Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kan dit werken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil direct op het Glasvezelpunt een switch aansluiten waarop diverse apparaten worden aangesloten alsmede een router welke DHCP en NAT moet verzorgen. De router komt dus fysiek op een andere plek dan het glasvezel aansluitpunt. Zie bijgesloten plaatje.

Kan deze opstelling gaan werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ByXylKBtewzOznpnVrQA5RGp/thumb.jpg

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 10:42 ]

Alle reacties

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:04

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

edit:
niet grappig meer nu ts aangepast is

[ Voor 84% gewijzigd door CT op 08-06-2017 10:41 ]

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:57
Nou mij lijkt dat dit heel goed gaat werken, why not?

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:16
Waarom wil je de router op een andere plek neerzetten. Welk voordeel denk/wil je uit deze setup halen?

Verwijderd

Topicstarter
Enerzijds omdat door deze opstelling er binnenshuis (woning met veel metaal/beton) een maximaal gunstige Wifi ontvangst zal ontstaan en anderzijds omdat op deze wijze er maar 1 Ethernetkabel getrokken hoeft te worden.

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-11 10:25
Op deze manier laat je wel meerdere MACs zien aan de WAN kant, meestal is dit geen probleem, maar wel goed je hiervan bewust te zijn

🇺🇦

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:29
Nycrea schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:47:
Op deze manier laat je wel meerdere MACs zien aan de WAN kant, meestal is dit geen probleem, maar wel goed je hiervan bewust te zijn
Als het "Glasvezelpunt" de externe verbinding is die in de meterkast (o.i.d.) uitkomt, kan het afhankelijk van de ISP en het afgenomen abbonement wel een probleem zijn. Als je geen modem met router functie er tussen hangt (of de router zelf), zal je dus meerdere IP-adressen nodig gaan hebben die de ISP moet gaan leveren. Voor een particuliere verbinding zou het zomaar kunnen dat ze maar 1 adres leveren. Hoe dan ook gaan er devices problemen krijgen in een dergelijk geval.

Mocht je een klein subnetje hebben gekregen bij je glasverbinding is het een ander verhaal, maar dan zou ik het nog ten sterkste afraden.

Verwijderd

Topicstarter
@eric.1
De router (in de tekening aangegeven) moet zowel DHCP alsook NAT verzorgen. Er is dus maar 1 extern IP-adres nodig.

• eric.1
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:24:
@eric.1
De router (in de tekening aangegeven) moet zowel DHCP alsook NAT verzorgen. Er is dus maar 1 extern IP-adres nodig.
Je hebt toch ook nog twee andere devices aan je switch gekoppelt, vóór je router?

Edit/toevoeging; die devices krijgen geen IP van jouw router.

[ Voor 9% gewijzigd door eric.1 op 08-06-2017 11:40 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Dit gaat alleen werken als je die glasvezel poort in een apart VLAN hangt, in hetzelfde VLAN moet dan ook de WAN poort van je router hangen.
Als je dit niet doet zal waarschijnlijk een andere aparaat die een DHCP request doet op de switch het WAN ip krijgen van je glasvezel boxje.

Verwijderd

Topicstarter
@eric.1
Klopt maar ik ga er vanuit dat die een intern IP krijgen van de DHCP server in de router. Vraag me alleen af of Port Forwarding daar werkt.

@Bierkameel
Op het Glasvezelpunt zit alleen een Internet signaal dus geen TV. Neem aan dat ik dan niets met VLAN te maken heb.

• TMgouda
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-01 22:09
DHCP gaat vanaf je router enkel naar de interne netwerk poorten. Aangezien je je switch koppelt aan de WAN poort van je router zal erg geen DHCP berichten naar je switch gaan en dus ook niet naar de andere aangesloten apparaten aan de switch.

Die zullen dan ook of een Extern IP moeten krijgen van je ISP of je krijgt connectieproblemen.

Vergeet ook niet dat in zo'n opstelling alles aan de switch ook niet middels een intern adres kan communiceren met wat er achter je router hangt.

Ik zou je aanraden gewoon de router direct aan het internet te hangen. En dan een extra accespoint/router (die je gebruikt als accesspoint) gebruiken om je Wifi en 1 ethernet kabel wens te verwezenlijken.

[ Voor 17% gewijzigd door TMgouda op 08-06-2017 11:50 ]

• eric.1
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:41:
@eric.1
Klopt maar ik ga er vanuit dat die een intern IP krijgen van de DHCP server in de router. Vraag me alleen af of Port Forwarding daar werkt.

@Bierkameel
Op het Glasvezelpunt zit alleen een Internet signaal dus geen TV. Neem aan dat ik dan niets met VLAN te maken heb.
Dat gaan ze niet krijgen. Vanaf de switch doe je een kabel in de WAN-poort van je router. Achter die router kan je idd devices via DHCP een lokaal adres geven. Maar je router zal geen adressen uitdelen aan devices die aan de WAN kant van de router zitten.

Met VLANs (icm een managed switch) zouden er theoretisch wel mogelijkheden zijn. Al moet je dan volgens mij nog steeds een extra kabel trekken vrees ik.

Verwijderd

Wat @eric.1 zegt: De devices die aan de switch hangen zullen niet bereikbaar zijn vanaf je LAN.
De enige manier om dat te regelen is de router aan je glasvezel punt te koppelen en dan je enkele draad te trekken naar de plek waar jij je apparaten wilt aansluiten. Daar een switch aansluiten en je apparaten op aansluiten.
Mocht je WiFi te zwak zijn, kan je aan die switch ook een accesspoint (of wifi router in AP mode) hangen om een beter WiFi signaal bij je draadloze clients te krijgen.

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:22
Zonder moeilijk te doen met VLANs e.d.:

als je in je schematje de blokjes "Switch" en "Router" met elkaar omwisselt, dan ben je meteen klaar en werkt alles zoals je wil.

Zoals je het nu getekend hebt, zul je problemen krijgen om de NAS te benaderen vanaf de apparaten die achter de router hangen.

Je hebt het over wifi ontvangst, dus ik ga er vanuit dat de Router ook een wifi accesspoint heeft.
Mocht je op een andere plek nog (extra) wifi bereik willen hebben, dan kun je ook een los AccessPoint neerzetten (zonder extra ingebouwde router).

edit: wat Robb_nl ook al zegt. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door BrainCrash op 08-06-2017 12:03 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• drjake
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het ligt er ook aan welke apparatuur je hebt of ga je die nog aanschaffen?

In de laatste geval: kijk eens anders even naar deze post:
https://community.ubnt.co...witch/m-p/1944410#M162643

Ik heb een setup gemaakt met 2x een EdgeRouter en 2x UniFi AP. Direct aan de Glasvezel (via SFP-port) op een Vodafone verbinding (dus geen Vodafone router meer).

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:06

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Kun je dubbele bekabeling naar de router aanleggen? Als in: inkomende kabel naar de router en terug naar de switch? Dan los je de problemen in 1 keer op en komt het qua wifi bereik beter uit.

Anders gaat het volgens mij niet werken, tenzij je handig bent vlans op je switch.

[ Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 08-06-2017 12:18 ]

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-10 11:32
Inderdaad, met VLANs zou je dit wel in orde kunnen maken, mits je switch daar ondersteuning voor biedt. Wij hebben op kantoor net zoiets staan. Over de lijn tussen router en switch gaan 2 VLANs waarbij op de router ingesteld staat dat het ene VLAN op die poort als WAN- en het andere VLAN als LAN-interface gebruikt moet worden.

Als je twee lijntjes tussen switch en router trekt, dan hoef je op de router geen VLANs in te gaan richten en hoeft dat alleen maar op de switch.

[ Voor 18% gewijzigd door T_E_O op 08-06-2017 12:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk, gaat dus niet zo simpel werken als ik hoopte.

Zal dus of voor de oplossing van @Hann1BaL (dubbele bekabeling) of @BrainCrash (omwisselen router/switch) gaan. beide helaas maar is niet anders.

Iedereen in elk geval bedankt voor de hulp.

PS: kan maar 1 "beste antwoord" kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2017 12:32 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:30:

Zal dus of voor de oplossing van @Hann1BaL (dubbele bekabeling) of @BrainCrash (omwisselen router/switch) gaan. beide helaas maar is niet anders.

Of twee managed switches pakken en met VLANs aan de slag. Dan kom je af met 1 kabel, en je router op de plek die je wil (hoewel je daar natuurlijk beter een AP voor kunt pakken).

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:27
Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:30:

Ik dacht te lezen dat de reden om de router zo 'ver' van de glasvezelaansluiting te zetten was om WiFi ontvangst te verbeteren? Dan kan je nog steeds achter je switch een Access Point zetten die het WiFi signaal regelt, en WiFi op de router uitschakelen. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MrSenne schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 13:46:
[...]

Ik dacht te lezen dat de reden om de router zo 'ver' van de glasvezelaansluiting te zetten was om WiFi ontvangst te verbeteren? Dan kan je nog steeds achter je switch een Access Point zetten die het WiFi signaal regelt, en WiFi op de router uitschakelen. :)
Dat ja. Of omgekeerd (als de WiFi op dat ding juist reden was om het te kopen) de router als AP instellen en een losse router zonder WiFi (of met eenvoudige WiFi, maar dan uitgeschakeld) bij de NTU.

Oslik blyat! Oslik!

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 21:20
Even een tegen vraag:
Welk merk/type switch heb je ingedachte ?

Wil je nas en die ... aansluiting op de switch ook vanachter je router benaderen ?
zo ja dan moet je ook een interne aansluiting vanaf je router naar de switch aansluiten.
en je moet een switch met vlan mogelijkheden aanschaffen.

Even aansluitingen apart opsommen:
vanaf glas naar switch Vlan Extern
vanaf switch naar Router Wan Vlan Extren
vanaf router naar switch Vlan Intern
vanaf switch naar .... Vlan Intern
vanaf switch naar nas Vlan Intern

snap je bovenstaand niet dan moet je echt stoppen met verzinnen en accepteren hoe het nu in je huis is aangesloten ;)

• BanditZ
  • Laatst online: 23-11 15:18
Misschien te makkelijk gedacht een glasvezel aansluiting op de router en daarachter de router voor je wifi als acces point instellen...
Pagina: 1