Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingGraph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-10-2023
Ik vroeg mij af wat de toekomst van homecinema surround sound is volgens jullie.

Ik ben namelijk aan het bouwen en vroeg mij af of het nog wel nodig is om de standaard audio kabels voor een 5.1 surround sound systeem te trekken (rood witte kabels)

of ik best gewoon aan de achterkant van de zeten 2 stopcontacten voorzie voor een draadloos systeem
zoals Sony ht-rt5?

of er in de toekomst meer en meer systemen zijn die het surround gaan mimicen door geluidstechnieken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-10 17:31

JTfoto

Work hard

Het ligt er hierbij, denk ik, vooral aan wat de persoonlijke voorkeur heeft. Zo vind ik echte 5.1 surround beter dan een virtuele surround.
Ik denk dat men in de toekomst zal blijven werken aan draadloze (hifi) speakers, maar dat er niet iets heel bijzonders gaat komen.

Als ik jou was zou ik gewoon de kabels trekken, kan immers nooit geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-10 18:08
Draadloos is altijd wel mindere kwaliteit eigenlijk. Persoonlijke voorkeur van mij gaat ook altijd uit naar een losse versterker met losse speakers. Je hebt dan ook gewoon meer vrijheid in het kiezen van speakers. Speakers zijn best wel persoonlijk. Een goede all in one set hoeft voor jou nog niet goed te klinken.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

Wat de toekomst is durf ik niet te zeggen, de batterijen van mijn glazen bol zijn op. De trend die je ziet is juist meer speakers. Dolby Atmos heeft naast de "gewone" 7.1 surround ("gewoon" aangezien 5.1 voor velen al een max is) ook nog eens tot vier hoogtekanalen in het plafond. Het zal ook vooral afhangen in welk segment je je gaat bevinden. Als je losse componenten gebruikt dan ligt het meer voor de hand dat je zelf kabels via het plafond gaat trekken dan als je een kant en klare all-in-one home cinema gaat kopen. De laatste zijn vooral voor de consumenten die niet al te veel poespas en gedoe willen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 13:05
Heb geen glazen bol maar kan me voorstellen dat er geen standaard komt waarbij er meer speakers nodig zijn dan een 7.2.4 opstelling. Atmos vind ik overigens echt veel toevoegen, naast de geweldige techniek waarbij de kanalen niet meer apart worden toegewezen maar het geluid simpelweg op een plek wordt geprojecteerd (beschrijving van een leek) heb ik ook echt het gevoel dat ik er midden in zit. De 2 achterspeakers die ik toevoegde aan mijn voormalige 5.1 opstelling hadden nog niet 10% van de impact van de atmos speakers.

Dus als je nog aan het bouwen bent zou ik je kamer atmos proof proberen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Denk eraan dat je wel speakerkabel gebruikt. "Rood-witte" denk ik aan tulp. Die heb je wel nodig voor je subwoofer overigens (kan mono of stereo zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingGraph
dus als dit mijn zitruimte is, waar kan ik dan best kabels trekken voor mijn ruimte Atmos Proof te maken?

Afbeeldingslocatie: http://burmstuer.com/Capture.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:35
WingGraph schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:26:
dus als dit mijn zitruimte is, waar kan ik dan best kabels trekken voor mijn ruimte Atmos Proof te maken?
Overal waar mogelijk.. daar in de toekomst Dolby Atmos bestaat uit 128 speakers
Dolby Atmos technology allows up to 128 audio tracks
Bron: Wikipedia
Maar zonder gekheid bekijk even de Speaker Setup Guide van Dolby zelf. In de dropdown 'Dolby Atmos Enabled' selecteren en je kan precies zien waar je welke speaker dient te plaatsen.
https://www.dolby.com/us/en/guide/speaker-setup/index.html

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Met 2 atmos speakers links en rechts boven de zitplek heb je het grootste gedeelte van het effect wel te pakken. Je kan er ook nog voor kiezen 4 atmos speakers te doen dus voor, achter, links, rechts boven de zitplek maar dan heb je al een behoorlijke receiver nodig wil je al die kanalen kunnen aansturen. Misschien dat het de komende jaren wat meer gemeengoed wordt, maar er zijn nog maar weinig speakers die 11 versterkte kanalen hebben. (zo heeft mijn Marantz 7010 wel genoeg kanalen voor 7.1.4 maar de laatste 2 zijn niet versterkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WingGraph
voor zover ik kan zien kan ik de 7.x.x niet zetten, aangezien er rechts van de zetel geen muur is die volgens de setup guide loodrecht op de zetel moet staan.

dus zal het een 5.1.2 of 5.1.4 worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Ik zou ook geen 7.1.X aanraden overigens, heb de toegevoegde waarde t.o.v. 5.1.X nooit echt gemerkt. Atmos bracht daadwerkelijk een verschil maar dan moet je dus wel mogelijkheden hebben op je plafond. Je bent ook nog een alternatief en dat zijn van die atmosspeakers die bovenop je andere speakers staan, die sturen het geluid richting je plafond zodat het van boven lijkt te komen op de zitplek, dit is voor veel mensen makkelijker te realiseren, maar natuurlijk niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-10 09:54

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Bij ons thuis hangt er Dolby Atmos in de woonkamer. Ik zou zeker gewoon fysieke kabels trekken en niet dat draadloze nemen. Dat is en blijft toch problemen geven. Mocht je het budget en de ruimte hebben, trek de kabels ook naar andere kanten van de kamer. Mocht je in de toekomst je woonkamer anders indelen, dan heb je in ieder geval nog steeds alles netjes weggewerkt :)

Virtueel geluid zoals atmosspeakers bovenop je voorste speakers klinkt bij lange na niet zo perfect als fysiek aan't plafond.

Je hoort atmos t.o.v. 5.1 echt zeker wel, en voegt een enorme dimensie toe aan je film ervaring!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Snapte eind jaren 80 t surround niet en nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
sugarlee89 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 14:32:
Snapte eind jaren 80 t surround niet en nog steeds niet.
Dat jij het niet begrijpt, wil niet zeggen dat andere dat niet doen...

Ik vind surround best veel toevoegen aan films, alleen wil ik er geen geld aan spenderen. Bijkomend issue, met name voor de surround speakers, is het gerommel met kabels en positionering van de speakers bij de bank. Om deze nu weer een meter van de muren af te zetten, is ook weer zo wat :+

Muziek vind ik belangrijker, dus ik zit gewoon op twee erg goede sets voor stereo. De stap naar surround overweeg ik regelmatig, maar dat ketst toch vaak af omdat ik me dan ga ergeren aan de prijs danwel bij minder dure zaken: de kwaliteit van die kleine speakers. Ook de meeste receivers bieden niet de kwaliteit die ik nu heb.

Het zijn allemaal keuzes, wanneer films en series echt je ding is, snap ik helemaal waarom je 5 of meer speakers in je huis neemt om de beleving hiervan flink op te schroeven.

Ik ben ook zo'n lul die niet per se een dure (4K) TV hoeft op dit moment. Wanneer de TV sneuvelt, zoek ik wel weer wat nieuws wat een beetje mainstream is, zeker niks duurs.

Vergelijk hebt met ambilight: je denkt het is flauwekul tot je het eenmaal gewend bent. Dan ga je dat soort features waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik vind het niks om van alle kanten te horen, stereo is prima. Tot ver in de jaren 90 had je nog mono series en de meeste films waren stereo. Nooit een film minder beleefd.

Zodoende denk ik ook dat surround in de woonkamer op zn retour is. Die kleine speakertjes door de woonkamer maakt het er niet mooier op. Kleine audiosets zie je ook steeds meer verdwijnen en men plaatst weer volwaardige apparatuur. Niet voor niks dat alle apparatuur uit de silver era (tot begin jaren 80) en de professionele apparatuur van daarna zo gewild zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:06

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Dat zegt m.i. meer over de kwaliteit van de gebruikte materialen en de degelijkheid van die apparatuur in het algemeen, dan over het afwijzen van nieuwe technieken.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
sugarlee89 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:28:
Ik vind het niks om van alle kanten te horen, stereo is prima. Tot ver in de jaren 90 had je nog mono series en de meeste films waren stereo. Nooit een film minder beleefd.

Zodoende denk ik ook dat surround in de woonkamer op zn retour is. Die kleine speakertjes door de woonkamer maakt het er niet mooier op. Kleine audiosets zie je ook steeds meer verdwijnen en men plaatst weer volwaardige apparatuur. Niet voor niks dat alle apparatuur uit de silver era (tot begin jaren 80) en de professionele apparatuur van daarna zo gewild zijn.
Denk dat het juist steeds meer wordt qua surround. Zeker met alle moderne mogelijkheden zoals Sonos, Heos en andere merken. Dat er meer vraag is naar die oude spullen heb ik nog nooit meegekregen, wellicht op een verzamelaarssite ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10 13:02
Ik zie meer surround sets vervangen worden door een soundbar met sub met vaak (niet altijd!) 2 surround speakers.

Jouw en mijn beleving van surround in films en series hoeft niet te leven bij de rest van de mensheid. Ik vind het wel wat toevoegen, maar wil geen duizenden euros daarvoor uitgeven. Heb al 3 dikke amps en 4 goede speakers verdeelt over 2 ruimtes. Ik heb nog meer dure hobbies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:06
Voor mij gaat het waarschijnlijk 5.2.1 worden. Zit nu op 5.0 en kom van 6.1 af. Reden is dat we toen de ruimte nodig hadden. Qua speakers ben ik er op vooruit gegaan. En niet niet echt 7.1.
Dat het uiteindelijk ook van bovenaf komt is wel weer leuk.
Uiteindelijk ga ik me over mijn angst zetten en de kruipkelder in. Daar buizen leggen zodat draden makkelijk en onzichtbaar gelegd kunnen worden en zo de muur omhoog en dat aansluitingen voor de speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:11
Ik denk niet dat er ooit technieken komen die fatsoenlijk of redelijk de surround kunnen nabootsen.
De toekomst wordt wel meer met draadloos gewerkt, wat dat is wat de consument wilt. Maar of jij daar ook onder valt? De soort speakers die ik leuk vind hebben gewoon een losse versterker. Dus voor zo'n doelgroep zou ik wel de kabels wegwerken in de muur.
Pagina: 1