Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10:11
Ik loop met het plan rond om een Panasonic T-cap bi-bloc 9kw warmtepomp aan te schaffen, die de gasketel moet gaan vervangen.

Ik ben erg benieuwd of er ervaringen zijn met deze warmtepomp i.c.m. standaard radiatoren, dus als upgrade van de bestaande ketel. De gasaansluiting zou dan op den duur weg moeten kunnen.

Uit een berekening a.d.v. klimaat gegevens en de datasheet kom ik op een SCOP van 3.32; wat best een mooie waarde zou zijn. Hoe reëel is deze waarde bij een maximum water temperatuur van 55 graden bij -10 graden. Ik zou maximaal ongeveer 6500 watt nodig hebben voor de verwarming van de woning.

Daarnaast moet het systeem warmwater in een 200 liter boiler gaan opwarmen, maar hierbij de SCOP denk ik iets minder belangrijk; maar ik hoop boven de 2.5.

Hoe reëel zijn de COP waarden in de datasheet; heeft iemand daar ervaring: zijn deze haalbaar? Of zijn ze (veels) te optimistisch?

Weet iemand hoe het zit met het standby vermogen van dit systeem? Omdat het systeem het gehele jaar ingeschakeld; kan dit nog best meetellen in het totaal verbruik...

Wat zijn de ervaring met dit systeem? Tevreden? Problemen? Bijzonderheden?

Ik ben benieuwd!

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Alle reacties

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-11 13:52
weet jij inmiddels zelf al meer? ik ga misschien een 7Wk aanschaffen

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Fullpower
Inmiddels heb ik wel wat praktijk antwoorden:

Ik heb het systeem (gewone 9kW ipv T-cap) nu een tijdje draaien, ook voor CV. Tot nu toe gaat het goed met de convectoren. Ik heb alle 'gewone' radiatoren vervangen door (deels 2e hands Jaga's). Bij 35/30 graden kan ik zo'n 6kW kwijt.

Bij lagere temperaturen is de afgifte kleiner, en merk ik dat de WP bij deze buiten temperaturen gaat pendelen. Ik heb er wel een 50 liter buffervat tussen zitten. Deze had wel wat groter gemogen, maar dat kon niet qua ruimte.

Tot nu toe draai ik met een Ta van 33 graden. Tijdens het opwarmen van de woning draait de WP wel aan één stuk door. Momenteel draait de WP hier een paar uurtjes om het huis opwarmen en warmteverlies te compenseren. Ik draai nu nog op de Quiet mode (2e stand). Daar regelt hij mooier op laag vermogen. De COP (all-in) valt mij best mee: schommelt tussen de 4 en 5 nu.

Het mooie van de convectoren is dat je wel nachtverlaging kunt toepassen (WP staat 's nachts uit hier). Opwarmen gaat vrij snel: binnen paar uurtjes is het warm; dat lukt met vloerverwarming denk ik niet.

Ik verwacht dat een SCOP voor verwarming van 4 ofzo mogelijk moet zijn. Ik gebruik de WP ook voor SWW, daar zal de COP lager van zijn (ik mik op 2,5 over het jaar, maar dat komt omdat ik 's zomers geen SWW hoef te maken met de WP vanwege boiler; heeft nu 3 SWW runs gemaakt...)

De standby opname is 12,5 watt en 28 watt als de circulatiepomp loopt.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 19:57
Fullpower schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:53:
Ik heb er wel een 50 liter buffervat tussen zitten. Deze had wel wat groter gemogen, maar dat kon niet qua ruimte.
Ik neem aan dat je dit buffervat in serie hebt staan met je afgifte systeem? Dus geen gescheiden systemen. Heb je misschien een systeem tekening?
Wat is je reden voor het toepassen van een vat, systeemgrootte en anti-pendel?
Ten slotte; wat voor vat heb je gebruikt als dit maar 50liter is?

Zoals je wellicht merkt ben ik mjj ook aan het orienteren voor een passend systeem, alle info is welkom.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• Fullpower
Het buffervat zit erin om de hydraulische systemen te ontkoppelen: de WP kan nu 1600l/u rondpompen als hij dat wil, terwijl de cv het met minder flow doet. Meer flow door de CV geeft meer gezuis door de leidingen en convectors. De dt over de WP is kleiner dan de dt over het afgifte systeem.

Het buffervat kost wel wat COP: ik zie een stijging van de Ta van de WP van ca. 0,5 graad per kilowatt vermogen. Dus met 5kW maakt de WP water dat 2,5 graad warmer is dan wat er naar de CV gaat.

Ik heb dus wel een secundaire CV pomp nodig (ca. 15 watt als hij loopt). Ik schakel deze pomp in zodra het water in het buffervat warmer is dan 27 graden. Scheelt weer wat verbruik als de WP niet verwarmd.

Het buffervat zorgt er wel voor dat de WP hier maximaal 4x per uur aan en uit gaat. Ik heb gezien dat als het buiten wat kouder de WP wel een paar uur achtereen kan lopen.

Het buffervat hier is een standaard Panasonic Aquarea buffervat van 50 liter.