Huidige case niet koel genoeg, upgrade gezocht.

Pagina: 1
Acties:

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:46
Ik gebruik een pricewatch: Cooler Master Silencio 352, tot nu toe een prima kastje voor zijn doel. Maar Ik ben vandaag overgestapt van een GTX 1070 naar een GTX 1080ti, en nu blijkt dat deze case niet ideaal is voor een dusdanige kaart. De temperatuur loopt op naar 80 graden met de factory fancurve wanneer de case gesloten is. Haal ik het frontpaneel er vanaf, dan is dit 72 graden. Beide temperaturen zijn na 15 minuten met 99% GPU belasting.

Nu zijn dit geen kritieke temperaturen, maar het jaagt helaas wel de GPU fans op, waardoor ik nu een veel luidruchtiger systeem heb.

Met andere woorden, ik zoek een kast met een betere airflow. De eisen zijn; goede airflow, moederbord heeft 2 case fan headers (dus meer fans is niet mogelijk), geen window, volledig ATX mag, geen LED festijn en vooral, stil.

Ik weet het, het moederbord is verre van ideaal. Het beste is wellicht een case met 'gaas' op hoogte van de GPU? Mijn broer heeft een Define S, maar is momenteel op vakantie dus even niet te checken of deze case betere airflow biedt.

Deze cases heb ik gevonden. Budget is maximaal 120 euro.

pricewatch: Fractal Design Define S
pricewatch: Corsair Carbide 300R
pricewatch: Cooler Master CM 690 III Closed

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:28
Meer fans kan wel degelijk. Er zijn genoeg hubs die met externe sata 8+ fans kan aansluiten op 1 fan poort. Dus dat is het probleem niet. Om welke 1080ti gaat het precies?

Verwijderd

En als je er een intakefan bij zet met een y-splitter? pricewatch: Startech.com 30cm 4-pins Splitterkabel Y-adapter voor Ventilatorv...

Wordt het toch een nieuwe behuizing dan ik een Define Mini C aanbevelen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:22
Opzich zou die kast voldoende moeten zijn. De standaard fans zijn overigens tot 700 rpm, je zou deze kunnen vervangen met fans die tot 1200 gaan. Daarmee kan je al flink meer lucht aan-/afvoeren.

Je zou ook het groter broertje kunnen nemen, daar kan je ook meer lucht verplaatsen met de standaard fans dus lever je niet in op geluid.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 08-06-2017 23:19 ]

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

In de spec van de kast staat 4x Fan poorten, dus nog twee extra plaatsen voor fans.
Je kan een 2e intake fan voorin plaatsen, en een extra outtake boven in de kast (echter dan moet het nette kapje er af, en zie je dus een rooster boven in de case). _/-\o_ :>

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

• MadDogMcCree
@loki504 @Verwijderd @DukeBox Aah, ik wist niet dat ik meerdere fans kon aansluiten. Ik weet alleen niet of meer fans of grotere fans het probleem gaat oplossen. Het lijkt er op dat de warme lucht blijft hangen tussen de exhaust fan van de GPU en de voeding.

Omdat het met de case open er 8 graden verschil zit, denk ik det een simpel roostertje bij deze hotspot al voor verbetering gaat zorgen, helemaal wanneer ik er een exhaust fan plaats.

In praktijk zal de gpu niet vaak op volle 100% draaien, ik speel met een limiet van 60fps. Neemt niet weg dat het nog steeds te luid naar mijn zin is.

Zijn er niet ergens losse zijpanelen te koop?

Ik zal morgen ook eens enkele PCI brackets uit de case schroeven. Als dat werkt plak ik er gewoon een gaasje over.

[ Voor 8% gewijzigd door MadDogMcCree op 09-06-2017 01:09 ]

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:28
Je geeft aan dat warme lucht mogelijk blijft hangen tussen de GPU en de Exhaust fan? Hoe heb je de Voeding gemonteerd? Met de fan naar boven of beneden? En je GPU zal koele lucht van onder pakken en dit schuin naar boven richting je CPU gooien. En daar zal hij weer opgepikt worden door je CPU koeler/Exhaust case fans.

(Tenzij je een FE 1080ti hebt. Maar dat is logisch dat hij luid is).

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:57
warme lucht stijgt op,zeker ook een fan achterin plaatsen en ook bovenin,die beide naar buiten blazen,en dan fans voorin die koele lucht naar binnen blazen.

en meer fans,kan zeker wel helpen,zorg wel dan ook dat je fans hebt die een beetje lucht kunnen verplaatsen.

En om welke 1080ti gaat het?

[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 09-06-2017 08:17 ]

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03-2025
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 23:17:
En als je er een intakefan bij zet met een y-splitter? pricewatch: Startech.com 30cm 4-pins Splitterkabel Y-adapter voor Ventilatorv...

Wordt het toch een nieuwe behuizing dan ik een Define Mini C aanbevelen.
De mini C is maximaal micro-ATX TS heeft ATX.

Dat van die splitterkabel kan ik aanraden.

Zelf heb ik laatst deze gebruikt: pricewatch: NZXT Grid Ten Port Fan Hub
Echt een ideaal ding en is niet eens heel duur.
Dan kan TS zijn fans vervangen door deze: pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 120mm
Dan heeft TS een perfect systeem met goede airflow voor veel minder geld.

Verwijderd

NO_Excuses schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:08:
[...]

De mini C is maximaal micro-ATX TS heeft ATX.
Welke behuizing en format heeft hij nu dan?

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:31:
[...]

Welke behuizing en format heeft hij nu dan?

[...]
Owh ja oeps foutje in de OP gaf hij iets aan met ATX dit heb ik verkeerd geïnterpreteerd. Dat gezegd hebbende denk ik dat de mini c of de silencio qua airflow weinig verschillen.

Verwijderd

De Mini C koelt een stuk beter omdat er sneller draaiende fans in zitten en is nog stiller ook. https://nl.hardware.info/...l/producten/370492-195796

• DukeBox
MadDogMcCree schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 01:04:
Ik zal morgen ook eens enkele PCI brackets uit de case schroeven. Als dat werkt plak ik er gewoon een gaasje over.
Zijn deze dan niet al open ? (zie https://ic.tweakimg.net/ext/i/2000776647.jpeg)

Wat ook nog wel eens verkeerd zit is de cpu cooler die de verkeerde kant (tegen de flow in) blaast of de voeding die er verkeerd om in zit (fan moet bij deze kast niet aan de binnen kant zitten).

En uiteraard cable management kan ook helpen, in ieder geval bij het beperken van stof ophoping.

Als het goed is kan je aan de bovenkant ook nog een 120 outtake kwijt, als je die met pwm neemt kan je hem perfect instellen afhankelijk van de interne temperatuur. (edit: zag dat dat al gemeld was).

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 09-06-2017 10:02 ]

• MadDogMcCree
@loki504 lucht blijft hangen tussen de GPU en de voeding. De voeding zit nu met de fan naar beneden (dus zuigt lucht onder de case), misschien verstandig deze om te draaien? Ik heb de voeding er juist zo inzitten zodat hij niet de warme lucht van de GPU aanzuigt.

@freaky35 Het gaat om een MSI Gaming X.

@DukeBox De CPU koeler is gemonteerd zoals bij je het gelinkte plaatje. De brackets zijn bij mijn case dichte brackets. De kabels heb ik allemaal 'netjes' (tussen aanhalingstekens omdat de Silencio 352 weinig ruimte heeft aan de achterkant) weggewerkt aan de achterkant, maar deze vormen geen belemmering. Ik dacht ook dat het geen best idee was om de fan van de voeding aan de binnenkant te plaatsen, maar nu ik er over nadenk, is dat niet een beter idee? Deze zuigt dan de warme lucht weg van de GPU. De PSU zuigt dan minder koele lucht aan, maar heeft de PSU (Corsair RM650x) wel deze koelere lucht nodig?

Verwijderd

De montage van de voeding is juist, met de fan naar beneden. Het grootste gedeelte van de tijd draait de fan van de voeding niet eens want deze is semi-passief, en zal de warme lucht opstijgen richting videokaart als de fan van de voeding naar boven gericht is. De videokaart wat dan alleen maar warmer.

Tussen voeding en videokaart blijft geen warme lucht hangen. De fans van de videokaart zuigen lucht aan en blazen dat door de heatsink naar boven.
De voorste casefan zit standaard in het midden van de behuizing en blaast voor het grootste gedeelte over de videokaart ipv eronder. Je zou de aanvoer van lucht onder de videokaart kunnen verbeteren door de intakefan naar de onderste positie te verplaatsen of op die positie een extra intakefan te monteren.

• DukeBox
MadDogMcCree schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:19:
De CPU koeler is gemonteerd zoals bij je het gelinkte plaatje.
Zolang ie maar dezelfde kant op blaast als de casefan aan de achterkant.
De brackets zijn bij mijn case dichte brackets.
Zolang je maar meer* intake hebt dan outtake zou ik die weghalen. (* je wilt niet dat er door die gaten wordt aangezogen).
Ik dacht ook dat het geen best idee was om de fan van de voeding aan de binnenkant te plaatsen, maar nu ik er over nadenk, is dat niet een beter idee?
Nee, (zoals ook al hier boven wordt gemeld). Eigenlijk is het heel simpel, op den duur is de belemmering van 'gaten' in je kast groter dan de capaciteit van je fans. Plaats je de voeding andersom dan ben je weer een (groot) gat kwijt en kan je dus nog minder lucht verplaatsen.

Ik zelf heb het grotere broertje (Silencio 452), en ongeveer zoals @ACB2401 ook al oppert de fans anders ingedeeld. Deze wordt standaard geleverd met 2x120mm fans @600rpm (een voor en achter). Zoals je nu met je huidige kast wel merkt is dat fluister stil. Ik heb beide fans voorin gezet en een 120mm @1200rpm achterin. Dit werkt echt perfect, qua airflow. Bij kamer temp van 21 graden wordt het nooit warmer dan 34 in mijn kast en voel heel wat warme lucht aan de achterkant er uit komen bij full load (krijg er zelfs droge ogen van). Geluid is nog steeds fluister stil.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 09-06-2017 13:12 ]

• MadDogMcCree
@DukeBox het voordeel van de 452 is natuurlijk ook wat meer ademruimte, maar het lijkt inderdaad verstandig een extra fan te plaatsen.

Ook even contact gehad met Cooler Master. Het zijpaneel van de pricewatch: Cooler Master N200 Closed past ook op de Silencio 352, maar los is deze momenteel niet verkrijgbaar. Ook kon hij mij niet zeggen of deze überhaupt ooit op voorraad komt. Dit paneel gaat denk ik al een behoorlijk verschil geven. Ik ga eens kijken of deze nergens 2e hands te vinden is.

Edit; @Verwijderd @DukeBox, heb inmiddels een 120mm 1200 RPM fan en een case fan header splitter besteld en zal er morgen eens mee aan de slag gaan.

Mocht dat niet voldoende zijn. Dan ga ik toch eens proberen de voeding om te draaien. Onder load, wanneer het eigenlijk sowieso alleen relevant is, draait de fan van de RM650x toch aardig, terwijl de lucht die er uit komt hooguit 'lauw' kan worden genoemd. Het is te proberen.

Last resort is dan maar een nieuwe N200 te bestellen en de case dan maar te bewaren voor een ander systeem.

[ Voor 41% gewijzigd door MadDogMcCree op 13-06-2017 00:16 ]

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

352/452 met een 1080Ti is wel een beetje scheef natuurlij :D Maar 67 C is super, 75-76 C verre van 'te hoog', dus echt nodig is het niet om meer te doen. Extra fannetje dat je besteld hebt is wellicht een leuke boost, maar ik zou mij niet te veel zorgen maken als die temps zo blijven.

Met 'open' bedoel je dan zijpaneel, of deurtje?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

ik zou ook kijken of je een stille 140mm fan als outtake bovenin kan duwen; al zal de intake fan voorin meer doen. zoals @Foritain al aangeeft zou ik me niet teveel zorgen maken om die temperaturen, alleen kan ik me voorstellen dat het lawaai wat irritanter is.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• MadDogMcCree
@Foritain met het zijpaneel er af. De temperatuur an sich is ook niet zo zeer het probleem, het zijn de fans die harder blazen dan me lief is. Bij de lagere temperaturen met het zijpaneel er af zit deze op het geluidsniveau van mijn GTX 1070.

@NLBUURMAN Ben inmiddels al voor een 120mm @ 1200 rpm fan gegaan. Voor nog geen €3,50 deze gekocht: pricewatch: Cooler Master Silent Fan 120 SI1, 120mm. Toch denk ik dat het zijpaneel van de N200 de beste resultaten gaat geven. Ik hou deze site voorlopig maar in de gaten in de hoop dat het closed linker paneel binnenkort op voorraad is.

• MadDogMcCree
De extra fan (nu 2x 120mm @ 600rpm in en 1x 120mm @ 1200rpm out) heeft helaas niet het gewenste effect. Het systeem draait een graadje koeler op full load. Omgevings temperatuur is natuurlijk wel wat warmer vandaag, morgen nog eens draaien, maar ik betwijfel of het echt gaat verbeteren.

Twee opties; of ik ga op zoek naar een zijpaneel met 'gaas' of een geheel nieuwe case. Bij een nieuwe case, welke is dan aan te raden? Ik zoe dus vooral een case met uitstekende koelprestaties, looks zijn niet relevant. De meerprijs van een 'window' is het me niet waard, maar wanneer de case met beste koelprestaties binnen het budget van max 120 euro past en toevallig een window heeft, dan zij het zo.

pricewatch: Corsair Carbide Air 240 Zwart hier past de kaart niet in.
pricewatch: Fractal Design Define S
pricewatch: Corsair Carbide 300R
pricewatch: Cooler Master CM 690 III Closed
pricewatch: Corsair Vengeance C70 (Military Green)
pricewatch: Corsair Carbide Quiet 600Q

[ Voor 5% gewijzigd door MadDogMcCree op 11-06-2017 23:05 ]

Pagina: 1