2 systemen (w7/lubuntu) zoveel mogelijk gescheiden houden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds65ag5g5as78a
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-06-2022
Hallo,

Ik gebruik w7 x64 primair om te gamen. Browsen etc doe ik in een Lubuntu VM. (Ik wil graag dingen zoveel mogelijk gescheiden houden, helemaal aangezien ik het er helemaal niet mee eens ben welke kant microsoft op gaat.) En ook zijn de vmware snapshots heel handig.

Alleen weet ik niet in hoeverre windows als host een linux VM kan beinvloeden/infecteren?

Het liefst zou ik helemaal van windows af stappen maar dat is voor zover ik weet qua gaming nog niet echt mogelijk.
Nu zat ik te denken om een losse pc te kopen/bouwen om lubuntu op te draaien. Alleen zit je dan weer met de besturing. Een 2e setje muis en toetsenbord is nogal omslachtig. (misschien wel het veiligste?)

Nu heb ik gelezen dat er software voor bestaat zoals synergy. Maar als de muis en toetsaanslagen vanaf windows doorgestuurd worden naar linux ben je dan niet ook mogelijk kwetsbaar? (en dan is dit misschien geen verbetering ten opzichten van windows met daarop een linux vm)

Ook heb ik nog aan een kvm switch gedacht, maar ik vraag me af of je hierdoor in het nadeel bent in FPS aangezien je iets meer delay hebt. (?) Dit zou voor mij een no go zijn.

Elk advies is welkom, bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Je zou ook gewoon kunnen dual booten met twee aparte SSD's / HDD's. Zeker als je SSD's gebruikt is wisselen tussen die twee nog geen minuut werk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 09:25
Ja, een infectie met bijv. een cryptolocker kan (en waarschijnlijk zal) je Linux image ontoegankelijk maken. Nee, een virus o.i.d. kan in principe niet de Linux omgeving besmetten. Het klinkt alsof je inderdaad een dualboot opstelling wilt zoals @True ook al opmerkt. Dit kan met twee partities op dezelfde schijf (Windows kan geen niet-Windows bestandssystemen lezen standaard), of je kunt twee losse schijven gebruiken.

Gezien de scheiding die je tussen beide wilt zou ik haast Linux op een USB SSD/stick aanraden, dan kun je deze fysiek loskoppelen op het moment dat je deze niet wilt gebruiken. Daarnaast kun je (mits geïnstalleerd in CSM of BIOS modus) op deze manier ook eenvoudig de Linux installatie op een andere machine gebruiken.

Met bijvoorbeeld Ubuntu (en ongetwijfeld ook alle afgeleide daarvan) kun je een stuk ruimte op je USB stick reserveren voor je eigen wijzigingen en user files. Dit kan bijvoorbeeld UNetbootin, maar het zou me niet verbazen als het ook gewoon werkt met Rufus. Deze laatste word door Ubuntu zelf ook aangeraden. Als je voor een USB hardeschijf of USB SSD gaat dan kun je de normale installatieprocedure volgen met een DVD of installatie USB. Zorg er wel voor dat je niet de verkeerde hardeschijf kiest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:01
How to Make a One-Click Backup Button
op youtube zoeken.
Dan de knop namaken, deze onderbreekt de stroon van je pc, dan zou je 2 hd's gescheiden kunnen draaien.
Zo een kastje met 4 knoppen bestaan ook, dan kun je 4 hd's apart de stroom onderbreken, vroeger kon je die in china kopen. sata switch dacht ik kon je die vinden. Kijk eens bij amazon.