Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13
Voor onze nieuwbouwwoning ben ik Zwave aan het overwegen en inventariseren.

We krijgen een aantal spots in de woning welke door de elektricien dimbaar opgeleverd gaan worden (nog aan te geven of het een draaiknop of puls-knop gaat worden).

Klopt het als ik deze dmv zwave (bijvoorbeeld Fibaro) wil aansturen ik de ingebouwde dimmer moet vervangen? Of plaats ik er een zwave module achter?

Als ik namelijk de dimmer moet vervangen neem ik contact op met de installateur, dat is namelijk zonde van het geld.

• Phaeton
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23-11 17:34
Je kan het beste vragen om een maak-puls contact schakelaar. Die werken goed samen met de fibaro modules. De dimmer heeft geen zin, de fibaro werkt alleen met puls en normale schakelaars. Puls heeft voorkeur want met die schakelaars kan je de knop inhouden voor dimmen en aantikken om aan of uit te gaan.

• Cai
Begrijp ik het goed dat de Fibaro module dan een aanvulling is?

Kan er dan zonder Fibaro meteen gedimd worden of pas als ik de Fibaro module aansluit?

Welke Fibaro module is voor deze setup geschikt?

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 23:12

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De meest logische insteek lijkt mij om alleen een Z-wave dimmer te installeren, en dan heb je geen andere dimmer nodig. Afgaande op de handleiding van de Fibaro dimmer 2 werkt deze het beste met pulse-schakelaars. De dimfunctie wordt geactiveerd door de pulsen; met een ouderwetse aan/uit-schakelaar is de dimfunctie niet mechanisch beschikbaar (alleen via z-wave).

Je hebt het over een z-wave module achter de bestaande dimmer plaatsen. Theoretisch gezien kan dat, maar dan kun je via z-wave de bestaande dimmer niet bedienen (dat is immers een domme dimmer met fysieke bediening). Je kunt alleen bepalen of de stroom die de dimmer al doorlaat, verder wordt doorgelaten. Overigens zou dat ook betekenen dat je z-wave module minder spanning ontvangt, en ik weet niet of z-wave modules op wisselende voltages werken. In elk geval werkt de module dus niet zolang de domme dimmer niet handmatig is ingeschakeld. Volstrekt onlogische keuze!

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Nieuwbouw + z wave = laat meteen een blauwe draad naar al je inbouwdozen trekken.

Voor de Dimmer 2 is hij niet vereist, maar je ziet nog steeds veel modules die hem wel nodig hebben. Ik heb een wat ouder huis en baal ervan dat die blauwe draad alleen naar de inbouwdozen met stopcontacten is getrokken. In de centraaldozen zit hij wel, maar het blijft een gedoe.

• Cai
Duidelijk dus, puls schakelaars en het dimmen door de fibaro laten regelen
Daarnaast naar alle schakelaars ook een nul-draad laten trekken.

Andere tips welke ik nu mee kan nemen voor de start.

Verwijderd

Zorg ervoor dat je niet te weinig belasting aan je Dimmer 2 modules hangt, want dan moet je mogelijk met extra bypass modules gaan werken. Als je echt maar 1 LED lampje gaat dimmen met zo'n module, ontkom je daar waarschijnlijk niet aan. Probeer de belasting boven de 20W te houden.

• Cai
Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:04:
Zorg ervoor dat je niet te weinig belasting aan je Dimmer 2 modules hangt, want dan moet je mogelijk met extra bypass modules gaan werken. Als je echt maar 1 LED lampje gaat dimmen met zo'n module, ontkom je daar waarschijnlijk niet aan. Probeer de belasting boven de 20W te houden.
Dus de dimmer2 modules zijn voor een belasting boven de 20w (wat gebeurt er anders? Flikkeren?) welke module moet er gebruikt worden voor tussen de 0-20w?

Verwijderd

Cai schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:41:
[...]

Dus de dimmer2 modules zijn voor een belasting boven de 20w (wat gebeurt er anders? Flikkeren?) welke module moet er gebruikt worden voor tussen de 0-20w?
Die module is een los accessoire voor de Dimmer 2. Voor zover ik het begrepen heb, hangt het van meerdere factoren af en is het gewoon een kwestie van proberen of het zonder bypass werkt. Als de lampen niet helemaal uit gaan of slecht dimmen heb je de bypass nodig. Er loopt altijd een miniem stroompje door de lamp omdat de Dimmer 2 zelf stroom nodig heeft en ook kan werken zonder nuldraad. Die bypass module doet daar iets slims mee on ervoor te zorgen dat dit tegengegaan wordt.

• Can2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 21:17
Wij zijn toevallig ook bezig met een nieuwbouwwoning. Ook ik ben me aan het oriënteren om met domotica aan de slag te gaan. Daar bieden ze de volgende optie aan:

Voorbereiding Fibaro huisautomatisering
€ 575,00
Voorbereiding t.b.v. fibaro: alle schakelaars worden als pulsschakelaars uitgevoerd tevens komt bij elke schakelaar een fase en een nul.

Is dit aan te raden om te doen?
Dus als ik het goed begrijp kan je met een pulsschakelaars, ook de lamp bedienen via een app bijvoorbeeld. Dan heb je niet dat je de schakelaar aan moet laten staan.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:21
Dat heb je alleen met gewone schakelaars. Als je een puls schakelaar hebt dan hoeft deze niet aan te blijven staan.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:09
Ik heb zes van die fibaro dimmer 2 units. Op een na hebben ze allemaal een blauwe draad. Die zonder blauwe draad ging knipperen bij lage stand. De bypass module heeft dat helemaal opgelost.

Ik heb er ook twee met een enkele LED lamp van 6 W oid en dat dimt prima.
Can2 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:06:
...

Voorbereiding Fibaro huisautomatisering
€ 575,00
Voorbereiding t.b.v. fibaro: alle schakelaars worden als pulsschakelaars uitgevoerd tevens komt bij elke schakelaar een fase en een nul.

Is dit aan te raden om te doen?
Dus als ik het goed begrijp kan je met een pulsschakelaars, ook de lamp bedienen via een app bijvoorbeeld. Dan heb je niet dat je de schakelaar aan moet laten staan.
Een Pulse schakelaar is ongeveer even duur als een traditionele aan/uit. Dus je betaalt alleen voor de blauwe draad. Traditionele lampen werken niet lekker met zo'n schakelaar (je moet hem dan ingedrukt houden om de lamp aan te houden :P ) dus je moet dan overal zo'n zwave dimmer installeren en die krengen kosten rond de €60. Heb je op het toilet, de schuur, de logeerkamer ed echt een zwave dimmer nodig? Ik denk dat je beter kunt kijken waar je er een wil plaatsen en inventariseren waar al een stopcontact zit met blauwe draad. De dimmers kunnen ook in de centraaldoos overigens, waar al blauw zit. Indien je ook dubbele schakelaars hebt: twee Fibaro units in één wanddoos past niet.
Sterkte met al die keuze momenten!

Blauwe draad installeren: niet onverstandig, wel kostbaar en niet altijd noodzakelijk.
Pulse schakelaar: dwingt je tot kopen van dure modules voor elke schakelaar.

[ Voor 8% gewijzigd door balk op 23-06-2017 05:27 ]

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 28-11 20:59
Ik heb overal blauwe draden laten trekken voordat mijn huis werd opgeleverd. Als je de mogelijkheid hebt zou ik dat dan ook zeker doen. En ja, ik heb ook een Dimmer 2 module op de wc's. Als je eenmaal aan het automatiseren bent is het een verslaving om zoveel mogelijk te doen. :)

• Can2
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 21:17
balk schreef op vrijdag 23 juni 2017 @ 05:21:
Ik heb zes van die fibaro dimmer 2 units. Op een na hebben ze allemaal een blauwe draad. Die zonder blauwe draad ging knipperen bij lage stand. De bypass module heeft dat helemaal opgelost.

Ik heb er ook twee met een enkele LED lamp van 6 W oid en dat dimt prima.

[...]

Een Pulse schakelaar is ongeveer even duur als een traditionele aan/uit. Dus je betaalt alleen voor de blauwe draad. Traditionele lampen werken niet lekker met zo'n schakelaar (je moet hem dan ingedrukt houden om de lamp aan te houden :P ) dus je moet dan overal zo'n zwave dimmer installeren en die krengen kosten rond de €60. Heb je op het toilet, de schuur, de logeerkamer ed echt een zwave dimmer nodig? Ik denk dat je beter kunt kijken waar je er een wil plaatsen en inventariseren waar al een stopcontact zit met blauwe draad. De dimmers kunnen ook in de centraaldoos overigens, waar al blauw zit. Indien je ook dubbele schakelaars hebt: twee Fibaro units in één wanddoos past niet.
Sterkte met al die keuze momenten!

Blauwe draad installeren: niet onverstandig, wel kostbaar en niet altijd noodzakelijk.
Pulse schakelaar: dwingt je tot kopen van dure modules voor elke schakelaar.
Bedankt voor de reacties. Ik was me er niet van bewust dat de verlichting met pulsdrukkers zonder de fibaro modules niet werken.. Dan zou ik meteen meer dan 10 fibaro modules moeten kopen voor alle schakelaars...

Ik ga overleggen of het inderdaad mogelijk is dat ze wel overal de nul erbij aanleggen. Dan kan ik later zelf bepalen welke schakelaars ik wil vervangen door pulsdrukkers plus fibaro modules.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:45

iMars

Full time prutser

-- sorry verkeerde topic

[ Voor 90% gewijzigd door iMars op 26-06-2017 23:28 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• gandhy77
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-05-2022
Ik heb dezelfde vraag als de poster: ik heb nu een bestaande situatie waarbij ik een Fibaro relay module achter een bestaande dimmer moet inbouwen (die je ook kan indrukken voor aan/uit). De bewoners willen perce niet overstappen op een Fibaro Dimmer en nemen genoegen met het alleen in/uitschakelen. Het dimmen doen ze verder zelf met de draaiknop.

Is dat uberhaupt mogelijk?

Verwijderd

gandhy77 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:56:
Ik heb dezelfde vraag als de poster: ik heb nu een bestaande situatie waarbij ik een Fibaro relay module achter een bestaande dimmer moet inbouwen (die je ook kan indrukken voor aan/uit). De bewoners willen perce niet overstappen op een Fibaro Dimmer en nemen genoegen met het alleen in/uitschakelen. Het dimmen doen ze verder zelf met de draaiknop.

Ja. Je moet alleen wel even opletten dat je een echte relay switch koopt, die dus een andere stroombron kan gebruiken voor de last. Je sluit dan een niet-gedimde fase aan om de fibaro module te voeden (ook een nul nodig) en dan sluit je de schakeldraad uit je dimmer aan op de "alternate power source" op de module.

Maar hoe ga je de module bedienen? Dat kan niet via je bestaande dimmer. Dat kan dan dus alleen via Zwave of je moet alsnog een pulsdrukker ergens plaatsen.

Waarom zou je dit overigens doen? Een Dimmer 2 kost je 10 (?) euro extra t.o.v. een relay switch en deze heeft geen nuldraad nodig, waardoor het inbouwen zelfs makkelijker is.

• basjuhh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:14
Zou gewoon een pulsdrukker kopen (kost geen drol) dimmer2 inbouwen en laten zien hoe het werkt.
1x drukken is aan of uit
lang drukken is dimmen
nogmaals lang drukken is meer licht
dubbelklick is lichtbron direct op zijn felst.

Vermoedelijk is het de angst dat men er niet mee weet om te gaan. Als het er zit en je legt het uit zijn ze meestal direct om ;-)
gandhy77 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:56:

• gandhy77
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-05-2022
Verwijderd schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 15:13:
[...]

Ja. Je moet alleen wel even opletten dat je een echte relay switch koopt, die dus een andere stroombron kan gebruiken voor de last. Je sluit dan een niet-gedimde fase aan om de fibaro module te voeden (ook een nul nodig) en dan sluit je de schakeldraad uit je dimmer aan op de "alternate power source" op de module.

Maar hoe ga je de module bedienen? Dat kan niet via je bestaande dimmer. Dat kan dan dus alleen via Zwave of je moet alsnog een pulsdrukker ergens plaatsen.

Waarom zou je dit overigens doen? Een Dimmer 2 kost je 10 (?) euro extra t.o.v. een relay switch en deze heeft geen nuldraad nodig, waardoor het inbouwen zelfs makkelijker is.
De bestaande dimmer kan ook schakelen (indrukken). Gaat die combinatie dan werken? Ik moet dit doen omdat de huidige bewoners geen andere dimmer willen, ze willen kunnen blijven draaien.. Een andere schakelaar is geen optie voor ze, en ja ze hebben al Fibaro in huis. Dit heeft ook een visueel aspect voor ze.

[ Voor 5% gewijzigd door gandhy77 op 20-07-2017 16:45 ]

Verwijderd

gandhy77 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:38:
[...]

De bestaande dimmer kan ook schakelen (indrukken). Gaat die combinatie dan werken? Ik moet dit doen omdat de huidige bewoners geen andere dimmer willen, ze willen kunnen blijven draaien.. Een andere schakelaar is geen optie voor ze, en ja ze hebben al Fibaro in huis. Dit heeft ook een visueel aspect voor ze.
Ja, dat werkt wel. Maar als de dimmer op de uit stand gezet Wordt, dan gaat die Fibaro module wel schakelen maar de lamp zal niet aan gaan. Dat is onhandig. Dit hadden wij met de nachtlampjes en daarvoor heb ik dus maar schakelaars met Zwave voor gekocht.

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-11 12:09
Cai schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:46:
Duidelijk dus, puls schakelaars en het dimmen door de fibaro laten regelen
Daarnaast naar alle schakelaars ook een nul-draad laten trekken.

Andere tips welke ik nu mee kan nemen voor de start.
Hi @Cai misschien te laat maar tips die ik kreeg van een domotica zaak:
- blauwe draad mee trekken naar punten waar je fibaro dimmers wil
- inbouwdozen minimaal 50mm diep (blijkbaar is dat niet altijd standaard)

Ik heb dit ook zo in mijn "bestek" gespecificeerd richting installateur.

I was born intelligent - education ruined me

Pagina: 1