Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Desktop samenstelling voor muziek productie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
------ Mijn vraag

Graag zou ik advies ontvangen van meer kundige mensen binnen de computerwereld. Ik zou graag namelijk een krachtige desktop willen samenstellen om uitgebreide muziekprojecten mee te maken. Hiervoor gebruik ik onder andere de plugin Omnisphere. Een aantal instanties van die plugin zorgt er al gauw voor dat het meer computerkracht vereist dan bijvoorbeeld video bewerking.

------ Relevante software en hardware die ik gebruik

Ik gebruik FL studio. Inmiddels al zo'n 10 jaar. Alhoewel het door velen niet als professioneel wordt gezien, is het tot alles in staat wat ik wil maken. Ook zijn er genoeg bekende producers die het gebruiken, dus hopelijk gaat het slechte imago er inmiddels een beetje af. Plugins die ik gebruik zijn voornamelijk Omnisphere en Valhalla Room en Valhalla Ubermod.

------ Wat ik al gevonden of geprobeerd heb (Mijn budget ligt rond de €2000)

Processor en geheugen vormen voor mij de belangrijkste componenten. Omnisphere support vertelde me dat hoe meer cores in een processor hoe beter. Twee processors die mijn aandacht hebben op dit moment zijn :

- Intel® Core i7-5820K 3,3 GHz (3,6 GHz Turbo Boost) socket 2011-3 processor (hexacore)
- AMD Ryzen 7 1700X Tray Octo (8) core @ 3,4GHz-3,8GHz

Daarnaast zou ik graag 16 of 32 GB RAM willen met een capaciteit van ongeveer 3600MHZ. Tenminste dit lijkt mij verstandig, maar of ik die capaciteit er uit kan halen met bovengenoemde processors weet ik niet.

Tot slot zou ik graag tips willen over welk moederbord, videokaart,en voeding hier goed bij zouden passen.

Ik zou het heel erg waarderen als jullie me konden helpen! Ik ben namelijk niet echt thuis in de hardware wereld. Mijn doel is gewoon om grote muziekprojecten te maken zonder dat ik over mijn CPU gebruik hoef in te zitten.

ALVAST BEDANKT! :)

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Zoals hier http://support.image-line...se/base.php?id=55&ans=214 te lezen valt, is single-core performance bij audio processingen nog steeds erg belangrijk. Tevens wordt er een beetje vaag gezegd dat meer dan 4 of 6 cores veel kleinere winst geeft dan je zou willen/verwachten. De logische keuze is dan om voor een 7700K te gaan. De 1700X en 5820K (of de nieuwere 6850K bijvoorbeeld) hebben wel meer cores, maar de single-core performance is een stuk lager (denk aan 30% ofzo).

Ik zou dan op onderstaand uitkomen, waarbij ik heb gekozen voor 32 GB ram en een vrij forse SSD. HDD's maken meer lawaai dan SSD's, maar mocht meer opslag nodig zijn zou ik voor product: Toshiba E300 gaan. Deze zijn relatief stil.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 350,16€ 350,16
1MSI B250M Mortar€ 88,51€ 88,51
1Fractal Design Define Mini C€ 71,75€ 71,75
1Arctic Freezer i32€ 25,95€ 25,95
1G.Skill Flare X F4-2400C16D-32GFX€ 224,40€ 224,40
1Seasonic G-series 360 watt€ 59,95€ 59,95
1Crucial MX300 2,5" 1,05TB€ 286,35€ 286,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.107,07

Sneller RAM is lastig, hiervoor heb je een Z270 moederbord nodig. Tevens is er geen garantie dat het direct werkt, waardoor je alles zelf moet instellen. Normaal gesproken komt dit wel goed, maar de vraag is of je dit wel ziet zitten. Ook zie ik niets over snel RAM op de site van FLstudio staan, maar misschien is het het waard om dat nog even aan de support te vragen.

Ik heb net onderstaande paragraaf nog gevonden op de Omnisphere site, waarop gemeldt wordt dat multi-core systemen vooral nuttig zijn om meerdere instances te runnen. Is dit iets dat je wilt kunnen doen?

However, if a multi-core system is used, it can be beneficial to open multiple instances of Omnisphere to distribute the processor load between the cores. The resource handling is done by the host, so in this case it's useful to open more than one instance of Omnisphere. So the most efficient use on a multicore machine is to use a couple of instances multitimbrally - if assigning all Parts to a single instance is using up all the resources of a single core. Consult your host's documentation to make sure that it has support for multi-core/multi-processor systems.
https://support.spectraso...here/concepts/page02.html

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Met jou budget ben je denk ik op zoek naar nieuws: Intel introduceert Core i9's met tot aan achttien cores
Mocht je daar niet op willen wachten dan is het voorstel van @lactaxative denk ik het meeste waar voor je geld.

Gebruik je veel samples, ga dan zeker voor een snelle ssd, aan je budget te zien zou je zelf een tweede ssd voor je samples kunnen overwegen.

Check daarnaast DAA beleid nog aub.
offtopic:
En je hoeft je echt niet te verontschuldigen voor de software die je gebruikt hoor. Dure software zegt niets over of iemand goede muziek maakt. FL Studio wordt ook gebruikt door Alan Walker en Martin Garrix, dus maak je geen zorgen.

[ Voor 68% gewijzigd door Jesse op 08-06-2017 10:53 ]

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-11 15:42
Ik zou zelf voor de Ryzen gaan omdat je die ook nog makkelijker kunt upgraden in de toekomst. Ik denk dat beiden cpu's prima hier aan voldoen om je resultaten te halen.

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als een specifieke plug-in belangrijk is zou ik ook kijken naar de software die je gebruikt. Als het allemaal niet uitmaakt moet je gewoon blijven gebruiken wat je hebt (FL), maar als Cubase of Protools ofzo zorgt dat eea efficiënter werkt heb je wellicht minder extreme CPU en geheugen eisen. Het is overigens maar een idee, ik gebruik mijn DAW vooral met audio-input, ik gebruik weinig plug-ins dus of er überhaupt verschillen tussen de pakketten zijn weet ik niet :)

Verwijderd

Topicstarter
lactaxative schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:03:
Zoals hier http://support.image-line...se/base.php?id=55&ans=214 te lezen valt, is single-core performance bij audio processingen nog steeds erg belangrijk. Tevens wordt er een beetje vaag gezegd dat meer dan 4 of 6 cores veel kleinere winst geeft dan je zou willen/verwachten. De logische keuze is dan om voor een 7700K te gaan. De 1700X en 5820K (of de nieuwere 6850K bijvoorbeeld) hebben wel meer cores, maar de single-core performance is een stuk lager (denk aan 30% ofzo).

Ik zou dan op onderstaand uitkomen, waarbij ik heb gekozen voor 32 GB ram en een vrij forse SSD. HDD's maken meer lawaai dan SSD's, maar mocht meer opslag nodig zijn zou ik voor product: Toshiba E300 gaan. Deze zijn relatief stil.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 350,16€ 350,16
1MSI B250M Mortar€ 88,51€ 88,51
1Fractal Design Define Mini C€ 71,75€ 71,75
1Arctic Freezer i32€ 25,95€ 25,95
1Crucial MX300 2,5" 1,05TB€ 286,35€ 286,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.107,07

Sneller RAM is lastig, hiervoor heb je een Z270 moederbord nodig. Tevens is er geen garantie dat het direct werkt, waardoor je alles zelf moet instellen. Normaal gesproken komt dit wel goed, maar de vraag is of je dit wel ziet zitten. Ook zie ik niets over snel RAM op de site van FLstudio staan, maar misschien is het het waard om dat nog even aan de support te vragen.

Ik heb net onderstaande paragraaf nog gevonden op de Omnisphere site, waarop gemeldt wordt dat multi-core systemen vooral nuttig zijn om meerdere instances te runnen. Is dit iets dat je wilt kunnen doen?

However, if a multi-core system is used, it can be beneficial to open multiple instances of Omnisphere to distribute the processor load between the cores. The resource handling is done by the host, so in this case it's useful to open more than one instance of Omnisphere. So the most efficient use on a multicore machine is to use a couple of instances multitimbrally - if assigning all Parts to a single instance is using up all the resources of a single core. Consult your host's documentation to make sure that it has support for multi-core/multi-processor systems.
https://support.spectraso...here/concepts/page02.html
Bedankt! Supergoed antwoord. Het liefst zou inderdaad wel 10 instanties van omnisphere willen openen bijvoorbeeld, maar ik denk dat dit voor elke processor al snel te veel wordt. Meerdere geluiden kunnen ook vanuit dezelfde instantie worden geopend door ze te linken aan verschillende MIDI kanalen, maar ik begrijp dat dat dan vooral impact heeft op 1 core. Ik zit een beetje in dubio. De i7 7700K lijkt me opzich een mooie processor. Een processor met meer cores met een zelfde Ghz prestatie kosten al aanzienlijk meer, en het prestatieverschil is waarschijnlijk niet super groot. Waaarschijnlijk ga ik dus eerst voor de i7 7700K en over een paar jaar misschien voor een 18-core of iets dergelijks, wanneer ze wat goedkoper zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben erg druk met andere dingen, dus ik heb niet veel research kunnen doen, maar hier een lijst die ik aan de hand van bovenstaande reacties heb samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 349,45€ 349,45
1Asus ROG Strix Z270E Gaming€ 208,95€ 208,95
1be quiet! Silent Base 600 Zwart/Rood Window€ 111,71€ 111,71
1Arctic Freezer i32€ 26,50€ 26,50
1Samsung 850 EVO M.2 500GB€ 169,90€ 169,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.150,86

De desktop wordt puur voor muziekproductie samengesteld, dus niet gaming. Wel wil ik graag het beeld koppelen aan een breedbeeld TV of aan 2 monitoren. Heb ik dan een betere videokaart nodig, of is dit systeem voldoende?

Daarnaast weet ik nog niet precies wat ik wil qua geluidskaart, ik zal hier dit weekend even over lezen. Zoals eerder gezegd heb ik een budget van rond de €2000 in totaal, dus een paar kleine upgrades mogen genoemd worden!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Oke, als je meerdere instanties tegelijk wilt runnen, zou ik toch voor Ryzen gaan. De single-core performance ligt wel zo'n 25% lager, echter kun je wel het dubbele aantal instances tegelijk gebruiken. Ook heeft AMD vermoedelijk meer uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst dan Intel.

Zowel met AMD als met een Intel Z270, zou ik wel sneller RAM pakken. Als je eerdere instances tegelijk laten lopen, heeft dat (vermoedelijk/mogelijk) wel meerwaarde. pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3000C15D-32GVR bijvoorbeeld.

Hou er rekening mee dat Ryzen geen interne GPU heeft, dus dat je een grafische kaart nodig hebt. Bij Intel kun je 3x1440p monitoren tegelijk aansturen. Helaas heeft slechts 1 van de aansluiting op moederborden de mogelijkheid om 2160p aan te sturen, mocht je dit willen. De logische (eerstehands) keuze is de GT730, mocht je een videokaart nodig hebben.

Verwijderd

Topicstarter
lactaxative schreef op zondag 11 juni 2017 @ 22:16:
Oke, als je meerdere instanties tegelijk wilt runnen, zou ik toch voor Ryzen gaan. De single-core performance ligt wel zo'n 25% lager, echter kun je wel het dubbele aantal instances tegelijk gebruiken. Ook heeft AMD vermoedelijk meer uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst dan Intel.

Zowel met AMD als met een Intel Z270, zou ik wel sneller RAM pakken. Als je eerdere instances tegelijk laten lopen, heeft dat (vermoedelijk/mogelijk) wel meerwaarde. pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3000C15D-32GVR bijvoorbeeld.

Hou er rekening mee dat Ryzen geen interne GPU heeft, dus dat je een grafische kaart nodig hebt. Bij Intel kun je 3x1440p monitoren tegelijk aansturen. Helaas heeft slechts 1 van de aansluiting op moederborden de mogelijkheid om 2160p aan te sturen, mocht je dit willen. De logische (eerstehands) keuze is de GT730, mocht je een videokaart nodig hebben.
Hmm, dit is een lastige keuze! Ik weet niet of het mogelijk is, maar kun je eventueel een moederbord kopen waar 2 processors (bijv. 7700K) in kunnen? Of wordt dit te ingewikkeld om aan te sluiten? Het idee er achter zou dan zijn om eerst 1 te kopen en als het niet aan de eisen voldoet, nog een tweede er bij te doen. Persoonlijk neig ik toch naar de iets snellere core. In combinatie met veel en snel RAM, en een SSD, denk ik dat ik met 4 cores al een heel eind kom.

Trouwens nog een andere vraag. Want als je na 3 jaar bijvoorbeeld je processor wilt upgraden, kun je dan gewoon de oude van je moederbord halen en bijvoorbeeld een nieuwe 16 core er op plaatsen in de toekomst?

Bedankt voor de hulp! :)

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11 20:17
Een processor zoals pricewatch: AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler is single core weliswaar iets langzamer, als je echt multithreaded belasting hebt (ruim meer dan 4x die synth bv) dan maakt die gehakt van die 7700K.

Meer processors op één moederbord wordt heel veel duurder en waarschijnlijk geen snellere single core performance.
Hoe lang de huidige sockets nog mee gaan weet ik niet, maar in het geval van Intel verwacht ik dat er in een 1151 mobo niet over 4 jaar een veel snellere cpu past. De snellere procs die Intel inmiddels aangekondigd heeft zijn LGA2066.

[ Voor 3% gewijzigd door Jesse op 13-06-2017 15:47 ]

Pagina: 1