Bij voorbaat al de disclaimer dat dit wellicht wel heel pietluttig is. Op zich is het niet van een dergelijk gewicht – of massa
– dat een nieuw topic direct nodig is, maar het is ook niet een spel- of tikfoutje te noemen.
Het interessante van het artikel is nu juist dat ze die lenswerking gebruikt hebben om terug te rekenen en zo de massa van de witte dwerg te bepalen.
Tot slot is het de moeite van het vermelden waar dat zwaartekrachtslenzen al eerder voorspeld worden – onder meer door Newton – en dat de voorspelling van het bestaan niet de noviteit is van Einsteins werk. Einsteins werk voorspelde echter een twee keer zo groot effect als voorheen aangenomen, wat dus inderdaad het geval bleek te zijn.
Tot zover mijn pedanterie.
Deze alinea vind ik een beetje merkwaardig dat er hier gesteld wordt dat zwaartekrachtlenzen ook voor andere doeleinden dan massabepaling gebruikt kunnen worden, gevolgd door een voorbeeld van een verder zeer interessant fenomeen. Dat 'andere doeleind' is nu juist de reden waarom men het zwaartekrachtslens noemt. Anders had men het wel een zwaartekrachtsweegschaal of iets van die strekking genoemd.Behalve voor het bepalen van de massa van sterren kunnen astronomen zwaartekrachtlenzen ook voor andere doeleinden gebruiken. Hubble kon door dat effect meer details waarnemen van infraroodsterrenstelsels, de 'kraamkamer' van sterren. Daardoor zijn elementen te zien van minder dan honderd lichtjaar van elkaar, iets dat op die afstand zonder zwaartekrachtlenzen onmogelijk is.
Het interessante van het artikel is nu juist dat ze die lenswerking gebruikt hebben om terug te rekenen en zo de massa van de witte dwerg te bepalen.
Tot slot is het de moeite van het vermelden waar dat zwaartekrachtslenzen al eerder voorspeld worden – onder meer door Newton – en dat de voorspelling van het bestaan niet de noviteit is van Einsteins werk. Einsteins werk voorspelde echter een twee keer zo groot effect als voorheen aangenomen, wat dus inderdaad het geval bleek te zijn.
Tot zover mijn pedanterie.