Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Ik heb een zelfbouw server/NAS gebouwd. Helaas kan ik in XPenology (DSM als OS) niet de correcte CPU temperatuur uitlezen. Dit is mijn setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 62,94€ 62,94
1ASRock B250M Pro4€ 86,90€ 86,90
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 71,95€ 71,95
1Startech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 8,16€ 8,16
1Lexar Jumpdrive S45 64GB Zilver€ 16,27€ 16,27
2Seagate Backup Plus Portable Drive (STDR) 5TB Zilver€ 177,95€ 355,90
1Arctic Alpine 11 Passive€ 8,63€ 8,63
1Crucial CT8G4DFD8213€ 58,90€ 58,90
1Mini-box picoPSU PicoPSU-160-XT€ 45,95€ 45,95
1Mini-box PCI Bracket€ 2,96€ 2,96
1Salcar (12V 10A) 120W adapter€ 22,99€ 22,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 741.55

Zoals je ziet heb ik een Arctic Alpine 11 Passive als koeler. Nu kwam ik er pas later achter dat deze CPU's ondersteund tot 47 Watt. De G4560 heeft een maximum wattage van 54 Watt.

Als ik de processor snelheid goed zou kunnen monitoren had ik er niet zo'n moeite mee gehad, echter ben ik nu bang dat hij wellicht te heet wordt. Mijn vraag is dus wat zouden jullie doen:
- De Arctic Alpine 11 erop laten zittten
- De meegeleverde koeler gebruiken
- Een andere CPU koeler kopen?

Indien jullie vinden dat ik een andere zou moeten kopen, welke raden jullie dan aan?
Side node:
De server staat in een kast in de woonkamer, die kast sluit echter niet goed af, hij mag dus niet teveel geluid maken, dat was de hoofdreden voor mijn keuze voor de Arctic Alpine.
Ik wil eigenlijk niet meer dan €25,- kwijt zijn aan een andere koeler.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 14:34
Mijn mening? Voorlopig lekker laten zitten en af en toe met tooltje naar keus (hwmonitor ofzo) even checken. Afhankelijk van je verbruik, is het best mogelijk dat het ding helemaal niet te warm wordt.

De kans dat je G4560 daadwerkelijk langdurig 54 W verbruikt is klein, maar zelfs als die 47 W al met marge is bepaald, zal je processor bij oververhitting eerder terugklokken dan schade oplopen. Voor jouw doelen lijkt het effect daarvan vrij beperkt. Dat die kast niet goed afsluit is hier dan wel weer goed, trouwens, omdat je daardoor beter de warme lucht kunt afvoeren, vrij belangrijk voor een passieve koeler.

Als blijkt dat de processor in de praktijk toch richting de 85-90 graden gaat, zou ik zelf dan eerst eens met die exhaust fan-speeds gaan spelen. Kan je die aansluiten op de CPU fan header op je moederbord, zodat je die op CPU fan-profiel kan gebruiken? Dan kan je namelijk (eventueel stillere) exhaust fan extra verse lucht door je passieve koelblok trekken als dat nodig is, terwijl ie verder niet of rustig draait.

Edit: zie nu dat in DSM temp niet goed uit te lezen valt, maar misschien dat je kan load testen met een tijdelijke Windows-installatie?

Twam wijzigde deze reactie 07-06-2017 16:48 (9%)

• miicker
  • Niet online
@Twam thanks voor je reactie. Het probleem is dat er geen Windows op draait enkel DSM (het OS voor Synology), die geeft wel een temperatuur aan, maar het dat is waarschijnlijk de temperatuur van het MoBo (daarbij is die temperatuur onbetrouwbaar). Ik kan dus niet zomaar een tool als hwmonitor draaien helaas.
Daarnaast zal ik de server ook voor Plex gebruiken en kan het zo zijn dat hij een film/serie moet transcoden. Volgens mij vergt dat wel wat processorkracht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twam
Je was m'n edit net voor. Maar is dat wat, dat je even tijdelijk een Windows-installatie op een losse schijf gooit om wat load tests/stress tests te doen?

• miicker
  • Niet online
quote:
Twam schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:49:
Je was m'n edit net voor. Maar is dat wat, dat je even tijdelijk een Windows-installatie op een losse schijf gooit om wat load tests/stress tests te doen?
Kan kijken om inderdaad Windows op een USB te zetten o.i.d. en dan wat stress-testjes te draaien.

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14:20

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je ook IPKG actief ? Zo ja dan kan je lm-sensors installeren en daarmee de temp uitlezen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twam
Het verbruik en de temperatuur zullen niet helemaal hetzelfde zijn als in de praktijksituatie, maar zolang je net iets fanatieker stresst dan je verwacht echt te zien, moet je goed zitten.

Dan heb je in ieder geval metingen voor het specifieke systeem, met die koeler op die processor in die kast. Dan kan je aan de hand daarvan altijd nog bepalen of het echt nodig is om de koeling te vervangen/verbeteren. Meten is weten, enzo :)

• miicker
  • Niet online
quote:
DukeBox schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:59:
Heb je ook IPKG actief ? Zo ja dan kan je lm-sensors installeren en daarmee de temp uitlezen.
Geen idee, denk het niet :P hoe krijg ik dat actief? :+

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 14:20

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je het al eens in Google gegooid ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ACB2401
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 09-01-2018
Ach, heel veel hoeft een koelertje niet te kosten. Een pricewatch: Arctic Alpine 11 PLUS draait hier op een i5-4430 met een 60% hogere tdp en ik hoor dat ding nooit.

The older I get, the better I was.

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True