23" 1080p upgraden naar 2/4k

Pagina: 1
Acties:

• Amps
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08-02 23:13
Hi guys,

Ik zou graag mijn huidige 23" 1080p monitor (pricewatch: Samsung Syncmaster 2333T Zwart willen upgraden naar iets mooiers. Ik heb verscheidene 1440p/4k topics doorgekeken, maar kom er nog niet echt uit wat voor monitor het beste bij mij past. Ik zal de monitor in combinatie met een Asus Zenbook gebruiken (pricewatch: Asus Zenbook UX303LA-R5088H.

Wat het belangrijkst voor mij is, is de kleurweergave. Het scherm moet mooi, natuurgetrouw uitzien met accurate kleuren (en hoge contrast). Ik ben geen power user en gebruik mijn laptop voornamelijk om te browsen, video's/films kijken, Photoshop en wat casual gamen. Van bepaalde specificaties heb ik bar weinig verstand van en heb daarvan ook geen idee hoe zich dat uitvouwt in het echt (bijvoorbeeld respons tijd en refresh rates).

Ik wil naar een scherm van rond de 27" (meer werkruimte). Het design speelt ook een belangrijke factor. Hij moet er strak/gelikt uitzien (is vrij subjectief, I know; het oog wil ook wat ;) ). Over de resolutie ben ik nog niet uit: 2k zou denk ik voor mijn gebruik prima zijn. 4k is misschien wat toekomstbestendiger, maar het kan wel een overkill zijn. Wellicht brengt een 4k monitor ook wel nadelen met zich mee waar ik geen rekening mee gehouden heb. Ik heb maximaal €400 voor deze upgrade over, idealiter rond de €300.

Qua merk heb ik voorkeur voor de "grote" bekende merken zoals Samsung, Philips en LG. Echter sta ik open voor andere betrouwbare merken.

Gegeven mijn wensen, kom ik eigenlijk uit op één monitor: pricewatch: Samsung U28E590DS Zilver, Zwart

Qua design zou deze ook kunnen: pricewatch: Asus PB277Q Zwart

Hopelijk hebben jullie suggesties/aanmerkingen hierop. Hoor ze graag :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je vindt kleurweergave belangrijk en je komt op een TNscherm uit? Dat vind ik een aparte keuze.

Zelf zou ik in het geval van 27" niet voor 4K gaan. Dat wordt echt heel klein, tenzij je scaling aanzet, en imho is dat echt lelijk. Kun je beter een kwalitatief fatsoenlijk scherm nemen op 2560x1440 (iets met een IPS erin).

• Amps
Bedankt voor je input. Ik dacht dat de voordelen van IPS t.o.v. een TN-paneel marginaal is wanneer je er gewoon recht voor zit. Met dit stukje extra informatie kom ik op: pricewatch: Iiyama ProLite X2788QS-B1 Zwart

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zelf niet snel weer een TNpaneeltje willen. MVA is nog te doen (nu een 32" AOC staan met een MVA, en dat is best te doen), maar imho kan nog steeds niets tippen aan een IPS scherm.

Die iiyama die je hebt gekozen lijkt me best een prima dingetje :)

• Amps
Ik heb wellicht een andere alternatief gevonden: pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart Het design van de Iiyama spreekt alleen mij niet zo aan. Beetje te gewoontjes lijkt het.

Hij is een stuk duurder, maar weet niet of hij daardoor ook beter is. Qua design spreekt deze Dell monitor mij meer aan (I'm a sucker for small bezels). Kantelbare scherm en in hoogte instelbaar is een plus, maar niet noodzakelijk.

Als ik de Iiyama en Dell monitor naast elkaar houd, schijnt de Iiyama ProLite beter te zijn qua specs.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/734285;426106/

Edit:

Ben tot nieuwe inzichten gekomen. Met een meerprijs van 20 euro kan ik de Iiyama ProLite XB2788QS-B1 halen met verstelbare voet. In de specs staat dat deze een refresh rate heeft van 75Hz i.p.v. 60Hz, maar ik denk dat dat fout staat in de pricewatch. Volgens mij zijn het identiek dezelfde monitoren.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/734285;734289/

[ Voor 21% gewijzigd door Amps op 11-06-2017 13:56 ]