Windows ziet geen CD-ROM speler meer!

Pagina: 1
Acties:

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Dit is wel heel vaag,..
Ik start hiero een computer op en PATS van de ene op de andere dag zie ik in windows alleen nog maar mijn hdd en mijn fdd...

Nu is mijn vraag, kent iemand dit verschijnsel?? Ik heb het nog nooit eerder gehad en voordat ik me kast ga openschroeven en van alles gaat lopen aankloten wil ik wel ff weten of iemand dit simpel ff op weet te lossen :)

Ik heb er een CD-ROM (40x) speler en een CD-RW (12x10x40x) inzitten.

Verdere info:

Windows 98 SE
400 Mhz Intel Celeron
64 MB-RAM
Harddisk is 10 GB en het hele geheel hangt in een Netwerk.

bvd.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:00

Xtremelead

powered by E-MU

Start is in safemode op en kijk in Devicemanager. misschien staan daar meerdere cdroms. verwijder ze allemaal. Start daarna met bootfloppy op en draai fdisk /mbr

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
In veilige modus werkt poledit gewoon door hier dus ben opnieuw ingelogd als supervisor maar bij apparaatbeheer zie ik bij schijfstations alleen mijn fdd staan ;(
hehe wel geinig aan de ene kant maar zo vaaaaaaggg,..
Zou het helpen als ik fdisk/mbr draai?? Dan maakt ie gewoon een nieuwe mbr aan enzo dat heeft er toch nix mee te maken :?

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Xtremelead

Xtremelead

powered by E-MU

zie je in apparaatbeheer geen cdrom staan??? Wat de reden van fdisk is kan ik niet verklaren, ik weet wel dat het helpt. pas alleen op als je meer dan 4 partities hebt, want dan pikt fdisk /mbr niet.

JA JIJ!!!

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
fdisk /mbr schrijf een nieuw master boot record. Zou alleen helpen als je een virus zou hebben.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

Verwijderd

Heb je DMA aan gezet onder syteem?
ik heb dan het probleem dat mijun plex voor mijn syteem gaat hemelen..
Het DMA uitzetten voor de devices en hopen dat ie hem weer vindt..
(check voor de zekerheid de kabels of die goed in de schoen zit, soms gaan die er zomaar uit omdat er een aantal dikke kabels naast elkaar zitten)

Verwijderd

heb je iets van brandsoftware geinstalleerd?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Hmmm.... toevallig de VIA drivers geïnstalleerd op een Intel chipset :?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

staan er trouwens nog uitroeptekens in je devicemanager bij je cdroms? Of zijn ze helemaal pleite?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Waar moet ik dat DMA checken als ik in apparaatbeheer niet eens mijn CD-ROM, CD-RW of HDD zie?

Ik draai Nero 5.0

Verder heb ik een keer de VIA chipsetdrivers hier gedownload maar naar mijn weten heeft niemand ze geinstalleerd, het was voor een andere computer.

• Xtremelead

Xtremelead

powered by E-MU

Kijk eerst eens of je cd het in dos doet. Anders denk ik dat het tijd wordt je kruiskop te pakken...

JA JIJ!!!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Nog ff een vraaggie,.. Als ik fdisk/mbr doe, dan hoef ik toch niet perse te formatteren. En als hij het aan het uitvoeren is merk je dat of is het in 1 sec. klaar?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op vrijdag 06 juli 2001 11:16 schreef Wimsol het volgende:
staan er trouwens nog uitroeptekens in je devicemanager bij je cdroms? Of zijn ze helemaal pleite?
PLEITE!! :(

Zelf me HDD geeft ie nie meer aan,.. ik wil wel ff een pic posten van me apparaatbeheer maar ik heb nix waar ik em kan hosten.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Ohhw w8,.. ik heb al wat! hehe
Ik had ook nog een oude homepage (lees:heel oud) Die is echt brak BTW dus check em NIET! :P

• tutterke
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 26-06 09:28

tutterke

Klein maar tapper!

Heb het ook ooit eens gehad, was een virusje in de Master Boot Record

van de ene op de andere dag waren mijn cd-drives weg...

ff fdisk /mbr was genoeg om de klus te klaren...

niet doen als je een linux partitie hebt ofzo, want die kan je dan niet meer opstarten....

And I find it kind of funny
I find it kind of sad
The dreams in which I'm dying
are the best I've ever had.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Trots presenteer ik mijn apparaatbeheer:

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/no1/sys.jpg

• Smurff
  • Niet online
uhm doe eens regedit en zoek eens op NOIDE

als je die vind die waarde delete

reboot en dan kijken of het werkt

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op vrijdag 06 juli 2001 11:41 schreef Smurff het volgende:
uhm doe eens regedit en zoek eens op NOIDE

als je die vind die waarde delete

reboot en dan kijken of het werkt
Nee hij vindt nix,.
Ik heb al een noide.inf geinstalleerd.
Wat het is weet ik niet maar ik vond zoiets met de search.
Kan je ff uitleggen waar noide voor is enzo plz?

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op vrijdag 06 juli 2001 11:35 schreef tutterke het volgende:
Heb het ook ooit eens gehad, was een virusje in de Master Boot Record

van de ene op de andere dag waren mijn cd-drives weg...

ff fdisk /mbr was genoeg om de klus te klaren...

niet doen als je een linux partitie hebt ofzo, want die kan je dan niet meer opstarten....
Heb ik niet,..
Draai gewoon Windows 98 SE
Geen partities en FAT 32
Maar als ik mbr draai ben ik dan alles kwijt?

• Smurff
  • Niet online
Nope alleen je MBR wordt opnieuw gemaakt voor de rest ben je nix kwijt

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Okeej dan ik ga het ff doen!
BRB

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:50
Misschien gewoon ff de wizard "nieuwe hardware" draaien.

Is trouwens wel een vaker voorkomend probleem bij windoos.

probeer anders in je bios het cdrom - kanaal ff op "none" te zetten. opstarten - opnieuw opstarten - weer op "auto". kijken of windoos ze nu wel vind.

succes

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:28

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Bij mij heb ik dat ook es gehad. Toen heb ik me BIOS gereset (Load BIOS Defaults).

Anders probeer ff een oude CDROM driver te installeren in DOS (Of maak een Win98 bootflop aan en kopieer het bestand OAKCDROM.SYS naar de C:\ en voeg dan in CONFIG.SYS
code:
1
DEVICE=C:\OAKCDROM.SYS /D:CDROM

toe. en daarna in AUTOEXEC.BAT
code:
1
lh c:\windows\command\mscdex.exe /d:CDROM

Dan zou het moeten werken..

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op vrijdag 06 juli 2001 11:58 schreef blissard het volgende:
Misschien gewoon ff de wizard "nieuwe hardware" draaien.

Is trouwens wel een vaker voorkomend probleem bij windoos.

probeer anders in je bios het cdrom - kanaal ff op "none" te zetten. opstarten - opnieuw opstarten - weer op "auto". kijken of windoos ze nu wel vind.

succes
Ga ik proberen!!
Want ik heb mbr al geprobeerd.
Ik weet alleen niet of ik het goed heb gedaan dit waren mijn handelingen:

Ik start de computer op met win98 bootflop.
Kom in het menu en druk SHIFT+F5.
Vervolgens kom ik dus in DOS Prompt.

C:\>A:
A:\>fdisk/mbr
A:\>

Dit is wat ik te zien kreeg na de opdracht fdisk/mbr duurde het niet eens een seconde voordat ie klaar was!
Is dit normaal?

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Dit is wat ik te zien kreeg na de opdracht fdisk/mbr duurde het niet eens een seconde voordat ie klaar was!
Is dit normaal?
Dat is normaal. Probeer es door te starten met die bootflop (Dus zonder SHIFT-F5 (Met CDROM ondersteuning)).
Dan ff kijken of je CDROM spelers hebt (D: E: ofzo)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op vrijdag 06 juli 2001 12:13 schreef WHiZZi het volgende:

[..]

Dat is normaal. Probeer es door te starten met die bootflop (Dus zonder SHIFT-F5 (Met CDROM ondersteuning)).
Dan ff kijken of je CDROM spelers hebt (D: E: ofzo)
Okeej ben zo weer terug! :P

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Helaas Pindakaas WHiZZi ut heeft nie moge bate.

Ben ik de enigste die denkt dat het tijd is om er een kruiskop bij te halen?? :o

• WHiZZi

WHiZZi

Museumdirecteurtje

In dit geval ff je BIOS nalopen (Zet alles op AUTODETECT)

Als je BIOS de CDROM spelers niet herkent, dan pas kast opentrekken en kabels/jumpers nalopen.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Me BIOS ziet ze allemaal dat is het vage,..
Bij de POST enzo zie je ook gewoon dat ie alle 3 de IDE devices detect,.
Volgens mij weet niemand dit op te lossen ik ga nog ff proberen met nieuwe hardware toevoegen en daarna zal ik toch maar weer onder me bureau motten leggen :P

Verwijderd

Het kan natuurlijk altijd een besturingssysteem zijn dat brakkig is geworden onder de warme zon. Je gebruikt Win 98se dus dan kun je Windows 98se er opnieuw overheen zetten. Als je setup draait, wordt er gevraagd of je Windows wilt herstellen. Daar kies je dan voor, zodat de rest van je software onaangetast blijft.

Anders moet je denk ik toch eens serieus aan een kapotte controller op je moederbord gaan denken.

Verwijderd

Vette website.. "Enter if u dare", klik hier of wacht 5 seconden en ik zal het voor je doen :)
Heeyz!,

Welkom op:

Willem's Homepage,...

Op deze page vind je allemaal files, filmpjes en andere shit die veel gezocht worden op het internet,... het is altijd ff interessantom te kijken wat er is. Er kan elke dag weer iets nieuws te vinden zijn.

Enne als je een muziekie wil horen druk dan op play onderaan de page,.. Dat is wel wat beter dan die irritante sites waar het automatisch gaat,..

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
je zal wel een brandprogramma hebben geinstalleerd (bv winoncd) onder win2000.

als je die installeerd dan ben je alle cd-roms kwijt, moet je effe een patch doen.

-edit-

• GameFreak
  • Laatst online: 29-06 06:48
Op vrijdag 06 juli 2001 14:33 schreef Rens2001 het volgende:
Vette website.. "Enter if u dare", klik hier of wacht 5 seconden en ik zal het voor je doen :)
[..]
Waar is die website te vinden klinkt wel goed? :)

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op vrijdag 06 juli 2001 14:35 schreef nike het volgende:
je zal wel een brandprogramma hebben geinstalleerd (bv winoncd) onder win2000.

als je die installeerd dan ben je alle cd-roms kwijt, moet je effe een patch doen.
Ik heb nero 5.0 hier op deze computer!
Enne ik ga wel ff in me comp schroeven enzo,.. als dat nie lukt dan maar windows er op nieuw op.

P.s.
OHJAAA mijn hompage he! Ik wil em niet laten zien want dat komt uit me newbie tijd.
Ik heb em net weggehaald uit mijn profile.

Over een tijdje maak ik de site opnieuw voor mijn bedrijf waar ik werk(www.debruyn.nl) want die is lelijk en nu we het toch over lelijk hebben ga dan maar gelijk ook ff naar mijn site die ik nu nog alleen maar ga gebruiken voor plaatjes te hosten op GOT :P

Klik hier dan ff als je wil :P

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op deze page vind je allemaal files, filmpjes en andere shit die veel gezocht worden op het internet,... het is altijd ff interessantom te kijken wat er is. Er kan elke dag weer iets nieuws te vinden zijn.
BWHAHAHA Yuh right! :P :)

Maar goed weet er iemand nog iets voor mijn probleem of wordt het een windows herinstall??

W8 ik ga eerst ff me kast openschroeven je hoort et zo!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Okeej ik heb em open gemaakt alles aangedrukt en,... NIX weer nix te zien in winDOOS.

Dit wordt nu wel ff een irri probleem en wat me opvalt is dat me hdd ledje de heletijd brand maar als ik luister hoor ik geen schijfactiviteiten.
Welke MEGATWEAKER weet nou nog wat er aan de hand kan zijn??

Schiet mij maar lek :?

Ik heb trouwens minder zin in een nieuwe windows install en ik denk toch niet dat dat zal helpen.

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op vrijdag 06 juli 2001 15:59 schreef DEM0N het volgende:
Okeej ik heb em open gemaakt alles aangedrukt en,... NIX weer nix te zien in winDOOS.

Dit wordt nu wel ff een irri probleem en wat me opvalt is dat me hdd ledje de heletijd brand maar als ik luister hoor ik geen schijfactiviteiten.
Welke MEGATWEAKER weet nou nog wat er aan de hand kan zijn??

Schiet mij maar lek :?

Ik heb trouwens minder zin in een nieuwe windows install en ik denk toch niet dat dat zal helpen.
als dat ledje brand, dan is je ide kabel van je cdrom waarschijnlijk verkeerdom aangesloten, of scheef, niet goed in ieder geval
probeer es een andere kabel

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Okeej ga ik doen maar wel raar dat ie het altijd heb gedaan BUT U NEVER KNOW!
Tot zo,..
**BLEEP**
Compu uit!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Hij vindt ze nog STEEDS niet :( :'(

Ik heb nu een andere ide kabel gebruikt.
Het HDD ledje is nu wel uit, dus dat is een vooruitgang.

Oude settings:

Primary Master:
HDD
Primary Slave:
CD-ROM

Secondary Master:
CD-RW
Secondary Slave:
None.

Nieuwe Settings:

Primary Master:
HDD
Primary Slave:
None.

Secondary Master:
CD-ROM
Secondary Slave:
CD-RW

Ik snap er nu echt geen reet meer van }:O

Iemand anders wel?? :D

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
En nu zegt ie bij het opstarten ook opeens (na de ide detect):

Primary IDE channel no 80 conductor cable installed

:?

• B.A. Baracus
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

Dus je cdrom is vanzelf van ide-1 naar ide-2 gesprongen?
En die melding van 80-cable: je vorige cable was wel een 80 aderige ata-66 cable, en je nieuwe niet.

Verwijderd

of je moet de kabel ff omdraaien dat het blauwe schoentje in het moederbord komt..
Enne hou je primare ide voor harde schijven..
Probeer anders als er ergens een config sys of autoexec.bat staat die eens te verwijderen kan helpen..

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op vrijdag 06 juli 2001 17:53 schreef B.A. Baracus het volgende:
Dus je cdrom is vanzelf van ide-1 naar ide-2 gesprongen?
En die melding van 80-cable: je vorige cable was wel een 80 aderige ata-66 cable, en je nieuwe niet.
Aha ff oude cable weer terug erin gooien.

enne nee, ik heb de master/slave settings aangepast en daardoor bleef me hdd lampje niet branden.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op vrijdag 06 juli 2001 18:09 schreef Driez het volgende:
of je moet de kabel ff omdraaien dat het blauwe schoentje in het moederbord komt..
Enne hou je primare ide voor harde schijven..
Probeer anders als er ergens een config sys of autoexec.bat staat die eens te verwijderen kan helpen..
Ja zal ik is proberen,.. het is de computer op mijn werk.
Nu zit ik weer thuis en dinsdag ga ik weer werken en dus weer verder met dit topic :)

• Smurff
  • Niet online
uhm volgens mij zag ik ergens in een post dat je een bestandje noide.inf geinstalleerd heb ?

Als je NOIDE houdt in dat er een IDE controller uitgeschakeld wordt tenminste als het ergens in je reg staat wat dat filetje doet weet ik niet. Misschien ff openen en kijken wat er in staat en wat het doet.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
En volgens mij heb ik dat bestandje geinstalleerd!

Wie kan mij even uitleggen waarvoor dat bestandje NOIDE.inf precies voor is?

En hoe kan ik het ongedaan maken want misschien is hierdoor het probleem ontstaan.

Alleen heb ik dat bestandje pas geinstalleerd toen het probleem er al was,.. hiervoor had ik er nog nooit van gehoord.

• Smurff
  • Niet online
open het bestandje dan eens in Notepad dan kan je er wel een beetje uit opmaken wat het doet

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op dinsdag 10 juli 2001 09:56 schreef Smurff het volgende:
open het bestandje dan eens in Notepad dan kan je er wel een beetje uit opmaken wat het doet
Ok zal ik doen maar het is al opgelost!! :P :) *D

WhiZZi had nog gepost om je config.sys aan te passen en je autoexec.bat! En dan de OAKCDROM.sys naar je root te kopieeren,..

En nu vindt ie ze weer.
Nou alleen nog ff die goeie ATA-66 kabel terug doen en ik kan weer gaan fikken enzo :P

Thnx!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Het was wel opgelost maar in apparaatbeheer zag hij nog geen disks.
Alleen in deze computer.

Dus oplossing:

format c: /u :o >:)

Loopt alles meteen weer soepeler :P

Verwijderd

Ik heb precies hetzelfde probleem!! Hoe kan ik dan de config.sys bewerken, want er staat helemaal niks in!

Alvast bedankt

Verwijderd

doe ik iets verschrikkelijk doms ofzo????

Verwijderd

is er nou niemand die weet hoe het moet???? valt me toch tegen. Of hoort het dat er niks in de config.sys staat.. :?

Lijkt me toch niet... --> hoe moet je die editen??

• Rudi
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 07-08 11:56
Had precies hetzelfde probleem, zowel mn IDE als SCSI CD/DVD drives waren foetsie. Bleek te liggen aan Nero 5.0 (bijgeleverde versie bij cdrw) die ik voor de reboot geinstalleerd had. Na un-install waren ze plots weer allemaal terug.... Dit was trouwens onder XP

Verwijderd

Op woensdag 26 september 2001 01:52 schreef Holmes het volgende:
...

Lijkt me toch niet... --> hoe moet je die editen??
Ik heb nu de config.sys in C:\windows\command\ebd ge-edit, maar nog steeds geen verschil |:(

• Flappie
  • Laatst online: 12:47
Jongens, ik heb het ook. Ik heb al de Oak CDrom driver (diemop de windows opstrat diskette staat)in de config.sys gezet. Helaas helpt dit niet!

Ik vind het wel vaag. Wat vinden jullie. Hebben jullie mischien een oplossing? (die werkt!)

Verwijderd

Gelukkig ben ik niet de enige.... :)

Together we're strong!! :p

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Op vrijdag 06 juli 2001 12:08 schreef DEM0N het volgende:

[..]

Ga ik proberen!!
Want ik heb mbr al geprobeerd.
Ik weet alleen niet of ik het goed heb gedaan dit waren mijn handelingen:

Is dit normaal?
HOW STOP!!! tussen die fdisk en de /mbr moet toch een spatie!? of is dat een ragfoutje...?? Ik moet zeggen dat ik nou niet bepaald een dos-specialist ben, maar vlogens mij is het zo (correct me if i'm wrong plz!!!)

Verwijderd

klopt, maar bij mij mocht die truuk ook niet baten... :(

Verwijderd

Iemand nog een oplossing die wél werkt, ik wordt er nu namelijk wel een beetje moedeloos van... :'(

• Flappie
  • Laatst online: 12:47
Ik ga denk ik ff formatteren hoor. Heb je direct weer een snelle compu.

Verwijderd

heb ik al gedaan.... maar ik ga het nog een keer doen denk ik, nog een keer format c: /u en dan zien we wel weer verder....

Verwijderd

YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!!!!!!!!!!!!! Bij mij is het opgelost!!!

Ik heb format c: /u gedaan, toen windows geinstalleerd. Toen kreeg ik een foutmelding en een BSOD en moest ik opnieuw opstarten... :s Maar die fout heeft wel gewerkt, want nu heb ik m'n cd speler weer terug!!!

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Topicstarter
Op vrijdag 28 september 2001 01:49 schreef Holmes het volgende:
YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS!!!!!!!!!!!!! Bij mij is het opgelost!!!

Ik heb format c: /u gedaan, toen windows geinstalleerd. Toen kreeg ik een foutmelding en een BSOD en moest ik opnieuw opstarten... :s Maar die fout heeft wel gewerkt, want nu heb ik m'n cd speler weer terug!!!
Hehe,.. sorry voor de late reactie.
Wel grappig dat dit topic dat ik een paar maanden geleden gemaakt heb weer geopend wordt :7

Maar mijn vraag: Weet je nou hoe je je config.sys kan editten?

Hij staat op je C:\ in je root.
Zorg ervoor dat je alle systeembestanden en verborgen bestanden kunt zien.
Dubbelklik op config.sys en kies openen met notepad.

Voeg nu de regel toe.

Wat jij zij over die config in command/windows/ebd
Hehe,.. dat is een backup van je config.sys.
EBD is een restore programma.

Pagina: 1