Toon posts:

"Goedkoopste" oplossing voor een Apple met 3 schermen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Noem het luxe, noem het overdreven, maar ik heb nou eenmaal een hele mooie tafel gekregen waarop ik graag een mooie standaard wil plaatsen met 3 schermen, aangestuurd door een Apple.

Heb altijd een iMac 27" gehad, super goed bevallen en staat nu in nieuwstaat na ongeveer 5 jaar bij mijn ouders op hun bureau te pronken, tijd dus voor wat nieuws.

Maar (en ik heb veel rond gegoogled) ik kom telkens maar op 2 a 3 mogelijkheden uit.

- Mac Pro, kost vanaf 3500 euro en dan nog 3 schermen
- Macbook pro 15 inch retina, uit het zicht plaatsen en ook daar 3 schermen op aansluiten
- iMac 27" in het midden en links en rechts een scherm ophangen (niet de mooiste oplossing, maar wel de goedkoopste denk ik)

De Mac mini zou het mooist wezen, echter kunnen daar bij mijn weten maar 2 schermen op, en de autist in mij vind dat niet kloppen, er moet 1 scherm in het midden zitten als "hoofdscherm".

Ik zal het puur voor fun gebruiken en zakelijk, maar dat beperkt zich tot 2 schermen gevuld met websites en de derde waarschijnlijk voor netflix of youtube, dus hele hoge standaards heb ik niet aan prestaties etc.

Wat adviseren jullie mij te doen, of heb ik nog een optie over het hoofd gezien?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Groet, Anne-Jan

Beste antwoord (via Verwijderd op 08-06-2017 22:57)

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-10 12:37

BCGraaf

BC

Zelf heb ik een triple monitor setup aan mijn macbook pro late 2013 met nvidea 750M 3x LG Ultra Wide met de resolutie van 2560 x 1080 @ 60 Hz aangesloten met 2x display port, 1x hdmi. Dit werkt goed maar je moet wel zorgen dat de macbook pro goed kan ventileren anders wordt hij te warm. En grijpt MacOS zelf in en is je systeem niet werkbaar. Ik zou een macbook pro als permanente oplossing niet aanraden ivm de de warmte ontwikkeling van de macbook. Zelf heb ik deze setup gemaakt omdat ik alles al had.

De link die Spork geeft kende ik zelf ook nog niet maar als ik in de specs kijk voor de Mac kan je maximaal 3 schermen aansluiten met en resolutie van 1360 x 768 pet scherm.

Matrox specs

Als je alles nog moet aanschaffen zou ik voor een setup gaan met een iMac 27 inch met links en rechts een bijpassend scherm bijvoorbeeld:

iMac 27 inch met 2x LG Ultra HD https://tweakers.net/pric...91/lg-27ud58-b-zwart.html

Volgens de specs van apple moet dit goed gaan https://www.apple.com/nl/imac/specs/

Alles bij elkaar wordt dit wel een wat duurdere oplossing. maar nog wel goedkoper dan de mac pro met 3 lossen schermen.

edit: Typo, toevoeging mac pro....

[ Voor 4% gewijzigd door BCGraaf op 08-06-2017 20:22 . Reden: typo ]

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:18
Waarschijnlijk heb je deze optie nog over het hoofd gezien:
http://www.matrox.com/gra...ts/gxm/th2go/displayport/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey nee, die ken ik niet, weleens gehoord maar ik dacht dat die de schermen kon dupliceren en niet als uitbreiding konden fungeren.

Heb je er zelf ook ervaring mee?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf

BCGraaf

BC

Zelf heb ik een triple monitor setup aan mijn macbook pro late 2013 met nvidea 750M 3x LG Ultra Wide met de resolutie van 2560 x 1080 @ 60 Hz aangesloten met 2x display port, 1x hdmi. Dit werkt goed maar je moet wel zorgen dat de macbook pro goed kan ventileren anders wordt hij te warm. En grijpt MacOS zelf in en is je systeem niet werkbaar. Ik zou een macbook pro als permanente oplossing niet aanraden ivm de de warmte ontwikkeling van de macbook. Zelf heb ik deze setup gemaakt omdat ik alles al had.

De link die Spork geeft kende ik zelf ook nog niet maar als ik in de specs kijk voor de Mac kan je maximaal 3 schermen aansluiten met en resolutie van 1360 x 768 pet scherm.

Matrox specs

Als je alles nog moet aanschaffen zou ik voor een setup gaan met een iMac 27 inch met links en rechts een bijpassend scherm bijvoorbeeld:

iMac 27 inch met 2x LG Ultra HD https://tweakers.net/pric...91/lg-27ud58-b-zwart.html

Volgens de specs van apple moet dit goed gaan https://www.apple.com/nl/imac/specs/

Alles bij elkaar wordt dit wel een wat duurdere oplossing. maar nog wel goedkoper dan de mac pro met 3 lossen schermen.

edit: Typo, toevoeging mac pro....

[ Voor 4% gewijzigd door BCGraaf op 08-06-2017 20:22 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Top, dank voor het meekijken en denken !

Het grote wat me daarin tot nu toe tegenhield was dat je dan het Apple scherm hebt in het midden en 2 anderen links en rechts, maar uiteindelijk is de kwaliteit ook belangrijk en begin ik beetje bij beetje in te zien dat het die kant op gaat.

Over de Macbook pro had ik nog niet zo nagedacht, wel hoe ik hem zo mooi mogelijk kan wegwerken onder het bureau, maar inderdaad, dan word het met de warmte nog slechter.

Schermen van LG vallen me nog mee hoor, denk zelf inderdaad tot zo'n 3000 euro totaal dat het me prima past

Super bedankt voor jullie toelichtingen beide !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik ken de specifics niet, maar wellicht helpt het als je je verdiept in het 'daisychainen' van monitoren.

Je moet er wel redelijk moderne hardware voor hebben/aanschaffen.

http://multimonitorcomput...-monitors-quick-guide.php

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf

BCGraaf

BC

Verwijderd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:57:

Over de Macbook pro had ik nog niet zo nagedacht, wel hoe ik hem zo mooi mogelijk kan wegwerken onder het bureau, maar inderdaad, dan word het met de warmte nog slechter.

Schermen van LG vallen me nog mee hoor, denk zelf inderdaad tot zo'n 3000 euro totaal dat het me prima past
Zelf had ik mijn MacBook in het kastje van het bureau gelegd met een extra ventilator aan de achter kant. Dit was zelfs niet voldoende om de warmte af te voeren, nu staat hij op het bureau.

De LG schermen die ik in mijn vorige post aanhaalde zijn UHD schermen je kan eventueel ook nog kijken naar 4K schermen. Afhankelijke van je persoonlijke wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:49
Als geld minder een issue is zou ik dan voor 4K gaan...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

SirLenncelot schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:58:
Ik ken de specifics niet, maar wellicht helpt het als je je verdiept in het 'daisychainen' van monitoren.
Dat werkt in macOS alleen als het Thunderbolt schermen zijn en je de Thunderbolt daisy chaining mogelijkheid gebruikt. DisplayPort daisy chaining kent macOS niet (wellicht met High Sierra wel, ze hebben voornamelijk het grafische gedeelte daar aangepakt); als je het nu chaint dan zal display 2 een exacte kopie van display 1 zijn.

Mocht je een MacBook Pro kopen, zorg er dan wel voor dat je de huidige versie koopt met de 4 Thunderbolt 3 poorten. Dan kun je er zelfs 4 displays op aansluiten middels een USB-C - DisplayPort kabel. Mocht daar de performance niet genoeg van zijn dan kun je daar straks (einde van dit jaar zo'n beetje en met wat pech voorjaar 2018) een eGPU op aansluiten en via de eGPU de schermen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 09:36
Ik zit in dezelfde situatie als jij.

Momenteel draai ik een Hackintosh met drie monitoren: 2* 1920*1200 en 1 * 4k. De Hackintosh staat in een aparte ruimte dus ik werk in absolute stilte!

Nu: ik wil daar eigenlijk vanaf van die Hackintosh. Upgraden is altijd lastig en het installeren is steeds klooien.

Dus ik ben net als jij al een tijd aan het kijken naar opties. De meeste systemen van Apple ondersteunen maar twee externe monitoren, bvb de Mac Mini. Aan de andere kant heb je dan de Mac Pro dewelke veel te duur is en niet flexibel.

Voor mij blijven er twee mogelijkheden over:
  • Een 27" iMac (2017): deze hebben redelijke grafische kaarten. Je kan 1 iMac in het midden hangen en twee 4k schermen erbij. Dit kan zelfs met het entry model. Voordeel: je kan er RAM bijsteken (dit hebben ze voor één keer niet gesoldeerd). Ik zat initieel te kijken voor 3 * 5k maar dit is nog iets te vroeg: schermen zijn heel duur en de kaarten kunnen dit niet goed aan.
  • Een MacBook Pro 13" (2017) en een egpu: deze piste is een optie vanaf High Sierra. Wacht wel nog even de reviews af want er zijn ook berichten dat er pas ondersteuning zal zijn vanaf begin 2018. In dat scenario heb je één systeem en op je bureau koppel je de laptop aan de egpu. Zaken waar ik belang aan hecht: moet werken in closed-clamshell mode en sleep/wake moet goed werken, anders wil ik er niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJCE
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-08 23:02
Dat gedoe met meer monitoren heb ik maar opgegeven. Na een 27" iMac ben ik maar overgestapt op een 40" Philips UHD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdyvdberg
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-10-2023
Dus als ik het goed begrijp is een MacBook Pro in het midden en 2 schermen via de DisplayPort aansluitingen een slecht idee qua performance?
Of hangt dat er dan nog vanaf wat voor MacBook Pro je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 20:48
brommer schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 09:11:
Ik zit in dezelfde situatie als jij.

Momenteel draai ik een Hackintosh met drie monitoren: 2* 1920*1200 en 1 * 4k. De Hackintosh staat in een aparte ruimte dus ik werk in absolute stilte!

Nu: ik wil daar eigenlijk vanaf van die Hackintosh. Upgraden is altijd lastig en het installeren is steeds klooien.

Dus ik ben net als jij al een tijd aan het kijken naar opties. De meeste systemen van Apple ondersteunen maar twee externe monitoren, bvb de Mac Mini. Aan de andere kant heb je dan de Mac Pro dewelke veel te duur is en niet flexibel.

Voor mij blijven er twee mogelijkheden over:
  • Een 27" iMac (2017): deze hebben redelijke grafische kaarten. Je kan 1 iMac in het midden hangen en twee 4k schermen erbij. Dit kan zelfs met het entry model. Voordeel: je kan er RAM bijsteken (dit hebben ze voor één keer niet gesoldeerd). Ik zat initieel te kijken voor 3 * 5k maar dit is nog iets te vroeg: schermen zijn heel duur en de kaarten kunnen dit niet goed aan.
  • Een MacBook Pro 13" (2017) en een egpu: deze piste is een optie vanaf High Sierra. Wacht wel nog even de reviews af want er zijn ook berichten dat er pas ondersteuning zal zijn vanaf begin 2018. In dat scenario heb je één systeem en op je bureau koppel je de laptop aan de egpu. Zaken waar ik belang aan hecht: moet werken in closed-clamshell mode en sleep/wake moet goed werken, anders wil ik er niet aan beginnen.
in dit nieuwsbericht (en de reacties) wellicht nog wat zinnige info over de ondersteuning voor externe videokaarten: nieuws: Apple brengt macOS High Sierra over twee weken uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Laatst online: 30-09 09:32
Heb je ooit overwogen om een Ultrawide scherm te nemen (21:9 verhouding, extra breed)? Persoonlijk vele malen mooier en praktischer dan twee schermen naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 09:36
Dus als ik het goed begrijp is een MacBook Pro in het midden en 2 schermen via de DisplayPort aansluitingen een slecht idee qua performance?
Of hangt dat er dan nog vanaf wat voor MacBook Pro je gebruikt?
Je kan aan de MacBook Pro uit 2016 (met de Thunderbolt 3 poorten) twee externe 4k schermen hangen. Technisch is dat zeker mogelijk.

Als je voor 4k gaat: dat zijn wel veel pixels om aan te sturen, kan die MacBook dat wel aan zonder de ganse tijd te staan blazen. Maar ik denk dat twee externe HD (2k) monitoren geen probleem zal geven.

Persoonlijk vind ik dat ook geen nette setup, zo een klein scherm in het midden en een extra monitor links en rechts ernaast.
Heb je ooit overwogen om een Ultrawide scherm te nemen (21:9 verhouding, extra breed)? Persoonlijk vele malen mooier en praktischer dan twee schermen naast elkaar.
Ik vind aparte monitors geen probleem. Ik heb een tooltje waarmee ik een applicatie naar een ander scherm kan sturen (Spectacle). Bepaalde programma's hebben een vaste plek: file browser links, e-mail rechts, browser in het midden,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Vilscon schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 09:34:
Windows-man hier met een behoorlijk breed scherm, maar er zitten ook enkele nadelen aan waardoor het niet per se praktischer is. Zo heb je bvb geen mogelijkheid om vensters aan de randen van 1 van je schermen te 'snappen' waardoor je dus makkelijk 4 vensters naast elkaar zou kunnen gebruiken op Windows.

Hoe dit op Mac werkt weet ik niet, maar ik kan me indenken dat daar ook wel wat quirks zullen zijn met een ultrawide t.o.v. twee schermen. Vaak zijn dat ook juist de redenen dat je meer schermen zou willen.

Zo'n ultrawide is wel een stuk mooier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Laatst online: 30-09 09:32
Stoelpoot schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 11:12:
[...]

Windows-man hier met een behoorlijk breed scherm, maar er zitten ook enkele nadelen aan waardoor het niet per se praktischer is. Zo heb je bvb geen mogelijkheid om vensters aan de randen van 1 van je schermen te 'snappen' waardoor je dus makkelijk 4 vensters naast elkaar zou kunnen gebruiken op Windows.

Hoe dit op Mac werkt weet ik niet, maar ik kan me indenken dat daar ook wel wat quirks zullen zijn met een ultrawide t.o.v. twee schermen. Vaak zijn dat ook juist de redenen dat je meer schermen zou willen.

Zo'n ultrawide is wel een stuk mooier.
Er zijn diverse window-management apps voor Mac. Ik gebruik zelf Magnet. Ik kan met gemak 6 volwaardig-grote vensters tegelijk (3x2) open hebben. Waar ik iets bredere vensters op een regulier scherm zou hebben, heb ik hier 6 iets smallere vensters tegelijkertijd open.

Maar voornamelijk 2/3 naast elkaar, schermhoog, overigens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:23
Vilscon schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 19:44:
[...]

Er zijn diverse window-management apps voor Mac. Ik gebruik zelf Magnet. Ik kan met gemak 6 volwaardig-grote vensters tegelijk (3x2) open hebben. Waar ik iets bredere vensters op een regulier scherm zou hebben, heb ik hier 6 iets smallere vensters tegelijkertijd open.

Maar voornamelijk 2/3 naast elkaar, schermhoog, overigens. :)
Dit. Met window snapping tool kun je precies alles instellen op de pixel nauwkeurig. Dus ook voor de front-end Pixelneukers is er genoeg om mee te spelen :P. Werkt heel best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdyvdberg
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-10-2023
brommer schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 10:50:
[...]

Je kan aan de MacBook Pro uit 2016 (met de Thunderbolt 3 poorten) twee externe 4k schermen hangen. Technisch is dat zeker mogelijk.

Als je voor 4k gaat: dat zijn wel veel pixels om aan te sturen, kan die MacBook dat wel aan zonder de ganse tijd te staan blazen. Maar ik denk dat twee externe HD (2k) monitoren geen probleem zal geven.

Persoonlijk vind ik dat ook geen nette setup, zo een klein scherm in het midden en een extra monitor links en rechts ernaast.
Geen mooie setup, ben ik met je eens! Maar ik dacht meer om de macbook dicht te klappen en te werken m.b.v. extern toetsenbord, muis en 2 monitoren als vaste werplek thuis. HD (2k) is dan denk ik wel voldoende in mijn geval. Daarnaast kan ik de macbook los koppelen en ben ik weer mobiel.
Pagina: 1