Welk moederbord voor Freenas

Pagina: 1
Acties:

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Hoi,

In een eerdere thread door leden van dit forum overtuigd om over te stappen naar freenas.
Na lang wikken en wegen wil ik toch dit pad gaan bewandelen. Nu heb ik al disken, controller en kast maar alleen nog geen moederbord.

Ik twijfel tussen de SuperMicro X6DHT-G of de SuperMicro X8DAi.
Mijn voorkeur gaat uit naar supermicro vanwege de IPMI

Eerder is gezegd dat ik al mijn vragen hier kan stellen en dat op het forum zelf van freenas enorme eisen worden gesteld aan hardware dus ik heb verder geen onderzoek gedaan en hoop op de expertise van kennis van ervaren freenas gebruikers.

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zulke oude hardware? Heb je dat al liggen? Of moet je het nog kopen? In het laatste geval zou ik kijken of je niet wat recenters kunt vinden.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke cpu's heb je want die X6 is volgens mij een heel oude reeks nog van Intel

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• ChrisVrolijk
TERW_DAN schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:01:
Waarom zulke oude hardware? Heb je dat al liggen? Of moet je het nog kopen? In het laatste geval zou ik kijken of je niet wat recenters kunt vinden.
Ik denk dat XEON een goede processor is voor dit soort activieiten, en ik kan beide borden onder de 150 EURO kopen excl processor. Ik wil graag supermicro vanwege het IPMI
Damic schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:01:
Welke cpu's heb je want die X6 is volgens mij een heel oude reeks nog van Intel
Ik heb nog geen CPU's, die moet ik nog zoeken.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Neem dan de LGA versie.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• ChrisVrolijk
De X8DAI dus, en waarom?
LGA is toch een type socket?

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Modernere cpu's

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Inderdaad modernere CPU's, stroomverbruik ligt daardoor een stuk lager.

Toch zou ik alles nog eens op een rijtje zetten en kijken of er een geen betere oplossing is. Het bord is ruim 6 jaar oud. Grote kans dat je nu met een single CPU een stuk vlotter systeem hebt dat minder verbruikt dan dat systeem.

• ChrisVrolijk
TERW_DAN schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:16:
Inderdaad modernere CPU's, stroomverbruik ligt daardoor een stuk lager.

Toch zou ik alles nog eens op een rijtje zetten en kijken of er een geen betere oplossing is. Het bord is ruim 6 jaar oud. Grote kans dat je nu met een single CPU een stuk vlotter systeem hebt dat minder verbruikt dan dat systeem.
Ik snap wat je bedoeld en je hebt helemaal gelijk maar ik vind het fijn om een IP based KVM optie te hebben die ik ook remote kan benaderen. Supermicro ken ik en die ondersteund dit. Ik weet niet op basis van wat ik voor een ander moederbord zou moeten kiezen.

Anders zou het dit SuperMicro bord kunnen worden. Ik heb nog een intel i7 2600 liggen die hierop past.

Misschien komt er nog iemand anders online die een FREENAS heeft met IP based KVM opties.

• ChrisVrolijk

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

ChrisVrolijk schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:29:
Ik snap wat je bedoeld en je hebt helemaal gelijk maar ik vind het fijn om een IP based KVM optie te hebben die ik ook remote kan benaderen.
Dat lijkt me zeker een nuttige feature. Maar zou dus kijken of het haalbaar is op een nieuw bordje :)

Die plank die je aanhaalde is ook al niet meer leverbaar (staat enkel bij MaxICT, dan kun je er vanuit gaan dat 't nooit geleverd gaat worden).

• ChrisVrolijk
Nu kom ik onderstaand moederbord tegen maar ik vraag me af of het krachtig genoeg is.
http://www.supermicro.com.../Atom/X10/A1SRi-2758F.cfm
Ik ga mijn freenas inzetten voor de volgende doeleinden
* data opslag (foto, homevideo, pdf en office documenten)
* NFS server voor ESXi
* Applicatie crashplan
* Download station met torrent/nzb/sonarr/radarr/couchpotato/spotweb

Alvast bedankt voor de reactie

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-12-2025

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Meer dan snel zat. Zo'n C2750 presteert vergelijkbaar met een i3 ongeveer, hij heeft er alleen wat meer threads voor nodig.

Edit:
Hou trouwens rekening met het volgende; nieuws: Cisco reserveert 125 miljoen dollar voor gevolgen Intel Atom C2000-pr...
Deze CPU zal daar ook last van hebben volgens mij!.

[ Voor 62% gewijzigd door Tortelli op 11-06-2017 19:16 ]

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Zorg er voor dat je OS de netwerk driver ondersteund voor de NIC die op je mobo zit

★ What does that mean? ★

• ChrisVrolijk
MrMonkE schreef op zondag 11 juni 2017 @ 19:10:
Zorg er voor dat je OS de netwerk driver ondersteund voor de NIC die op je mobo zit
Ja ik ga even informeren op het freenas forum.
Ik had al wat threads gevonden uit 2014.
Belangrijkste is nog dat de verkoper van het setje reageert anders houd het zowieso op.

• ChrisVrolijk
Gezien het bericht van Tortelli lijkt me het verstandig als ik niet voor de 2750 ga van SuperMicro

Ik vind dit enorm lastig om een SuperMicro IPMI bord te vinden voor mijn Freenas en ook nog een klein beetje op mijn portomonee te letten.

[ Voor 59% gewijzigd door ChrisVrolijk op 12-06-2017 10:25 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
High-end en goedkoop gaan nou eenmaal niet samen. IPMI is een serverproduct, en servers zijn nou eenmaal niet goedkoop. Er zijn een aantal socket 1151 bordjes van consumentenmerken met IPMI(-achtige) poorten welke beter betaalbaar zijn. Zelf ben ik een week geleden echter gewoon voor een supermicro bord (X11SSH-LN4F) gegaan, vanwege de goede documentatie en samenstelling van hardware.
Wellicht dat je wel een betaalbaar tweedehands setje kan vinden, maar er is een aanzienelijke kans dat je de meerprijs van een nieuw en efficienter bord er binnen een jaar uit hebt.

Edit: Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Asus P10S-I

[ Voor 9% gewijzigd door TommyboyNL op 12-06-2017 18:42 ]

Pagina: 1