bijna nieuwe HP laptop extreem traag, nog iets aan te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikb1971
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-03 10:46
Mijn vraag
Nog geen half jaar geleden heeft mijn vriendin een nieuwe laptop gekocht bij de media markt. Ik heb toen wel de processor index gecheckt, die was vergelijkbaar met haar vorige, en dat was prima in orde.
HP 15-BA026ND (X8N08EA) specificaties

Processor type AMD A8-7410
Geheugen capaciteit 6 GB
Scherm diagonaal 15,6 inch
Resolutie 1920x1080
Touchscreen Nee
GPU type AMD Radeon R5
Totale opslagcapaciteit 256 GB
Besturingssysteem (serie) Windows 10

Vanaf het begin klaagde ze over traag gebruik, met name bij internetten (browsen, zowel over wifi als over de bekabelde aansluiting). Voor haar werk (Word en Excel) voldoet hij prima. Ik ging er van uit dat dit aan haar internet lag, maar nu blijkt hij bij mijn supersnelle internet thuis ook traag te browsen.
Ik heb een passmark computerbenchmark gedownload, en ik ben een beetje geschrokken van het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://i887.photobucket.com/albums/ac72/erikb1971/benchmark.png
Vooral de 2D graphics mark en het geheugen scoren extreem slecht.
Volgens mij kan dit inderdaad verklaren waarom een pagina met veel plaatjes (denk Zalando met het resultaat van de zoekopdracht "topje") echt extreem lang duurt voor het er staat (denk 56K6 modem) terwijl er in de taskmanager bijna geen netwerk activiteit te zien is.

Is hier nog wat aan te doen? De 2D graphic performance gok ik van niet, maar misschien dat ander of meer geheugen nog iets kan verbeteren? Of misschien is dit gewoon de straf voor het niet blind volgen van het tweakers laptop aankoop advies?

Ik hoor het graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:32
Zou eerder verwachten dat het CPU'tje dwars ligt

Kan je aangeven wat je verstaat onder extreem traag, wat gaat er traag en op welke manier? Want zelfs met een relatief simpele CPU zou je prima moeten kunnen internetten.

Op momenten dat de computer "extreem traag" is zie je dan bijvoorbeeld een hoge CPU load in de taskmanager?

Als het puur om internet gaat wat traag is, al is aan een bekabelde netwerkaansluiting geprobeerd?

Wat is het antivirus product wat op de laptop draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikb1971
nooberke schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:44:
Zou eerder verwachten dat het CPU'tje dwars ligt

Kan je aangeven wat je verstaat onder extreem traag, wat gaat er traag en op welke manier? Want zelfs met een relatief simpele CPU zou je prima moeten kunnen internetten.

Op momenten dat de computer "extreem traag" is zie je dan bijvoorbeeld een hoge CPU load in de taskmanager?

Als het puur om internet gaat wat traag is, al is aan een bekabelde netwerkaansluiting geprobeerd?

Wat is het antivirus product wat op de laptop draait?
Als een pagina wordt geladen staat het framework met de teksten er over het algemeen vrij snel, maar de plaatjes worden langzaam opgebouwd. Het zandlopertje dat aangeeft dat er nog geladen wordt blijft seconden lang "draaien". Zolang de zandloper loopt kun je met de pagina niks, staat hij vast. De CPU load in de taskmanager lijkt ook niet het probleem, die draait redelijk onafhankelijk van wat er gebeurt op 35%. bekabelde netwerk aansluiting geprobeerd, geen verbetering, andere browser ook niet. Er draait avast free als anti virus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
erikb1971 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:03:
[...]

Als een pagina wordt geladen staat het framework met de teksten er over het algemeen vrij snel, maar de plaatjes worden langzaam opgebouwd. Het zandlopertje dat aangeeft dat er nog geladen wordt blijft seconden lang "draaien". Zolang de zandloper loopt kun je met de pagina niks, staat hij vast. De CPU load in de taskmanager lijkt ook niet het probleem, die draait redelijk onafhankelijk van wat er gebeurt op 35%. bekabelde netwerk aansluiting geprobeerd, geen verbetering, andere browser ook niet. Er draait avast free als anti virus.
Alle andere zaken dan web browsen gaan wel soepel en vlot?

Die 35%, dat is niet toevallig 100% op één cpu core en de rest verdeelt over de overige 3 cores?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:22

MsG

Forumzwerver

Test je op de accu of aan het stroom? Op welk profiel staat de laptop momenteel bij energiebeheer? Sommige laptops klokken zich flink onder als ze op de accu draaien. Overigens heeft een vriendin van me ook een laptop met een AMD APU en ik vind dat ding ook niet echt vooruit te branden. Internetten en websites hebben tegenwoordig ook best wat resources nodig, en ik voelde echt de enorme CPU bottleneck bij haar.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikb1971
nooberke schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:07:
[...]

Alle andere zaken dan web browsen gaan wel soepel en vlot?

Die 35%, dat is niet toevallig 100% op één cpu core en de rest verdeelt over de overige 3 cores?
Andere zaken lopen iig vlot genoeg...

Hoe zie ik de verdeling over de verschillende cores?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikb1971
MsG schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:17:
Test je op de accu of aan het stroom? Op welk profiel staat de laptop momenteel bij energiebeheer? Sommige laptops klokken zich flink onder als ze op de accu draaien. Overigens heeft een vriendin van me ook een laptop met een AMD APU en ik vind dat ding ook niet echt vooruit te branden. Internetten en websites hebben tegenwoordig ook best wat resources nodig, en ik voelde echt de enorme CPU bottleneck bij haar.
Zowel onder stroom als op de accu. Ik heb het energie plan op high performance gezet, maar gezien de settings zou dat niet uit mogen maken. De telegraaf pagina doet er 16,7 seconden over om te laden. OP mijn ipad 5 seconden, op mijn desktop 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:58
Drivers geüpdate? Vooral de netwerkdrivers etc. Je kan ook even testen met een live distributie (linux of zo) om te zien of het dan beter is. In dat geval is het waarschijnlijk een software probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:47
Is dit toevallig in Edge het probleem? Heb helaas vaker meegemaakt dat Edge de boosdoener is van traag internetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 20:08
Heb je er een virusscanner op staan? Zo ja, gooi die er eens af. Windows Defender voldoet prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
erikb1971 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:19:
[...]

Zowel onder stroom als op de accu. Ik heb het energie plan op high performance gezet, maar gezien de settings zou dat niet uit mogen maken. De telegraaf pagina doet er 16,7 seconden over om te laden. OP mijn ipad 5 seconden, op mijn desktop 3...
Op mijn werk laptop gaat het eerste keer openen van de telegraaf ook niet erg snel en gepaard met een hoge cpu load...dat betreft overigens een veel krachtigere Core i5 6de generatie

Zit er iets van add-block op de laptop, dat kan bij de telegraaf nogal wat cpu behoefte uitmaken :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Doe een volledige driver update. Normaal ben ik nooit van dit soort tooltjes maar Driver Booster is een goede gratis tool die alle gecertificeerde drivers automatisch voor je opzoekt. Zonder dat die troep mee installeert.

http://www.iobit.com/nl/driver-booster.php

En check de pc met ccleaner, vooral de registry opschoner kan ook nog wel eens het verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
erikb1971 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:40:
HP 15-BA026ND (X8N08EA) specificaties

Processor type AMD A8-7410
Geheugen capaciteit 6 GB
Scherm diagonaal 15,6 inch
Resolutie 1920x1080
Touchscreen Nee
GPU type AMD Radeon R5
Totale opslagcapaciteit 256 GB
Besturingssysteem (serie) Windows 10
Een AMD A8 voor laptops is ook geen strepentrekker. Dat is Celeron niveau. Voor wat browsen en Office werkzaamheden zou het moeten kunnen volstaan.

Ik zou eens beginnen met een verse Windows installatie doen. Download bij Microsoft de schone image en formateer daarmee de boel. Dan ben je alle bloatware kwijt. Die bloatware zal ook de prestaties flink omlaag trekken.
Pagina: 1