Allround Systeem voor ouders

Pagina: 1
Acties:

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:55
Hallo Tweakers,

Ik ben voor mijn ouders op zoek naar een nieuw systeem. Op het moment werken ze op een oude Dell computer die aangesloten is op 2 19" schermen. specs van de huidige PC: C2D E7200, 4gb DDR2, GeForce 6600GT en een 120GB Kingston SSD'tje.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn ouders doen er eigenlijk helemaal niet zo heel veel mee. Een beetje internetten, Word, Excel, Powerpoint en mijn vader gebruikt de computer wel eens om thuis te werken via een remote connective naar zijn werk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€300 - €350

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De SSD kan in principe meegenomen worden. Ook de DVD speler kan overgezet worden en natuurlijk de randapparatuur. De monitoren werken van VGA en DVI.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf heb ik het volgende systeem bedacht.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 65,-€ 65,-
1MSI H110M ECO€ 51,50€ 51,50
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 34,50€ 34,50
1Asus PCE-N15€ 18,-€ 18,-
1Crucial CT8G4DFD8213€ 56,89€ 56,89
1be quiet! System Power B8 300W€ 36,-€ 36,-
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 74,90€ 74,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,79

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb niet bepaalde merkvoorkeuren. Liever wel A-merken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De computer moet zijn taken makkelijk kunnen doen. Op het moment staat de SSD bomvol en is de computer in zijn geheel gewoon erg traag. Ook moet de computer nog zeker 5 jaar meekomen.

Ga je overklokken?
Nope, geen overklok.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben benieuwd wat jullie van dit systeem vinden. Gaat dit voldoen voor een beetje Office en internet werk?
voor zover ik kan vinden op internet kan ik ook gewoon beide monitoren aansluiten op het moederbord. Klopt dit?
Daarnaast ben ik nog aan het twijfelen over het moederbord. Sinds kort zijn mijn ouders verhuist en hangt de computer aan het Wifi network middels een USB ontvanger. Dit werkt natuurlijk maar matig. Als ik ga kijken welke moederborden een beetje betaalbaar zijn en ook een wifi-ontvanger hebben kom ik alleen op deze uit: pricewatch: ASRock H110M-ITX/ac
Als ik ga kijken naar losse wifi-ontvangers kom ik bijna alleen maar de bekende USB-stickies tegen. Wat is beter binnen dit budget?

Alvast bedankt voor alle hulp!

don't mind me

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-01 16:15
Als voeding zou ik de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt adviseren als je A-merken wenst. Gold gecertificeerd en met een levensduur van minimaal 10 jaar. zie dit topic: Voeding advies en informatie topic - Deel 33

Let er op dat je de laatste BIOS-versie nodig bent van het gekozen moederbord om de CPU te ondersteunen. Dit is vanaf BIOS-versie 2.7 : https://www.msi.com/Mothe.../H110M-ECO.html#down-bios

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:14
Als je de 120GB SSD gaat meenemen zou ik er niet nog een extra SSD in hangen van 240GB.
Voor dezelfde prijs heb je een 2TB HDD en voor €20 minder heb je een 1TB HDD. Dan houd je mooi geld over voor een PCI(e) wifi adapter (of gewoon een kabeltje trekken)

• VoedoeAndVodka
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-02 13:29
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H110M-ITX/ac€ 75,95€ 75,95
1Antec ISK 110 Vesa€ 86,-€ 86,-
1Crucial MX300 m.2 275GB€ 98,-€ 98,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,84

Kan je achteraan de monitor plaatsen op de VESA mount.
Als ze voldoende hebben met de 120Gb SSD, kan je de crucial ook weglaten zoals hierboven reeds gezegd.
Hetzelfde met de andere H110 moederborden zal deze hoogstwaarschijnlijk ook een bios update nodig hebben.

• Pindakaas
McFastFood schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:30:
Als voeding zou ik de pricewatch: Seasonic G-series 360 watt adviseren als je A-merken wenst. Gold gecertificeerd en met een levensduur van minimaal 10 jaar. zie dit topic: Voeding advies en informatie topic - Deel 33

Let er op dat je de laatste BIOS-versie nodig bent van het gekozen moederbord om de CPU te ondersteunen. Dit is vanaf BIOS-versie 2.7 : https://www.msi.com/Mothe.../H110M-ECO.html#down-bios
Dat van die BIOS versie wist ik nog niet, goed op te weten!

Wat betreft de voeding: Ik denk dat ik toch de Be quiet er in houd. Ik heb dat topic eens doorgelezen en ook de Be Quiet komt er niet slecht uit terwijl hij toch de helft goedkoper is. Vanwege budget redenen blijft de bequiet er dus in voorlopig.
TheBrut3 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:50:
Als je de 120GB SSD gaat meenemen zou ik er niet nog een extra SSD in hangen van 240GB.
Voor dezelfde prijs heb je een 2TB HDD en voor €20 minder heb je een 1TB HDD. Dan houd je mooi geld over voor een PCI(e) wifi adapter (of gewoon een kabeltje trekken)
De huidige SSD hebben ze redelijk snel vol zitten schijnbaar. Vandaar de keuze voor een groter model. Dan kunnen ze voorlopig vooruit zonder dat er een extra hardeschijf oid in hoeft. Voor grote opslag hebben ze een NAS staan.
VoedoeAndVodka schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:56:
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock H110M-ITX/ac€ 75,95€ 75,95
1Antec ISK 110 Vesa€ 86,-€ 86,-
1Crucial MX300 m.2 275GB€ 98,-€ 98,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 381,84

Kan je achteraan de monitor plaatsen op de VESA mount.
Als ze voldoende hebben met de 120Gb SSD, kan je de crucial ook weglaten zoals hierboven reeds gezegd.
Hetzelfde met de andere H110 moederborden zal deze hoogstwaarschijnlijk ook een bios update nodig hebben.
Bedankt voor je reactie, ik zal deze kast eens voorleggen aan mijn vader. Ik ben benieuwd of hij dit wat vindt of dat hij toch liever een "normale" kast wil hebben staan. (ik kan bijvoorbeeld niet zijn dvd-speler overzetten bijv. maar die gebruikt hij toch vrij weinig.)

Ik zat toevallig net nog even te kijken voor een wifi-adapter. Voor weinig toch nog een wifi-kaartje gevonden: pricewatch: Asus PCE-N15. Samen wel iets duurder dan het moederbord met wifi er al in, maar dat asrock moederbord heft geen VGA en DVI voor beide monitoren zag ik.

[ Voor 48% gewijzigd door Pindakaas op 09-06-2017 11:03 ]

don't mind me

• TheBrut3
JeroenF schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:58:
De huidige SSD hebben ze redelijk snel vol zitten schijnbaar. Vandaar de keuze voor een groter model. Dan kunnen ze voorlopig vooruit zonder dat er een extra hardeschijf oid in hoeft. Voor grote opslag hebben ze een NAS staan.
Dan zou ik toch eens even langs gaan om te kijken hoe ze die 120GB zo snel vol krijgen ondanks de NAS. De extra SSD is toch een aanzienlijk deel van je budget.
Ad de Jong schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:04:
Geen idee wat Windows kost als je die er ook nog bij moet tellen maar is Linux misschien ook een optie?
€20.

[ Voor 18% gewijzigd door TheBrut3 op 09-06-2017 11:05 ]

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:33
Geen idee wat Windows kost als je die er ook nog bij moet tellen maar is Linux misschien ook een optie?

Geen idee hoe het gaat met remote connective maar je kan anders ook een hoop besparen door een Linux versie te nemen ipv een WIndows.
Het is idd anders dan Windows maar veel minder moeilijk dan veel mensen zouden denken. En de alternatieven van Office zijn voor de meeste mensen vaak meer dan voldoende.

Edit:
Dat valt nog mee dan zou ik het ook zou houden.

[ Voor 18% gewijzigd door Ad de Jong op 09-06-2017 11:07 ]

Mijn profiel op Discogs

• Pindakaas
@TheBrut3 Misschien wel een goed idee ja, dat SSD'tje kan later eventueel ook nog wel vervangen worden. Ik bedenk me nu net dat volgens mij de laptop van zowel pa als ma ook maar een 128gb SSD hebben. :9

@Ad de Jong Volgens mij kan mijn vader een windows licentie via het werk regelen. Ook hebben ze al een office "abbonement" dus geen Linux voor hen ;)

Volgens mij zijn die €20 windows versie ook niet helemaal 100% legaal toch? En de licentie van de oude computer meenemen gaat niet werken gok ik?

don't mind me

• TheBrut3
JeroenF schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:11:
Volgens mij zijn die €20 windows versie ook niet helemaal 100% legaal toch? En de licentie van de oude computer meenemen gaat niet werken gok ik?
Jawel hoor, helemaal legaal een key voor Windows 10. Je al alleen zelf even de ISO moeten downloaden, maar dat kan gewoon op de site van Microsoft.
pricewatch: Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM

Wanneer je een nieuw mobo neemt heb je een nieuwe W10 licentie nodig.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:15
wat een monsterlijk grote kast heb je gekozen :)
deze is groot zat voor een mATX mobo pricewatch: Aerocool QS-180
en als je voor mITX gaat kan je ook voor deze kiezen pricewatch: Inter-Tech ITX SY-800

• Pindakaas
Ahjaa, die kast is inderdaad een beetje groot haha 8)7

Gelukkig zijn er genoeg kastjes om uit te kiezen. Ik laat mijn pa wel kiezen welke hij wil als we gaan bestellen. :P

don't mind me

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20-01 16:15
Pagina: 1