Toon posts:

groter beeldscherm, slechtere kwaliteit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vraagske,

ik heb pas mijn 20" monitor vervangen door een 30" tv, aangesloten via HDMI (tv had ik toevallig meegekregen). Nu viel het me op dat bij flitserende games zoals Pcars het beeld hapert, waar ik met mijn 20" monitor daar geen last van had. Enkel bij de echte racegames heb ik hier last van. gewone youtube vids, rustige games zoals Cities, en motorsport manager hebben hier geen last van.

vraag: ligt dit aan de slechte kwaliteit van tv of heeft dit te maken met mijn video kaart?

PC Specs:
Base : Studio XPS Intel Core i7 Processor 920 (2.66GHz, 8MB cache, 4.8GT/sec)
Memory : 4096MB (4x1024) 1067MHz DDR3 Tri Channel
Hard Drive : 750GB Serial ATA (7200RPM)
120gb ssd
Graphics : 512MB ATI Radeon 4850 Graphics card
Windows: 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:06

Nemesizz

Untouchable

Het ene scherm is het andere niet, en bij TV schermen heb je groot verschil in kwaliteit (oa refreshrates en dergelijke), maar ook hebben TV's vaak veel 'beeld verbeter' opties standaard aan staan.

Dat zijn dingen die leuk en aardig zijn voor TV/film kijken, maar die vervelend zijn als je een TV als PC monitor wilt gebruiken (voor gamen bijvoorbeeld).

Als je een TV gebruikt als monitor (doe ik zelf ook al een paar jaar), zorg dan dat al die 'verbeter' functies op de TV uitstaan. Vaak hebben TV's wel een 'game mode' in het menu zitten, die schakelt de meeste van die vertragende beeld verbeter functies uit.

Zoals ik al eerder aangaf maakt de kwaliteit van het panel (scherm) ook wel uit.
Heb zelf al verschillende TV's gebruikt als monitor, maar zit toch een groot verschil tussen een goedkoop 500 euro TV'tje of een 2000 euro kostende TV (waarbij de laatste uiteraard beter beeld gaf).
(wil niet meteen zeggen dat een duur scherm per definitie beter is, heb ook een 2000+ euro op proef gehad met heel mooi strak beeld, maar dusdanig veel vertraging -inputlag- dat er zeker niet fatsoenlijk op te gamen was).
Goedkopere schermen hebben ook vaak een trager panel (50Hz), terwijl de duurdere vaak wel een 100Hz panel hebben (even buiten de marketing 500 of 800Hz beeld verbeteraars die alleen werken bij TV kijken).

Daarnaast is de overstap van een monitor naar een TV vaak even wennen. Eerst is het vaak behoorlijk pixels tellen, maar went naar verloop van tijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef om te beginnen aan exact welke 20" monitor je had en welk 30" TV je nu hebt. Kunnen we alvast meekijken naar specs/reviews.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, een 512 MB Radeon 4850 is behoorlijk traag. Als de resolutie van de tv hoger is dan die van de monitor ga je er op performance op achteruit. Ook is inputlag bij tv's hoger dan bij monitoren.

Hoe zit het met het interne geheugen? Slechts 4GB in 4x1Gb tripplechannel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb net wat gefoefeld met de instellingen van de tv, lijkt nu toch al een pak speelbaarder. Exacte specs zal toch voor morgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Bij het aanschaffen van mijn TV en Monitor heb ik bewust gekeken naar een IPS-paneel. (Persoonlijk vind ik dit het mooiste beeld)

Dezelfde IPS is ook zeer ongeschikt voor gamen, veel lagere refreshrates.

Vaak zie je de in game monitoren PN-panelen en deze hebben weer een slechtere kijkhoek.

Oftewel, ieder product heeft zijn eigen gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03

nelizmastr

Goed wies kapot

Dashlane schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:24:
Bij het aanschaffen van mijn TV en Monitor heb ik bewust gekeken naar een IPS-paneel. (Persoonlijk vind ik dit het mooiste beeld)

Dezelfde IPS is ook zeer ongeschikt voor gamen, veel lagere refreshrates.

Vaak zie je de in game monitoren PN-panelen en deze hebben weer een slechtere kijkhoek.

Oftewel, ieder product heeft zijn eigen gebruiker.
Je bedoelt TN, niet PN ;)

En IPS is niet ongeschikt voor gamen. Veel IPS monitoren hebben tegenwoordig ook 2-5ms vertraging, wat op hetzelfde niveau is als TN. Ook zijn er IPS schermen met hoge refreshrates :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dellmorte
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-10 20:44
als je resolutie is veranderd dan zal dat zorgen van een FPS drop en dus kan je meer hapering ervaren.

het vertragingsverschil merk je over het algemeen niet enorm veel van maar wel als dit echt veel te hoog is. Nu zal je dit naar mijn weten niet als hapering ervaren, want dit is meestal meer een fps drop.

ook als de refreshrate lager is zal dit toch wel minimaal 60 zijn en dus ga je dan 60 fps max behalen. indien je dit behaald zal je dit echt niet als hapering ervaren.

qua beeldkwaliteit zou ik ook goed letten op de pixeldichtheid en een 4k tv is wel aan te raden. dit voornamelijk hoe groter het beeld hoe groter de pixels. Met een grote 4k tv ga je die hoeveelheid pixels ook veel meer benutten dan dat je een 24 inch 4k monitor aanschaft. naja benutten... je hebt er ieder geval mee profijt aan zegmaar.
Vaak is er een gamemodus aanwezig en dit zorgt zeker voor minder beeldvertraging zoals @Nemesizz zegt. Als die overbodige functies worden dan uitgeschakeld. ook zal ik dit met game modes aan nog even controleren omdat vaak nog bepaalde overbodige functies alsnog aanstaan. vaak staat er voor populaire tv's wel guides online voor het instellen van je tv.
Pagina: 1