Huis zonder (bijna) lichtschakelaars (Philips HUE) stelling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-08 11:27
Wij krijgen binnenkort de sleutel van ons nieuwe huis. Er moet grondig verbouwt worden. Nu ben ik er al uit dat ik alle lampen (in ieder geval de benedenverdieping) volledig wil voorzien van Philips Hue.

Nu zit ik met de volgende gedachte te spelen en ben benieuwd of jullie daar een idee over hebben...

Ik wil eigenlijk geen tot weinig lichtschakelaars beneden terug laten plaatsen. Ik ben namelijk van mening dat het of met de draadloze lichtschakelaars van Philips kan (Philips Hue Tap) of helemaal zonder schakelaars en dan alles bedienen met bijvoorbeeld onze telefoons en/of Apple Watch en/of een centraal opgehangen iPad waar je alles wat betreft de lampen op de benedenverdieping mee bedient...

Je bent natuurlijk wel afhankelijk van een stabiel wifinetwerk. Als internet uitvalt heb je volgens mij nog steeds geen probleem. Of zie ik iets over het hoofd?

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
De Hue apparaten communiceren met hun eigen netwerk, dus dat blijft wel werken.

Zolang je wifi/internetrouter het doet doet de app op je telefoon het ook thuis, het internetsignaal zelf heeft daar niets mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 10-09 11:26
Persoonlijk zou ik het niet doen, stabiliteit lijkt me een issue, bedieningsgemak (ook voor gasten en kinderen in je huis).

Voor de waarde van je huis lijkt het me ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:52

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je zegt 'we' dus ik denk dat er nog iemand bereid moet zijn om in het donker een telefoon op te graven of op zoek te moeten gaan naar een paneel op een muur :P
Een flink aantal Hue lampen springt aan op 100% sterkte als je er prik op zet (met een wandschakelaar).
Als de aardlek er een keer uitspringt en een aantal groepen uit is dan floepen alle lampen aan na herstellen.
Ergo ik zou niet letterlijk alle lichtpunten zonder schakelaar uitvoeren en een aantal wel op makkelijk bereikbare plaatsen.
Een tap switch werkt vrij zwaar en een draadloze schakelaar kan een lege batterij hebben.
Wel leuk met Hue is dat je het met allerlei domotica controllers kan bedienen zodat je niet alleen met een app schakelt maar ook aan de hand van sensoren in het huis.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennuske1983
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-08 11:27
Speedy-Andre schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:23:
...
Een flink aantal Hue lampen springt aan op 100% sterkte als je er prik op zet (met een wandschakelaar).
Als de aardlek er een keer uitspringt en een aantal groepen uit is dan floepen alle lampen aan na herstellen.
Ergo ik zou niet letterlijk alle lichtpunten zonder schakelaar uitvoeren en een aantal wel op makkelijk bereikbare plaatsen.
Een tap switch werkt vrij zwaar en een draadloze schakelaar kan een lege batterij hebben.
...
Ben het wel met je eens. De schakelaars zitten er nu toch. Moet alleen even mooi nieuw schakelmateriaal in. Als je dan een Hue Tap neerlegt of hangt in bepaalde kamers, kun je daarmee snel scene's bepalen.

Maar een centraal paneel waar Apple Homekit op draait en waar je ook allerlei zaken als licht, temperatuur, deuren en dergelijke kunt bedienen lijkt mij wel mooi en handig. Maar zeker eens dat je wel bepaalde schakelaars moet houden voor als de stroom uitvalt.

Wat betreft de stabiliteit, ik denk dat dat wel heel erg mee zal vallen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Altijd verkoop in gedachte houden, vreemde afwijkingen is waardeverlies en vaak onverkoopbaar. Niet voor niks dat er standaarden zijn bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:56
Bedenk ook even hoe blij je over 10-15 jaar nog bent met een verouderd systeem in huis, waar niets meer voor te krijgen is.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:52

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb vrij veel Hue lampen in gebruik, maar alle schakelaars zijn nog origineel.
Je kan natuurlijk overwegen om de bedrading te laten zitten en de dozen af te dekken zodat daar later alsnog schakelaars in gezet kunnen worden :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:55:
Ik heb vrij veel Hue lampen in gebruik, maar alle schakelaars zijn nog origineel.
Je kan natuurlijk overwegen om de bedrading te laten zitten en de dozen af te dekken zodat daar later alsnog schakelaars in gezet kunnen worden :)
Precies, bedrading met lasdoppen vastmaken, afdekken, en precies over het afdekplaatje de remote (hue dimmer switch) ophangen. Dan zit de remote op precies dezelfde plek waar de oude lichtschakelaar zat, weten mensen die niet weten wat 'Hue' is ook de lichtschakelaars te vinden, en kun je ook de oude lichtschakelaars nog makkelijk terugplaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://img1.etsystatic.com/152/0/14405524/il_570xN.1167131543_2xor.jpg

Da's hoe ik het wil doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 16:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:48
Ik heb bij al mijn wandschakelaars de kabels los gehaald en aan elkaar gezet met lasdoppen. Vervolgens de schakelaars aangesloten op een Arduino met 2 aaa batterijen en een NRF24 (mysensors). Zo blijft de schakelaar functioneel om mijn hue lampen mee te schakelen. Arduino's sturen ook batterij status mee en ze draaien nu al zo'n anderhalf jaar. Batterijpercentage staat op 93%.

Mocht ik weer terug willen naar de oude opstelling dan is dat zo gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://usercontent.pimatic.org/c4cd6b0302989071f6279a9f1b9fb1ffa7326e47/68747470733a2f2f692e696d6775722e636f6d2f6f426d375645702e6a7067

[ Voor 10% gewijzigd door sweebee op 08-06-2017 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:17

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik heb overal in mijn huis Jung schakelmateriaal. Jung heeft een zigbee wandzender die in het standaard raam past. Werkt perfect met Hue samen, al was pairen even een gedoe. De handleiding is inmiddels verbeterd. Ik heb de 6 knoppen ingezet voor 6 scenes.

https://www.jung.de/nl/online-catalogus/283370058/

volgens mij hebben meer leveranciers zo'n schakelaar in huis.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
Iemand die me kan adviseren?

Ook ik ben het hele huis met Hue aan het vervangen, ik wil ook deze laatste schakeldozen en lampen gaan vervangen.

Alleen heb ik nog steeds geen idee wat ik nu het beste kan doen. Onderstaande foto's is mijn schakelmateriaal te zien:
Ik heb 2 lampen die nu op dimmer staan. Ik heb wel 3 dimmers gehad en deze was eindelijk een (duur) exemplaar dat niet zoemde/bromde. Helaas paste deze niet geheel in het afdekraam zoals te zien en heb ik lopen klooien met de knopjes maar uiteindelijk werkt het ook prima draaien met de plastic knopjes. Geen gezicht. maar het werkt.

Hoe kan ik nu het beste upgraden? Dus alle 3 de knoppen wil ik een Hue schakelmateriaal hebben.
Ik. heb nog geen versie van de Hue schakeling gezien voor een dubbele lichtknop?
Liefst heb ik dan ook een nieuw straks afdekraam maar dan moet ik ook gelijk alle 3 over op bijv. een Jung-schakelmateriaal?

De knoppen worden best veelgebruikt (keuken en zithoek id keuken) dus wil graag een schakelaar.

Iemand een advies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8zJYZAVsy0ER3Cv_1aqjgNeyI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SchmqQRrkMIEzbZmeoPUbJsq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZT85onJxD9MX4egGFm7BvdiwRw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhNuZsgqAKXr1WtBDjZymrhv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:53
Gewoon een standaard frampje erop monteren en dan icasa knopjes erin drukken ?

Ik bedien hier een berg hue spullen mee, dimmen, scene selectie. En zelfs de zonwering binnen en buiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o49CRksjAYP3H3fL1GHdcuCD4Nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/whPPadAQV2rCEi1geotvuLdE.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.icasa.io/wandschakelaars

5 jaar oud topic :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
ppeterr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:44:

Ik bedien hier een berg hue spullen mee, dimmen, scene selectie. En zelfs de zonwering binnen en buiten.

[Afbeelding]

Helaas voor mij nog steeds relevant.. ik ga het onderzoeken, thanx voor reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
ppeterr schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:44:

[Afbeelding]

Even een NOOB vraag:
Ik heb op de meest linker frame, 2 lichtschakelaars die ik hiermee bedien.
Lukt dat ook met deze schakelaars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:53
OmeRobbie schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:30:
[...]

Even een NOOB vraag:
Ik heb op de meest linker frame, 2 lichtschakelaars die ik hiermee bedien.
Lukt dat ook met deze schakelaars?
Nou, het idee is meer als volgt. Tenminste zoals ik het hier heb.
Als je het gaat gebruiken voor HUE, dan is het de bedoeling dat je helemaal niks meer
schakelt met de huidige inbouwdoos. Daar knoop je enkel de bedrading aan elkaar, zodat
er continu stroom op staat. Vervolgens schroef je daar een standaard frame op, zoals ik bijvoorbeeld
laat zien op de foto zoals ik thuis heb. En daar klik je dan de zigbee/touchlink controllertjes in.

Die worden gevoed door een knoopcel. Vervolgens kan je daar alles mee bedienen.
Aan/uit - dimmen - scene en kleur selectie. Dat soort gingen.

Maar nogmaals, in het HUE topic staat veel waardevolle info. Ook met schakel spul wat je wel
aansluit op je huidige bedrading. Er zijn veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
ppeterr schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:36:
[...]

Nou, het idee is meer als volgt. Tenminste zoals ik het hier heb.
Als je het gaat gebruiken voor HUE, dan is het de bedoeling dat je helemaal niks meer
schakelt met de huidige inbouwdoos. Daar knoop je enkel de bedrading aan elkaar, zodat
er continu stroom op staat. Vervolgens schroef je daar een standaard frame op, zoals ik bijvoorbeeld
laat zien op de foto zoals ik thuis heb. En daar klik je dan de zigbee/touchlink controllertjes in.

Die worden gevoed door een knoopcel. Vervolgens kan je daar alles mee bedienen.
Aan/uit - dimmen - scene en kleur selectie. Dat soort gingen.

Maar nogmaals, in het HUE topic staat veel waardevolle info. Ook met schakel spul wat je wel
aansluit op je huidige bedrading. Er zijn veel mogelijkheden.
Ah, thanx voor beantwoorden. Ik heb al zoveel gelezen dat ik bomen door het bos niet meer zag.

Ik zie nu dat er 2 systemen zijn:
1) Hue zelf die de schakelaar laat schakelen
2) met friends of hue oplossingen die los van deze schakelaars werken. Hiervoor moet ik dus de oude dimmer eruit en de stroomdraden doorlussen met een lasdop zodat er continu stroom op blijft staan.

Deze 2 haalde ik door elkaar... Wilde al 2 van die Hue schakelaars (optie 1) achter de schakelaar doen... kan nog steeds denk ik!? En dan de oude normale schakelmateriaal terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-09 15:58
Euh, ik heb overal de boel hardwired op 220v in mijn nieuwbouwhuis, zonder inbouwdimmers (heu lampen zijn goedkoper dan LED dimmers), alleen gewone schakelaars (ook geen hue schakelaars).

De hele benedenverdieping heeft Hue, niet vergeten in de app als instelling van de lampen mee te geven dat ze aan moeten springen op de laatst ingestelde waarde.

Met de schakelaars op de muur kan ik dus alle lampen gewoon aan en uit doen, met de hue app kan ik dimmen (of scenes of ...).
mocht hue verouderen, of ik verhuis en alle hue meeneem, blijft dus ook alles werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
MSXBas schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:24:
Euh, ik heb overal de boel hardwired op 220v in mijn nieuwbouwhuis, zonder inbouwdimmers (heu lampen zijn goedkoper dan LED dimmers), alleen gewone schakelaars (ook geen hue schakelaars).

De hele benedenverdieping heeft Hue, niet vergeten in de app als instelling van de lampen mee te geven dat ze aan moeten springen op de laatst ingestelde waarde.

Met de schakelaars op de muur kan ik dus alle lampen gewoon aan en uit doen, met de hue app kan ik dimmen (of scenes of ...).
mocht hue verouderen, of ik verhuis en alle hue meeneem, blijft dus ook alles werken!
Ja, ik ben er nog niet uit... lees ook berichten dat optie best verwarrend werkt zo'n wallswitch...

Ik ga denk ik het volgende doen:
Deze DuoLed dimmer plaatsen op de meest linker en dan de oude lampen die er nu inzitten vervangen door LED (had ik nog niet gedaan)..
Het is voor de keuken en de eettafel die beide niet per se door Hue hoeven te worden vervangen. We doen aan/uit en dimmen...
Ik stap dus af van de HUE plannen, dat wordt te ingewikkeld... (per lamp)
JvS schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:58:
[...]

Wat bedoel je met "wallswitch"? Gewoon de normale schakelaar? Die werkt gewoon intuitief. Alleen kunnen mensen dan dus je lampen fysiek uitzetten.

Ik ben fan van de "ouderwetse" schakelaars, maar heb ook alles in Hue. Ik heb achter mn muurschakelaars darom "hue wall switch modules" gestopt en dat maakt van een domme schakelaar een slimme AB waarmee je door 3 scenes kan "bladeren" (door de lamp uit/aan/uit/aan te doen)
Sebazzz schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:59:
Als je niet aan Hue vastzit, zijn er ook genoeg wired zigbee schakelaars te verkrijgen. Bediening op smartphone én fysiek - bovendien fungeren die ook als Zigbee router waardoor ze je meshnetwerk verstevigen ;)
Oe, interessant heb je daar een voorbeeld van?

(dat ik er bijna uit te zijn 8)7 )

[ Voor 30% gewijzigd door OmeRobbie op 03-11-2022 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 07:51

JvS

Ik heb hem zelf ook

OmeRobbie schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:43:
[...]

Ja, ik ben er nog niet uit... lees ook berichten dat optie best verwarrend werkt zo'n wallswitch...
Wat bedoel je met "wallswitch"? Gewoon de normale schakelaar? Die werkt gewoon intuitief. Alleen kunnen mensen dan dus je lampen fysiek uitzetten.

Ik ben fan van de "ouderwetse" schakelaars, maar heb ook alles in Hue. Ik heb achter mn muurschakelaars darom "hue wall switch modules" gestopt en alle lampen staan permanent op spanning. Dat maakt van een domme schakelaar een slimme AB waarmee je door 3 scenes kan "bladeren" (door de lamp uit/aan/uit/aan te doen)

Je zou ook naar "friends of hue" schakelaars kunnen kijken

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 03-11-2022 14:59 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:17

Sebazzz

3dp

Als je niet aan Hue vastzit, zijn er ook genoeg wired zigbee schakelaars te verkrijgen. Bediening op smartphone én fysiek - bovendien fungeren die ook als Zigbee router waardoor ze je meshnetwerk verstevigen ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
JvS schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:58:
[...]

Ik ben fan van de "ouderwetse" schakelaars, maar heb ook alles in Hue. Ik heb achter mn muurschakelaars darom "hue wall switch modules" gestopt en alle lampen staan permanent op spanning. Dat maakt van een domme schakelaar een slimme AB waarmee je door 3 scenes kan "bladeren" (door de lamp uit/aan/uit/aan te doen)

Je zou ook naar "friends of hue" schakelaars kunnen kijken
Ik bedoel idd de gewone wandschakelaar met het product van Philips die Wallswitch heet.
Daar zitten of aan/uit of scenes achter. Ben bang dat dat niet gaat werken hier. Gewoon: aan en dimmen is voldoende voor de keuken... geen scenes nodig... (die maken we zelf wel >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

OmeRobbie schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:03:
[...]

Ik bedoel idd de gewone wandschakelaar met het product van Philips die Wallswitch heet.
Daar zitten of aan/uit of scenes achter. Ben bang dat dat niet gaat werken hier. Gewoon: aan en dimmen is voldoende voor de keuken... geen scenes nodig... (die maken we zelf wel >:) )
Hoezo gaat dat niet werken? Je kan hem ook gewoon "aan/uit" laten doen.

Overigens vind ik in de keuken "normaal > allerfelst > alleen spotjes en warm" een mooie reeks om te hebben, al gebruik ik 99% van de keren die twee andere standen niet.

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 03-11-2022 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Sebazzz schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:59:
Oe, vertel: is er een eenvoudigere manier voor wat ik wil?
Ik zit zeker niet aan Hue vast (voor de keuken, verder is alles wel Hue of Ikea Tradfry op Hue aangesloten)

Dacht ik er bijna uit te zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
JvS schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:03:
[...]

Hoezo gaat dat niet werken? Je kan hem ook gewoon "aan/uit" laten doen.
En dan wil ik ook kunnen dimmen via de muur... vrouwlief en kids gaan echt niet op de app de hele tijd klooien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

OmeRobbie schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:05:
[...]

En dan wil ik ook kunnen dimmen via de muur... vrouwlief en kids gaan echt niet op de app de hele tijd klooien..
Je kan met die wall switch module drie scenes maken (drie dimstanden) en als je een tiptoetsenschakelaar neemt, kan je er ook mee dimmen.

Ik gebruik lettelrlijk nooit de app

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 03-11-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
JvS schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:05:
[...]

Je kan met die wall switch module drie scenes maken (drie dimstanden) en als je een tiptoetsenschakelaar neemt, kan je er ook mee dimmen.

Ik gebruik lettelrlijk nooit de app
Dus als ik deze dubbele tiptoetsenschakelaar neem, 1 Philips Wallswitch (voor dubbele lichtschakelaar, zie hier bij 7.51)

Dan kan ik mijn lampen aansturen..
Maakt het dan nog uit of ik 2 lampen aanstuur (zitten nu 2 lampen op 1 schakelaar)? Die moet ik dan in de Hue-App samen laten schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kan allemaal. Je kan beter uitleggen wat je functioneel wilt. Wil je op 1 knop drukken en dat dan beide lampen aangaan of gedimd kunnen worden? Of wil je liever twee schakelaars zodat je de twee lampen apart aan en uit kan doen met een schakelknop?

Ik heb gemerkt dat 1 schakelaar per ruimte het lekkerst werkt. De lampen configureer ik in een kamer en de knop configureer ik om de kamer te bedienen. Alles kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 23:12
Ik heb na een verbouwing en uitbreiding ook geen conventionele muurschakelaars meer op de begane grond.

Nog wel de lasdozen aangebracht op de plekken waar de Hue schakelaars moesten komen en daar overheen laten stucen.

Heb wel getwijfeld om een bruine fasedraad of zwarte schakeldraad te gebruiken. Uiteindelijk toch maar gekozen voor een zwarte schakeldraad.

Het werkt al een jaar perfect zonder problemen. (Nog) geen spijt van m'n keuze.

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:17

Sebazzz

3dp

OmeRobbie schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:04:
[...]

Oe, vertel: is er een eenvoudigere manier voor wat ik wil?
Ik zit zeker niet aan Hue vast (voor de keuken, verder is alles wel Hue of Ikea Tradfry op Hue aangesloten)

Dacht ik er bijna uit te zijn 8)7
EcoDim onder andere.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
JvS schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:47:
Kan allemaal. Je kan beter uitleggen wat je functioneel wilt. Wil je op 1 knop drukken en dat dan beide lampen aangaan of gedimd kunnen worden? Of wil je liever twee schakelaars zodat je de twee lampen apart aan en uit kan doen met een schakelknop?

Ik heb gemerkt dat 1 schakelaar per ruimte het lekkerst werkt. De lampen configureer ik in een kamer en de knop configureer ik om de kamer te bedienen. Alles kan.
Wat ik functioneel eigenlijk wil is mijn huidige setup maar dan vervangen door moderne dimmers en zuinige lampen. Nu heb ik in de rest vh huis HUE dus vandaar dat ik daar op kwam. Functioneel exact hetzelfde als nu, HUE of LED maakt niet uit.

Nu: heb ik een 3 dubbel wandschakeldoos (Zie foto) met hier op 3 delen (A,B,C):
Deel A heeft een dubbele (hele dure, 3x vervangen) dubbele dimmer die 2 lichtpunten schakelt:
A1) Eettafel met conventionele 2 design hang lampen met nog ouderwetse gloeilampen (Gaan maar niet kapot)
A2) Keukeneiland met 2 spots en halogeen verlichting (GU10)
Deel B schakelt verlichtingspunt in de doorloop keuken -> woonkamer
Deel C is een Wandcontactdoos

Ik heb dus nodig een nieuwe opzetraam van 3 stuks en de oude dimschakelaar van A moet eruit. Ik ga gewoon alles vervangen, wil zo'n strak mogelijke setup.
Ik denk eraan om een Jung zet erin te doen, die hebben wel mooie schakelmateriaal.
Liefst heb ik voor Deel A een dubbele dimmer maar dan voor Hue of LED.
Deel B en C is eenvoudig te vervangen voor een passende Jung schakelwip en WCD.

Ik heb dit gevonden: als deze

Zoiets kan ik alleen nergens vinden in een dubbele uitvoering, die dan ook nog eens in een mooi afdekraam past zoals deze zodat er een mooi geheel ontstaat.

[ Voor 4% gewijzigd door OmeRobbie op 03-11-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Redbull4u schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:54:
Ik heb na een verbouwing en uitbreiding ook geen conventionele muurschakelaars meer op de begane grond.

Nog wel de lasdozen aangebracht op de plekken waar de Hue schakelaars moesten komen en daar overheen laten stucen.

Heb wel getwijfeld om een bruine fasedraad of zwarte schakeldraad te gebruiken. Uiteindelijk toch maar gekozen voor een zwarte schakeldraad.

Het werkt al een jaar perfect zonder problemen. (Nog) geen spijt van m'n keuze.
En dan met Friends of Hue schakelmateriaal alles aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeRobbie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6T5_yDkEw_TJEQraix7C97CjAWQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MRgoVySMAnFvaUiPHMFAdEfe.jpg?f=user_large

Zou deze tapdial switch passen in een standaard raamwerk van Jung of Busch Jaeger?
Ik denk er nu aan om een afdekraam van 4 stuks te nemen, de 1e afdekken en 2 van deze dimmers plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door OmeRobbie op 03-11-2022 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nee, dat past niet. De tap dial past wel op een standaard inbouwdoos. 2 naast elkaar kan standaard niet, met een 3d geprinte dubbele plaat lukt dat wel (ik heb dat door iemand laten ontwerpen en dat werkt perfect).

Op de foto staat de Busch Jaeger reflex si lijn als ik me niet vergis.
De eltako ft55r + friends of hue module of de module van de oude hue tap (dit heb ik thuis) past wel in dat raam, samen met je bestaande schakelmateriaal. Alleen over dat schakelen met kinetische energie ben ik niet zo gecharmeerd.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Pagina: 1