Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Bestaat er een android app en/of methode waarbij je het roaming netwerk volautomatisch kunt forceren op een door jouw gewenst netwerk? Ik kan zoiets niet echt vinden.

Ik heb simyo (kpn dochter) als mobiele provider en die connect in duitsland bij voorkeur met e-plus (kpn-dochter ?!). e-plus heeft over het algemeen een zwakker netwerk dan bijvoorbeeld telekom. Ik wil dus standaard automatisch connecten in duitsland met telekom.

(Hetzelfde geldt ook voor een KPN sim kaart, hiermee heb ik ook getest.)

Als je zelf handmatig voor telekom kiest in Duitsland, dan moet je bij terugkomst in nederland de mobiele provider weer handmatig op automatisch zetten. Anders geen verbinding. Bij dagelijks reizen door en van en naar duitsland is dit natuurlijk knap onhandig. Roam like home, resulteert zo in onbereikbaar zowel onderweg alsook thuis. 8)7

Heb zelf al geprobeerd met een sim card reader en met dekart sim manager software op de pc de
Operator PLMN ( Operator defined Public Land Mobile Networks (only available on USIM cards)) op de sim kaart te wijzigen, maar dat kan niet. Daarnaast ook geprobeerd e-plus in forbidden PLMN te zetten en telekom in user PLMN te plaatsen op de sim kaart, maar dat heeft helaas geen enkel effect.

mountainbiker

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukw
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-03-2023
mountainbiker schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:56:

Ik heb simyo (kpn dochter) als mobiele provider en die connect in duitsland bij voorkeur met e-plus (kpn-dochter ?!). e-plus heeft over het algemeen een zwakker netwerk dan bijvoorbeeld telekom. Ik wil dus standaard automatisch connecten in duitsland met telekom.

(Hetzelfde geldt ook voor een KPN sim kaart, hiermee heb ik ook getest.)
Is E-Plus niet beter/sneller als je van een KPN(-dochter) sim gebruik maakt. Ik kan in Duitsland met mijn T-Mobile sim namelijk alleen bij Telekom van 4G gebruik maken, de andere netwerken alleen 2G of 3G.
E-Plus is sinds 2014 van Telefonica, maar KPN heeft waarschijnlijk afspraken dat het hun minder kost dan op andere netwerken.
Als je zelf handmatig voor telekom kiest in Duitsland, dan moet je bij terugkomst in nederland de mobiele provider weer handmatig op automatisch zetten. Anders geen verbinding. Bij dagelijks reizen door en van en naar duitsland is dit natuurlijk knap onhandig. Roam like home, resulteert zo in onbereikbaar zowel onderweg alsook thuis. 8)7
Misschien kun je met *#*#4636#*#* iets proberen? Ik las daar iets over op een ander forum met even snel googlen Force operator android ;)
Eigenlijk zou ik niets anders weten dan je simyo kaart voor NL en een Telekom (of T-Mobile) kaart voor DE in een dual-sim toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Nu online
luukw schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:02:

Misschien kun je met *#*#4636#*#* iets proberen? Ik las daar iets over op een ander forum met even snel googlen Force operator android ;)
Eigenlijk zou ik niets anders weten dan je simyo kaart voor NL en een Telekom (of T-Mobile) kaart voor DE in een dual-sim toestel.
Die had ik ook al geprobeerd en gevonden maar daar kun je bijvoorbeeld Voorkeursnetwerktype instellen, zoals LTE UMTS CDMA. Mijn telefoon staat op: "LTE/UMTS auto (PRL)" Ik heb mijn twijfels of dit doet wat ik wil. Je kunt hiermee denk ik instellen dat je bijvoorbeeld alleen GSM wil. Waarschijnlijk heeft dat hetzelfde effect als in het android menu 2G/3G/4G kiezen. Je kunt nergens de provider kiezen.

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-06 15:40
Ook toegang verkrijgen tot andere netwerken is een proces wat vaak meerdere pogingen in beslag neemt. De providers willen heel graag dat je op hun partnernetwerk gaat zitten want dan zijn voor hun de wholesale kosten lager. Vraag me overigens af of dit nu met de EU-regulering nog steeds opgaat.

Soms kost het wel 4-5 pogingen voordat je op Telekom wordt toegelaten maar uiteindelijk lukt het wel.

Ik heb met KPN overigens de omgekeerde ervaring, ik had alleen met Telekom (T-Mobile) 4G, met de rest alleen 2G/3G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:54
mountainbiker schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:38:
[...]

Die had ik ook al geprobeerd en gevonden maar daar kun je bijvoorbeeld Voorkeursnetwerktype instellen, zoals LTE UMTS CDMA. Mijn telefoon staat op: "LTE/UMTS auto (PRL)" Ik heb mijn twijfels of dit doet wat ik wil. Je kunt hiermee denk ik instellen dat je bijvoorbeeld alleen GSM wil. Waarschijnlijk heeft dat hetzelfde effect als in het android menu 2G/3G/4G kiezen. Je kunt nergens de provider kiezen.
Volautomatisch misschien niet, maar via "Settings>Connections>Mobile networks>Network Operators>Search networks"
Kun je gewoon een ander netwerk kiezen - volgens mij "onthoudt" je tel deze instelling (als je gekozen netwerk beschikbaar is uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:44

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
eric.1 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:52:
Kun je gewoon een ander netwerk kiezen - volgens mij "onthoudt" je tel deze instelling (als je gekozen netwerk beschikbaar is uiteraard).
Wat mijn ervaring is met deze instelling is dat net voorkeursnetwerk wordt onthouden en meer ook niet. Op het moment dat je weer naar Nederland gaat kan hij dat netwerk niet vinden en heb je geen bereik meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-06 15:40
Klopt, dan zoekt hij alleen naar dat specifieke netwerk en niets anders meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountainbiker
  • Nu online
eric.1 schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:52:
[...]

Volautomatisch misschien niet, maar via "Settings>Connections>Mobile networks>Network Operators>Search networks"
Dat weet ik allemaal natuurlijk wel. Maar om dat elke ochtend te doen en elke avond opnieuw te doen. Niet werkbaar, ga je vergeten, vooral op telekom zetten in Duitsland en dan terug in Nederland geen verbinding/bereik, want staat vast daarop. Been there, done that.

Beste optie ik switch naar ben of t-mobile, die roamen bij voorkeur op Telekom. Maar die hebben/hadden in nederland weer slechtere dekking.

Misschien iets met automate of een of ander macro-achtige tool iets maken?! Maar daar heb ik geen ervaring mee. Iemand die mij daar op gang mee kan helpen ?

[ Voor 17% gewijzigd door mountainbiker op 08-06-2017 11:31 ]

mountainbiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukw
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-03-2023
mountainbiker schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:19:
Beste optie ik switch naar ben of t-mobile, die roamen bij voorkeur op Telekom. Maar die hebben/hadden in nederland weer slechtere dekking.
Ik heb zelf met T-Mobile een redelijke dekking buiten de randstad en een goede dekking in de randstad.
Pagina: 1