Android O: applicatie crasht, fout van ontwikkelaar of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-05 13:17
Ik test op mijn Nexus 6P momenteel Android O. Alle apps werken naar behoren, op één app na: die van Knab. Ook die van enkele concurrerende banken werken prima.

Als webontwikkelaar probeer ik deprecation notices in PHP of het Symfony Framework z.s.m. weg te werken en dat zorgt er voor dat ik zonder problemen kan overstappen naar een nieuwe versie. Ik werk dan ook inmiddels met PHP 7.1 en Symfony 3.3 en heb de deprecation notices al weggewerkt, zodat ik nu al met een redelijke zekerheid kan zeggen dat een overstap naar PHP 7.2 en Symfony 3.4 zonder veel problemen gaat lukken.

Nu heb ik ook vorige Android versies getest en toen viel me ook al op dat de Knab app regelmatig crasht, totdat de definitieve versie van Android uit is.

Ik ben zelf geen Android-ontwikkelaar en daarom een vraag aan zij die daar wel iets van snappen: zegt het crashen van een app op Android O iets over de kwaliteit van de app? Is het -net als mijn ervaring met PHP- zo dat een goed ontwikkelde app op Android N (uitzonderingen daar gelaten) op Android O ook zou moeten werken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit past denk ik beter in Programming. Mochten de mods daar het niet mee eens zijn, geef het topic maar weer een schopje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-05 22:31
Android O is beta.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Mja, je test een OS dat nog niet uit is en bent vervolgens verbaasd dat apps er nog niet klaar voor zijn? :?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-05 10:21

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Op zich zou je een punt hebben, ware het niet dat O inderdaad nog in beta is. Mocht je het ook na release hebben dan is het denk ik wat meer terecht :)

Verder ben ik ook geen Android expert - weet zo niet wat er in O allemaal onderhuids veranderd is - dus in hoeverre die crashes te verwachten waren kan ik niet zeggen.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:17
Tja, als de ontwikkelaar de app nog niet op Android O heeft getest en de benodigde aanpassingen heeft doorgevoerd...dan lijkt het me niet gek dat het niet correct werkt. Android O is toch nog niet officieel gereleased. (Als ik de reviews binnen de Playstore moet geloven heeft Knab wel een belabberd updatebeleid, maar goed)

Er zijn trouwens heel wat behaviour changes "doorgevoerd", wat voorheen prima werkte (API call) kan nu zomaar voor een nullpointer exception zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
@farlane @NMe @Cloud Dank voor de open deur. Begrijp me goed: ik test Android O bewust en neem daarmee het risico dat apps niet werken. Een onbruikbare telefoon is het risico dat ik zeer bewust neem.

Ik gebruik dagelijks erg veel apps en het valt me op dat slechts één app niet werkt. Alle andere apps (ook die van concurrerende banken) werken zonder problemen. Ik ben daarom nieuwsgierig hoe het kan dat slechts die ene app niet werkt.

Of eigenlijk beter gezegd: is het -net als mijn ervaring als Symfony-developer- zo dat je tijdens het ontwikkelen op Android N je al kunt voorbereiden op Android O? Bijv. deprecation notices? Of komen ingrijpende wijzigingen die je app kunnen laten crashen echt uit de lucht vallen?

Dank @eric.1, dat is inderdaad de richting waar ik naar zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29
StephanVierkant schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:07:
Ik gebruik dagelijks erg veel apps en het valt me op dat slechts één app niet werkt. Alle andere apps (ook die van concurrerende banken) werken zonder problemen. Ik ben daarom nieuwsgierig hoe het kan dat slechts die ene app niet werkt.
Wat voor'n antwoord denk je dat je gaat krijgen als het zo overduidelijk is. Er zit iets in die app wat niet compatible is. Als je graag wil weten wat precies het probleem is; neem gewoon contact met ze op. Goeie kans dat er ergens een component niet werkt. Ook een goeie kans dat ze dat aan het fixen zijn. Maar dit soort issues kunnen vaak moeilijk te vinden zijn, helemaal als je afhankelijk bent van third parties.

Dat zou jij, als developer, ook moeten weten.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
Anders geformuleerd: hoe kan het dat al die andere apps wel werken? Gebruiken die een specifieke API niet, of zijn zij veel eerder begonnen met hun apps updaten naar nieuwe APIs?

Als er zoveel breaking changes in een nieuwe major version zitten (niet onlogisch), dan verwacht ik dat alle apps die zo'n API gebruiken problemen geven. Dat is nu niet het geval, dus het zou kunnen zijn dat alleen Knab die API gebruikt en andere apps (en o.a. ABN, ING, maar ook alle andere (niet-financiële) apps die ik gebruik) niet.

Een alternatieve hypothese is dat alle andere app-bouwers hun deprecation notices serieus hebben genomen en eigenlijk al (grotendeels) klaar waren met het Android O-ready maken van hun applicatie voordat de eerste beta uitkwam.

Met bijv. Chrome zie je ook maanden van tevoren allerlei warnings in je console voordat een feature definitief wordt verwijderd of wordt aangepast. Als je webapp bij een nieuwe versie van Chrome ineens niet meer werkt, is de kans levensgroot dat je maanden hebt zitten slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wanneer krijg je zo'n deprecation notice dacht je? Alleen als je actief aan het developen bent of als je er gericht naar op zoek bent. Zelfs áls die notices er zijn (en dat zijn ze bij Android in mijn ervaring lang niet altijd) is het dus makkelijk om ze te missen. En zelfs als je ze niet mist is het releasen van een update geen prioriteit tot het OS daadwerkelijk zijn update krijgt; tot die update er komt zou er zomaar méér kunnen breken waardoor er daarna nog een extra ronde aan wijzigingen nodig is... Of ze zouden er voor kunnen kiezen om een wijziging te reverten waardoor je eerst een deprecation fixt en daarna je changes daarvoor weer kan terugdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:17
StephanVierkant schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:44:
Anders geformuleerd: hoe kan het dat al die andere apps wel werken? Gebruiken die een specifieke API niet, of zijn zij veel eerder begonnen met hun apps updaten naar nieuwe APIs?
Dat zal speculeren worden. Het kan zijn dat andere ontwikkelaars geen API's gebruiken die een schokkende aanpassing hebben gehad (of gewoon in zijn geheel zijn verwijderd). Er zijn ook heel wat apps die alleen een webpagina laden met Webview (kort door de bocht), dan is de kans ook kleiner op incompatible componenten.

Maar wie weet hebben andere ontwikkelaars al een update uitgebracht om in ieder geval de kritieke errors op Android O weg te poetsen.

Uiteindelijk hoeft het pas ergens in Q3 goed te werken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04 16:31

Sayko

Knowledge Is Power

Met Google Play: Logcat [NO ROOT] kun je logs uitlezen en zien waar de app crasht. Misschien kom je daar wat verder mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 16:29
Dit begint wel erg een "kijk mij eens slim zijn" topic te worden. Waarom solliciteer je niet gewoon bij Knab?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:01
Je hebt het constant over deprecation notices, zonder ook maar een tikkeltje bewijs te hebben dat de app crasht omdat ze gedateerde APIs gebruiken. Zoals eerder gezegd; Android O is beta en het zou me totaal niet verbazen dat het een bug in android zelf is die door bepaalde condities in de knab-app getriggered wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Deprecation notices zijn er toch ook om genegeerd te worden? :O

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StephanVierkant
danslo schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 18:31:
Je hebt het constant over deprecation notices, zonder ook maar een tikkeltje bewijs te hebben dat de app crasht omdat ze gedateerde APIs gebruiken. Zoals eerder gezegd; Android O is beta en het zou me totaal niet verbazen dat het een bug in android zelf is die door bepaalde condities in de knab-app getriggered wordt.
Helemaal juist. Ik heb daar geen bewijs voor. Het is een pure gok op basis van mijn ervaringen als webdeveloper. Geen fijne basis, dus vandaar dat ik de vraag hier drop. Ik vroeg me vooral af of er Android-developers zijn die op basis van eigen ervaringen hierover iets zouden kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

StephanVierkant schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 13:38:
[...]

Helemaal juist. Ik heb daar geen bewijs voor. Het is een pure gok op basis van mijn ervaringen als webdeveloper. Geen fijne basis, dus vandaar dat ik de vraag hier drop. Ik vroeg me vooral af of er Android-developers zijn die op basis van eigen ervaringen hierover iets zouden kunnen zeggen.
Niet echt. Je vraag is iets als naar de dokter bellen omdat je moet hoesten en vragen of je longkanker hebt. Dat zou zomaar kunnen, maar geen enkele uitspraak die je dokter erover doet zonder naar je gekeken te hebben heeft enige waarde.

Pagina: 1