USB 3.0 en USB 3.1 (Gen1, 5Gb/s) filteroptie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kywr
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Heyhey,

Ik koop voor mijn werk vaak nieuwe harde schijven en maak daarbij handig gebruik van de Pricewatch. Nu viel mij op dat onder de filteroptie Externe harde schijven > Hardeschijf bus (extern) de volgende twee opties te selecteren zijn:

USB 3.0
USB 3.1 (Gen1, 5Gb/s)

Dat is verwarrend aangezien het hier gaat om exact de zelfde specificatie. De USB-IF organisatie heeft bij de introductie van USB 3.1 de vorige USB 3.0 specificatie hernoemd naar USB 3.1 Gen1, zoals ook in jullie eigen artikel te lezen is.

Sinds de introductie van USB 3.1 is het qua connectors sowieso verwarrend geworden. Misschien is het een idee om de USB specificatie los te trekken van de connector zelf? Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een USB2 specificatie kabel te kopen met USB-C connector. Dan is het nog zo hip om een USB C connector te hebben, maar je zit dan wel vast aan de 60 MB/s datarate van USB 2.

Los van dat idee zou ik voorstellen de bovengenoemde twee filteropties samen te voegen onder één filter, bijvoorbeeld USB 3.0 / USB 3.1 (Gen1) of simpelweg USB 3.1 (Gen1)

[ Voor 28% gewijzigd door kywr op 09-06-2017 15:42 . Reden: URL van artikel Tweakers toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kywr
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
no? ;_;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glaanie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06:40

Glaanie

Medewerker Product Content

All your spec are belong to us

kywr schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:44:
Heyhey,

Ik koop voor mijn werk vaak nieuwe harde schijven en maak daarbij handig gebruik van de Pricewatch. Nu viel mij op dat onder de filteroptie Externe harde schijven > Hardeschijf bus (extern) de volgende twee opties te selecteren zijn:

USB 3.0
USB 3.1 (Gen1, 5Gb/s)

Dat is verwarrend aangezien het hier gaat om exact de zelfde specificatie. De USB-IF organisatie heeft bij de introductie van USB 3.1 de vorige USB 3.0 specificatie hernoemd naar USB 3.1 Gen1, zoals ook in jullie eigen artikel te lezen is.

Sinds de introductie van USB 3.1 is het qua connectors sowieso verwarrend geworden. Misschien is het een idee om de USB specificatie los te trekken van de connector zelf? Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een USB2 specificatie kabel te kopen met USB-C connector. Dan is het nog zo hip om een USB C connector te hebben, maar je zit dan wel vast aan de 60 MB/s datarate van USB 2.

Los van dat idee zou ik voorstellen de bovengenoemde twee filteropties samen te voegen onder één filter, bijvoorbeeld USB 3.0 / USB 3.1 (Gen1) of simpelweg USB 3.1 (Gen1)
pfffffff, praat me er niet van! :P Het was wat uitzoekwerk, inclusief uitspraken van de grote bazen bij USB/IO. Maar het is als volgt:
USB 3.1 Gen 1 bestaat inderdaad niet meer en is in naam USB 3.0 geworden. Maar USB 3.0 is niet perse hetzelfde als USB 3.1 Gen 1. Het probleem zit 'm in de revisies en toevoegingen van functionaliteiten. USB 3.0 is ergens bij revisie 1 begonnen en bij een hogere revisie geëindigd. Deze laatste revisie is in functionaliteit exact hetzelfde als USB 3.1 Gen 1. Maar alle revisies daarvoor weer niet.

Kortom, er is alle reden om USB 3.1 Gen 1 en USB 3.0 naast elkaar te laten bestaan. We kijken bij de fabrikant welke benaming zij gebruiken en nemen dit over. Niet helemaal netjes, dat weet ik, maar dan hadden ze vanaf het begin duidelijk moeten zijn.