Vraag over tweede monitor 1440p

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:28
Dag mede tweakers,

Ik ben sinds een poosje trotse eigenaar van een game pc. Nooit eerder gehad dus heb het redelijk basic gehouden.
Nu heb ik een 24 inch 1080p scherm (75hz)
Graag wil ik een tweede scherm 1440p gaan kopen, zodat ik daarop kan gamen en op de ander kan browsen etc.
Nu is mijn vraag(en) kan dit op een 1440p scherm met mijn pc specificaties. Plus wat is dan beter, een 144hz 1440p scherm, of een 75hz 1440p scherm?

Mijn specs van mijn pc:

CPU : i5 7400
GPU : MSI RX480 4gb
16GB Ram

Verder nog info nodig?

Ik heb opzich wel gekeken naar schermen, snap wat 144hz en 75hz is etc. Maar heb geen idee wat nu slim is.

Qua frames zal ik met mijn specs de 144hz denk ik niet benutten. Dus zal 75hz prima zijn. Maar wie weet komt er ooit een andere pc. Dus kan ik misschien wel de 144hz benutten?!?!

Kan iemand me adviseren? Kom er echt niet verder mee!

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eerste advies: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Verder inhoudelijk:
Graag wil ik een tweede scherm 1440p gaan kopen, zodat ik daarop kan gamen en op de ander kan browsen etc.
Ik zou het juist andersom doen. Bij browsen heb je last van een relatief low-res, low DPI scherm als 1920x1080. Bij gamen zul je het verschil doorgaans niet zo snel merken in beeldkwaliteit, maar de extra pixels merk je wel als enorme hit qua performance.
Nu is mijn vraag(en) kan dit op een 1440p scherm met mijn pc specificaties. Plus wat is dan beter, een 144hz 1440p scherm, of een 75hz 1440p scherm?
Mijn glazen bol zegt... niets :o

Het antwoord hierop hangt erg sterk af van wat voor games je speelt, welke settings je daarbij neemt en welke performance je wilt. Je moet echt die-hard FPS'er zijn wil je echt meerwaarde halen uit hogere refresh rates.

Ik zou zelf naar een aantal andere factoren kijken:
- input lag. Geen enkele vendor geeft dit op maar de betere reviews meten het. Veel relevanter voor game-ervaring dan refresh rate, laat staan reactietijd van het paneel.
- beeldkwaliteit. Als je vermoeide ogen krijgt van slecht beeld presteer je ook slechter. Veel van de goedkopere "gaming"-monitoren hebben crappy TN-panelen erin met fantastische 'harde' specs qua refresh rate en reactietijd, maar waardeloze kijkhoeken en kleurechtheid. Ik zweer bij IPS of VA-panelen. Dat gezegd, als je nu al een niet nader genoemde 75Hz-geval hebt vrees ik dat je al zo'n onding hebt. Wil je die houden, dan wil je niet een groot verschil in beeldkwaliteit hebben tussen de twee...
- let ook op aansluitmogelijkheden. Tot 1920x1200@60 maakt het verschil tussen DVI, HDMI en DP niets uit. Daarboven wordt het feest. 2560x1440@60 gaat nog met dual-link DVI, HDMI 1.3 of DP 1.0, maar 2560x1440@75 lukt al niet meer met DVI en vereist HDMI 1.4 of DP 1.0. @144 wordt het nog lastiger, dan moet je HDMI 2.0 hebben of DP 1.2 - en verloopstukken van DVI-HDMI of DP gaan nadrukkelijk niet meer werken. Beide kanten van de verbinding (kaart en monitor) moeten zelfde standaard ondersteunen - en je kabel moet goed genoeg zijn.

Verder is voor de toekomst kopen nagenoeg nooit een goed idee. Dit is de halfgeleiderindustrie, prijzen dalen alsmaar en specs stijgen. Je bent veel goedkoper (en beter) uit om nu de monitor te kopen die je nu nodig hebt en straks als je meer nodig hebt dat ding door te verkpen en een nieuwe te kopen, dan nu alvast geld in een idioot dure te kopen, waarbij je maar moet hopen dat je inderdaad de meerwaarde ervan een keer gaat gebruiken, en dat de ondersteunde standaarden wel voldoen :o

Oslik blyat! Oslik!