Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobAim
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Hoi,

Ik heb zojuist een MBO 4 opleiding afgerond welke gericht is in de ICT. Ik wil heel graag een opleiding op HBO niveau volgen alleen hierbij geld wel dat je Wiskunde B en Natuurkunde hebt behaald.

Nou voel je het al aankomen, ik heb deze vakken nooit gevolgd (Wel wiskunde, maar op een lager niveau).
Is het verstandig om nog aan deze opleiding te beginnen ?

De opleiding zelf biedt geen zomerschool aan. Is het mogelijk om door middel van zelfstudie boeken bij te benen? Of is de lesstof van deze vakken gewoon te moeilijk en uitgebreid om dat te doen ?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:07

nexhil

BAM!

Misschien is het mogelijk om een soort van niveau intake test te doen?
Denk dat het sneller is om de plek waar je de vervolgopleiding wilt doen even te bellen.

[ Voor 39% gewijzigd door nexhil op 08-06-2017 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:41
Welke opleiding hebben we het over? Linkje?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
Contact opnemen met de school die de opleiding aanbiedt. Vraag wat de mogelijkheden zijn en of er een eventuele test is.

Once again open up your bag of tricks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 22:58

Barrycade

Through the...

Meeste HBO's hebben wel een acceptatietoets. Maar is meestal voor 21+ zonder opleiding.

Maar zoueens te rade gaan bij de HBO van keuze. Die kunnen je wel te woord staan hierover.

Maar wis B en Natuurkunde missen lijkt me best pittig in een technische opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-04 10:55
Iets anders, maar ik start in september met HTS electro, nadat ik een jaar of 7 mijn MBO heb afgerond.

Tijdens wat gesprekken heeft de HAN aangegeven dat het zeker raadzaam is om een wiskunde opfriscursus te doen. In mijn geval was dit een periode van 15 weken een avond per week naar school. Daar hoort ook een natuurkunde cursus bij die ik niet gevolgd heb.

Ik merk wel dat het allemaal nieuwe stof is, waarvan (schijnbaar) verwacht wordt dat ik het in september weet, dus ik heb zeker geen spijt van deze keuze.

Ik weet dat de LOI vergelijkbare cursussen volgt, maar ik doorloop deze op de HAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:36

weebl

YARR!

Dat de betreffende hogeschool geen zomercursussen aanbied wil niet zeggen dat je die niet ergens anders kan volgen :)

Ik heb jaren geleden zo'n cursus in economie gedaan aan de Universiteit Twente. Ze geven ook wiskunde cursussen:

https://www.utwente.nl/on...pen/wiskunde-zomercursus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:32

Zenix

BOE!

Bij Windesheim krijg je geen wiskunde of natuurkunde bij de HBO-ICT richtingen Infrastructure Design & Security en Business & IT Management.

[ Voor 28% gewijzigd door Zenix op 08-06-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Is er geen zomerprogramma bij de lokale locatie van de vavo waar je die 2 vakken kan volgen en certificaten voor kan halen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:17
Zenix schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:50:
Bij Windesheim krijg je geen wiskunde of natuurkunde bij de HBO-ICT richtingen Infrastructure Design & Security en Business & IT Management.
Misschien krijg je niet direct het vak wiskunde, maar wiskunde is behoorlijk verweven in het IT vak.
Een goede kennis van wiskunde (en natuurkunde) maakt vele andere vakken een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 16:39
Zenix schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:50:
Ik heb niet veel vakken gezien, waar je wiskunde echt voor nodig had naar mijn idee. Ik volg zelf Software Engineering daar zit wel een keuze semester in met het vak Discrete wiskunde (SE3). Alleen lijkt die niet op de standaard wiskunde, zoals ik gewend was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:34
Erwinvz1 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:34:
[...]

Ik heb niet veel vakken gezien, waar je wiskunde echt voor nodig had naar mijn idee. Ik volg zelf Software Engineering daar zit wel een keuze semester in met het vak Discrete wiskunde (SE3). Alleen lijkt die niet op de standaard wiskunde, zoals ik gewend was.
Zal vast per opleiding verschillen ^^.
Zelf heb ik HBO Technische Informatica afgerond. Daar was zowel Logica als Discrete Wiskunde een BSA-trigger voor vele studenten.

Ondanks dat beide vakken niet direct gelijk was met het bekende wiskunde van de middelbare school, was de wiskundige manier van denken zeker handig om er iig een goede basis in te hebben. Zelfs pure natuurkundige regels hebben we nog wel mee moeten stoeien bij het aansturen van "robots" ^^.

Anyways; TS, neem contact op met de betreffende instantie. Zij kunnen je vast vertellen welke weg je het beste kunt bewandelen. Wellicht kun je door je MBO diploma zonder probleem instromen of moet je even een instaptoets doen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

bernardV schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:28:
[...]

Misschien krijg je niet direct het vak wiskunde, maar wiskunde is behoorlijk verweven in het IT vak.
Een goede kennis van wiskunde (en natuurkunde) maakt vele andere vakken een stuk makkelijker.
Ik ben nu aan het afstuderen in de richting Infrastructure Design & Security. Alle vakken gehaald zonder herkansing, ondanks dat ik totaal geen wiskunde kennis heb. Het enige wat relatie had met rekenen/wiskunde is subnetten. Ik heb overigens geen wiskunde kennis omdat ik maar een jaar middelbare school heb gedaan, dus in mijn geval was het geen achterstand, maar eigenlijk totaal geen wiskunde kennis. Bij bepaalde richtingen is wiskunde heel belangrijk in de IT, maar voor veel andere richtingen is het niet relevant.
Erwinvz1 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:34:
[...]

Ja ken ook student die dat had gedaan, daarom had ik software engineering niet benoemd. Maar krijg je verder geen wiskunde dan, of iets vergelijksbaar? Robotica krijgt volgens mij ook wel wiskunde, maar in die richtingen is het ook logisch.

[ Voor 38% gewijzigd door Zenix op 08-06-2017 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:17
Ik heb in Groningen "Hogere Informatica" gedaan, gestart in '98-99 en daar was echt een groot deel van de vakken op basis van wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
Zenix schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:52:
[...]

Ik ben nu aan het afstuderen in de richting Infrastructure Design & Security. Alle vakken gehaald zonder herkansing, ondanks dat ik totaal geen wiskunde kennis heb. Het enige wat relatie had met rekenen/wiskunde is subnetten. Ik heb overigens geen wiskunde kennis omdat ik maar een jaar middelbare school heb gedaan, dus in mijn geval was het geen achterstand, maar eigenlijk totaal geen wiskunde kennis. Bij bepaalde richtingen is wiskunde heel belangrijk in de IT, maar voor veel andere richtingen is het niet relevant.

[...]

Ja ken ook student die dat had gedaan, daarom had ik software engineering niet benoemd. Maar krijg je verder geen wiskunde dan, of iets vergelijksbaar? Robotica krijgt volgens mij ook wel wiskunde, maar in die richtingen is het ook logisch.
Ik heb niks van wiskunde gehad, alleen een keuze semester met discrete wiskunde. Dat semester ben je niet verplicht om te volgen, je kan ook iets anders kiezen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-04 13:20
NoobAim schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:25:
Hoi,

Ik heb zojuist een MBO 4 opleiding afgerond welke gericht is in de ICT. Ik wil heel graag een opleiding op HBO niveau volgen alleen hierbij geld wel dat je Wiskunde B en Natuurkunde hebt behaald.

Nou voel je het al aankomen, ik heb deze vakken nooit gevolgd (Wel wiskunde, maar op een lager niveau).

De opleiding zelf biedt geen zomerschool aan. Is het mogelijk om door middel van zelfstudie boeken bij te benen? Of is de lesstof van deze vakken gewoon te moeilijk en uitgebreid om dat te doen ?

Mvg
Bij ons op school (Avans Hogeschool) is er een overgangstraject. Waarbij er extra les in wiskunde wordt gegeven voor MBO Scholieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Erwinvz1 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:54:
[...]

Ik heb niks van wiskunde gehad, alleen een keuze semester met discrete wiskunde. Dat semester ben je niet verplicht om te volgen, je kan ook iets anders kiezen namelijk.
Toch lijkt mij dat semester wel van toegevoegde waarde voor een software engineer. Ik ben er van op de hoogte dat het niet verplicht is. Dan is HBO-ICT Software Engineering bij Windesheim ook interessant voor software engineers die weinig wiskunde kennis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
Zenix schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:48:
[...]

Toch lijkt mij dat semester wel van toegevoegde waarde voor een software engineer. Ik ben er van op de hoogte dat het niet verplicht is. Dan is HBO-ICT Software Engineering bij Windesheim ook interessant voor software engineers die weinig wiskunde kennis hebben.
Ik heb hem toevallig zelf wel gedaan zonder Wiskunde B en heb eigenlijk niks te kort geschoten qua kennis. Het is ook meer van je eigen inzicht, inzet en ervaring. Ik lees voor eerst dat je Wiskunde B nodig heb, maar heb zelf wel het deeltijd traject gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Erwinvz1 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:20:
[...]

Ik heb hem toevallig zelf wel gedaan zonder Wiskunde B en heb eigenlijk niks te kort geschoten qua kennis. Het is ook meer van je eigen inzicht, inzet en ervaring. Ik lees voor eerst dat je Wiskunde B nodig heb, maar heb zelf wel het deeltijd traject gedaan.
Voor mijn richting is ook Wiskunde B nodig als je van HAVO komt, maar nooit iets van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
NoobAim schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:25:
Hoi,

Mvg
Ik heb als voorbeeld 2 opleidingen gedaan. In de 1e ging in jaar1 meer wiskunde dan de ander in de volle 4 jaar. Beiden zijn een 'technische HBO studie'. Gevolg was dan ook dat je bij de 1e alles van nat/wis moest weten en goed bij de les zijn want anders was het al bij voorbaat hopeloos. De ander was eerst 2 kwartalen havo stof herhalen om eerst iedereen op niveau te krijgen en in die tijd ook extra bijles gaf aan de wiskunde a+nat types.

De ene keer is het dus meer een advies, gericht op niveau of werken met inzicht, de andere keer echt minimum omdat je anders de lessen niet bij zult kunnen houden. Hangt geheel af van de instelling en de soort opleiding die je volgt.

Ga dus eens bij de studie praten met de adviseurs op een open dag oid. Vaak weten die beter hoe de eisen liggen in verhouding tot de stof en tevens wat er aan mogelijkheden zijn dit in te lopen. Techniek is namelijk lang niet altijd gelijk aan techniek.
Pagina: 1