Ik wil graag een interessante auto aanschaffen. Het is een oude lease auto wat nog jong is en een mooie km stand heeft. Deze auto is een BTW auto en heeft nog een BPM restwaarde. De bestemming van deze auto is buiten de EU. Mijn schoonvader is met pensioen en heeft een vakantiehuisje buiten de EU. Ik heb gehoord dat je dan de BTW en BPM terug kan vragen. Iemand enig idee of dit klopt en hoe ik als particulier dit kan doen?
Vraag
Beste antwoord (via adesign op 14-06-2017 15:39)
Vergeet je ook niet dat er een kans is dat je ook/wel importheffing moet betalen in het land waar de auto heengaat? En afhankelijk van lokale regelgeving, kan dat nog best eens in de papieren lopen.
Voorbeeld; een Honda S2000 kan je voor "een habbekrats" exporteren naar Californie. Zodra daar de container open gaat, staan ze (vanwege geldende milieuwetten) met open armen en koffie te wachten op je tot je de importheffingen gaat betalen
Voorbeeld; een Honda S2000 kan je voor "een habbekrats" exporteren naar Californie. Zodra daar de container open gaat, staan ze (vanwege geldende milieuwetten) met open armen en koffie te wachten op je tot je de importheffingen gaat betalen
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Alle reacties
BPM kan alleen bij export binnen de EU.
En wat zeiden ze bij de belasting telefoon toen je ze dit vroeg?
En wat zeiden ze bij de belasting telefoon toen je ze dit vroeg?
Veel auto garages hebben hier geen ervaring mee. Daarom ben ik zelf wat onderzoek aan het doen. Ik had inderdaad al iets gelezen dat BPM teruggave alleen kan als je de auto exporteerd binnen de EU. Echter bestaat er ook iets van een duitse brief waarbij het toch weer wel kan.
Bel of lees de site van de RDW (www.rdw.nl) en vraag het de belastingdienst.
[ Voor 79% gewijzigd door Fietsbel op 13-06-2017 14:16 ]
39
Vergeet je ook niet dat er een kans is dat je ook/wel importheffing moet betalen in het land waar de auto heengaat? En afhankelijk van lokale regelgeving, kan dat nog best eens in de papieren lopen.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
ja de import heffingen zijn nagetrokken in dat land en acceptabel. Het is meer dat veel auto garages hier in Nederland die ervaring niet hebben. Van wat ik nu een beetje weet is het volgende:
Sommige auto's hebben nog een BPM restwaarde. Deze kun je terug krijgen als je de auto exporteerd naar een land in de EU. Ook zijn er nog wat andere voorwaarden zoals bijv. bouwjaar. Je hebt geloof ik nog wat trucjes om hem eerst naar een EU land te exporteren en daarna pas naar de daadwerkelijke bestemming. Nou daar heb ik geen zin in dus die BPM ben ik al vergeten.
Sommige auto's zijn btw auto's. Indien het een btw auto is en hij wordt geexporteerd naar een land buiten de EU kan de autogarage de auto onder het 0% btw tarief boeken. Dit betekend dat ik de auto btw vrij kan kopen. Vaak moet je eerst de auto inclusief btw betalen en pas als je kan aantonen dat hij officieel is geexporteerd buiten de EU, krijg je de btw terug. De auto moet wel per direct van de auto garage afgemeld worden bij de RDW. Dus niet eerst registreren op naam van een particulier in nl, want dan is het geen btw auto meer en krijg je de btw niet terug. Factuur gegevens moeten de gegevens zijn van de persoon buiten de EU. Ook moet zijn paspoort gekopieerd worden.
Klopt dit zo beetje?
Sommige auto's hebben nog een BPM restwaarde. Deze kun je terug krijgen als je de auto exporteerd naar een land in de EU. Ook zijn er nog wat andere voorwaarden zoals bijv. bouwjaar. Je hebt geloof ik nog wat trucjes om hem eerst naar een EU land te exporteren en daarna pas naar de daadwerkelijke bestemming. Nou daar heb ik geen zin in dus die BPM ben ik al vergeten.
Sommige auto's zijn btw auto's. Indien het een btw auto is en hij wordt geexporteerd naar een land buiten de EU kan de autogarage de auto onder het 0% btw tarief boeken. Dit betekend dat ik de auto btw vrij kan kopen. Vaak moet je eerst de auto inclusief btw betalen en pas als je kan aantonen dat hij officieel is geexporteerd buiten de EU, krijg je de btw terug. De auto moet wel per direct van de auto garage afgemeld worden bij de RDW. Dus niet eerst registreren op naam van een particulier in nl, want dan is het geen btw auto meer en krijg je de btw niet terug. Factuur gegevens moeten de gegevens zijn van de persoon buiten de EU. Ook moet zijn paspoort gekopieerd worden.
Klopt dit zo beetje?
BPM en andere onzin import heffingen kennen ze alleen in ons rare landje.MAX3400 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 14:26:
Importeren in belgie kost max 150 euro voor een nieuw kenteken
Klopt ja, die BPM is echt onzin! Verwacht ook dat het in de aankomende jaren afgeschaft wordt door het Europese parlement.
Pagina: 1