Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verkeerd subnet mask?

Pagina: 1
Acties:

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Met pc's, netwerken en alles wat daaraan gerelateerd is, kom ik een heel eind... Echter loop ik nu een beetje vast. Ook zoeken op Google heeft me geen bevredigend antwoord opgeleverd.

De situatie is als volgt. Ik heb voor een kennis een stukje software geprogrammeerd om een LED lichtkrant aan te sturen over het netwerk. Dat heeft hier een hele tijd ter test gestaan, zonder problemen.

Ik heb de lichtbalk naar mijn kennis gestuurd en hij heeft deze geïnstalleerd. Volgens hem heeft het enige tijd gewerkt, maar wordt de lichtbalk nu niet meer ververst... Erg raar, want de software heeft geruime tijd op test gestaan hier.

Nu heb ik hem gevraagd om wat screenshots te maken van zijn netwerk instellingen en de instellingen van de lichtkrant. Mij valt op dat hij een reeks ip adressen gebruikt in het gebied 192.168.12.0-254. Als ik op internet een subnet mask calculator laat rekenen, dan zou dit een subnet mask moeten zijn van 255.255.255.0. Hij heeft echter 255.255.252.0 ingevuld. Jammer genoeg kan ik op de screenshot van de lichtbalk niet zien welk subnet mask hij daar heeft ingevuld. Het ip adres zit wel in dezelfde reeks.

Ik heb hem gevraagd om een aantal keren te pingen vanaf de computer naar de lichtkrant en volgens hem komen er soms timeouts terug.

Kan het zijn dat door zijn andere subnet mask de twee apparaten net langs elkaar heen praten?

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-11 23:10
Laat hem dat subnetmask dan eens goed zetten? Daarmee is het toch zo uit te sluiten?
Maar gebruikt hij geen DHCP server?
Wellicht een ander IP gekregen of als het een vast IP heeft wellicht in de range van de DHCP server gezet waardoor er iets fout gaat...
Kunnen stiekem heel wat problemen zijn...

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

wolly_a schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:27:
Kan het zijn dat door zijn andere subnet mask de twee apparaten net langs elkaar heen praten?
Als beide masks goed (dwz hetzelfde) ingesteld zijn: nee.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Op zich maakt verschillend ook niet eens uit als ze beide adressen maar in het kleinste subnetmask vallen

• wolly_a
  • Niet online
Ik ben er inmiddels achtergekomen dat de pc ip adres 192.168.12.30 en subnet mask 255.255.252.0 heeft en de LED balk ip adres 192.168.12.226 en subnet mask 255.255.254.0.

Na veel lezen begrijp ik ook dat het veranderen van de subnet mask waarde wordt gedaan om het aantal machines dat in een netwerk kan zitten groter te maken. Ik snap niet zo goed waarom de kennis deze waarde hier heeft aangepast. Zijn netwerk is niet zo groot.

Blijft voor mij de vraag of dit verschil de oorzaak kan zijn van de netwerkstoring en ook belangrijk... Waarom heeft het korte tijd wel gewerkt?

Het aanpassen van de netwerkinstellingen is wat lastig, anders had ik hem gevraagd om dit goed te zetten. Hij heeft hiervoor zijn 'mannetje' die al zijn netwerk regelt.

De kennis heeft een camping en heeft wat access points en dingen rondhangen voor zijn campinggasten. Niet echt een extreem groot netwerk.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

wolly_a schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:10:
Ik ben er inmiddels achtergekomen dat de pc ip adres 192.168.12.30 en subnet mask 255.255.252.0 heeft en de LED balk ip adres 192.168.12.226 en subnet mask 255.255.254.0.

Na veel lezen begrijp ik ook dat het veranderen van de subnet mask waarde wordt gedaan om het aantal machines dat in een netwerk kan zitten groter te maken. Ik snap niet zo goed waarom de kennis deze waarde hier heeft aangepast. Zijn netwerk is niet zo groot.

Blijft voor mij de vraag of dit verschil de oorzaak kan zijn van de netwerkstoring
Nee. Die twee zijn compatibel. Er is geen reden om iets anders dan /24 te doen hier, maar 't werkt wel zo.
en ook belangrijk... Waarom heeft het korte tijd wel gewerkt?
Is 't ding niet gewoon stuk?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:06

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Blijft voor mij de vraag of dit verschil de oorzaak kan zijn van de netwerkstoring en ook belangrijk... Waarom heeft het korte tijd wel gewerkt?
De instellingen op beide apparaten staat het toe om elkaar te vinden. Omdat beide IPs in de kleinere subnet vallen en daarmee automatisch ook in het grotere subnet. Ikzelf zou me wel storen aan de verschillende instellingen vanuit een standaardisatie oogpunt. Hoe groot is het gebruikte subnet en focus daar je subnetmask op. Echter zie ik niet hoe dat het probleem zou kunnen verklaren.

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-11 19:34
Dat is een beetje vreemd, maar niet de oorzaak van je probleem. De computer en de lichtkrant zitten in hetzelfde subnet. Dat kun je ook al zien doordat ze elkaar meestal kunnen pingen. Als ze niet in hetzelfde subnet zouden zitten kunnen ze elkaar NOOIT pingen.
De kennis heeft een camping en heeft wat access points en dingen rondhangen voor zijn campinggasten. Niet echt een extreem groot netwerk.
Zit er een campinggast die het IP van de computer, of van de lichtkrant, keihard heeft ingesteld en daarmee het netwerk verstoort?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:06

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

MSteverink schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:15:
[...]

[...]

Zit er een campinggast die het IP van de computer, of van de lichtkrant, keihard heeft ingesteld en daarmee het netwerk verstoort?
Bredere vraag: Zitten de campinggasten op hetzelfde netwerk in hetzelfde subnet? Zo ja, dan zou ik zeer snel adviseren de netwerken te scheiden!

• wolly_a
  • Niet online
Oke, duidelijk... Ik zal 'm in ieder geval vragen om voor de mooi beide subnet mask waarden hetzelfde te maken...

Ik kan niet met zekerheid zeggen of de campinggasten op hetzelfde netwerk zitten als de rest van de apparaten. Daar heeft kennis zijn eigen netwerkmannetje voor.

Dan blijft voor nu nog over dat ik moet kijken hoe ik de lichtkrant weer aan de gang krijg zonder er helemaal heen te rijden. Ik zal 'm eens vragen om te pingen en te kijken naar de netwerkkabel en eventuele switches ertussen. Dank voor het meedenken.
Pagina: 1