Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 08:58
Goedemiddag mede tweakers,

Ik zit even tegen het volgende aan.
We zijn net verhuisd van een appartement naar een tussenwoning en nu wil ik de zolder van een aantal aansluitingen voorzien.
Aangezien de KPN aansluiting niet in de meterkast binnenkomt, maar in de woonkamer, heb ik momenteel een UTP kabel liggen door de kruipruimte en vervolgens langs een standleiding naar de zolder.
Op de zolder wil ik echter 2 aansluitpunten hebben (1 voor een thuisserver en 1 voor een desktop), daarnaast wil ik een wifi extender of access point op de zolder plaatsen, zodat ik door het hele huis fatsoenlijke wifi ontvangst heb.
Hoe kan ik dit nu het beste inrichten?
Moet ik denken aan een simpele netwerk HUB met een Wifi AP? Of misschien een switch met een Wifi AP? Of misschien moet ik wel een router plaatsen met Wifi functionaliteit om alles in 1 keer te pakken?

Ik zie graag jullie advies tegemoet. _/-\o_

Beste antwoord (via duncan86 op 09-06-2017 08:47)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

duncan86 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 19:37:
Op dit moment heb ik alleen een experia box V10 van KPN in gebruik. En die haalt qua WiFi signaal de zolder helaas niet.
En ik kan je het verschil tussen een hub en een switch best uitleggen, maar ben nooit heel veel met hardware bezig geweest en had dus ook geen idee dat hubs eigenlijk niet meer gebruikt worden.
Snap het wel, aangezien je op een switch nog een aantal zaken kunt instellen en deze zorgt voor minder collision domains.
Dat laatste vooral. Plus het feit dat Gigabit Ethernet enkel in full duplex bestaat, dus een Gigabit hub is onmogelijk. >90% van de switches zijn trouwens 'domme' unmanaged switches waar niets op in te stellen valt, dat is voor meeste toepassingen en flink doelgroep sowieso nergens voor nodig.
Ook een van de redenen waarom ik eigenlijk niet die extender van KPN wil, maar ga kijken naar een router waar ik open wrt op kan zetten. Wellicht voor nu overbodig maar voor de toekomst leuk om mee te spelen.
Dan wil je inderdaad dat ding niet gebruiken aangezien het redelijk dicht zit en voorzover ik weet geen alternatieve firmwares voor beschikbaar zijn.

Maar let wel op dat zowel de Experia v10 als de WiFi Versterker qua WiFi hardware echt niet slecht zijn, beide hebben zelfde basis als pakweg de Asus RT-AC66U of Netgear R7000. Dat je nu slechte dekking hebt ligt deels aan plaatsing maar vooral aan de architectuur van je huis die vrijwel zeker twee AP's vereist ongeacht plaatsing. Als je die v10 vervangt voor een andere router op zelfde plek hoef je niets significant beters te verwachten en pakweg die Archer C5 is duidelijk inferieur (2x2 MiMo vs 3x3 MiMo).

Qua router heb je een goed punt om iets dat minder dichtgetimmerd is te nemen dan de Experiabox, maar voor de AP maakt het een stuk minder uit aangezien een AP een layer-2 apparaat is en niet een layer-3 apparaat zoals een router. Enige wat je zou kunnen willen dat met dat KPN ding zou kunnen is VLANs instellen. Dan heb je wel iets anders nodig.
Oh misschien nog wel goed om erbij te melden al weet ik niet of het invloed heeft. ( Nog geen echte ervaring met netwerken opzetten) ik wil zowel m'n server als m'n desktop van buitenshuis met WOL aan kunnen zetten en benaderen.
Dan heb je minimaal een router nodig die kan port forwarden (als je IPv4 gebruikt). Dat zou nu al moeten lukken. Wel kun je soms tegen problemen aanlopen dat een slapende computer uit een ARP-tabel weggezakt is en de router dus niet weet naar welke MAC de magic packet te forwarden. Als je daar tegenaan loopt heb je alsnog een router nodig met meer controle, dus een WRT-achtige geval inderdaad.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 17:15
Petje af als je nog een echte hub kunt krijgen, dat zal best wel zoeken zijn :D (Deze wil je ook echt niet meer gebruiken ;) )

Tegenwoordig worden vrijwel alleen nog switches verkocht, in combinatie met een AP heb je de minste kans dat er iets fout gaat en toch de juiste aansluitingen.

Je kan inderdaad ook een router gebruiken als AP, maar dan moet je er wel zeker van zijn dat je deze goed in kan stellen. Sommige routers hebben een AP-modus, maar je kunt ze ook handmatig instellen zie dit topic: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

En voor de extender, bespaar jezelf een hoop elende en doe dat niet. Er zijn al talloze extender topics waar prma uitgelegd wordt dat een extender wel een goed signaal geeft maar een grote aanslag is op de bandbreedte.

De keus ligt dus bij jouw technische kennis en de keus of je 1 of 2 kastjes op zolder wilt hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door chickpoint op 08-06-2017 13:28 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
Hub heb ik misschien zelfs nog wel liggen ;)
Heb je toevallig ook nog een aanbeveling qua producten? Hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, en het liefst niet te duur. Of misschien wat tips waar ik op moet letten voor een switch en AP?
Alvast dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:01
Persoonlijk gesproken zou ik dan een router neerzetten die je instelt als accespoint, hiermee ben je 1 stopcontact kwijt ipv 2 (voor een switch en wifi ap) en staat daardoor een stuk netter

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gewoon een goedkope router die je goed in bridge modus kan zetten dan heb je de meeste netwerk poorten die je kan gebruiken vaak 5. En voor je wifi is maar net wat je wil. Dual band of niet.N of AC etc maar dat is ook afhankelijk van je overige apparaten en het gebruik.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:51
Een simpele router met gigabit poorten en een beetje fatsoenlijk wifi signal moet voldoende zijn. Zoiets als de pricewatch: TP-Link Archer C5 zou bijvoorbeeld voldoende zijn lijkt mij.

Wel even de router instellen als accespoint zoals hierboven ook al is aangegeven.

don't mind me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of nog goedkoper en simpler: een kant-en-klare AP met ingebouwde Ethernetswitch, zoals de KPN WiFi Versterker. 3x3 MiMo WiFi (superieur aan de hierboven genoemde Archer C5) en 5 Gigabit Ethernet poorten voor EUR 50.

Oh, en per default als AP ingesteld - dus geen verdere configuratie nodig, wat bij iemand die hubs en switches door elkaar haalt misschien geen overbodige luxe is ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
dion_b schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:31:
Of nog goedkoper en simpler: een kant-en-klare AP met ingebouwde Ethernetswitch, zoals de KPN WiFi Versterker. 3x3 MiMo WiFi (superieur aan de hierboven genoemde Archer C5) en 5 Gigabit Ethernet poorten voor EUR 50.

Oh, en per default als AP ingesteld - dus geen verdere configuratie nodig, wat bij iemand die hubs en switches door elkaar haalt misschi hien geen overbodige luxe is ;)
Deze raad ik in mijn Kenniskring ook altijd aan d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hamvraag is wat voor WiFi router TS nu heeft, dat bepaalt nogal of het zinniger is er een AP of een non-WiFi router naast te zetten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
Op dit moment heb ik alleen een experia box V10 van KPN in gebruik. En die haalt qua WiFi signaal de zolder helaas niet.
En ik kan je het verschil tussen een hub en een switch best uitleggen, maar ben nooit heel veel met hardware bezig geweest en had dus ook geen idee dat hubs eigenlijk niet meer gebruikt worden.
Snap het wel, aangezien je op een switch nog een aantal zaken kunt instellen en deze zorgt voor minder collision domains.
Ook een van de redenen waarom ik eigenlijk niet die extender van KPN wil, maar ga kijken naar een router waar ik open wrt op kan zetten. Wellicht voor nu overbodig maar voor de toekomst leuk om mee te spelen.

Oh misschien nog wel goed om erbij te melden al weet ik niet of het invloed heeft. ( Nog geen echte ervaring met netwerken opzetten) ik wil zowel m'n server als m'n desktop van buitenshuis met WOL aan kunnen zetten en benaderen.

[ Voor 15% gewijzigd door duncan86 op 08-06-2017 19:40 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

duncan86 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 19:37:
Dat laatste vooral. Plus het feit dat Gigabit Ethernet enkel in full duplex bestaat, dus een Gigabit hub is onmogelijk. >90% van de switches zijn trouwens 'domme' unmanaged switches waar niets op in te stellen valt, dat is voor meeste toepassingen en flink doelgroep sowieso nergens voor nodig.
Dan wil je inderdaad dat ding niet gebruiken aangezien het redelijk dicht zit en voorzover ik weet geen alternatieve firmwares voor beschikbaar zijn.

Maar let wel op dat zowel de Experia v10 als de WiFi Versterker qua WiFi hardware echt niet slecht zijn, beide hebben zelfde basis als pakweg de Asus RT-AC66U of Netgear R7000. Dat je nu slechte dekking hebt ligt deels aan plaatsing maar vooral aan de architectuur van je huis die vrijwel zeker twee AP's vereist ongeacht plaatsing. Als je die v10 vervangt voor een andere router op zelfde plek hoef je niets significant beters te verwachten en pakweg die Archer C5 is duidelijk inferieur (2x2 MiMo vs 3x3 MiMo).

Qua router heb je een goed punt om iets dat minder dichtgetimmerd is te nemen dan de Experiabox, maar voor de AP maakt het een stuk minder uit aangezien een AP een layer-2 apparaat is en niet een layer-3 apparaat zoals een router. Enige wat je zou kunnen willen dat met dat KPN ding zou kunnen is VLANs instellen. Dan heb je wel iets anders nodig.
Dan heb je minimaal een router nodig die kan port forwarden (als je IPv4 gebruikt). Dat zou nu al moeten lukken. Wel kun je soms tegen problemen aanlopen dat een slapende computer uit een ARP-tabel weggezakt is en de router dus niet weet naar welke MAC de magic packet te forwarden. Als je daar tegenaan loopt heb je alsnog een router nodig met meer controle, dus een WRT-achtige geval inderdaad.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
Dank voor je reactie.
Het is momenteel ook niet de bedoeling om de experiabox te vervangen, deze staat in de woonkamer.
Het is voor mij nu belangrijk dat ik op zolder een AP krijg waardoor de wifi dekking door het hele huis komt en dat mijn 1 bekabelde verbinding die nu op zolder ligt er minimaal 2 worden. Vandaar de gedachte om een routertje te plaatsen met wifi functie, waar open WRT op kan. Op die manier zou ik volgens mij een juiste port-forwarding in kunnen stellen (van Experiabox naar router en vervolgens naar de betreffende machine)
Op de experiabox heb ik dit al eerder ingesteld, dat is geen probleem.
Maar is het zo dat als ik een router als switch/AP gebruik en hem uitzet als DHCP server, dat de experiabox dan de ip-adressen uitdeelt aan bijvoorbeeld mobiele telefoons die connectie maken met de switch/AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
duncan86 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:53:

Maar is het zo dat als ik een router als switch/AP gebruik en hem uitzet als DHCP server, dat de experiabox dan de ip-adressen uitdeelt aan bijvoorbeeld mobiele telefoons die connectie maken met de switch/AP?
Yup, de experiabox is de router dus die deelt de IP-adressen uit. Toevallig gisteren nog een router ingesteld als AP, zorg er wel voor dat je AP een IPadres heft die in de DHCP pool van de experiabox ligt. Dat wil soms nog wel eens minder goed gaan.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

duncan86 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:53:
Dank voor je reactie.
Het is momenteel ook niet de bedoeling om de experiabox te vervangen, deze staat in de woonkamer.
Het is voor mij nu belangrijk dat ik op zolder een AP krijg waardoor de wifi dekking door het hele huis komt en dat mijn 1 bekabelde verbinding die nu op zolder ligt er minimaal 2 worden. Vandaar de gedachte om een routertje te plaatsen met wifi functie, waar open WRT op kan. Op die manier zou ik volgens mij een juiste port-forwarding in kunnen stellen (van Experiabox naar router en vervolgens naar de betreffende machine)
Op de experiabox heb ik dit al eerder ingesteld, dat is geen probleem.
Ja. Dus er is geen sprake van port forwarding. Zoals gezegd, een AP is net zoals een switch een layer 2 apparaat dat (als je het goed instelt) geen NAT doet en dus ook geen port forwarding, aangezien dat een layer 3 functionaliteit is.

Dat is juist reden om AP's aan te raden boven meerdere routers: het houdt alles achter de router als één netwerk waar je verder niet in hoeft te prutsen om te communiceren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
Waarom koop je niet de wifi extender van KPN 49 euro en je bent in een keer klaar. Klik Je extend je wifi en je krijgt 4 netwerkpoorten op zolder erbij. enige wat je hoeft te doen is de kabel die al naar zolder getrokken is in de versterker doen.

Ik heb dit zelf ook op zolder en werkt top. Er is ook een topic over op tweakers.

[ Voor 20% gewijzigd door alwind op 09-06-2017 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
dion_b schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:13:
[...]

Ja. Dus er is geen sprake van port forwarding. Zoals gezegd, een AP is net zoals een switch een layer 2 apparaat dat (als je het goed instelt) geen NAT doet en dus ook geen port forwarding, aangezien dat een layer 3 functionaliteit is.

Dat is juist reden om AP's aan te raden boven meerdere routers: het houdt alles achter de router als één netwerk waar je verder niet in hoeft te prutsen om te communiceren.
Begrijp ik het goed dat ik dan dus beter een switch met een AP kan plaatsen i.p.v. een router die ik instel als AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
JeroenF schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:12:
[...]

Yup, de experiabox is de router dus die deelt de IP-adressen uit. Toevallig gisteren nog een router ingesteld als AP, zorg er wel voor dat je AP een IPadres heft die in de DHCP pool van de experiabox ligt. Dat wil soms nog wel eens minder goed gaan.
Wat je zegt is precies het tegenovergestelde als wat in het topic [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point genoemd wordt. Hier moet het ip-adres van de AP juist niet in de DHCP pool van de experiabox komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

duncan86 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:32:
[...]

Begrijp ik het goed dat ik dan dus beter een switch met een AP kan plaatsen i.p.v. een router die ik instel als AP?
Nee, want als je de router als AP instelt is het een AP en doet het dus geen NAT en port forwarding meer. Dat is juist wat verandert als je het als AP instelt.

Enige voordeel van switch en losse AP heeft tov een AP met ingebouwde switch is dat je de switch op de beste locatie voor kabels (meestal laag en weggewerkt) kunt plaatsen en de AP op de beste plek voor WiFi (meestal hoog met line-of-sight naar zoveel mogelijk plekken waar je wilt werken).
duncan86 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:35:
[...]

Wat je zegt is precies het tegenovergestelde als wat in het topic [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point genoemd wordt. Hier moet het ip-adres van de AP juist niet in de DHCP pool van de experiabox komen.
Psst, twee keer achter elkaar posten is nergens voor nodig. Je kunt dingen toevoegen aan bestaande post met de "Wijzig"-knop en als je aan het typen bent kun je andere mensen citeren met de "Quote"-knop bij een bericht.

De Howto klopt in dit geval, ik denk dat JeroenF een "niet" vergeten is :z

Twee manieren om het werkend te krijgen:

1) in AP (of het nu als AP verkocht is of router als AP ingesteld) vast een IP instellen binnen het subnet van je router, maar buiten de DHCP pool.
2) in je AP een DHCP client aanzetten en dan in de router een vaste DHCP toewijzing doen binnen de DHCP pool.

Optie 1 kan altijd, optie 2 vereist dat je het LAN-IP van de AP via DHCP kunt laten verkrijgen. Met name routers die als AP ingesteld worden kunnen dit lang niet altijd. Dus optie 1 (die in de Howto staat) is het veiligste.

[ Voor 47% gewijzigd door dion_b op 09-06-2017 09:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
dion_b schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:35:
[...]

Nee, want als je de router als AP instelt is het een AP en doet het dus geen NAT en port forwarding meer. Dat is juist wat verandert als je het als AP instelt.

Enige voordeel van switch en losse AP heeft tov een AP met ingebouwde switch is dat je de switch op de beste locatie voor kabels (meestal laag en weggewerkt) kunt plaatsen en de AP op de beste plek voor WiFi (meestal hoog met line-of-sight naar zoveel mogelijk plekken waar je wilt werken).

[...]

Psst, twee keer achter elkaar posten is nergens voor nodig. Je kunt dingen toevoegen aan bestaande post met de "Wijzig"-knop en als je aan het typen bent kun je andere mensen citeren met de "Quote"-knop bij een bericht.

1) in AP (of het nu als AP verkocht is of router als AP ingesteld) vast een IP instellen binnen het subnet van je router, maar buiten de DHCP pool.
2) in je AP een DHCP client aanzetten en dan in de router een vaste DHCP toewijzing doen binnen de DHCP pool.

Optie 1 kan altijd, optie 2 vereist dat je het LAN-IP van de AP via DHCP kunt laten verkrijgen. Met name routers die als AP ingesteld worden kunnen dit lang niet altijd. Dus optie 1 (die in de Howto staat) is het veiligste.
dion_b schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:35:
[...]

[...]

Ok, helemaal top! Duidelijk verhaal. Maar als ik optie 1 gebruik, kan ik dan nog wel port forwarden? Of heb ik daar een compleet andere opbouw binnen mijn netwerk voor nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindakaas
duncan86 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:35:
[...]

Excuses, foutje van mijn kant. Zoals in die handleiding staat klopt het inderdaad.

Ninja Edit: @dion_b legt het al top uit!

[ Voor 46% gewijzigd door Pindakaas op 09-06-2017 09:45 ]

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

duncan86 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:43:
[...]

[...]

Ok, helemaal top! Duidelijk verhaal. Maar als ik optie 1 gebruik, kan ik dan nog wel port forwarden? Of heb ik daar een compleet andere opbouw binnen mijn netwerk voor nodig?
Wat wil je exact waarvandaan port forwarden :?

- verkeer binnen je eigen netwerk (achter de router) heeft geen port forwards nodig want alles is een netwerk.
- verkeer van buiten je netwerk naar adressen binnen je netwerk moet op je router (en alleen op je router) geforward worden van externe poort naar intern IP+poort.

Enige reden om verkeer te port forwarden op de router van buitenaf naar het IP van de AP is zodat je van buitenaf dat ding kunt beheren. Je zou je sterk moeten afvragen of dat wenselijk is vanuit security-oogpunt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
dion_b schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:00:
[...]

Wat wil je exact waarvandaan port forwarden :?

- verkeer binnen je eigen netwerk (achter de router) heeft geen port forwards nodig want alles is een netwerk.
- verkeer van buiten je netwerk naar adressen binnen je netwerk moet op je router (en alleen op je router) geforward worden van externe poort naar intern IP+poort.

Enige reden om verkeer te port forwarden op de router van buitenaf naar het IP van de AP is zodat je van buitenaf dat ding kunt beheren. Je zou je sterk moeten afvragen of dat wenselijk is vanuit security-oogpunt.
Ik wil van extern mijn server en desktop een WOL kunnen sturen en een RDP kunnen starten. Deze zullen beide op de AP/Router worden aangesloten. Stel ik dan gewoon de portforwarding in op de Experiabox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
Yep, de AP doet eigenlijk niks anders dan het netwerk doorgeven zoals bij een switch. Maar dan draadloos.

Je experiabox doet alle routing, dus daar zal je ook alle portforwards in moeten stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncan86
Ok top! Dan moet dat gaan lukken. Nu nog op zoek naar een leuk goedkoop routertje die ik als AP kan gebruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
Als je een router met OpenWRT ondersteuning wilt hebben kun je het beste hier starten: https://wiki.openwrt.org/toh/recommended_routers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

duncan86 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:24:
Ok top! Dan moet dat gaan lukken. Nu nog op zoek naar een leuk goedkoop routertje die ik als AP kan gebruiken ;)
Pas op met te goedkoop, als het aankomt op WiFi is idioot duur (alles > EUR 200) krankzinnig voor thuisgebruik, maar goedkoop is ook duurkoop. Die KPN WiFi Versterker is verreweg goedkoopste fatsoenlijke apparaat, om een router met zelfde specs nieuw te kopen moet je minstens EUR 100 rekenen. Daaronder ga je nieuw vooral bagger kopen. Als EUR 100 te duur is, neem dan liever een 2e hands mid/high-end apparaat dan een low-end nieuw apparaat.

Dingen om op te letten:
- simultaneous dualband (dus 2.4GHz en 5GHz tegelijk)
- minimaal 2x2 MiMo in beide banden, liever 3x3
- DFS support om alle 19 5GHz kanalen te mogen gebruiken (anders zit je aan de eerste en veruit drukste vier vast)
- Gigabit Ethernet poort(en)
- WRT support (want anders kun je echt beter dat KPN geval kopen). Let daarbij niet alleen op modelnaam en -nummer, maar ook op revisie. Dat een TP-Link Archer C7 v2 prima WRT draait betekent niet dat de v1 dat ook kan, om maar eens een voorbeeld te geven.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1