(Hoe?) Kan mijn oude laptop nog even mee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0B
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-09 19:33
Dag allen,

Ik ben in het bezit van een Asus R500VD-SX206V uit 2010. Specs:
- i5-3210i
- 4GB DDR3
- GeForce GT610M
- 320GB 5400rpm HDD

Nu kun je je voorstellen dat deze vandaag de dag niet al te snel meer is en dat is dan ook de reden dat ik 'm zelf niet meer gebruik. Mijn vader daarentegen heeft enkel een laptop nodig om wat te browsen en een keer MS Office te gebruiken dus ik denk dat deze laptop voor hem nog best zou kunnen werken.

Nu heb ik 'm in het verleden al een keer helemaal opgeschoond en opnieuw Windows geïnstalleerd maar helaas is ie inmiddels zelfs voor mijn vader te traag. Ik vraag me dus af wat jullie denken dat ik moet doen:
A. Einde levensduur, de laptop heeft lang genoeg gediend, laat dat arme ding toch met pensioen gaan!
B. Nogmaals opschonen (suggesties voor software zijn welkom) en een verse Windows install dan moet ie er nog even tegen kunnen.
C. Kleine hardware upgrade (<100,-) en dan moet ie nog wel een paar jaar mee kunnen.
D. Anders, namelijk:

Ik ben benieuwd wat jullie denken!

Gr. Job

Beste antwoord (via J0B op 08-06-2017 15:11)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

SSD in stoppen, voor de rest zou je er nog prima mee moeten kunnen werken ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:06

heuveltje

KoelkastFilosoof

SSD in stoppen, voor de rest zou je er nog prima mee moeten kunnen werken ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clogie886
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 31-05 16:20
Ik zou Lubuntu erop zetten met LibreOffice, heb dat ook met mijn oude laptop gedaan en die heeft toen de respectabele leeftijd van 13 jaar bereikt voordat het scherm het begaf....

De overheid is niet de oplossing maar de oorzaak van veel problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 14:18
With Heuveltje :)
je laptop is helaas net iets te oud om een mSATA of m.2 slot voor een SSD te hebben dus je zult wel de harde schijf er door moeten vervangen, en dan is de vraag hoeveel ruimte je vader nodig denkt te hebben. in principe heb je op een 120GB SSD plenty plek over om toe te kunnen -tenzij er een bak media op moet kunnen staan, natuurlijk :)

En FFS, ongeacht OS is die SSD een gigantische upgrade, terwijl je - wederom, ongeacht OS - op die laptop zolang je dat niet doet met een relatief traag, onresponsief systeem gaat zitten (in verhouding, allicht).

Bovendien moet je wel hele grote pinguinvormige oogkleppen op hebben om MS Office te denken te kunnen vervangen door eender welk alternatief - zeker als iemand er al aan gewend is.

Gewoon SSD er in, gelijk windows opnieuw installeren, en klaar.

Je kunt eventueel, als je vader écht geneigd is best wel heftig te multitasken, het RAM upgraden - maar juist met die SSD gaat dat veel minder nodig zijn omdat het swappen al veel vlotter en soepeler werkt. Ik zou zelf pricewatch: Sandisk SSD Plus 120GB kopen - snelheid maakt niet uit, elke SSD is veel sneller dan die laptop mee om kan gaan, en deze is goed leverbaar. Dat is ook een paar euro waard.
Alternatief, nog iets geodkoper, is er lekker een van V&A te plukken - maar op dit formaat zal de besparing vermoedelijk niet gigantisch zijn.

Meer dan die €55-60 hoef je niet aan het systeem uit te geven, IMO :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

Ik ben het helemaal met Heuveltje en Iceheart eens. Het verschil tussen een HDD en een SSD is gigantisch en hier valt absoluut het meeste te behalen. Voor de taken die je benoemt zal een 128gb genoeg moeten zijn.

Verder kan je nog overwegen om Windows 10 te installeren (en dan meteen een goede, schone versie). Ik weet niet welke versie van Windows erop staat, maar voor mijn gevoel is Windows 10 erg licht en snel. Dat is een stuk minder wennen voor je vader, dan (een variant van) Linux.

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0B
Thanks @heuveltje , @clogie886 , @iceheart en @BeToBe, SSD it is!

@BeToBe Er staat ook nog geen W10 op inderdaad, hier heb ik voor gekozen omdat ik dacht dat dit zwaarder zou zijn dan W7. Ga nu toch maar W10 installeren op je aanraden, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
J0B schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:13:
...Ga nu toch maar W10 installeren op je aanraden, bedankt.
Wel gelijk op een deftige SSD he?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0B
@warhamstr Jep, ga de HDD vervangen door SSD en installeer W10 vervolgens op de SSD. Ik zie dat W10 ongeveer 16-20gb aan schrijfruimte inneemt dus dan blijft er voldoende over voor m'n pa om wat Word documenten en spreadsheets te downloaden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Windows 10 op een 120GB diskje kan prima, zeker als je 'm toch niet erg actief gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Win10 is inderdaad iets lichter en compacter dan Win7.
...Truth be told, ga je het verschil waarschijnlijk nauwelijks/niet merken. Wat je wel gaat merken, is dat Win10 nog een lange periode support voor de boeg heeft - wat met Win7 wel anders is. Het is dus absoluut de juiste keuze :)

Inderdaad zul je aan 120GB meer dan voldoende hebben. Houd er wel rekening mee dat voor (grote) updates (dus wanneer windows update daadwerkelijk een uurtje of twee bezig is, waarvan een deel ook op een dedicated updatescherm, waarbij je de laptop ook verder niet gebruiken kunt) een 10-15GB vrije ruimte nodig is. Als je die niet hebt krijg je een tamelijk vage foutmelding - dus als je vader daar ooit mee zit, gewoon wat ruimte maken en het werkt allemaal weer.

...Het klinkt misschien als een oddly specific waarschuwing maar ik ben de tel kwijt hoeveel mensen ik daar al mee heb zien aanmodderen, dus bij deze maar even preventief :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0B
@iceheart Thanks. Misschien een domme vraag maar de Sandisk SSD Plus 120gb die je eerder noemde die past in mijn Asus R500V? Qua prijs en kwaliteit lijkt me dit namelijk een prima keuze.

En nog een aanvullende vraag aangezien ik overal voorbeelden zie van mensen die hun HDD clonen en daarna de SSD pas installeren. Kan ik niet gewoon de HDD verwijderen, lege SSD installeren en vervolgens een bootable windows usb stick gebruiken om windows te installeren?

[ Voor 42% gewijzigd door J0B op 08-06-2017 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
Ja die past :)

In principe kan dat. 99/100 laptops, geen probleem. Ik ben echter ook wel eens een laptop tegengekomen (Acer, niet een héél uitzonderlijk rare laptop) waar na verse installatie de ene blue screen na de ander optrad. Wat bleek? afwijkende drivers in de installation image geslipstreamed, toen ik m eindelijk lang genoeg stabiel had (gelukstreffertje) in safe mode en de NVidia drivers wist te installeren was het allemaal weer koek en ei.

Long story short, probeer het gerust - doet ie gek, kloon de recovery partitie van je oorspronkelijke HDD. Mocht dat nodig zijn open vooral een nieuw topic, helpen we je daar ook even mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0B
@iceheart Top, ik ga eerst eens die schijf bestellen en zelf even aanmodderen. Mocht het nodig zijn open ik zeker een nieuw topic.

Thanks nogmaals allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Je hoeft echt niet hardware op te waarderen om met een i5 nog te kunnen werken.

Zet er een ander OS op en je laptop begint aan een tweede jeugd.
Linux Mint erop of nog gemakkelijker CloudReady van Neverware.

Met dat laatste maak je er een gratis Chromebook van die extreem veilig en gebruiksvriendelijk is.

https://computertotaal.nl...ook-met-cloudready-70894/

[ Voor 13% gewijzigd door CR2032 op 08-06-2017 22:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0B
Update: SSD ingebouwd en vervolgens W10 geïnstalleerd. Moest enkel wat settings in de BIOS wijzigen om te kunnen booten vanaf USB maar dat was m.b.v. Google zo gepiept.

Laptop loopt nu weer als een zonnetje! Bedankt allen voor de input nogmaals.
Pagina: 1