Toon posts:

verkeerde DHCP reageert ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Morge allemaal,

Heb ff een vreemd probleempje:
Een gebruiker probeert in te bellen vanaf zijn W2K machine op ons netwerk NT4(en dat gaat prima). Nu wil hij een verbinding maken met de exchange server MS 5.5. En daar gaat het fout. Hij kan de Exchange server niet vinden.
Gekeken naar de IP's, krijgt ie een IP-adres van z'n "andere" inbel provider :? .
Ip-release enzo werkt niet. Ook krijgt hij geen DHCP-server IP :? :? . Hij zegt dat "ip-adres verkrijgen van server" wel aangevinkt staat.

Heeft 1 van jullie nog een goeie tip. Ik kan helaas nix uitproberen, maar ben wel dankbaar voor goeie tips !

Verwijderd

Belt hij rechtstreeks bij jullie in of gaat het via een tunnel over het internet?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, hij belt rechtstreeks in.

Verwijderd

Als hij inbelt via een modem of ISDN kaart dan moet hij zorgen dat zijn Externe toegangsadapter IP en DNS adressering automatisch ontvangt. vaak is het zo dat ISP vaste DNS adresesen hebben maar wel dynamische IP adressen toepassen. Als je dan een foute DNS benaderd houdt ie het laatste IP adres vast (dat van zijn ISP dus)

Verwijderd

Topicstarter
Hij zegt dat hij dat aangevinkt heeft (kan ik natuurlijk niet controlleren en daar zal het probleem dan ook wel in zitten).

Maar als hij bij ons inbelt krijgt hij een IP-adres van zijn ISP en niet van ons. Deze kan ik ook niet renewen. Het kan toch bijna niet anders als dat hij ergens het vinkje van DHCP gebruiken niet goed heeft staan ?

Veels te warm om hier over na te denken pfhh..

Verwijderd

Probleem heeft waarschijnlijk te maken met zijn PC.
Of hij belt op het verkeerde nummer in, of hij heeft z'n TCP/IP settings niet goed staan.

• xiphoid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10-2023

xiphoid

I am just me

Op vrijdag 06 juli 2001 11:10 schreef RobRoy het volgende:
Hij zegt dat hij dat aangevinkt heeft (kan ik natuurlijk niet controlleren en daar zal het probleem dan ook wel in zitten).

Maar als hij bij ons inbelt krijgt hij een IP-adres van zijn ISP en niet van ons. Deze kan ik ook niet renewen. Het kan toch bijna niet anders als dat hij ergens het vinkje van DHCP gebruiken niet goed heeft staan ?

Veels te warm om hier over na te denken pfhh..
Als hij bij JOU inbelt
en hij krijgt van ZIJN ISP

dan belt hij dus NIET bij jou in.
simpel.

probeel ligt niet bij jullie
maar bij hem.

http://mrfloris.com

Verwijderd

Laat hem eens proberen om de exchange server middels het IP adres te benaderen en niet via de server naam. Als het idd in de DNS zit dan moet het zo werken. Tenzij je server alleen IP adressen toelaat uit een bepaalde range.

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Als julie DHCP server hem geen IP nummer geeft (door een storing) dan zal het IP van zijn andere verbinding overnemen.

Bel zelf ff in om te kijken of je DHCP request beantwoord wordt.

Verwijderd

Als IP-release niet werkt kan je het het beste opnieuw gaan configureren.

Verwijderd

Topicstarter
O.k. hij belt me vanmiddag terug.

Ik zal controlleren:
* Goede tel.nr.
* ping naar DHCH-server
* ping naar Exchange-server

En ander moet hij maar even wachten tot na het weekeinde. ;)
Bedankt voor jullie tips !
Als het een ander probleem is, dan zal ik dat hier nog even posten.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 06 juli 2001 11:23 schreef Kirpeknots het volgende:
Als julie DHCP server hem geen IP nummer geeft (door een storing) dan zal het IP van zijn andere verbinding overnemen.

Bel zelf ff in om te kijken of je DHCP request beantwoord wordt.
Dat heb ik geprobeerd, en ik krijg keurig verbinding en een mooi nieuw IP-adres. De DHCP bij ons draait dus goed.

Verwijderd

okay echt een gebruiker probleem

als hij bij jullie inbeld, kan en zal hij nooit een ip adres krijgen van z'n eigen isp. Dan gebruikt hij gewoon het verkeerde nummer. Zou betekenen dat als ik bij m'n bijv. zonnet acountje een static ip invul (van bijv de webservers van tweakers.net) dat ik die dan ook krijg? (geen rekening houdende dat www.tweakers.net als in gebruik is).

gewoon verkeerde inbelnummer

Verwijderd

Typisch geval van:
PEBKAC (Problem existst between keyboard and chair) >:)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 06 juli 2001 11:31 schreef arjo_kamp het volgende:
okay echt een gebruiker probleem

als hij bij jullie inbeld, kan en zal hij nooit een ip adres krijgen van z'n eigen isp. Dan gebruikt hij gewoon het verkeerde nummer. Zou betekenen dat als ik bij m'n bijv. zonnet acountje een static ip invul (van bijv de webservers van tweakers.net) dat ik die dan ook krijg? (geen rekening houdende dat www.tweakers.net als in gebruik is).

gewoon verkeerde inbelnummer
Ik hoop dat je gelijk hebt. Wat kunnen gebruikers soms "onhandige" fouten maken. Soms wordt ik echt moe van m'n werk :'(

• The Jester
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11-2024

The Jester

The fool escaped from paradise

Dos-box openem em IPCONFIG /ALL intikken.
Kijken welke DHCP-servers primary en secundary zijn, zonodig aanpassen.

Vervolgens IPCONFIG /RELEASE en
IPCONFIG /RENEW intikken.

Krijgt 'ie een nieuwe lease van de juiste DHCP-server...

As you grow up and leave the playground where you kissed your prince and found your frog...

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 11:35 schreef RobRoy het volgende:

[..]

Ik hoop dat je gelijk hebt. Wat kunnen gebruikers soms "onhandige" fouten maken. Soms wordt ik echt moe van m'n werk :'(
Me too....... zou een dubbelloops jachtgeweer aftrekbaar zijnv oor de belasting als ik hem zakelijk gebruik? >:)

Verwijderd

Topicstarter
Jester, dat heb ik geprobeert. Release en Renew werken beide niet.
Bij ipconfig /all staat dus ook geen DHCP server, maar wel een verkeerd IP-adres.

[geinmodus]
Dubbelloops jachtgeweer weet ik niet maar ik probeer wel twee fusjes bier op te voeren
[geinmodus]

• NiPeng
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Op vrijdag 06 juli 2001 11:34 schreef bart het volgende:
Typisch geval van:
PEBKAC (Problem existst between keyboard and chair) >:)
* NiPeng noteert

Some people like cupcakes better, I for one care less for them.

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Op vrijdag 06 juli 2001 11:50 schreef RobRoy het volgende:
Jester, dat heb ik geprobeert. Release en Renew werken beide niet.
Bij ipconfig /all staat dus ook geen DHCP server, maar wel een verkeerd IP-adres.

[geinmodus]
Dubbelloops jachtgeweer weet ik niet maar ik probeer wel twee fusjes bier op te voeren
[geinmodus]
Wat voor constructie heeft die persoon thuis?
Wellicht is dat verkeerde ipnummer gewoon van zijn thuisnetwerkje (eth0) ipv de dial-up connectie(ppp0).

Verwijderd

Dit lijkt me ook een kwestie van de verkeerde inbelverbinding.

Volgens mij kun je in Windows niet instellen wat je DHCP servers zijn; DHCP is een broadcast, waarop de DHCP server reageert met een adres lease. Pas dan zie je op de cleint wat het adres van de DHCP server is.

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor, geen thuisnetwerk. Gewoon een laptop van de zaak om mee te kunnen inbellen hiero.
Wel dus ook een andere inbelverbinding. Volgens mij Zonnet of zo iets.

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Ik heb ongeveer 2 jaar een paar telewerkers mogen supporten (500) op 2 inbeldozen a 30 isdnlijnen.

Heeft het ooit bij hem gewerkt i.c.m. jullie inbelzut?
Wat is de specifieke melding die hij op zijn scherm krijgt?
Heb je de settings al doorgenomen?
Heb je in de logs al gekeken of hij daadwerkelijk heeft ingebeld (zo niet kan hij een verkeerd nummer hebben gekozen)?
Uit de logs van jullie inbelgeval kan je mogelijk ook wat halen.

Verwijderd

Topicstarter
Ha Nipeng,
Ik ga nu ff de logs doorkijken (had ik nog niet gedaan, schaam ).
Hij heeft wel altijd prima in kunnen bellen, tot vandaag dan.

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Op vrijdag 06 juli 2001 11:58 schreef RobRoy het volgende:
Nee hoor, geen thuisnetwerk. Gewoon een laptop van de zaak om mee te kunnen inbellen hiero.
Wel dus ook een andere inbelverbinding. Volgens mij Zonnet of zo iets.
Heeft die laptop een netwerkkaart?
W2k geeft dat ding zelf een ip als er geen dhcp server reageert => mogelijk zie je dat ip bij ipconfig /all (dacht dat w2k een ip in de range van 169.x.x.x geeft).

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Op vrijdag 06 juli 2001 12:03 schreef RobRoy het volgende:
Ha Nipeng,
Ik ga nu ff de logs doorkijken (had ik nog niet gedaan, schaam ).
Hij heeft wel altijd prima in kunnen bellen, tot vandaag dan.
Ga je schamen.
Wat voor inbeldoos is het eigenlijk die jullie gebruiken?

Kan het zijn dat er trouwens tijdelijk de netwerkverbinding van de inbeldoos eruit lag?
Of de dhcp leases allemaal vergeven waren op dat moment?

Mogelijk heeft ie zelf wat "getweakt".
Maar het kan ook zijn dat ie er straks gewoon in komt.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de log belt hij gewoon goed in.
We gebruiken RAS met een modempool om mensen te laten inbellen.
Het IP-nummer dat ie krijgt zit in de 195.x.x.x range.
Verder heeft niemand probblemen met inbellen, het zal dus wel een "tweaker" zijn.

Verwijderd

Topicstarter
O ja, ik heb nog 30% van de leases vrij.

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Op vrijdag 06 juli 2001 12:17 schreef RobRoy het volgende:
Volgens de log belt hij gewoon goed in.
We gebruiken RAS met een modempool om mensen te laten inbellen.
Het IP-nummer dat ie krijgt zit in de 195.x.x.x range.
Verder heeft niemand probblemen met inbellen, het zal dus wel een "tweaker" zijn.
Weet je het exacte ipnummer? Je kan kijken of je kan achterhalen waar dat nummer bij hoort.. kan je een indicatie geven of die persoon nou wel of niet uit zijn nek lult.

Gebruiken jullie op de ras server een static pool met ipnummers of gebruiken jullie dhcp om ip's toe te wijzen. Qua configuratie op de client maakt het niets uit (use dhcp aanzetten) maar ik weet niet hoe het toont als je ipconfig /all doet als je een static pool gebruikt (ipv dhcp). Het kan een reden zijn waarom je geen dhcp server ziet staan bij ipconfig /all.

Verwijderd

Topicstarter
Het exacte IP-nummer weet ik helaas niet omdat die persoon nu onderweg is. Als hij weer belt zal ik dat gelijk even uitzoeken.

Nee, geen static-pool, alles gaat via de DHCP-server en volgens mij zou je die dan ook moeten kunnen zien met een ipconfig /all :? .Bij hem is dat dus niet het geval. Ik ga nu even kijken wat voor range Zonnet gebruikt.

• NiPeng
  • Niet online

NiPeng

I am the slime

Tja als ie straks weer belt zit er niets anders op om gewoon het hele zooitje door te nemen.

Instellingen doornemen.
Pingen op naam en op ip naar diverse machines naast de Exchange server.
Jij hem proberen te pingen etc.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, dan hou ik het daar op.
Bedankt voor de hulp allemaal.
Wat mij betreft mag ie dicht.
Pagina: 1