Ubiquiti Edge router & switch & access point advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Ik zoek een?
Advies over de juiste aankoop van Ubiquiti netwerk apparatuur voor thuis

Wat is je budget?
Wil compleet vervanging van mijn netwerk voor Ubiquiti netwerk apparatuur

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ubiquiti moet naadloos op elkaar aansluiten

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Hieronder huidig netwerk, heb al wat in eerdere topics het e.e.a. gevraagd maar heb er zelf meer bekeken en ben er redelijk uit wat het zou moeten worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yd8gdqrniMqzNRqtB6qsgPiM/medium.jpg

Situatie zoals ik denk dat het moet.

- Meterkast komt internet binnen.
- Ziggo modem die gaat in bridge.
- Keuze router is volgens mij uit deze 2. Ik denk de goedkoopste is al voldoende, maar als ik beter die andere router kan nemen, hoor ik dat graag.

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port€ 169,-€ 169,-
1Ubiquiti EdgeRouter X SFP€ 79,86€ 79,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 248,86

- In de meterkast komt direct een access point.

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 138,85€ 138,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 138,85

- Er gaat een kabel naar zolder. Nu met PoE is mijn vraag of ik boven ook een PoE switch nodig heb? Ik heb nu een normale, maar als ik naar boven PoE gaat en hij gaat op een normale switch aansluit, zal deze natuurlijk niet de 2e access point kunnen voeden toch? Dus ik dacht aan een van de volgende 4.

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG108PE€ 58,16€ 58,16
1Ubiquiti Edge Switch ES-8 150W Gigabit Switch SFP€ 208,87€ 208,87
1Ubiquiti TOUGHSwitch TS-8-PRO€ 181,45€ 181,45
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 117,98€ 117,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 566,46

- Ik geef waarschijnlijk voorkeur aan de Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)

- Vervolgens hang ik de 2e accespoint hierachter.

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 138,85€ 138,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 138,85

Zo dan kom ik op het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 117,98€ 117,98
2Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 138,85€ 277,70
1Ubiquiti EdgeRouter X SFP€ 79,86€ 79,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 475,54

In mijn huidige opstelling, dit moet dan goed werken?

Alle reacties

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:57
Waarom geen unify USG en een Cloud key en dan 1 bedienings gui ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:55
Als 1 van je voorwaarden is, dat alles naadloos op elkaar moet aansluiten, zou ik overal voor een unifi product gaan. Persoonlijk heb ik zelf ook een mixed netwerk van ubiquiti apparatuur (edge en unifi). Ik ben zeer te spreken over de edgerouter pro, en wat er mogelijk is via cli, maar als ik nu een aanpassing wil doen, moet ik inloggen op verschillende apparaten en daar de wijzigingen doorvoeren, terwijl dit via de unifi-gui op 1 plek kan. Ook moet je maar op 1 plek aliassen invoeren voor de toestellen in het netwerk. Is dit belangrijk, nee. Zou het handig zijn, ja. Maar als ik opnieuw zou beginnen, zou ik het niet meer doen.

De USG unifi routers hebben echter niet zoveel RJ-45 poorten, dus is er vermoedelijk nog een 2de switch nodig.

edit : net te laat :P

[ Voor 5% gewijzigd door Arator op 07-06-2017 12:30 ]

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-02 14:17
Hierboven wordt al het een en ander gezegd, paar kleine toevoegingen.

- De Toughswitch is een ouder type, deze ondersteund alleen passive 24/48v PoE wat een Ubiquiti standaard is. Hier kun je dus geen af/at PoE apparatuur op aansluiten. Zou deze dus sowieso links laten liggen.

- De edgerouter X gebruikt ook de passieve PoE van ubiquiti.

- Hang je AP alstublieft niet klakkeloos in de meterkast. Je koopt een super mooi product, dat goed is in wat het moet doen. En dan hang je het in de meterkast... Hang je AP's centraal op, en meet je bereik en storing voordat je gaten gaat boren.

Of je echt AP Pro's nodig hebt weet ik niet, dit ligt ook aan je clients. Als je geen apparaten hebt die 3x3 mimo hebt en deze ook niet van plan bent aan te schaffen op korte termijn, dan doet een Pro nauwelijks beter dan een Lite.

Over je PoE vraag, als je je AP via een switch aansluit zal deze de AP moeten voorzien van stroom (of je dient de meegeleverde adapter te gebruiken.) Sommige switches accepteren wel PoE passtrough, dan wordt de switch door de router voorzien van stroom.
Kun je niet beneden een PoE switch plaatsen. Je hebt naar de zolder 2 kabels zoals ik het zie, dan kun je daar 1 keer een AP direct op aansluiten en op de andere je reeds bestaande switch?

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-02 13:45
waarvoor wil je gebruik maken van ubiquiti netwerkapparatuur. als je maar één access point wilt gebruiken, dan zie ik de toegevoegde waarde niet echt tegenover een consumenten router(met integrated access point)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:44
Zoals @DorisJerks aangeeft zou je ook een switch met PoE passthrough kunnen plaatsen. Dit zou de USW 8 moeten kunnen. Ik zou dan gaan voor USG als router, USW 8-60W erbij voor PoE van AP beneden en PoE naar boven, en daar de USW 8 (zonder PoE/met passthrough) om daar het tweede AP aan te hangen.
Waarbij ook ik dus zou gaan voor de USG i.p.v. een EdgeRouter. Juist omdat de USG volledig onderdeel is van het Unifi systeem en de EdgeRouters daar buiten staan.

En zoals ook al aangegeven, als je nu nog geen 3x3 MIMO devices hebt is de Pro in principe overkill en kun je ook met een Lite of LR af. Deze zijn respectievelijk 2x2 en 3x2 als ik mij niet vergis (LR heeft wel een derde 2,4GHz antenne)

• jacovn
Stel je hebt mino 3x3 client, wat doet die er extra mee ?

Voor mijn situatie is het een beetje zo als de topic starter:
2x een Pro (1 op bg, en 1 op 2e)
3x een Lite (1 op bg, 1 op 1e en 1 op 2e verdieping)

De kosten voor de AP hardware is dan bijna gelijk. De kosten van de kabels wel extra.
Ik ga niet weer 5 GHz door gewapend betond plafonds proberen te doen.
Centraal in huis per verdieping aan plafond ophangen, en dan is er vast in straal van meter of 6-10 rondom prima verbinding door kalkzandsteen muren.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• RobertMe
jacovn schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:24:
Stel je hebt mino 3x3 client, wat doet die er extra mee ?
Elke antenne staat voor een bepaalde maximum snelheid en de antennes samen bepalen zo de totale maximum snelheid. Bij 2,4GHz met 802.11n is deze snelheid volgensmij 150Mbit/s. Bij een apparaat met 1 antenne zie je dan ook deze snelheid, met twee antennes 300Mbit/s en 3 antennes 450Mbit/s. Hetzelfde geldt voor AC op 5GHz, alleen ligt de snelheid dan hoger, ik denk rond de 500Mbit/s per antenne.

Echter kan een AP maar met een apparaat tegelijk communiceren. Het AP wisselt daarbij steeds tussen clients die data ontvangen/verzenden. Daarnaast doet MIMO niks/minder als de client 'minder' is. Als je een 2x2 client verbindt met een 3x3 AP betekend dat dat 1 antenne telkens niks doet als het AP met die client communiceert. Effectief heb je dus niks aan die extra antenne.

Voor het bereik maken extra antennes AFAIK dus ook niet uit. De antenne techniek bepaald het bereik, het aantal de maximale snelheid.

Bovenstaande m.b.t. dat 1 AP maar met 1 client tegelijk kan communiceren klopt niet meer helemaal. In 802.11ac wave 2 zit zogenaamde MU-MIMO, waarbij de mu staat voor multi user. De antennes kunnen dan wel elk met een eigen client tegelijk communiceren. Waarbij uiteraard de snelheid terug valt. Daarnaast moeten zowel AP als client MU-MIMO ondersteunen. Anders wordt er nog steeds tijd van alle antennes 'gereserveerd' om met deze legacy clients te communiceren. Echter zit MU-MIMO alleen op de UAP AC HD en SHD die stukken duurder zijn.

TL;DR: wil je een hoge snelheid, en ondersteunen je (toekomstige) clients 3x3, ga voor de UAP AC Pro. Wil je een goed bereik en is snelheid minder van belang, ga voor meer, goedkopere, APs (Lite of LR)

• jacovn
Als voorbeeld: Wij hebben bijna alleen maar bejaarde clients, of althans apple only. Maar die doen alleen maar basis mimo.
Op een pre AC AP (dlink) zie ik met een ipad 4 en iPhone 6 tot 40-45 mbps op 2.4 Ghz
Op 5 Ghz krijg ik 250 mbps op de iPhone 6 en niet veel meer op de ipad 4 (50 mbps)
2 tegelijk is gelijk de snelheid delen min of meer.

5 Ghz door betonvloer is in dit huis niet geweldig, ik betwijfel of een MU-MIMO daar veel verbetering in zou brengen. He gaat toch over demping van de frequentie

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Dank voor de antwoorden.

Misschien toch nog wat toevoegingen:

Wireless clients:
- 1 x Chromecast oude versie eerste verdieping
- 1 x Chromecast nieuwe versie beneden.
- 1 x Iphone 6s
- 1 x Iphone 7
- 1 x Ipad Air2
- 1 x Bedrijfs laptop die of op VPN normale WiFi of Meraki bedrijfsnetwerk
- 1 x Vrij nieuwe laptop
- 1 x Thermometer verwarming.

Dus bedoeling 2 access points. 1 beneden - in of bij de meterkast. Hoewel het een mooi product is heb ik ook nog een vrouw die er wat van vindt.

Als ik met de PRO wat meer op toekomst ben voorbereid dan ben ik daar ok mee.

Nu de volgende opmerking:

Waarom geen Unify USG en een Cloud key?
- Wist niet dat dit een optie was.
- Zie dat USG vereist meer configuratie. Dus niet voor beginners.
- USG is niet PoE dus dan moet ik een EXTRA PoE switch er tussen zetten.

Is dat het waard om USG te nemen ipv Edgerouter en de AP's + switch in mijn OP?

• RobertMe
Voor de WAF zou je ook nog kunnen kijken naar de AC IW. Deze kun je als alternatief van een wanddoos gebruiken, 1 aansluiting erin, en deze verzorgt dan wifi en zitten nog twee aansluitingen op (waarvan 1 optioneel PoE ondersteund). Qua hardware is deze min of meer gelijk aan de AC Lite (2x2 antenne), maar er komt ook een AC IW Pro aan die net zoals de AC Pro een 3x3 antenne setup heeft.

Qua complexiteit valt de USG reuze mee. De USG mist verschillende instellingen in de GUI (controller), wat wel in de EdgeRouter lijn zit. Echter wordt steeds meer toegevoegd aan de controller. Daarnaast ligt het ook aan je ISP. Bij Ziggo is het plug & play, maar bij *DSL en glasvezel is dat volgensmij een ander verhaal, zeker als je IPTV hebt. Echter weet ik niet hoe makkelijk/moeilijk dat op een EdgeRouter is in te regelen en of dat dus substantieel eenvoudiger is.

Een CloudKey is overigens ook niet verplicht. Hierop draait simpelweg de controller voor alle Unifi producten. Echter kun je deze ook op eigen hardware draaien en hoeft deze ook niet 24/7 beschikbaar te zijn (wel voor gastnetwerken met portal en eventuele logging en statistieken).

Simpel gezegd komt het IMO erop neer wat je eraan uit wilt geven en evt het opzetten van de USG. Alles uit de Unifi lijn heeft als voordeel dat je alles centraal uit een omgeving kunt beheren, maar de combinatie van een USG met switch zal duurder zijn dan een EdgeRouter. Daarnaast ligt het dus aan welke ISP je hebt en of dat eventueel extra complexiteit in de configuratie oplevert.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Die in wall is ook interessant en misschien iets voor later. Op zolder willen we het eea verbouwen, aparte kamers dus dat zou een toevoeging kunnen zijn.

Nu kom ik op het volgende lijstje. Ik denk dat als ik het goed doe, dat 1 switch voldoende is. Deze komt in meterkast. 2 x UTP naar zolder. De access point op 1 (PoE) en de andere naar een losse 100/1000 switch voor pc, laptop en printer. Dan beneden 1 poort op de switch voor de andere AP. De rest naar de kamers. Verder daar nog geen PoE nodig.

Ik heb geen server draaien dus voor het gemak dan de Cloudkey erbij en deze op de switch (of moet deze direct op de router?)

Zou dit het dan zijn?

#ProductPrijsSubtotaal
2Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 118,19€ 236,38
2Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)€ 138,95€ 277,90
1Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router€ 114,11€ 114,11
1Ubiquiti UniFi Cloud Key€ 81,90€ 81,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 710,29

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:55
M.I.G. schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 18:03:
Zie dat USG vereist meer configuratie. Dus niet voor beginners.
USG-configuratie verloopt vooral via een GUI, de edgerouter lijn heeft ook een GUI,maar die is ingedeeld in zoveel submenu's dat je zelfs je weg kwijtgeraakt in de config tree. De edgerouters worden dan ook meestal via de CLI (vergelijk het met een DOS-venster) geconfigureerd, door lijn per lijn code in te geven.
ziet er mij een mooi compleet systeempje uit. En kan later nog uitgebreid worden met andere switches of AP's

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• jacovn
Ik denk dat de unifi lijn wel erg mooi is als je jezelf niet compleet verdiepen wil in de command line van de producten. Ik werk met cisco dagelijks dus het zal in de gui ook wel lukken.
Echter een guest netwerk aanmaken is enkel een paar klikjes in de unifi controller, en je hebt hem gerouteerd via de usg, en vlan op de switch en access point en met een apart ssid etc.
Als je dat los moet gaan regelen op 3 devices, vlans in trunk stoppen etc. Dan heb je veel meer werk.

• M.I.G.

M.I.G.

[like an alien]

Topicstarter
Update - ondertussen de spullen besteld en gisteren de 2e accesspoint opgehangen. Moest nog het een en ander wegwerken in de meterkast. Was nog niet zo makkelijk, er hangt teveel in de meterkast.

Systeem werkt prima en lekker stabiel.Bedankt voor alle input.

LAN
Pagina: 1