde in een teamoverleg.Maak ook hier een verslag van.
  • Check je rechtsbijstandsverzekering.
  • Ga solliciteren.
Sterkte / Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06 16:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

CSB schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:39:
[...]

Ik ben geen heilige, ik ben niet altijd op tijd (door verkeer of andere oorzaken) en zal niet altijd mijn verloren tijd inhalen. Echter gebeurt het ook vaak zat dat ik wel op tijd ben en langer doorwerk omdat ik wat wil afmaken, of dat ik extra werk i.v.m. een storing o.i.d. Ik probeer hier wel de balans in te houden.
Dan lijkt me dat een sterk gevalletje van selectieve observatie van je oud-manager. Wel zien dat je later komt, of eerder weggaat, maar je nooit langer zien werken (nadat hij waarschijnlijk al naar huis is). Mocht hij concrete voorbeelden hebben, denk ik dat je zulke situaties zal zien.

Ergens heb ik het idee dat hij waarschijnlijk weer van bovenaf op z'n flikker heeft gekregen, iemand moet het vergelden en dat weer doorgeschoven te krijgen.

Ik zou je 'teamleider' direct skippen en naar je echte manager gaan, niet alleen voor de onvrede over je gesprek, maar ook om te peilen of hij hiervan op de hoogte is. Laat jezelf niet overkomen als een 'zeur die niet tegen kritiek kan', zeker als het daarvoor nooit is besproken of voorgevallen, is het bijzonder dat het zo opeens allemaal komt.

Ik heb inmiddels genoeg collega's zou gevecht zien aan gaan, ga niet meteen hoog van de toren met rechtsbijstand etc, als er maar een sprankeltje waarheid in lijkt te zitten, zullen ze alleen nog maar meer tegengas geven.

[ Voor 8% gewijzigd door SinergyX op 09-06-2017 13:51 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-06 16:29
SinergyX schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:50:
[...]Ik heb inmiddels genoeg collega's zou gevecht zien aan gaan, ga niet meteen hoog van de toren met rechtsbijstand etc, als er maar een sprankeltje waarheid in lijkt te zitten, zullen ze alleen nog maar meer tegengas geven.
Eens! Nooit dreigen met een advocaat of de vakbond. Wanneer je dat doet ben je als snel je baan kwijt. De enige onderhandeling zal dan zijn over de hoogte van de ontslagvergoeding. Leg wél alles vast, zodat, als de situatie uit de hand loopt en je wel een beroep op een jurist moet doen, je ook zelf een dossier hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
We hebben dus een manager wiens "macht" beperkt is geraakt en dat weer probeert te grijpen. Ik zou deze "manager" niet overspringen door naar zijn (en jouw) baas te gaan. Maar het gesprek van voren af aan opnieuw voren, maar deze keer wel voorbereid. Dit wekt in alles de indruk dat het een uit te praten probleem is en elke vorm van escalatie het probleem alleen maar groter zal maken.
Als je echt zo hard werkt dat is die urenstaat in je voordeel, gewoon invullen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 15:36

PinusRigida

I put the p in pool.

Anoniem: 316512 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:20:
Om direct na 1 gesprek al te besluiten dat je weg wilt lijkt mij wel wat voorbarig. Heb je je niet kunnen verweren tegen de aantijgingen? Speelt er niet meer?
Ik kan TS z'n standpunt wel begrijpen, niet iedere WG is dezelfde, akkoord, niet iedere baan is dan ook dezelfde maar ik heb zulk gesprek niet één keer gehad in de 14 jaar dat ik voor m'n huidige WG werk en ik kan me voorstellen dat, als de dag komt dat ik zoiets -onterecht en ongefundeerd(!)- zou moeten horen van mijn WG dat ik ook m'n biezen pak.

Als het terecht is is het terecht, of zelfs al is het niet terecht; als de WG op z'n minst aantoonbare redenen -die misschien verkeerd werden geïnterpreteerd- zou kunnen voorleggen waartegen je je als WN zou kunnen verdedigen, maar als het effectief, zoals TS beweert compleet onterecht en uit de lucht gegrepen is: die dag dien ik mijn ontslag in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:18
We horen hier maar een kant van het verhaal natuurlijk.

Neem even de tijd, denk na over waarom die manager zo zou kunnen reageren, en praat er onder 4 ogen over met een paar collega's die je vertrouwt.

Kan je er niet mee leven, spreek dan de baas van de baas aan, en wees correct.
Dat je een paar weken je uren moet noteren .. so what. Doe het 6 weken, maar na 3 weken vergeet je het ineens door te sturen.
Als hij er dan niet expliciet naar vraagt, dan kan je er ook mee stoppen. Vraagt hij het ineens wel, dan haal je gewoon je nota's boven.

Leidt dat niet tot een betere werksfeer, HOU JE LOT DAN IN EIGEN HAND.
Begin rustig een andere job te zoeken en vertrek.
Hier advokaten of vakbonden bij halen lijkt me totaal contra productief, geen winnaars enkel verliezers.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Tommie12 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:33:
We horen hier maar een kant van het verhaal natuurlijk.
Idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:53

Barrycade

Through the...

Vraag eens feedback aan een collega die niet in je team zit en wat verder weg staat maar wel dichtgenoeg om je functioneren objectief te kunnen beoordelen.

We zien hier maar 1 kant van de medaille, maar je komt in je posts op mij wat dwingend over (dus wellicht ook richting je teamleaden). Dat je zo in de verdediging schiet en meteen naar PZ loopt om te vragen of er een dossier van je is (natuurlijk dat dienen ze te hebben...) laat mij in combinatie met wat zaken als "ik ben zoekende" toch wat twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Laatst online: 30-05 13:27
@CSB Je werkt toevallig niet bij een (zorg)verzekeraar? Verhaal klinkt nogal bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
Barrycade schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:47:
Vraag eens feedback aan een collega die niet in je team zit en wat verder weg staat maar wel dichtgenoeg om je functioneren objectief te kunnen beoordelen.

We zien hier maar 1 kant van de medaille, maar je komt in je posts op mij wat dwingend over (dus wellicht ook richting je teamleaden). Dat je zo in de verdediging schiet en meteen naar PZ loopt om te vragen of er een dossier van je is (natuurlijk dat dienen ze te hebben...) laat mij in combinatie met wat zaken als "ik ben zoekende" toch wat twijfelen.
Ik doe dit, omdat ik in de tijd dat ik bij deze werkgever onder deze manager werk al 3 collega's heb zien vertrekken die op vergelijkbare vreemde aantijgingen de laan uit zijn gestuurd. Zij waren, zoals sommigen hier ook suggereren, terughoudend en hebben uiteindelijk eieren voor hun geld gekozen (en dus werkt de afschrik-strategie van de manager, die toen ook daadwerkelijk manager was). Nu ligt de situatie anders en wil ik laten zien dat ik niet zomaar over me laat lopen en dit niet accepteer. Dat ik dan wat dwingend overkom kan ik me helemaal voorstellen. ;)

Daarnaast ga ik uiteraard ander werk zoeken om z.s.m. weg te zijn, want deze situatie is voor niemand fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
itsleon schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:51:
@CSB Je werkt toevallig niet bij een (zorg)verzekeraar? Verhaal klinkt nogal bekend.
Nee, dat niet. Jammer genoeg komt dit bij vrij veel organisaties voor hoor. Zoek maar op Destructief Leidinggevende in Google...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Laatst online: 30-05 13:27
CSB schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:18:
[...]

Nee, dat niet. Jammer genoeg komt dit bij vrij veel organisaties voor hoor. Zoek maar op Destructief Leidinggevende in Google...
Heb namelijk precies het zelfde gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

CSB schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:18:
[...]

Nog zo eentje om te Googlen: The Peter Principle...

Zo'n fenomeen hebben wij hier jaren geleden gehad... ze heeft het toen ook geschopt tot "leidinggevende" maar het probleem heeft zichzelf uiteindelijk opgelost doordat het op den duur ook voor haar leidinggevenden duidelijk was dat het haar om het prestige van de titel te doen was maar ze verder compleet incompetent was. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Zie ook "Snakes in Suits: When Psychopaths Go to Work".

De belangrijkste regel: discussie is onmogelijk. Het is zijn woord tegen dat van jou, en als het maar een beetje een overtuigende charmeur is (en dat zijn ze in 99% van de gevallen ook -- vandaar "slang") dan heb jij het nakijken en ja, ook bij het hogere management die het eigenlijk voor jou op zouden moeten nemen.

Het enige wat je in die situatie kunt doen: materiaal verzamelen (enerzijds om aan te tonen dat je altijd hebt geprobeerd om je werk zo goed mogelijk te doen, anderzijds om aan te tonen dat zijn argumenten totaal uit de lucht zijn gegrepen), en vervolgens kiezen om zelf te vertrekken of een ontslag met wederzijds goedvinden af te wachten. Want ontslag gaat op korte termijn hoe dan ook gebeuren, want dit soort figuren willen gewoon van je af. De schade die dat met zich meebrengt, want vertrek van een goede arbeidskracht, interesseert dit soort volk absoluut niet. En het eerste wat ze proberen is om je weg te treiteren, in de hoop dat je zelf vertrekt want dat is lekker makkelijk (en goedkoop).

Echter, in dat geval kun je geen aanspraak maken op een ontslagvergoeding. Bij wederzijds goedvinden wel. En ik zou in jouw geval zeker niet zelf vertrekken, maar het op dat punt uit laten komen. Immers is het niet jouw schuld dat je manager een gewetensloze psychopaat is. Ik zou dus zowiezo contact opnemen met een arbeidsjurist, die kan je (tegen een kleine vergoeding) exact vertellen wat je mogelijkheden op dit vlak zijn.

Succes!

[ Voor 12% gewijzigd door mindcrash op 09-06-2017 15:56 ]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 16:53
[...]

Met wat je beschrijft kan ik me wel voorstellen dat je teamleider daar moeite mee heeft.
Er wordt gewoon van werknemers verwacht dat ze zich houden aan de werktijden.
Daarnaast wordt er ook verwacht dat men een "klus" afmaakt als dat planning technisch nodig is.
Met een opmerking als "ik ben niet altijd op tijd (met wat voor reden dan ook) en zal niet altijd mijn verloren tijd inhalen" schiet je als werknemer ernstig te kort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dorus12 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:57:
[...]

Met wat je beschrijft kan ik me wel voorstellen dat je teamleider daar moeite mee heeft.
Daarnaast wordt er ook verwacht dat men een "klus" afmaakt als dat planning technisch nodig is.
Met een opmerking als "ik ben niet altijd op tijd (met wat voor reden dan ook) en zal niet altijd mijn verloren tijd inhalen" schiet je als werknemer ernstig te kort.
Op wat voor manier? Mijn werkgever heeft uberhaupt geen vaste tijden (enkel tijdsframe waarin je er officieel moet zijn, maar dat maakt ook niemand wat uit). Maar als een werkgever eist dat jij altijd er precies binnen de officiele uren er bent voor iets als een developersfunctie (als je in ploegendienst in een fabriek werkt is het natuurlijk een ander verhaal), dan zou het automatisch ook zo horen te zijn dat de werknemer dat precies doet, en niet meer. Of op zijn minst anders direct overuren schrijft.

Als de werkgever niet flexibel is, waarom zou de werknemer dat dan wel gaan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:11
Dorus12 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:57:
[...]

Ben ik het totaal niet meer eens, ik denk dat wat TS beschrijft meer getuigt van goed werknemersschap dan de "9-tot-5" mentaliteit waar iedereen maar loopt te zeuren dat die 8 uurtjes per dag productief gevuld moeten worden. TS laat zien dat hij er is wanneer nodig en dat hij in staat is zijn eigen planning te hanteren waarbij de werkgever niets te kort komt.
Alles, in context, ziet dit er inderdaad uit als simpelweg pesten. Lekker rond gaan zoeken, ik ga er van uit dat TS in de IT zit, en zoals we allemaal weten hoeven we dan niet bang te zijn voor een eventuele periode zonder werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Je er niet in kunnen vinden is een nette manier om wat lul je nou te zeggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 16:53
Powergrim schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:02:
[...]

Ben ik het totaal niet meer eens, ik denk dat wat TS beschrijft meer getuigt van goed werknemersschap dan de "9-tot-5" mentaliteit waar iedereen maar loopt te zeuren dat die 8 uurtjes per dag productief gevuld moeten worden. TS laat zien dat hij er is wanneer nodig en dat hij in staat is zijn eigen planning te hanteren waarbij de werkgever niets te kort komt.
Goed werknemerschap indien men regelmatig te laat komt en toch eerder vertrekt?
Als er woorden gebruikt worden als " te laat" en "te vroeg" dan wijkt men af van de bedrijf afspraken, meer kan ik er niet van maken.
Dat een baas / teamleider daar moeite mee heeft kan ik begrijpen.
Sissors schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:02:
[...]

Op wat voor manier? Mijn werkgever heeft uberhaupt geen vaste tijden (enkel tijdsframe waarin je er officieel moet zijn, maar dat maakt ook niemand wat uit). Maar als een werkgever eist dat jij altijd er precies binnen de officiele uren er bent voor iets als een developersfunctie (als je in ploegendienst in een fabriek werkt is het natuurlijk een ander verhaal), dan zou het automatisch ook zo horen te zijn dat de werknemer dat precies doet, en niet meer. Of op zijn minst anders direct overuren schrijft.

Als de werkgever niet flexibel is, waarom zou de werknemer dat dan wel gaan zijn?
Je hebt het over een tijd frame waarin men verwacht dat je er bent.
Daarvoor en daarna kan je dus ook niet te laat zijn of te vroeg vertrekken.
Dat zijn juist de woorden die de topic starter gebruikt.
"Te laat" en "te vroeg".
Hij houdt zich dus niet aan de bedrijfstijden.
En daarmee kan ik de actie van de baas / teamleider heel goed begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:11:
[...]

Je er niet in kunnen vinden is een nette manier om wat lul je nou te zeggen :)
Hahaha inderdaad! :)
Dorus12 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:12:
[...]

Goed werknemerschap indien men regelmatig te laat komt en toch eerder vertrekt?
Als er woorden gebruikt worden als " te laat" en "te vroeg" dan wijkt men af van de bedrijf afspraken, meer kan ik er niet van maken.
Dat een baas / teamleider daar moeite mee heeft kan ik begrijpen.

[...]

Je hebt het over een tijd frame waarin men verwacht dat je er bent.
Daarvoor en daarna kan je dus ook niet te laat zijn of te vroeg vertrekken.
Dat zijn juist de woorden die de topic starter gebruikt.
"Te laat" en "te vroeg".
Hij houdt zich dus niet aan de bedrijfstijden.
En daarmee kan ik de actie van de baas / teamleider heel goed begrijpen.
Wie zegt dat ik "met regelmaat" te laat ben? Sporadisch ben ik te laat; luttele minuten die ik hoe dan ook wel weer in haal in de dagen die volgen, alleen niet altijd op dezelfde dag. Het concept "te laat & te vroeg" wordt dan ook uit zijn context gehaald door de ex-manager en uitvergroot. Wellicht ben ik te eerlijk en had ik gewoon moeten zeggen, kom maar op met bewijzen, ipv toe te geven dat ik niet ALTIJD op tijd ben en dat DEZELFDE dag nog compenseer. Let wel: deze meneer is heel erg aan het zoeken naar excuses, dat deed hij bij andere ex-collega's ook.

Gebruik je de volgende keer zelf a.u.b. de edit-knop i.p.v. te dubbelposten en zo? Thanks :)

[ Voor 77% gewijzigd door Perkouw op 09-06-2017 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23:07
Waarom zoek je gelijk naar een andere baan en vraag je niet een tweede gesprek aan met je teamleider (danwel met je echte manager erbij - wel zo handig).

Dat hij wat constateert betekent niet dat hij gelijk heeft - kan een momentopname zijn zonder dat hij een volledig beeld heeft. Dat hij je na je vakantie heeft overvallen, daarvan kan ik mij ook nog voorstellen dat je niet zo adequaat reageert. Praat eens voorbereid met hem, pak je voorbeelden van productiviteit erbij en je "langer blijven" momenten om een storing op te lossen of je werk af te ronden. Daarnaast kun je gerust aangeven dat je directe collegas zich ook niet kunnen vinden in de constateringen (wat jouw eigen constatering kan versterken). Daarnaast zou ik ook naar specifieke voorbeelden (danwel bewijs) vragen die ondersteunen dat jij er echt de kantjes vanaf loopt - qua werktijd en productiviteit.

Tegengas geven kan ook een vorm van respect opleveren ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 17:45

Basszje

Reisvaap!]

Niet functioneren van je manager kan je ook nog bespreken bij PZ, die horen daarover te gaan enzo ;)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:20

FreakNL

Well do ya punk?

CSB schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:13:
[...]

Hahaha inderdaad! :)

[...]

Wie zegt dat ik "met regelmaat" te laat ben? Sporadisch ben ik te laat; luttele minuten die ik hoe dan ook wel weer in haal in de dagen die volgen, alleen niet altijd op dezelfde dag. Het concept "te laat & te vroeg" wordt dan ook uit zijn context gehaald door de ex-manager en uitvergroot. Wellicht ben ik te eerlijk en had ik gewoon moeten zeggen, kom maar op met bewijzen, ipv toe te geven dat ik niet ALTIJD op tijd ben en dat DEZELFDE dag nog compenseer. Let wel: deze meneer is heel erg aan het zoeken naar excuses, dat deed hij bij andere ex-collega's ook.

[mbr]Gebruik je de volgende keer zelf a.u.b. de edit-knop i.p.v. te dubbelposten en zo? Thanks :)[/]
Bij 9 vd 10 kantoorbanen op HBO niveau boeit het geen flikker wanneer je binnenkomt of weggaat of thuiswerkt. Zolang de targets maar gehaald worden. Ik heb ook een keer zo'n teamleider gehad, die had het een half jaar lang bijgehouden en toen was ik toch zeker wel 8 keer te laat geweest, waarvan 1 keer meer dan Een kwartier. Needless to say dat ik vanaf dat moment ook geen reet meer in de avonduren deed.. daarvoor wel...

Ben blij dat ik daar weg ben. Ik post dit trouwens vanuit een hotel in het buitenland , mijn direct leidinggevende heeft echt geen idee welke uren ik hier maak en hoe. Maar hij zal wel FF een belletje plegen naar de business volgende week en verwacht dan een thumbs up... wat zal hem het dan verder aan zijn reet roesten of ik 6 of 12 uur gewerkt heb op een dag. (Beide komt voor).

Ik heb een hekel aan urenneukers, het gaat om het resultaat.

TS denkt er volgens mij net zo over. Bijzonder irritant hoor. Ik zou daar wegwezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FreakNL schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:59:
Bij 9 vd 10 kantoorbanen op HBO niveau boeit het geen flikker wanneer je binnenkomt of weggaat of thuiswerkt. Zolang de targets maar gehaald worden. Ik heb ook een keer zo'n teamleider gehad, die had het een half jaar lang bijgehouden en toen was ik toch zeker wel 8 keer te laat geweest, waarvan 1 keer meer dan Een kwartier. Needless to say dat ik vanaf dat moment ook geen reet meer in de avonduren deed.. daarvoor wel...
Precies. Op de minuut rekenen heeft steevast een omgekeerd effect, want je demotiveert mensen er ontzettend mee. Je zit daar voor je productiviteit en niet voor je uren.

Ik heb altijd gezegd dat mensen wat mij betreft 7,5 uur per dag de horlepiep mogen dansen. Als het werk zo gedaan wordt op een te verwachten niveau, waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-06 06:04

Hokkie

Hello

Als ik alléén jouw reacties lees, zonder de reacties van anderen, kom je nogal gefrustreerd over (niet goed of fout overigens). Het lijkt zelfs (aanname) dat je wat moeite hebt met autoriteit. Als ik naar je profiel kijk, leeftijd en opleiding, neig ik zelfs te denken dat je zelf toe bent aan een duidelijke stap opwaarts in de organisatie. Misschien een HBO opleiding volgen en doorgroeien?

@FreakNL geeft aan een hekel te hebben aan urenneukers en daar ben ik het mee eens, mits de afdeling deze 'ruimte' ook heeft.

Zelf werk ik binnen de gezondheidszorg en daar word het bij niet op tijd verschijnen op de werkvloer, je zwaar aangerekend. Bij ons gaat stipt om 08:00 uur de telefooncentrale op actief en er stromen direct tientallen gesprekken (ook spoed) binnen. Om 08:00 uur moet het team op volle sterkte draaien. Er zou maar net een spoedgeval zijn (levensbedreigend) en mede door jou toedoen (lees: te laat komen), kan het leven van de patiënt ernstig in gedrang komen. Misschien wat overtrokken, maar je kunt ook 15 minuten eerder van huis vertrekken, zeker als bekend is dat je regelmatig in de file staat (file de schuld geven is makkelijk).

Mijn advies;
- Zoek een opleiding en zorg dat je in een positie komt die je verdiend
- Zoek een andere baan
- Accepteer dat diegene je leidinggevende is en geef aan dat je het gesprek als onprettig hebt ervaren.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hokkie schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 19:27:
Zelf werk ik binnen de gezondheidszorg en daar word het bij niet op tijd verschijnen op de werkvloer, je zwaar aangerekend. Bij ons gaat stipt om 08:00 uur de telefooncentrale op actief en er stromen direct tientallen gesprekken (ook spoed) binnen. Om 08:00 uur moet het team op volle sterkte draaien. Er zou maar net een spoedgeval zijn (levensbedreigend) en mede door jou toedoen (lees: te laat komen), kan het leven van de patiënt ernstig in gedrang komen. Misschien wat overtrokken, maar je kunt ook 15 minuten eerder van huis vertrekken, zeker als bekend is dat je regelmatig in de file staat (file de schuld geven is makkelijk).
Dergelijke tijdskritische diensten zijn een evidente uitzondering :) Als je bereikbaar moet zijn om ondersteuning te leveren is het natuurlijk wel van belang dat je er bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Anoniem: 172410 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 19:47:
[...]

Dergelijke tijdskritische diensten zijn een evidente uitzondering :) Als je bereikbaar moet zijn om ondersteuning te leveren is het natuurlijk wel van belang dat je er bent.
Misschien is deze vergelijking wat krom, daar heb je gelijk in.

Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat deze manager er misschien een belang bij heeft dat TS op tijd aanwezig is. Het lijkt mij dat dit niet het doel op zich is. Misschien een reden waarvan TS in eerste instantie zelf niet bij stilstaat. Wie weet klaagt een collega bij deze manager, omdat diegene wél op tijd komt en de aanname doet dat TS ietwat laks is in zijn houding naar het team (lees: schijt aan afspraken, die bepaal ik zelf wel).

Het eventueel 'overwerken' kan ook duiden op werktempo. Stel dat collega's het werk wel binnen de dag af krijgen en TS niet. Dan is het te laat komen in relatie tot het werk niet afkrijgen ineens niet zo'n gekke gedachte.

Conclusie; eenzijdig verhaal. Ga een gesprek aan; vraag dat uit; maak afspraken. Blijkt dat dit nergens op slaat; ;w bedrijf

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skimovic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 03:16
Er zijn toch wat zaken die voor mij vreemd zijn aan het verhaal.

Allereerst het gelijk weg willen na 1 (weliswaar onprettig) gesprek. Dan moet er toch meer aan de hand zijn lijkt me. Als verder alles wel ok is lijkt me dit akkefietje geen basis om gelijk op te stappen.

Daarnaast geeft TS aan helemaal niet meer aan deze ex-manager (nu teamleader) te rapporteren maar aan de manager daarboven. Dat is nu dus de manager. Heeft deze teamleader dan wel de bevoegdheid dergelijke eisen te stellen? Dat zou ik toch op een neutrale manier proberen na te gaan.

Stel de manager gaat achter de teamleader staan en bevestigd dat je uren moet noteren, dan kan.
Dan kan je alsnog aangeven je er echt niet in te vinden, maar dat je het een paar weken zal doen omdat je niks te verbergen hebt mits afspraak dat als het OK blijkt te zijn het weer stopt.

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-06 07:20
CSB schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:12:
[...]

Hiermee zou voor mij alles persoonlijk duidelijk zijn. Ik merk dat veel mensen hier trachten redelijkheid toe te passen met deze teamleider. Ik zou daar niet eens aan beginnen. Het feit dat dit zich voordoet, het feit dat iemand zonder gezag zich zo opstelt, zegt meer dan genoeg.

Ik snap heel goed dat je overdonderd was, maar ik zou gewoon teruggaan naar die kerel.

Hij heeft geen gezag over jou, verstiert de teamspirit, houdt zich bezig met non-issues (immers, anders hadden jouw teamleden dit wel aangekaart). Als hij letterlijk geen gezag over jou heeft, ik zou die urenadministratie of niet doen, of in den treure inclusief plaspauzes, waarbij ik iedere tijdsmutatie als apart mailtje stuur (maar niet in een totaal overzicht, die houdt hij zelf maar bij). Zoek eens op malicious compliance, op zich een goed recept om dit soort volk een loer te draaien zonder zijn regeltjes te verbreken.

Links of rechtsom, die kerel heeft een of ander complex, en met professionaliteit, geduld, en redelijkheid, ga je het niet redden. Als je het werk leuk vindt, en de collega's ook, zou ik mij hierdoor niet laten wegpesten. Ik zou linea recta naar jouw manager gaan en bovenstaande toepassen voor de time being.

Een manager/leider is niet bezig met micro-managen en in de nekken van zijn ondergeschikten aan het hijgen. Een goede manager coacht en houdt zich bezig met tactische/strategische zaken van het gehele team als eenheid, met het belang van een goede balans van de medewerkers en het bedrijf als uitgangspunt. Dat is het eerste waar je een echte leider aan herkent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Ik ben het helemaal eens met @FlowSnake . Hij heeft geen gezag meer over jou en ik zou dus ook helemaal niet akkoord gaan met een "urenstaat" op deze manier. (Ik moet ook elke week urensheet in leveren maar dat is om te bepalen hoeveel uur ik aan wat voor project heb besteed. En iedereen moet dat :+)

Als ik jou was zou ik een van de volgende dingen doen:
  • Toch nog een keer met die teamleider in gesprek gaan en daarbij gewoon aangeven dat je overrompelt was en na het laten inwerken van het gesprek er toch niet mee eens bent.
  • Als je dat niet prettig vind gewoon naar je manager gaan met deze situatie. De posts in dit topic waarin mensen zeggen dat je dat niet moet doen vind ik belachelijk. De manager is juist hiervoor. Dit is niet een gevalletje waar je een probleem hebt met een manager en dan maar even naar zijn baas gaat; nee je gaat naar je eigen manager met een probleem met een collega die denkt dat hij teveel gezag heeft.
Meteen denken aan ontslag nemen vind ik beetje voorbarig. Er is nog maar 1 gesprek geweest en diegene heeft geen gezag over je. Ik heb ook weleens woorden gehad of conflicten gehad met collega's. Dan dacht ik ook niet meteen aan zelf ontslag nemen. Bereid je voor op een gesprek, laat zien dat je stevig in je schoenen staat en dan kun je als dat allemaal ook niet lukt en je manager de kant van die teamleider kiest altijd nog op zoek gaan naar andere werkgever.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
@CSB Het is inmiddels een lang topic geworden, dus ik heb niet alles gelezen. Heeft jullie organisatie een vertrouwenspersoon? Dit soort zaken, zeker als je er niet uitkomt, moet je bespreken met de vertrouwenspersoon. Die kan dan voor jou naar de nodige mensen toegaan om eventueel dingen te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36

Qwerty-273

Meukposter

mashell schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:18:
We hebben dus een manager wiens "macht" beperkt is geraakt en dat weer probeert te grijpen. Ik zou deze "manager" niet overspringen door naar zijn (en jouw) baas te gaan.
Mwa, als ik "lastig" gevallen zou worden door een andere medewerker in het bedrijf, of dat nou mijn naaste collega is of iemand anders, dan stap ik daar gewoon mee naar mijn eigen manager. Om dat probleem aan te kaarten zodat er een oplossing voor gevonden kan worden. Dat is een punt waar je eigen manager voor is (of hij of zij dat vervolgens goed aanpakt is een tweede).

Ik heb zelf persoonlijk meegemaakt dat een service coordinator zich gaat gedragen als team manager, en zichzelf daarmee tussen de werknemers (die werken voor zijn service) en de eigenlijke manager probeert te zetten. (en dan laat ik achter wegen dat die coordinator vervolgens niet met de eigenlijke manager overweg kon, en die dus maar passeerde door met vriendje x op een trede hoger alles te gaan regelen).
Hokkie schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 20:05:
Misschien is deze vergelijking wat krom, daar heb je gelijk in.
Hij is behoorlijk krom, want ok je bent dan stipt op tijd om 8.00 voor een kritieke situatie. Maar dan gaat ook het belletje van einde werktijd om 16.00 en dan is tas in pakken, en tot ziens. Ik had vroeger een collega die zich stipt aan de werktijden hield, dat hij dan een klant aan de telefoon had, en dan gewoon bot vertelt dat zijn tijd er op zit en tot ziens. Geen "bel ik je morgen terug", en ook geen "misschien kan ik je doorzetten naar college x die wel langer zit om dingen af te maken" etc. Dat is namelijk de keerzijde van het stipt aanhouden van werktijden.
(met een spoed eisende afdeling zit je waarschijnlijk wel met een ploegendienst, want anders bestaat spoed om 7.55 niet maar pas om 8.00)

[ Voor 29% gewijzigd door Qwerty-273 op 10-06-2017 11:41 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Qwerty-273 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 11:29:
Hij is behoorlijk krom, want ok je bent dan stipt op tijd om 8.00 voor een kritieke situatie. Maar dan gaat ook het belletje van einde werktijd om 16.00 en dan is tas in pakken, en tot ziens. Ik had vroeger een collega die zich stipt aan de werktijden hield, dat hij dan een klant aan de telefoon had, en dan gewoon bot vertelt dat zijn tijd er op zit en tot ziens. Geen "bel ik je morgen terug", en ook geen "misschien kan ik je doorzetten naar college x die wel langer zit om dingen af te maken" etc. Dat is namelijk de keerzijde van het stipt aanhouden van werktijden.
(met een spoed eisende afdeling zit je waarschijnlijk wel met een ploegendienst, want anders bestaat spoed om 7.55 niet maar pas om 8.00)
Nu volg ik jou ook niet...

Punt is; TS heeft een arbeidsovereenkomst. Hij vind het niet leuk aangesproken te worden dat hij te laat op het werk komt en gooit dit op pesterij. Je kunt het leuk vinden of niet, maar helaas pindakaas voor hem. Pas je niet binnen die cultuur, ga dan lekker weg. Arbeidsrechtelijk trekt TS ook nog eens aan het kortste eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CSB
Hokkie schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 17:42:
[...]

Nu volg ik jou ook niet...

Punt is; TS heeft een arbeidsovereenkomst. Hij vind het niet leuk aangesproken te worden dat hij te laat op het werk komt en gooit dit op pesterij. Je kunt het leuk vinden of niet, maar helaas pindakaas voor hem. Pas je niet binnen die cultuur, ga dan lekker weg. Arbeidsrechtelijk trekt TS ook nog eens aan het kortste eind.
Even chargeren. Ik vind het prima aangesproken te worden op te laat komen, als het structureel en terecht is. Dan zal ik er alles aan doen om het recht te trekken. Ik heb echter nooit een waarschuwing gehad.
Daarnaast zijn de sancties wel erg hoog, vind je niet?

[ Voor 7% gewijzigd door CSB op 10-06-2017 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevinc
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:58
[...]

Dit vind ik altijd zo vaag, en kan zeker voor managers verveld overkomen hoe goed je werk ook doet.
Ik zal altijd de verloren tijd inhalen al heb ik 4 uurtjes overgewerkt de dag ervoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-06 07:20
CSB schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:58:
[...]

Even chargeren. Ik vind het prima aangesproken te worden op te laat komen, als het structureel en terecht is. Dan zal ik er alles aan doen om het recht te trekken. Ik heb echter nooit een waarschuwing gehad.
Maar je komt niet voor de eerste keer met een nuance aan waar ik weinig mee kan. Dus je ontkent dat je structureel te laat bent?

Want het 'ik heb nooit een waarschuwing gehad' leest ook als 'ik kom vaak 5 minuten te laat en hij begint er na al die tijd opeens met een tijdsregistratie wat ik erg rigoureus vind'.

Just checking.

Echter, gezien meneer geen gezag over je heeft, is het niet zijn plek om jou je tijden te laten bijhouden, noch jou er op zo'n autoritaire wijze op aan te spreken. Dat staat in ieder geval los van bovenstaande vraag.

Doet mij denken aan een bijbaantje dat ik had op kantoor. Een 0-uren contract, waarbij als ik eens een keer wat eerder weg moest, of omdat het OV vertraging had dat ik een halfuur later was, de manager vroeg wanneer ik mijn uren zou inhalen :+ Ik antwoordde altijd met 'ik schrijf het aantal uren op dat ik heb gewerkt'. Ondertussen was mevrouw manager te stom om voor de duivel te dansen en spamde ze mij constant met mailtjes met allerlei vragen en opdrachten die toch echt tot haar functie toebehoorden, die ik door haar gedrag ook ben gaan rekenen tot mijn uren.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-06 16:08
CSB, een risico van posten op een forum is dat je ook een reactie kan krijgen die je niet wil horen.
Ik ken je niet, ik ken je situatie niet, ik weet helemaal niks van je, wel krijg ik een gevoel bij de situatie die je beschrijft.

Een manager zal 'gemiddeld gezien' niet gaan 'urenneuken' als er sprake is van goede inzet, juiste werkhouding, effectieve inzet van werkuren en in de goede verhouding bijdrage aan resultaat.

Geloof me, niemand wil 'urenneuken', dit kost ook voor een leidinggevende veel (negatieve energie). Er is blijkbaar dus iets aan de hand en het is waarschijnlijk dat jij daar een aandeel in hebt en daar moet over gesproken worden! Het naar voren brengen van werktijden is vaak het eerste wat ter sprake komt omdat dat goed concreet te maken is.

Je bent niet in staat geweest de perceptie van jouw inzet goed te managen en nu zit er iemand 'op je huid'.
Daar is een reden voor en dat is niet simpelweg 'ze willen me wegpesten'.

Als je eerste reactie, na constructieve feedback is, dat je ergens gelijk niet meer wil werken dan zegt dat ook iets over je werkhouding. De persoon in kwestie is dan misschien je manager niet meer maar hij heeft waarschijnlijk nog steeds een streepje voor bij je nieuwe baas, je staat hier 0-1 achter.

Je zal de perceptie van jouw (oud) manager zelf weg moeten werken of vragen om overgeplaatst te worden naar een ander team. Het lijkt er niet op dat je zelf iets constructiefs wil bijdragen anders dan een manier zoeken om 'de strijd aan te gaan; dan is vluchten naar een andere baan wellicht een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
CSB schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 18:58:
[...]

Hier kijkt ook niemand raar op als er eens iemand een uurtje later binnenkomt (je kan technisch gezien niet eens 'te laat' zijn, want of je nou 7-3 werkt of 10-6, of volledig op kantoor of deels thuis...), net zoals niemand raar opkijkt als men op rare tijden nog wel werkt (savonds/weekend).
De visie is over het algemeen 'je wordt betaald om je werk te doen' en niet meer 'betaald om de afgesproken uren aanwezig te zijn'.
Zo zijn er zat die letterlijk nooit 40 uur op de zaak zijn, omdat die bijvoorbeeld thuiswerken, dus succes met prestaties af te laten hangen van opkomst/aanwezigheid.

Denk dat menigeen hier echter niet bekend is met het nieuwe werken of zelfsturende teams of variabele werktijden, en vandaar totaal uit de verkeerde hoek en context komen met hun opmerkingen. Vaste werktijden en 8u/dag aanwezig zijn is hopeloos achterhaald in dit soort teams.

De rest van het team wordt er daarmee echter ook op afgerekend als het fout loopt (immers zelfsturend, dus gedeelde verantwoordelijkheid) en is dus gebaat bij dat iedereen zich goed inzet - samen. Daarmee, zolang je team aangeeft het niets te snappen, weet je dat jij goed zit en deze teamleider het niet snapt of er niet mee om kan gaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 13-06-2017 11:01 ]

Pagina: 1