verleggen aard-aansluting naar nieuw meterkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyTonny
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 10:25
Vriend van me is bezig met een grote renovatie van een jaren 30 woning, met een huisinstallatie uit midden jaren 70.

Huidige meterkast bestaat niet. 1x25A aansluiting met meter (Aeg uit 1972) met 3 groepen, geen aardlek, is rechtstreeks op de muur van het halletje geschroefd. Alles opbouw in bakeliet.

Waar we mee zitten is de aarde-aansluting. Uit de (dichtgestorte) betonvloer van het halletje komt een wit/grijze aarddraad die langs de aanvoerkabel naar de meter omhoog loopt en verdwijnt in de bakelieten doos waar de 3 groepen/stoppen in zitten. We hebben geen flauw idee hoe het onder de vloer zit.
In die doos zit een verdeelstrip en vandaar gaat de aarde naar een aantal van de afgaande leidingen. (Minstens de helft heeft alleen fase en nul.)

Over een aantal weken komt Enexis 3x25A binnen brengen in nieuw meterkast (echte kast !) aan de ander kant van het halletje.
Hoe krijgen we daar de aarde goed naar toe ?

Komt uiteindelijk toch een nieuwe vloer in de hal, dus we neigen er naar rond de huidige aardraad voorzichting een gat te bikken. En een sleuf van dat gat naar de nieuwe meterkast te frezen in de vloer. dan een buis er in en daardoor de nieuwe aardraadnaar de nieuwe kast. (Moet dat trouwens dan zo'n vertinde koperdraad zijn of mag je hier ook gewoon groen/geel installatie-draad (6mm2) gebruiken ?)

Andere optie is nieuwe aardpen buiten (laten) slaan en die naar binnen doorvoeren langs hetzelfde pad waar Enexis straks de nieuw 3x25 komt afleveren. Mantelbuis naar buiten ligt al klaar.
Da's een stuk sjieker, maar waarschijnlijk ook vrij prijzig...
Aan de andere kant... De brand/opstalverzekering zou wel eens kunnen eisen dat het door een erkende installateur is gedaan.

Hoe denken jullie er over ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

Perkouw

Moderator General Chat
Mij lijkt het verstandig, mede gezien de leeftijd van de woning, om gewoon wat offertes op te vragen voor het slaan van een aardpen. Als ik Google er zo snel op nasla hoeft dat helemaal niet zoveel te kosten en dan weet je wel gelijk dat je nieuwe installatie straks tip top in orde is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Kan Enexis (of hun onder aannemer) dat niet meteen regelen ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Levert Enexis niet ook aarde erbij? Ik zat met een vergelijkbaar probleem toen Liander bij mij kwam saneren en had al het plan om een aarddraad naar buiten te leggen en een pen te slaan, maar ik kreeg van mijn netbeheerder mooi drie fasen en een aarde.

edit: ah, die vraag wordt hierboven ook al gesteld...

Toevoeging: als dat niet zo is, zou ik toch een nieuwe draad trekken en een pen slaan. Of je laat een elektricien even meten aan de huidige aarding. Ik zou bij zo'n oude installatie dat niet zomaar vertrouwen. De kans is namelijk vrij groot dat die ergens onder de vloer gewoon aan een waterleiding is geknoopt, wat tegenwoordig niet altijd een goed idee is.

[ Voor 45% gewijzigd door dreamscape op 08-06-2017 15:02 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonnyTonny
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 10:25
dreamscape schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:57:
Levert Enexis niet ook aarde erbij? Ik zat met een vergelijkbaar probleem toen Liander bij mij kwam saneren en had al het plan om een aarddraad naar buiten te leggen en een pen te slaan, maar ik kreeg van mijn netbeheerder mooi drie fasen en een aarde.

edit: ah, die vraag wordt hierboven ook al gesteld...

Toevoeging: als dat niet zo is, zou ik toch een nieuwe draad trekken en een pen slaan. Of je laat een elektricien even meten aan de huidige aarding. Ik zou bij zo'n oude installatie dat niet zomaar vertrouwen. De kans is namelijk vrij groot dat die ergens onder de vloer gewoon aan een waterleiding is geknoopt, wat tegenwoordig niet altijd een goed idee is.
Wij gaan het sowieso navragen bij Enexis. Bij mijn eigen woning (ook Enexis) komt de aarde ook zo binnen via de hoofdaansluting.
En ik heb ook sterk mijn twijfels over de kwaliteit van de bestaande aansluting. In het verleden heeft Beun de Haas nogal wat aan het pand verspijkerd. Je wilt niet weten wat we al tegen gekomen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 22:18

SA007

Moderator Tweaking
Of de netbeheerder de aarde levert is afhankelijk van de regio, dat moet je navragen.

De oude aarde is wellicht onbetrouwbaar.
- De waterleiding werd nog wel eens misbruikt om de aarde vanaf te halen, dat heeft volgens mij nooit gemogen en nu steeds meer stukken door plastic vervangen worden is het ook onbetrouwbaar.
- Aardpinnen zijn heel lang niet verplicht geweest om een aarde te hebben (en de meterkast is afgegaan op de specificaties van voor die tijd).

Je kan de aarde laten nameten, maar eigenlijk wil je sowieso zeker weten waar hij vandaan komt.

Mbt tot type leiding.
Je mag 6mm (of dikker) groen/geel leggen of ongeisoleerd leggen, dat maakt niet uit.
Hij moet wel slagvast zijn, dat is de ongeisoleerde variant van zichzelf, de groen/gele niet (want de plastic huls kan stuk) dus die hoor je in een pijp te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SA007 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:13:
Of de netbeheerder de aarde levert is afhankelijk van de regio, dat moet je navragen.

De oude aarde is wellicht onbetrouwbaar.
- De waterleiding werd nog wel eens misbruikt om de aarde vanaf te halen, dat heeft volgens mij nooit gemogen .......
Nou nooit? Ik weet de datum niet precies meer, die doet er ook niet toe, maar tot ongeveer eind jaren '60 mocht het wel terdege. Op zeker moment werd volgens mij iedereen verplicht om dit, indien dit nog niet had plaatsgevonden, aan te passen. Maar daarvoor was deze manier van aarden op de waterleiding (alleen dat, gasleidingen waren uiteraard taboe, maar andere metalen leidingen mocht ook niet) heel gebruikelijk en toegestaan. En het was bovendien alleszins acceptabel. De reden tot deze verandering van de voorschriften was inderdaad de toenemende komst van kunststofleidingen.
Het mag duidelijk zijn dat deze wijziging op dat moment dan ook noodzakelijk was en het mag ook duidelijk zijn dat nog maar zo'n 20 jaar eerder deze ontwikkeling niet te voorzien was.
Pagina: 1