Random reboots (ook in BIOS), moederbord kapot?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Beste tweakers,

Sinds een aantal maanden heeft mijn PC last van random reboots. Eerst was het heel sporadisch, de computer stond vaak 's-nachts aan en in de ochtend stond hij opeens op het inlogscherm. Maar later werd het steeds vaker., het leek erop dat hij precies reboote als ik hem "wakker" maakte met de muis. Alle hibernate en slaapopties afgegaan, maar nog geen verbetering. Ook alle logs afgegaan, maar daar stonds niets in, alleen dat het zou kunnen liggen aan een stroomonderbreking. Nu is het inmiddels zo erg dat hij binnen de minuut reboot.

Ik heb de PC toen zo kaal mogelijk gemaakt (videokaart eruit, 1 RAM strip, extra harde schijf eruit, alle usb apparaten eruit) en ben wat verder gaan testen. Toen ik de videokaart eruit haalde, leek het opeens weer beter te gaan. Ik kon weer computeren zonder te rebooten! Na een dag, begon het toch weer opnieuw..

Een tweede Eureka momentje kwam, toen ik in de BIOS zat en hij reboote daar ook (het ligt dus niet aan mijn Windows installatie of iets in die richting) en het jaartal stond opeens op 2008. Na wat gelezen te hebben, heb ik de CMOS batterij vervangen. En ja hoor, hij liep weer als vanouds!

Voor twee dagen.. nu zit ik weer in de reboot-loop. Ik start de PC op, ga de bios in, doe niks en binnen een paar seconden reboot hij weer. Soms hou ik hem wat langer aan de praat, maar dat is toeval.

Ik heb deze PC nu inmiddels meer dan twee jaar en het is deze build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 182,50€ 182,50
1Asus B85M-G (C2)€ 63,95€ 63,95
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 0,-€ 0,-
1Antec P100€ 67,95€ 67,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 59,50€ 59,50
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 474,85

+ een SSD en veel randapparatuur.

Heeft iemand enig idee wat er precies aan de hand is?
En hoe kan ik het één en ander verder uitsluiten?
Wat zou ik nog kunnen proberen?

Ik heb bij het bouwen twee jaar geleden al een moederbord moeten terugsturen (RMA), dus ik heb al niet heel veel vertrouwen in het moederbord. Wellicht dat daar weer iets mis mee is. Ik dacht aan een CMOS battery drain door het moederbord, maar als ik er nu een nieuw batterijtje in doe maakt het geen verschil.

Beste antwoord (via Reynouts op 19-06-2017 22:15)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Begin met een andere voeding. Goede kans dat dit het probleem is en lekker makkelijk te testen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Begin met een andere voeding. Goede kans dat dit het probleem is en lekker makkelijk te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-09 22:35
je hebt best kans dat onder belasting een bepaalt lijntje van de voeding onder een bepaalde grenswaarde komt waardoor die reboot

[ Voor 5% gewijzigd door jwvdst op 08-06-2017 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
Thanks, toch maar even in het rommelhok gekeken voor een oude PC met een andere voeding.
Met een minimale setup krijg ik hem aangesloten. Hij houdt de PC nu al een half uur aan de praat.
Dit zegt niet alles, want gisteren heeft de computer ook een gehele dag aangestaan, zonder problemen te vertonen.

Dus nu kijken of hij het nog even volhoudt en dan als laatste test nog een keer de "nieuwe" voeding erop en kijken of de PC meteen weer in reboot-mode gaat, dan heb ik het defect waarschijnlijk te pakken dankzij jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Niet online
Inmiddels alweer wat later. Heb een oude voeding goed kunnen testen en draait al dagenlang zonder problemen in deze PC.

De verdachte voeding nu ook geprobeerd in een drietal andere PC's waar hetzelfde probleem zich (in meer of mindere mate) zich voordoet.

Volgende stap is contact opnemen met de verkoper/leverancier, kijken wat er mogelijk is. Zit vijf jaar garantie op, dus ben benieuwd.