Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcitroen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 22:01
Wie zou mij wat verder kunnen helpen met het testen van een automatische (electronische) bloeddrukmeter?
Zo'n electronisch apparaat wat je meestal van een paar tientjes kunt aanschaffen met een daarbij behorende manchet, deze doe je om je arm, hij pompt hem automatisch op, en laat hem weer leeglopen.
Daarna verteld hij keurig wat je bovendruk, onderdruk en hartslag is.

Ik ben al wat aan het zoeken geweest en volgens mij en als ik het goed heb werkt dit d.m.v. de signalen / tonen van Korotkoff?

Maar nu is mijn vraag hoe dit in het apparaat terecht komt?
Vanaf de manchet loopt er 1 slangetje naar binnen:
- aangesloten op een motortje die de druk opbouwt
- aangesloten op een soort relais die bedient kan worden om hem helemaal leeg te laten lopen
- slangetje op de print ......die???? de druk meet, oscillometer schijnt?

Is er een dokter in de zaal, of wellicht iemand die meer met dit soort bloeddrukmeters heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 19:48
Wat bedoel je met "testen"?
Wil je weten of het ding correct functioneert en een juiste waarde aangeeft? Dat versta ik namelijk onder "testen". Of ben je alleen nieuwschierig hoe het ding technsch in elkaar steekt?

Wat betreft dat laatste, ik heb er zelf ook een en weet dat er inderdaad een pompje en klep in zit om hem op te pompen en leeg te laten lopen. Er moet ook een druk sensor in zitten om de drukken te registreren.
Ook weet ik dat die goedkope dingen een iets andere meet procedure hanteren dan je huisarts dat doet met de stethoscoop. Dit is dacht ik om de hardware simpel en goedkoop te houden, maar ik ben helaas de details vergeten.

Edit: het ding heeft geen stethoscoop, dus kan waarschijnlijk geen geluiden horen zoals de huisarts dat wel kan. Hij kan wel de drukschommelingen tgv je hartslag detecteren met de druk sensor.
Door hartslag amplitude versus druk te bepalen kan een schatting gemaakt worden van de systolische en diastolische waarden. Het is dus geen directe meting zoals de huisarts dat doet.

Dit is hoe ik het ooit heb begrepen en ik ben niet zeker of het klopt. Het zal vast wel ergens op het internet beter uitgelegd worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Ploink op 07-06-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Heb er zelf een liggen, wat ik er zelf van begrijp meet hij de trillingen van de vaten bij het oppompen en dus druk zetten en bij het laten leeglopen om vervolgens daaruit de bloeddruk te bepalen. Het werkt opzicht best fijn maar je moet wel je arm zo stil mogelijk houden tijdens het meten.

Philips Hue Secure Contact sensor Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcitroen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 22:01
Ploink : Wij hebben wat dat betreft hetzelfde gevoel bij testen,ik wil dus controleren of hij de juiste waarde aangeeft, hoe hij technisch in elkaar zit is me denk ik ondertussen wel duidelijk geworden.

Ik ga nog eens wat proefjes uitvoeren om de hartslag te simuleren, wellicht iets met een speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 19:48
Als het om een enkel exemplaar gaat, maak een afspraak met de huisarts en meet twee polsen tegelijk en test of je apparaat hetzelfde aangeeft als de meting van de huisarts.

Als het een test opstelling moet worden die wat geld mag kosten, wat dacht je van een peristaltische pomp die water rondpompt door een siliconen slang, dat geeft ook een pulserende stroom net als in een slagader. Door lengte, diameter en het aantal parallelle slangen te variëren kun je een bloedbaan aardig simuleren. Laat een slang door een dikke worst lopen en je hebt een pols :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pepio
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07 00:09
Als het om een enkel exemplaar gaat, maak een afspraak met de huisarts en meet twee polsen tegelijk en test of je apparaat hetzelfde aangeeft als de meting van de huisarts.
Het apparaat gaat nooit exact het zelfde als de huisarts aangeven, zelfs de professionele varianten hebben een afwijken ten opzichte van handmatig meten.

De echte vraag hier is denk ik vooral waarom je het product wil ijken. De goedkope metertjes zijn vooral bedoelt om een beetje een trend in de loop der tijd (en dan zeker niet met 1 meting) weer te geven en ik zou er persoonlijk niet al te veel waarde aan hechten.
Pagina: 1