Tips voor het isoleren van mijn kast

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Excrusiator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-02 20:19
Info:
http://www.ocshoot.com/quietpc.htm
[topic=176144]

Kast pics:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakshop.nl/img/case/els601/bd/els601b-front-left-sml.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakshop.nl/img/case/els601/wd/els601-side-open-sml.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakshop.nl/img/case/fans-601-901/601-back-inside-fans-sml.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tweakshop.nl/img/case/els601/bd/els601b-inside-sml.jpg

Systeem:
AMD Athlon Thunderbird 1,2GHz (133MHz FSB)
Noisecontrol Silverado
Arctic Silver II koelpasta
oc-shop copper shim
MSI K7T Turbo RAID
512MB PC133 SDRAM (Dane Elec, cas 3, 2 modules)
ATI Radeon ViVo 64MB DDR (retail)
LG 915FT+ 19" Flatron
Creative Labs SBLive! Player 5.1
Creative DeskTop Theatre 5.1 DTT2200
IBM 30GB (DTLA-307030, 7200rpm, 2MB, 2x)
IBM 20GB (DTLA-305020, 5400rpm, 512KB)
Pioneer DVD 105SZ
1,44MB Diskette Station
Antec SX1030BEC Zwart (Enermax EG365P-VE (350 watt) + 4 Enermax 80mm case fans + netsnoer)
Logitech Deluxe Access Keyboard
Logitech Pilot mouse

Verdere info:
Enermax fans worden aangesloten op 5V (inplaats van op 12V).
Er zullen minimaal ten alle tijden 2 Enermax fans aangesloten zijn voor ventilatie, de andere 2 zullen worden gebruikt bij zeer warm weer (zoals de afgelopen dagen).

Zoals jullie wel hebben kunnen zien aan het bovenstaande lijstje (en topic) is dat ik mijn nieuwe pc wil gaan isoleren om hem zo stil mogelijk te maken. Alleen zit ik nog met een paar vragen die ik niet echt heb kunnen vinden:

-Welk geluidsdempend materiaal kan ik het beste gebruiken voor mijn pc? Liefst niet veel dikker dan 2CM, niet al te zwaar materiaal zou ook fijn zijn, zoveel mogelijk geluidsdempend (beetje logisch ;) ).

-Als ik het geluidsdempend materiaal ga vastmaken wil ik dit met behulp van dubbelzijdige tape doen. Welke tape kan ik het beste gebruiken? (graag makkelijk te verwijderen als dit moet of als ik een fout maak) Mijn moeder gebruikt zelf ook dubbelzijdige tape voor het maken van zogenaamde 3D kaarten, deze tape is ongeveer 2MM dik en plakt aan letterlijk alles. Zou deze eventueel geschikt zijn?

-Bij het aanbrengen van het isolerend materiaal, is het dan ook het beste als ik het achter het moederbord bevestig? Dus maakt het iets uit voor de isolerende kwaliteiten van de kast als ik wel of niet isolatie aanbreng achter het moederbord. (let wel, deze pc zal in een winkel gemonteerd worden i.v.m. pc-prive project. Alles moet op een rekening. Ik ken ze daar persoonlijk door mijn stage maar het moet wel niet al te moeilijk voor hun worden om het moederbord te installeren)
En als ik het geluidsisolerend materiaal aanbreng achter het moederbord, welke dikte van het isolerend materiaal moet ik dan aanhouden i.v.m. het raken van het moederbord? 0,5CM?

-Bij het op maat snijden/knippen van het isolerend materiaal, kan ik dan het beste een standy mes gebruiken?

-Eventueel wil ik ook mijn hdd's gaan isoleren door isolatie tussen de hdd's en de brackets te bevestigen om vibraties tegen te gaan. Op welke manier kan ik dit het beste doen?

Ook wil ik zo goed en zo kwaad als het kan voorkomen dat stof zich gaat nestelen in het isolerend materiaal en mijn hardware. Ik weet dat je hiervoor panty's kunt gebruiken, alleen zou ik deze op een manier aan de ventilators bevestigen dat ze ook makkelijk te verwijderen zijn (ik ken alleen de secondenlijm manier). Ik heb ook gehoord dat conrad ( www.conrad.nl ) filters verkoopt voor 80MM ventilators . Alleen kon ik die filters niet op hun website vinden...

Ik ben van plan voor later shakelaars te maken voor de 4 Enermax ventilators. Ik wil dan de mogelijkheid maken om ze aan/uit te zetten en om het voltage te regelen. Voltage hoeft niet de complete voltages te zijn tussen 12V en 0V, mag ook 12V en 5V zijn, eventueel ook 7V.
Misschien dat jullie mij daar al een paar tips/schema's voor kunnen geven? Basisprincipes van elektronica heb ik onder de knie. Solderen en op maat maken van verschillende onderdelen is geen probleem, apparatuur/gereedschappen zijn daarvoor voor handen.

<HunterPro> HAL: is Excru intelligent?
<HAL> HunterPro: Hijs weer lekker intelligent.
* Excru aait HAL

Verwijderd

Je zoekactie naar 'isoleren' leverde 83 resultaten op.

hier zitten al je antwoorden, no offence maar ik weet zeker 1 topic waar ik zelf ook deze vragen heb beantwoord... ;)

maar toch:
Geluidsdempende platen bij de gamma, bevestigen met dubbelzijdig plakband (tesa strips zijn het makkelijkst te verwijderen...)

de rest moet ik even kijken hoe ik dat gedaan heb ook alweer...

Verwijderd

ik heb het geknipt, onder je moederbord....
kun je doen, maar dan zal ik wel kijken naar zeer dun materiaal.. Hardeschijven zou ik als ik jou was in zijn geheel isoleren, niet stuk voor stuk...

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:05
dit wordt een prima systeempje....
heb ook zoiets :
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~kost0197/picz/case.jpg
Voordat ik een TB1200 erin had, zat er een p3-550@770 in... Het nu wel ff wennen, die TB wordt veel warmer dan die P3.
P3 Idle = kast temp. load = 44 graden.
Athlon Idle = 48 graden load = 52 graden
Die Enermax voeding is temp. gestuurd, die maakt best wel wat herrie met die "warme" TB eronder. En met dit warme weer moet ik wel alle kast-fans (3x Enermax) op 12V zetten om de temp. onder de 55graden te houden.
Fanbus schakelt trouwens 12V - 0 - 5V.
Stoffilter met panty : knoopje aan de ene kant, fan erin, tyrap aan de andere kant om het snoertje, en terug in het fanhoudertje klikken.
Veel plezier met je nieuwe systeem, dit is wel "iets" sneller dan je huidige specs :) :) :)

• Excrusiator
Sorry, maar soms kan ik niet even de search gebruiken. Dit door mijn dail-up verbinding kan ik niet veel online tijd besteden overdag (telefoonrekening :'( ). De topic die ik ook plaatste was helemaal offline getypt en ingedeelt (deze reactie bijvoorbeeld is ook offline getypt). Maar ik heb nu even mijn topic binnengetrokken en dan na jouw reactie ook even de search gebruikt.

Kon jammergenoeg maar 5 topics openen omdat mijn geheugen daarna vol was maar dit was net genoeg om een materiaal tegen te komen die ik interessant vind:
kurk platen van 3MM dik, Gamma.
Nu zit ik nog met de bevestiging hiervan, je gaf mij de tip om tesa strips te gebruiken. Ik ken het merk tesa (van die haakjes) maar bij ons gaan ze altijd te gemakklijk los... De handdoek die wij aan zo'n haakje hebben hangen blijft de hele tijd op de grond vallen inclusief haakje... Het haakje is al iets ouder maar deze eigenschap lijkt mij niet echt gewenst in mijn computer....

Verder valt mij op dat veel tweakers zeggen dat massa belangrijk is. Massa+trillings isolatie is volgens mij nog altijd het beste. Hiermee bedoel ik dus het volgende:
Kurk heeft een vrij grote massa en trilt moeilijk, als je kurk direct aan de wanden van de kast zou bevestigigen gaan de trillingen die het kurk passeren direct over in het metaal van de kast. Als ik nu dan de kurk in de kast bevestig en de dubbelzijdige tape van mijn moeder gebruik (wel iets lastiger te verwijderen maar dit is te doen met wat alcohol) dan heb ik een een strip van 2MM dikte die de platen op zijn plek houdt. Doordat de tape 2MM dik is heb ik ook 2MM lucht tussen het kurk en de wand van mijn kast zitten. En lucht is een medium waardoor trillingen zich niet zo makkelijk verplaatsen (kun je vinden in natuurkunde boeken, water/metaal geluid stukken beter).
Lijkt deze oplossing jullie wat? (zelfde principe wordt gebruikt om de machine kamers van schepen/boten te isoleren op resonantie)
Ik zit hier dan vooral met de 5MM dikte van de isolatie en de ruimte die dan overblijft aan de achterkant van mijn moederbord (ik heb dit nooit gemeten en ik weet niet wat de standaard afstand hiervoor is). Als dit dan te weinig wordt gebruik ik gewoon dunnere dubbelzijdige tape. Maar omdat ik deze dan moet kopen zou ik het prettig vinden als ik dit van te voren weet zodat ik dit tegelijkertijd kan kopen met de kurk platen.

Wat ik eigenlijk bedoelde met de hardeschijven was om de contact vlakken tussen de kast en de hardeschijven te isoleren met een dun materiaal die trillingen dempt (geluid wordt daarna grotendeels wel gedempt door de kast). De 3MM van de kurk is hier te dik voor, dus ik heb een materiaal nodig die ongeveer 2/3MM dik is en die 'geplet' kan worden tussen de hardeschijven en de kast. En die zacht genoeg is om een schroef te kunnen doorlaten (ik zal dan ook een rubberen ringetje gebruiken onder de kop van de schroef om de overbrenging van trillingen via de schroef ook te dempen). Is een of ander soort vilt hiervoor geschikt en welk soort vilt dan? (ik weet niet hoe dik vilt is en hoe goed het 'geplet' kan worden)

En nu schiet me nog iets te binnen over die filters, is het niet een idee om de 2MM dubbelzijdige tape te gebruiken om deze vast te plakken?
Zover ik kan zien moet dit te doen zijn ondanks de klips die in deze kast worden gebruikt voor het bevestigen van de ventilators.
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakshop.nl/img/case/fans-601-901/fan-holder-for-case-with-fan-sml.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakshop.nl/img/case/fans-601-901/fan-holder-for-bracket-with-fan-sml.jpg

Kosz heb je misschien een schematje voor mij hoe je die schakelaars hebt gemaakt?
En wat bedoel je precies met een fanbus?

* Excru aait HAL

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:05
Ik zal vanavond ff kijken of ik het schemaatje nog heb... zal gelijk ff fotootje plaatsen.
Ben ook van plan om de kast van binnen te isoleren, materiaal ben ik nog niet uit.
Noppenschuim gaat het in iedergeval niet worden, een geperst materiaal lijkt me beter om de resonanties op te vangen, mischien kurk, of van die geperste platen, met die gekleurde stukjes erin (ok, klinkt vrij lomp, maar ik weet ook niet hoe dat spul heet... :) )
De bevestiging wel, bij de Gamma hebben ze van dat dubbelzijdige tape (5cm breed) dat wordt gebruikt om vloerbedekking mee vast te zetten. Dit is net als duc-tape, maar dan dubbelzijdig. Gebruik ik overal voor, plakt verschrikkelijk, lekker groot draagvlak (5cm breed) en bij het verwijderen trek je het er in 1 keer af.

• Excrusiator
Deze isolatie mod zal ik eerst uitproberen op mijn oude pc, kan ik al een beetje experimenteren voordat ik met de nieuwe kast begin.
Deze kast is ook de reden waarom ik wil gaan isoleren, hij resoneert als de pest. Als je hand erop legt voel je gewoon hoe de kast trilt. En ik heb nu ook even onderzocht wat precies de boosdoeners zijn:
resoneren: voeding + hardeschijven
geluid: ventilator voeding + ventilator van de cpu.

De hardeschijven zorgen voor de meeste resonantie. Ik heb hiervoor de halve kast uit elkaar moeten draaien om hier achter te komen, de resonantie werdt om de een of andere reden versterkt in de buurt van de voeding maar die resoneert zo goed als niet.. De 'kooi' waar de hardeschijven en diskette stations inhangen is vastgeschroeft aan de kast en raakt hem op verschillende punten. Als ik tussen deze contactpunten isolatie materiaal aanbreng dan zal dit de resonantie terugbrengen, ook zal ik rubberen ringetjes tussen de schroeven zetten. (ik kan geen isolatie aanbrengen tussen de hardeschijven en de 'kooi' omdat deze voor de hardeschijven als een heatspreader te werk gaat, het zijn iets oudere modellen die vrij warm worden). Alleen moet ik een vrij dun isolatie materiaal hiervoor gebruiken, omdat de ruimte tussen die contactpunten te klein is voor 3MM kurk. Kan ik hiervoor dan het beste vilt gebruiken? Enzo ja, welk soort vilt dan precies?
(omdat ik op deze manier de hardeschijven eigenlijk van de aarde van de kast afhaal zal ik om veiligheids redenen de zinken bescherming doorbreken (krassen) en een draadje solderen tussen de 'kooi' en de kast om de aarde te herstellen. dat zal ik op punten doen)

Om de resonantie van de voeding weg te werken ben ik van plan om tussen de bevestigingspunten van de voeding kurk aan te brengen en op andere plaatsen vilt. Rubberen ringetjes zal ik ook weer gebruiken bij de schroeven. (ook zal ik de voeding krassen en een plaats op de kast, een draadje solderen zodat de aarde hersteld wordt tussen kast en voeding. ook op 2 punten)

Ik zal daarna kurk bevestigen aan de wanden van de kast (ook boven en onderkant) met behulp van de dubbelzijdige tape van mijn moeder (heb het even getest en je moet flink trekken voor het los te krijgen maar met alcohol is het heel makkelijk te verwijderen). Dit betekent dus 2 strips van dubbelzijdige tape van 2MM die dan over de lengte en dan 4 strips tape die dan over de breedte lopen van de kast met daarop dan vastgeplakt de 3MM kurk. Dan zit er tussen de kurk en de wand van de kast 2MM lucht voor verdere isolatie.

Is het dan misschien ook een idee om verdere geluid/resonantie tegen te gaan door ook noppenschuim van 1CM te gebruiken? Deze zal ik dan direct op de kurk zelf vastlijmen of met dunne dubbelzijdige tape bevestigen (dergelijk materiaal isoleert alleen goed als het aan iets bevestigd is dat massa heeft).

Ook zal ik een filter in de oude kast op een intake punt maken (deze zit helemaal onder in de kast), alle andere intake punten worden dichtgemaakt (het is een Cyrix 233, die heeft niet zoveel koeling nodig. loopt al jaren goed met een standaard koelertje en alleen een voeding die voor ventilatie zorgt).

Ook zal ik kurk bevestigen onder de 'pootjes' van de kast om verdere trillingen te isoleren.

Als ik dan op een dergelijke manier te werk ga in mijn oude en nieuwe kast, zal ik dan het gros van het geluidsoverlast hebben weggewerkt?
Of zijn er nog punten waar ik iets kan verbeteren?

* Excru aait HAL

Verwijderd

Ik heb de binnenkant met klevende geluidsisolatienoppenschuim (scrabblewoordje) bedekt, kosten: 25 piek. Stil? Echt wel. :P
Pagina: 1