Meerdere productvergelijkingen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:49

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
De PW-vergelijker is natuurlijk al helemaal "super-fantastisch"; zeker als je hem vergelijkt met zo'n beetje elke andere productvergelijker. Die van HWI en de Consumentenbond gebruik ik soms, maar ze halen het beide niet bij de vergelijker van de PW.

Wat ik echter mis, is de mogelijkheid om meerdere vergelijkers actief te hebben. Soms wil je bijv. iemand helpen op het forum en een aantal suggesties laten zien. Dan moet je dus je eigen vergelijker leeg maken. Soms wil je bijv. én een nieuwe tv en een nieuwe virusscanner, printer of laptop. Die kan je samen in 1 vergelijker hebben staan, maar dan krijg je een vergelijker vol met witte vlakken op bij de kenmerken die de spullen niet delen.

Het zou ideaal zijn om meerdere vergelijkers actief te kunnen hebben en zelf te kunnen kiezen welke direct klikbaar is naast je gebruikersnaam.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Maar de vergelijker is toch juist bedoelt om in één oogopslag te kunnen zien op welk vlak product a beter scoort dan b?

Als een vergelijking opgeslagen moet worden, om later nogmaals te beoordelen, zou ik zeggen dat deze alles behalve "super fantastisch" is.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Neem dit voorbeeld:

Je bent in de markt voor een nieuwe tv en gaat niet over één nacht ijs. Je slaat een paar oled-tv's van LG op, eentje van Sony en wat televisies van Samsung. Je leest je de komende 2 weken goed in, in de materie en doet er eens een tv bij en haalt er weer een paar weg. Enfin, je bent 2 weken aan het lezen en vergelijken alvorens je de knoop doorhakt.

Dan lees je op het forum dat iemand een laptop voor zijn oma zoekt. Je hebt er verstand van en wil Pietje wel helpen. Je kunt nu losse links plakken in het forum; een wenslijstje maken; of - en dat is het handigste - Pietje een vergelijking aanbieden met de 4 best passende examplaren.

Nu moet je dus kiezen: al je tv's eruit gooien, of de laptops erbij zetten. Bij het eerste verlies je dus je eigen vergelijker. Bij het 2e krijgt Pietje naast 4 goede suggesties voor een laptop voor oma, ook jouw televisies te zien. Lekker onoverzichtelijk.

Ander voorbeeld:

Je wilt een nieuwe htpc bouwen en bent lekker op weg om onderdelen te selecteren. Je leest iets over een CPU en wat over een geschikte GPU en de hoeveelheid RAM die je voor je systeem nodig hebt. Nu kan je al die dingen in 1 vergelijker mikken, of steeds "bewaren" in je wensenlijstjes, maar het is niet handig. Ik wil dan een vergelijking met RAMmetjes kunnen maken en raadplegen, zonder dat ik daar voor de 3 te vergelijken GPU's moet weggooien. Als ik de te vergelijken producten niet wil verliezen, moet ik ze één voor één toevoegen aan de wensenlijst en later weer één voor één terug zetten.

Wat mij betreft zijn wensenlijstjes voor dingen die je al gekozen hebt, of die je op wilt slaan om later nog eens te raadplegen, maar is de vergelijker in de PW dé plek om dingen uit te zoeken en te vergelijken.

Ik weet niet hoe andere mensen dit oplossen, maar ik lees me altijd goed in als ik iets wil kopen en kan dagen of zelfs weken bezig zijn met de afweging. In die tijd is het heel goed mogelijk dat je meerdere productcategorieën wilt vergelijken.

Een andere optie zou kunnen zijn om een vergelijking te im- en exporteren van/naar wensenlijstjes. DAn is het ook nog wel te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jorgen op 08-06-2017 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Jorgen schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 01:30:
Neem dit voorbeeld:

Je bent in de markt voor een nieuwe tv en gaat niet over één nacht ijs. Je slaat een paar oled-tv's van LG op, eentje van Sony en wat televisies van Samsung. Je leest je de komende 2 weken goed in, in de materie en doet er eens een tv bij en haalt er weer een paar weg. Enfin, je bent 2 weken aan het lezen en vergelijken alvorens je de knoop doorhakt.
Natuurlijk krom om eerst te vergelijken en daarna in te lezen. Op basis waarvan beoordeel je dan de oorspronkelijke vergelijking?
Dan lees je op het forum dat iemand een laptop voor zijn oma zoekt. Je hebt er verstand van en wil Pietje wel helpen. Je kunt nu losse links plakken in het forum; een wenslijstje maken; of - en dat is het handigste - Pietje een vergelijking aanbieden met de 4 best passende examplaren.
Diegene vraagt hulp vanwege gebrek aan kennis. Wat gaat een vergelijking voor diegene toevoegen als hij de kennis ontbeert om de variabelen te beoordelen?
Indien hij/zij de kennis wel zou hebben zou hij/zij zelf ook het lijstje bij elkaar kunnen klikken
Je wilt een nieuwe htpc bouwen en bent lekker op weg om onderdelen te selecteren. Je leest iets over een CPU en wat over een geschikte GPU en de hoeveel RAM je voor je systeem nodig hebt. Nu kan je al die dingen in 1 vergelijker mikken, of steeds "bewaren" in je wensenlijstjes, maar het is niet handig. Ik wil dan een vergelijking met RAMmetjes kunnen maken en raadplegen, zonder dat ik daar voor de 3 te vergelijken GPU's moet weggooien. Als ik de te vergelijken producten niet wil verliezen, moet ik ze één voor één toevoegen aan de wensenlijst en later weer één voor één terug zetten.
Dan zegt dat imho meer over jouw manier van samenstellen.
Zodra je b.v. een case + CPU + mobo hebt gekozen zoek je logischerwijs ook ram dat compatibel is. Als je vervolgens niet compatibel ram kiest waardoor je een ander mobo moet zoeken vind ik dat persoonlijk een rare manier van samenstellen.
maar is de vergelijker in de PW dé plek om dingen uit te zoeken en te vergelijken.
en logischerwijs ook een conclusie te trekken

Ergo... Volgens mij zou de volgorde moeten zijn:
1. Wens in kaart brengen
2. Inlezen
3. Pricewatch filtertjes instellen
4. Vergelijking om net even het beste toestel te selecteren op basis van minder relevante variabelen
5. Bestellen die TV

[ Voor 5% gewijzigd door Switchie op 08-06-2017 02:02 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Switchie, je neemt de dingen veel te letterlijk en het lijkt erop dat je van plan bent om mijn idee sowieso neer te sabelen. Neem nu dit:
Dan zegt dat imho meer over jouw manier van samenstellen.
Zodra je b.v. een case + CPU + mobo hebt gekozen zoek je logischerwijs ook ram dat compatibel is. Als je vervolgens niet compatibel ram kiest waardoor je een ander mobo moet zoeken vind ik dat persoonlijk een rare manier van samenstellen.
Zo werkt het in de praktijk natuurlijk niet. Als jij je in een tijdschrift of op een tech-website verdiept in de materie, zul je vanalles tegenkomen, dat niet op een vaste volgorde aan je gepresenteerd wordt. Neem bijv. de videoweergave in een htpc. Je kunt kiezen voor een cpu + dedicated gpu, of een bijv. apu van AMD. Terwijl je afweegt waar je belang aan hecht, veranderen je wensen/eisen en daarmee dus ook de vinkjes in je vergelijker. Een dedicated GPU is ook meteen een heel andere productcategorie dan een CPU. Daarnaast kan die keuze weer van invloed zijn op het geheugen dan je wilt kopen. Een GPU met eigen geheugen, of een reepje RAM?

En waarom zou je voor Pietjes oma geen PW-vergelijking posten? Als de TS dat zelf nog niet gedaan heeft, of jij komt tot een paar andere suggesties, kan dat heel behulpzaam en handig zijn. Lijkt me dan jammer dat je dan maar besluit iemand niet te helpen, omdat je je eigen vergelijker niet wil resetten.

Lang verhaal kort: het lijkt mij heel handig om meerdere vergelijkingen tegelijk te kunnen hebben, of om wensenlijstje te kunnen im- en exporteren naar de PW-vergelijker en vice versa. De use-cases heb ik al genoemd.

[ Voor 4% gewijzigd door Jorgen op 08-06-2017 02:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

crisp

Devver

Pixelated

Een lijst delen kan in feite al, gewoon door de url te kopieëren: https://tweakers.net/pric...are/766967;673413;437984/

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:41

P_Tingen

omdat het KAN

Switchie schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 01:20:
Als een vergelijking opgeslagen moet worden, om later nogmaals te beoordelen, zou ik zeggen dat deze alles behalve "super fantastisch" is.
Nee, ook niet mee eens; ik fungeer bij ons thuis als de tech-vraagbaak, dus als een van mijn dochters een apparaat aan wil schaffen vragen ze mij vaak wat een goede keuze is. Meestal loopt het keuzeproces langer dan een dag en het komt dan ook regelmatig voor dat ik bv een paar telefoons in de vergelijker heb staan. Ik zoek dan af en toe wat en wissel een telefoon uit de lijst om met een ander. Tegelijkertijd wil ik zelf ook wel eens wat vergelijken om iemand te helpen in het forum of kan mijn andere dochter laten weten dat ze misschien een andere laptop wil hebben.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
@P_Tingen Precies. Als ik voor m'n dochter een tablet wil uitzoeken en voor mezelf een telefoon of iets anders, dan kom je al te kort.

@crisp Op die manier kan je inderdaad de lijst delen. Zo doe ik dat altijd. Door de url aan te passen, kan je zelfs de volgorde van je vergelijking veranderen. Maar, kan je de vergelijking daarmee ook weer actief maken onder de knop achter je username? En je moet dan zelf een of meer url's bewaren, met hun omschrijving.

Het hebben van meerdere vergelijkingslijstjes en de mogelijkheid tot verplaatsen van items (nu item uit en weer aan klikken, om op de laatste plek te verschijnen) zou m.i. erg handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

crisp

Devver

Pixelated

@Jorgen Nee, er is geen manier om een lijst die op deze manier gedeeld wordt binnen je eigen profiel actief te maken, anders dan bij elk product het vinkje bij "Opslaan in vergelijklijst" aan te zetten (en andere producten weer uit je lijst te verwijderen).

Ik snap je wens overigens wel, maar wilde alleen aangeven wat op dit moment als alternatief/workaround gebruikt kan worden. Ons productteam gaat verder over de beoordeling (kosten/baten) van dit soort verzoeken, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik ben wel bang dat specifieke verzoek te 'groot' is voor de community-pick...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Topicstarter
Geheel duidelijk @crisp

Ik weet natuurlijk niet hoe "groot" iets is. Hopelijk zien ze het zitten.

Pagina: 1