Windows 10 reset of herinstallatie ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:31
Aangezien mijn Windows 10 PC de laatste tijd wel erg veel crasht en ik geen duidelijke oorzaak kan achterhalen overweeg ik een nieuwe installatie.

Wat is wijsheid ?

Een reset via Windows 10 (compleet, dus ook persoonlijke bestanden e.d.)

Of

Een BootUSB maken en van daaruit alles opnieuw installeren.

In beide gevallen moet ik toch alle drivers opnieuw installeren (voor zover die niet automatisch geïnstalleerd worden). De vorige keer ben ik overgegaan van windows 7 naar 10 zonder herinstallatie.

Iemand hier een idee over ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voor zover ik weet, hoef je geen drivers meer te installeren, behalve voor de dedicated graka.

Bij problemen waarbij je software en/of windows verdenkt, kan je het best helemaal overnieuw beginnen.

Ik ken overigens ook voorbeelden van mensen die windows vers erop zetten, en geen problemen hebben. Dan gooien ze er een driver-zoek-programma overheen (zelf deed ik dat ook, voorheen), en hebben vervolgens problemen. Dus zeker als je aan de gang gaat met drivers, bezint, eer gij begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Met overnieuw beginnen bedoel je dus een BootUSB ?

Ik gebruik nooit driver zoek programma's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Ja, boot usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Heb je een reden om niet gewoon een reset aan te bevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Hann1BaL schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:21:
[...]

Heb je een reden om niet gewoon een reset aan te bevelen?
Ja. Omdat de machine regelmatig crasht EN er geen duidelijke oorzaak lijkt te zijn.

Je hebt dan 2 opties, vind de oorzaak of
begin met een schone lei.

Indien dan nog steeds crashes, is het wellicht een hardware probleem. Crashed die niet meer, dan lag het niet aan windows maar misschien wel aan een ander programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Test de hardware ook eerst eens. Dus een test van het RAM geheugen, HDD/SSD SMART controleren. Als je weet dat de hardware goed is zou ik gaan herinstalleren, niet daar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:56
Reepje schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:25:
[...]

Ja. Omdat de machine regelmatig crasht EN er geen duidelijke oorzaak lijkt te zijn.

Indien dan nog steeds crashes, is het wellicht een hardware probleem. Crashed die niet meer, dan lag het niet aan windows maar misschien wel aan een ander programma.
Dat is toch geen reden om geen reset aan te bevelen?

Wat de reset doet;
1. The PC boots into the Windows Recovery Environment (Windows RE).
2. Windows RE erases and formats the hard drive partitions on which Windows and personal data reside.
3. Windows RE installs a fresh copy of Windows.
4. The PC restarts into the newly installed copy of Windows.
Enige maar is; als bij de allereerste clean installatie er al problemen waren...dan zou het kunnen dat dit niet vlekkeloos werkt. Anders werkt dit gewoon uitstekend en is het gewoon een clean install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Er is geen eerste clean install, ik heb destijds een upgrade gedaan van Windows 7 naar 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Reepje schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 17:25:
[...]

Dit zou ik testen met een live installatie van een linux distro
En een reset kan dit nog steeds testen.

Een complete herinstallatie kan altijd nog, maar ik zou eerst de hardware checken.

Wat is het effectieve verschil tussen USB install en een reset? Ik dacht dat een reset zo ogneveer hetzelfde deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Linux distro is geen optie. Probleem is dat de crashes random zijn en het een hele dag goed kan gaan en soms meerdere keren op een dag niet.

Ik kan dit niet langdurig testen met een livecd ivm het dagelijkse gebruik van dochter en vrouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Ik heb toch maar een herinstallatie gedaan via een bootusb, Partities verwijderd, aangemaakt, geformatteerd en Windows 10 opnieuw geïnstalleerd.

Vooralsnog draait het probleemloos (sinds gisteren)
Pagina: 1