Web framework selectie voor persoonlijkheidstesten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slimjim
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 09:02
Hallo Tweakers,

Ik ben gevraagd voor het maken een website dat verschillende typen persoonlijkheidstesten kan afnemen en een rapport met de resultaten hiervan kan versturen. Alles zelf maken lijkt me niet wenselijk (zelf beperkte ervaring met bijv. beveiliging en het lijkt me niet tijdsefficient). Dus hiertoe mijn vraag of jullie me een open source framework kunnen adviseren?

Framework eisen:
  • Login systeem met meerdere user classes
  • PDF generator
  • Grafieken generator (die in de pdf gebruikt kunnen worden)
  • Mail script
  • Admin panel
  • Verschillende invul formulieren
  • Meerdere talen (zowel front-end als back-end)
  • One-time access key voor de invulformulieren
  • File upload
Ik heb het systeem dat ik voor ogen heb in een infographic http://slimjim.eu/test_layout.gif proberen weer te geven:

Zelf tot nu toe ondernomen:
Ik heb gekeken naar de bestaande frameworks. Hierbij denk ik dat mijn voorkeur uitgaat van een PHP framework omdat ik hier wat ervaring mee heb. Specifiek viel mijn aandacht op CodeIgniter omdat ik hier in het verleden wel eens mee heb gewerkt. Maar een exacte vergelijking van verschillende frameworks vind ik nog lastig.

Zou jullie zo vriendelijk willen zijn om me een paar suggesties te geven of evt. een website oid. wat me kan helpen bij het keuze proces?

Beste antwoord (via slimjim op 04-07-2017 22:52)

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wat je wil is niet een kwestie van "even" een library of framework uploaden - zoals @Creepy ook zegt.

Zelf heb ik - exact - zo iets gebouwd als jij nu voor ogen hebt, rond 2013.

De tools die ik gebruikte waren;
  • CMS - WordPress [goede security, perfect user-management [roles] en makkelijke SQL / API integratie - met 2factor beveiligde upload-opties
  • LearnDash - om de voortgang per client / user te monitoren, in kaart te brengen en te voorzien van certificaten
  • HighCharts - voortgang, conversies, etc... om te zetten in grafieken [PDF, js, canvas en Word]
  • HTML naar PDF - een zelf gemaakte HTML2PDF 'route' waarbij posts / pages op user-level naar PDF werden gegenereerd
Maar goed, voor het zelfde geld bouw je het in Laravel, Kirby, Zurb, React of Node... het boeit eigenlijk niet - als de tools maar passen bij wat je wil en je weet hoe het moet.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:12
Is de verwachting dat er in de nabije toekomst ook apps voor ontwikkeld gaan worden? M.a.w. zit je te denken aan een api achtige architectuur? Ik heb niet zoveel ervaring met php frameworks, maar laravel zou denk ik mijn eerste keuze zijn (ivm beschikbare tutorials en scaffolding mogelijkheden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Heb je ook gekeken of NEN 7510 en/of ISO 27001 van toepassing zijn, en welke frameworks daar aan kunnen voldoen?

Niet te vergeten de AVG/GDPR

[ Voor 37% gewijzigd door DJMaze op 08-06-2017 00:41 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slimjim
Bedankt beide voor het meedenken.

Ik voorzie in de nabije toekomst geen apps. Wel vind ik mobiele toegankelijkheid een belangrijk punt.
Laravel ziet er uit als een goede optie en zal ik verder bestuderen.

De data die in het systeem gaat zal niet super gevoelig zijn (alleen naam, emailadres en abstracte test gegevens) en niet zo omvangrijk (tot 1000 testpersonen verwacht ik). Desalniettemin zal ik inderdaad toch aan normen e.d. moeten gaan voldoen lijkt me. Hier had ik zelf nog niet aan gedacht.

Hebben andere mensen nog aanvullende adviezen?

[ Voor 4% gewijzigd door slimjim op 08-06-2017 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramV
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:22
Je vraagt best wel veel
- database
- server
- backend (framework php?)
- frontend users
- frontend admin
- html/css/javascript (framework React?Vue?Anguar?)
- design

[ Voor 3% gewijzigd door BramV op 09-06-2017 14:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 14:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Pak wat je kent en probeer het te maken? En als je echt twijfelt, ga zelf aan de slag met een paar frameworks en kijk wat het beste bevalt. Je wilt zoveel en je eisen zijn zo breed dat er geen "beste" framework is aan te wijzen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Laatst online: 14:44
MeteorJS is het enige wat ik me kan bedenken dat aan al deze voorwaarden voldoet doormiddel van extra plugins die je via atmosphere kunt installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 13-06-2017 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heb je al eens gekeken naar LimeSurvey?
https://www.limesurvey.org/

100% open source en volgens mij prima geschikt om persoonlijkheidstesten mee af te nemen. Alle intelligentie zit daar in de vragen en de mogelijke logica daar achter. Die is bij LimeSurvey ontzettend uitgebreid.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
Wat je wil is niet een kwestie van "even" een library of framework uploaden - zoals @Creepy ook zegt.

Zelf heb ik - exact - zo iets gebouwd als jij nu voor ogen hebt, rond 2013.

De tools die ik gebruikte waren;
  • CMS - WordPress [goede security, perfect user-management [roles] en makkelijke SQL / API integratie - met 2factor beveiligde upload-opties
  • LearnDash - om de voortgang per client / user te monitoren, in kaart te brengen en te voorzien van certificaten
  • HighCharts - voortgang, conversies, etc... om te zetten in grafieken [PDF, js, canvas en Word]
  • HTML naar PDF - een zelf gemaakte HTML2PDF 'route' waarbij posts / pages op user-level naar PDF werden gegenereerd
Maar goed, voor het zelfde geld bouw je het in Laravel, Kirby, Zurb, React of Node... het boeit eigenlijk niet - als de tools maar passen bij wat je wil en je weet hoe het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 22:55:
Heb je al eens gekeken naar LimeSurvey?
https://www.limesurvey.org/

100% open source en volgens mij prima geschikt om persoonlijkheidstesten mee af te nemen. Alle intelligentie zit daar in de vragen en de mogelijke logica daar achter. Die is bij LimeSurvey ontzettend uitgebreid.
Wat Lime doet, is gewoon Conditional Logic toepassen op een funnel / flow; daar heb je geen tool als dat voor nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

b2vjfvj75gjx7 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 23:15:
[...]

Wat Lime doet, is gewoon Conditional Logic toepassen op een funnel / flow; daar heb je geen tool als dat voor nodig :)
Ik begrijp vooral uit de post even niet waarom er naar een framework word gezocht en niet een standaard tool als LimeSurvey van de plank word getrokken.

Zo'n tool zelf ontwikkelen lijkt me een verschrikkelijk slecht idee, juist omdat d'r al veel van dat spul is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slimjim
Bedankt voor alle reacties!
Ik neig nu naar de aanpak van deathgrunt.

@unezra
Ik heb naar limesurvey gekeken. In eerste instantie lijkt het aardig te passen echter moet de data ook verwerkt worden binnen het systeem. M.a.w. leiden tot een pdf rapport (liefst automatisch verstuurd) dat je persoonlijkheid omschrijft en inzichtelijk maakt d.m.v. grafiekjes op basis van de antwoorden. Ook zouden de resultaten van verschillende testen en personen binnen het systeem met elkaar vergeleken moeten worden. Ik zag dit bij limesurvey niet 123. Weet je toevallig of dat wel mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 23:23:
Zo'n tool zelf ontwikkelen lijkt me een verschrikkelijk slecht idee, juist omdat d'r al veel van dat spul is.
Hangt van de eisen / wensen van de klant af :)

In mijn geval moest alles 100% op eigen, interne, servers opgeslagen worden en was het opslaan van user-gevoelige data op third-party servers absoluut geen optie.

Vandaar dat alles in-house is ontwikkeld, op basis van third-party tools die je op je eigen server kan draaien.

Dit was ook één van de eisen van de autoriteit persoonsgegevens; je wil je data immers niet in handen van een commerciële, derde partij leggen.

https://www.rijksoverheid...toriteit-persoonsgegevens

Overigens was het ontwikkel-traject goed te overzien; doorlooptijd van 2 maanden en iets van 150 uur werk om te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
slimjim schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 23:49:
Ik heb naar limesurvey gekeken. In eerste instantie lijkt het aardig te passen echter moet de data ook verwerkt worden binnen het systeem. M.a.w. leiden tot een pdf rapport (liefst automatisch verstuurd) dat je persoonlijkheid omschrijft en inzichtelijk maakt d.m.v. grafiekjes op basis van de antwoorden. Ook zouden de resultaten van verschillende testen en personen binnen het systeem met elkaar vergeleken moeten worden. Ik zag dit bij limesurvey niet 123. Weet je toevallig of dat wel mogelijk is?
Bij "mijn" oplossing kon een user een account aanmaken en vervolgens een traject / funnel (binnen de flow) doorlopen.

Als hij halverwege de vragen stopte, kon hij gewoon later weer inloggen en verder gaan.

Op het eind werden zijn vragen / antwoorden netjes omgezet naar een certificaat (ondertekend en voorzien van NAW-gegevens / avatar / etc...) en dat werd "uitgespuugd" als PDF.

Helaas kan ik je de code niet geven, maar de tool-set was voor mij meer dan afdoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

b2vjfvj75gjx7 schreef op woensdag 14 juni 2017 @ 00:06:
[...]

Hangt van de eisen / wensen van de klant af :)

In mijn geval moest alles 100% op eigen, interne, servers opgeslagen worden en was het opslaan van user-gevoelige data op third-party servers absoluut geen optie.

Vandaar dat alles in-house is ontwikkeld, op basis van third-party tools die je op je eigen server kan draaien.
100% on-premise heeft _niets_ te maken met 100% self-made.

100% maatwerk is in de regel een slecht idee, 100% on-premise niet. Wij hebben een vergelijkbare policy en doen niet of nauwelijks dingen met cloud maar we waken er voor maatwerk alleen daar in te zetten waar we er niet onderuit komen en eigenlijk is dat (uitzonderingen daargelaten) alleen op koppelvlakken. We proberen maatwerk zo veel mogelijk te voorkomen omdat het vrijwel altijd duurder, slechter te beheren en minder toekomstbestendig is dan off-the-shelft applicaties. (En omdat het slechter te beheren is, zijn de kosten weer hoger dan off-the-shelf.)
Dit was ook één van de eisen van de autoriteit persoonsgegevens; je wil je data immers niet in handen van een commerciële, derde partij leggen.

https://www.rijksoverheid...toriteit-persoonsgegevens

Overigens was het ontwikkel-traject goed te overzien; doorlooptijd van 2 maanden en iets van 150 uur werk om te realiseren.
Als je off-the-shelf applicaties (on-premise gehost) had gebruikt, was je doorlooptijd dan niet nog korter geweest en wat zou je TCO over 3-5 jaar geweest zijn als je het vergelijkt? (Hoewel dat nooit helemaal goed te vergelijken is omdat je niet beide trajecten parallel hebt opgezet, kun je daar wellicht wel een inschatting van maken.)
slimjim schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 23:49:
Bedankt voor alle reacties!
Ik neig nu naar de aanpak van deathgrunt.

@unezra
Weet ik niet, sorry.
Wel zou ik conceptueel kijken of als LimeSurvey of een vergelijkbare off-the-shelf tool het niet kan, je specifiek op die plekken maatwerk toe gaat passen. Zie ook boven. Ik zou beginnen met iets dat 80% of 90% aan je wensen en eisen voldoet en als er niets is dat 100% aan je wensen en eisen voldoet, die 20% of 10% wanneer noodzakelijk (!) invullen met maatwerk. (Of je eisen aanpassen als dat mogelijk is.)

[ Voor 24% gewijzigd door unezra op 14-06-2017 07:49 . Reden: reactie slimjim toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:33
Persoonlijk zou ik eens naar Qualtrics.com kijken; voldoet aan vrijwel al je eisen en dan nog een paar die men later zeker nog gaat stellen.

Qualtrics kun je prima steekproeven mee beheren, mailings beheren, conditionele routes mee maken, a/b tests, javascript invoegen, verschillende types vragen, random antwoord volgorde, eigen layout templates en styles et cetera. Voordat je dat zelf hebt gebouwd ben je jaren verder.

Enige is de persoonlijke rapporten, maar dit komt denk ik al een eind in de richting: http://libguides.library.kent.edu/qualtrics/response-reports. Je zou moeten kijken of je zo'n results pagina aan kunt passen met wat score logica.

Enige punt is dat de data wel op servers van Qualtrics komt. Dat kan een issue zijn, maar aan de andere kant soms beter dan op slecht beveiligde servers van de goedkoopste hoster die ee te vinden is... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Morrar op 14-06-2017 07:46 ]

Pagina: 1