Nieuwe inductiekookplaat aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-06 14:45

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Mijn vraag
Momenteel zit er een (oudere) keramische kookplaat in de keuken. Deze is aangesloten met twee aparte fases (L1 en L2), een enkele Nul gespreid over twee kabels (N1 en N2 gecombineerd, volgens aansluitschema met een brug aangesloten) en de aarde.

De nieuwe inductiekookplaat wordt een Bosch PIE631FB1E.

Kijkend naar de installatiehandleiding, pagina 3 plaatje 6 heb ik mijn twijfels of dit de tweede of derde aansluitwijze moet zijn. Aangezien ik nu de L1 en L2 apart aangesloten heb zitten, zou ik voor de derde aansluitwijze gaan en beide nul apart aansluiten, hoewel het combineren van de nul overeenkomt met het tweede plaatje, wat mij verwarring brengt.

De kabeldikte heb ik nog niet gemeten, aangezien ik de kabels nog niet wil losdraaien van de huidige plaat. De nieuwe plaat komt hopelijk a.s. zaterdag binnen. In de meterkast is de fase en nul beide apart gezekerd met een 40A zekering, ik vermoed een automaat maar er zit geen schakelaar op zoals de overige automaten. Er lijken momenteel geen aderhulzen gebruikt, deze wil ik wel gaan toevoegen.

Twee vragen:
  1. Welk aansluitschema moet ik volgen voor de nieuwe plaat, gezien de huidige aansluitwijze en opzet?
  2. Is er een voorkeur van aderhulzen in deze situatie?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Bestaande inductiekookplaat en de nieuwe Bosch PIE631FB1E.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verscheidene fora afgelopen waar bijzondere adviezen gegeven worden en men elkaar regelmatig tegenspreekt, zoals de fase en nul beide koppelen en als enkele fase aansluiten.

Bij voorbaat dank :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-06 15:56

Genius-General

Expect the Unexpected

Durf het niet zeker te zeggen maar kan je hem niet gewoon zoals plaatje 3 aansluiten? Aangezien er toch al 2 nullen zijn, kun je ze los halen en aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Dat is in eerste instantie mijn gedachte ja, kijkend naar pagina 4, plaatje 9 komt mijn huidige bekabeling overeen met de derde situatie. Dit zou 2L 2N zijn, ik had alleen verwacht dat elke fase apart gezekerd zou zijn, of moet zijn, in dat geval..

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 12:05

Shunt

Boe

@Jean Paul je zult het 3e plaatje moeten volgen.
Neem de aansluitingen over zoals ze nu ook zitten (op die oude plaat zal ook L1 N1 L2 N2 staan gewoon 1 op 1 over nemen.

Je fases zijn ook apart gezekerd bij de groepenkast. Daar heb je als het goed is of twee losse groepen of wat ze noemen een kook groep. Intern in de kook plaat weet ik niet of daar ook nog losse zekeringen zitten.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Plaatje 3 !

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Shunt schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:54:
@Jean Paul je zult het 3e plaatje moeten volgen.
Neem de aansluitingen over zoals ze nu ook zitten (op die oude plaat zal ook L1 N1 L2 N2 staan gewoon 1 op 1 over nemen.

Je fases zijn ook apart gezekerd bij de groepenkast. Daar heb je als het goed is of twee losse groepen of wat ze noemen een kook groep. Intern in de kook plaat weet ik niet of daar ook nog losse zekeringen zitten.
Momenteel heb ik 2x 40A zekeringen voor de kookgroep, 1 zekering voor beide fases en 1 voor beide nullen. Lijkt mij dat met deze opzet elke fase, dus elk draad 40A kan vragen. Ik moet de kabeldikte nog controleren, maar gezien de huidige wijze van bedrading mag ik blij zijn als dit 4 mm² is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 23:40
Die situatie klopt dan sowieso niet. Als je (dat vermoed ik dan) 2 polige automaten hebt, dan moet je de bij elkaar horende fase en nul op dezelfde automaat doen. Zoals je het nu voorstelt is het een puinhoop

Allereerst, zijn het werkelijk 2 fasen of is het 2 keer dezelfde fase (standaard kookgroep)?
40A afzekeren lijkt me niet de bedoeling, dan moet er ook vette kabel achter zitten (6mm^2).

Als je een kookgroep hebt met 2x dezelfde fase, dan moet je aansluiten zoals plaatje 3 (dus 2 nullen en 2 fasen). Als het 2 verschillende fasen zijn, dan heb je maar 1 nuldraad nodig.

is het in nederland trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-06 12:05

Shunt

Boe

Jean Paul schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:28:
[...]

Momenteel heb ik 2x 40A zekeringen voor de kookgroep, 1 zekering voor beide fases en 1 voor beide nullen. Lijkt mij dat met deze opzet elke fase, dus elk draad 40A kan vragen. Ik moet de kabeldikte nog controleren, maar gezien de huidige wijze van bedrading mag ik blij zijn als dit 4 mm² is.
Tenzij je meer dan 7kw wilt gaan trekken gaat het wel goed komen met standaard bekabeling hoor.
Wij hebben zelf een 3-fasen kookplaat van Siemens maar dat ding zou dan ook in theorie 11kw trekken.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:28
Jean Paul schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:28:
[...]

Momenteel heb ik 2x 40A zekeringen voor de kookgroep, 1 zekering voor beide fases en 1 voor beide nullen.
In welk land is dit? :?

Wat moet ik me voorstellen bij een automaat zonder schakelaar?

Heb je wat foto's van de aansluiting in de groepenkast?

Hier lijkt niet veel van te kloppen gebaseerd op jouw beschrijving.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 19:26
Wat is de draaddikte van de draden? 2.5mm2 of dikker?

Heb je twee losse automaten of gekoppelde automaten (een kookgroep)? In deze situatie zou je een kookgroep verwachten.

Welke waarde hebben de automaten? 40A klinkt nogal ongewoon in deze situatie.

Lees ik het goed dat je 2 L draden hebt en maar een N? Dat lijkt niet te kloppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Dank voor alle reacties :)
Springuin schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:51:
Wat is de draaddikte van de draden? 2.5mm2 of dikker?

Heb je twee losse automaten of gekoppelde automaten (een kookgroep)? In deze situatie zou je een kookgroep verwachten.

Welke waarde hebben de automaten? 40A klinkt nogal ongewoon in deze situatie.

Lees ik het goed dat je 2 L draden hebt en maar een N? Dat lijkt niet te kloppen...
Kleine situatieschets: het gaat om een huurhuis in België, rond de 40 jaar oud nu. Er lijken wat renovaties geweest te zijn, qua elektriciteit ben ik wel wat treurige zaken tegengekomen. Het is ook niet wat ik gewend ben uit Nederland zeg maar :9

Had in het halve huis slecht werkende aarde, althans zo dacht ik.. Na uitzoekwerk kwam ik erachter dat achter het stopcontact in de slaapkamer, waar ook een niet werkend aardstopcontact zit, de aarde nooit aangesloten is geweest.. Achter dit stopcontact zaten twee aarddraden, één van de meterkast en één naar de andere helft van het huis. Kabels waren niet eens gestript.. ;( Na aansluiten werkt de aarde nu zoals het hoort. Overigens werkt de aarde hier ouderwets met een koperen buis in de grond.

Ik ga vanavond foto's maken van de aansluitingswijze huidige kookplaat en de meterkast, soms zeggen foto's meer dan een duizend woorden. Zal ook kijken of ik de draaddikte kan meten, de vijf draden zitten wel in een dikke grijze kabel, lijkt een echte perilex.

Op Google vind ik niet een foto van de huidige 40A zekering, het is een tweepolige met ronde poten, beide van verschillende dikten. Verder is het hele huis aangesloten in de stijl van een automaat op de fase en automaat op de nul.
België :P
Wat moet ik me voorstellen bij een automaat zonder schakelaar?

Heb je wat foto's van de aansluiting in de groepenkast?
Na wat meer Googlen lijkt het toch op een (oude) smeltzekering, foto's volgen.
Hier lijkt niet veel van te kloppen gebaseerd op jouw beschrijving.
Dat gevoel heb ik ook :o

Hierbij foto's, ik word er niet erg blij van.. Kabel blijkt ook nog eens goed klem gezeten te hebben tussen de plank en achterzijde keukenkast :'(

De meterkast:
Meterkast

De zekeringen van de kookgroep:
Zekeringen kookgroep

De zekeringen nader bekeken:
Zekeringen los

De aansluiting in de keuken inclusief beschadigde kabel:
Aansluiting in keuken

De aansluiting open:
Aansluiting in keuken open

Het aansluitschema van de huidige keramische kookplaat:
Aansluitschema huidige kookplaat

En de uiteindelijke aansluiting huidige kookplaat:
Aansluiting op keramische kookplaat

En als kers op de taart, de kabels welke uit de muur komen zijn 2,5 mm² ;w
De huidige plaat is overigens 5,8 kW en de nieuwe is 7,4 kW max.

Grofweg kan ik stellen dat ((7,4 / 2) * 1000) / 230 = ~16A per fase, wat moet lukken op 2,4 mm². Overigens is hij 5,4 kW wanneer de powerboost niet gebruikt wordt (zie gebruikershandleiding, pagina 2), alleen bij alle pitten voluit + grootste pit powerboost zorgt voor 7,4 kW.

Volgens mij ben ik nu wel verder van huis, wat is de beste aanvliegroute? Nieuwe perilex?
Aansluiting fatsoeneren? Zo ja hoe (Perilex-stopcontact als dat past, lasdoppen, andere oplossingen)?

[ Voor 60% gewijzigd door Jean Paul op 07-06-2017 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Jean Paul schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:57:
Overigens werkt de aarde hier ouderwets met een koperen buis in de grond.
Dit is niet ouderwets, dit is puur afhankelijk van wat de netbeheerder jou aanbiedt. Er zijn verschillende netstelsels: TT en TN (-S,-C) De verschillen zitten in de aarding en nulgeleiders. In jouw geval zit je op een TT-stelsel waarbij je zelf een aardpen moet hebben.

Normaal gesproken is het bij elektrische kooktoestellen zo dat er een dubbele groep van 16A is, die letterlijk aan elkaar zitten, zodat je kooktoestel maximaal 32A kan opnemen verdeeld over 2 groepen, en in dit geval ook over 2 fase-draden. Wanneer je géén 3-fasen in huis hebt liggen zijn kun je dus niet spreken over 2 fasen, wel over 2 fase-draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 09:55
Ik heb laatst ook mijn hoofd gebroken over een kookaansluiting in Belgie, maar deze situatie is weer anders.

Ik heb het vermoeden dat die 2 40A zekering een soort van hoofdzekering is. en ik denk ook dat van je verbruiksgroepen een tweetal van 16A zijn aangesloten, dat maakt dat je 2 maal 3650 watt, kan verbruiken voor je kookplaat. Mocht dit nou in Nederland voor komen dat ben je verplicht een 2 kookgroep automaten te hebben die zijn gekoppeld, voor als de ene groep sluiting maakt, de andere ook afschakelt.

Ontopic, het is slim na te gaan hoe je voorziening woord aangeboden vanuit de meterkast, als je dat weet kan je plaat aansluiten. ( ik vermoed 2 x 230v 16A) (als dat zo zou zijn is het plaats 3 idd)

Het gebruik adereindhulzen is altijd aan te raden, je maakt daarmee een veel deugdelijke verbinding.

[ Voor 9% gewijzigd door Basement op 07-06-2017 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 18:31:
[...]
Dit is niet ouderwets, dit is puur afhankelijk van wat de netbeheerder jou aanbiedt. Er zijn verschillende netstelsels: TT en TN (-S,-C) De verschillen zitten in de aarding en nulgeleiders. In jouw geval zit je op een TT-stelsel waarbij je zelf een aardpen moet hebben.

Normaal gesproken is het bij elektrische kooktoestellen zo dat er een dubbele groep van 16A is, die letterlijk aan elkaar zitten, zodat je kooktoestel maximaal 32A kan opnemen verdeeld over 2 groepen, en in dit geval ook over 2 fase-draden. Wanneer je géén 3-fasen in huis hebt liggen zijn kun je dus niet spreken over 2 fasen, wel over 2 fase-draden.
Bedankt, weer wat kennis rijker :)

Kijkend naar de aansluiting in de keuken denk ik dit te zien: de fase vanuit de meterkast is verdeeld over twee 2,4 mm2 fase-draden, de nul is verdeeld over twee 2,4 mm2 en de aarding een enkel draad van 2,4 mm2.

Afgezien van de vervanging/verbetering van de aansluiting etc., is aansluitingswijze 3 dan nog steeds het advies?
Basement schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 18:51:
Ik heb laatst ook mijn hoofd gebroken over een kookaansluiting in Belgie, maar deze situatie is weer anders.

Ik heb het vermoeden dat die 2 40A zekering een soort van hoofdzekering is. en ik denk ook dat van je verbruiksgroepen een tweetal van 16A zijn aangesloten, dat maakt dat je 2 maal 3650 watt, kan verbruiken voor je kookplaat. Mocht dit nou in Nederland voor komen dat ben je verplicht een 2 kookgroep automaten te hebben die zijn gekoppeld, voor als de ene groep sluiting maakt, de andere ook afschakelt.

Ontopic, het is slim na te gaan hoe je voorziening woord aangeboden vanuit de meterkast, als je dat weet kan je plaat aansluiten. ( ik vermoed 2 x 230v 16A)
Ik heb alle groepen op de automaten één voor één afgeschakeld en de kookplaat bleef werken. Met de 40A zekeringen eruit, linker of rechter of beide, zorgde ervoor dat de kookplaat niet meer werkte. De rest van het huis werkt wel nog.

Als je kijkt naar de foto van de wandcontactdoos, zie jij hetzelfde als ik hierboven beschrijf?

Dat lijkt dan in te houden dat ik een enkele 230V aansluiting heb? Of kan/mag ik dat ook als 2x230V aansluiten? En kan ik niet beter 32A zekeringen erin steken ipv de huidige 40A? Of is dat OK met effectief 4,8 mm2 koper?

[ Voor 37% gewijzigd door Jean Paul op 07-06-2017 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nee

is gewoon 1 fase en 1 nul zie je duidelijk op de kroonsteen
plaatje 2 dus

maar is effectief het zelfde als 3 :*)

[ Voor 30% gewijzigd door Fish op 07-06-2017 19:06 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Fish schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:03:
nee

is gewoon 1 fase en 1 nul zie je duidelijk op de kroonsteen
plaatje 2 dus

maar is effectief het zelfde als 3 :*)
Waar zie jij dat aan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Vanuit de muur 2 keer een fase draad de kroonsteen in, 1 draad via de kabel naar het kooktoestel. Zo kom je er aan.

Alleen die gast heeft wel iets gedaan wat verboden is of moet zijn: bruin en blauw bij elkaar in drukken en een andere kleur voor de nul gebruiken.

[ Voor 39% gewijzigd door sypie op 07-06-2017 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Basement schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:06:
[...]

Waar zie jij dat aan als ik vragen mag?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lFOoM21iymDtI5K8KV7pzXEz/full.jpg

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Ik heb de foto wel gezien, maar waar maak jij uit op dat het maar 1 fase en nul is? Ik zie niet goed de draden die van de meterkast vandaan komen namelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Basement op 07-06-2017 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Basement schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:10:
[...]

Ik heb de foto wel gezien, maar waar maak jij uit op dat het maar 1 fase en nul is? Ik zie zie niet goed de draden uit de meterkast namelijk.
Blauw en bruin (nul) komen van de meterkast en zijn verbonden aan elkaar, twee zwart (fase) ook verbonden aan elkaar.

Bedenk me net dat m'n eerdere vraag over 2x230V trekken best stom is.. Op een stekkerblok trek je ook n keer 230V over een enkele aansluiting 8)7
sypie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:07:
Vanuit de muur 2 keer een fase draad de kroonsteen in, 1 draad via de kabel naar het kooktoestel. Zo kom je er aan.

Alleen die gast heeft wel iets gedaan wat verboden is of moet zijn: bruin en blauw bij elkaar in drukken en een andere kleur voor de nul gebruiken.
Wat ik eerder zei, ik kom vreemde dingen tegen wat elektriciteit betreft.. Met het kleurgebruik is gewoon genomen wat er was geloof ik, gedaan door een beunhaas..

[ Voor 33% gewijzigd door Jean Paul op 07-06-2017 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
En wat bedoel je te zeggen met enkel een foto?

Ik zie 5 draden in, 5 draden uit. Bruin en blauw als nul gebruikt, beide zwarte draden als fase (gelet op de foto van de aansluiting op de kookplaat).

Dat Teun Beun besloten heeft om beide nullen en beide fasen aan elkaar te knopen omdat z'n kroonsteen niet groter was, tsja. :X "Het werkt wel" als het 2x dezelfde fase is.

Die 40A zekeringen vervangen voor zekeringen van 16A of een kookgroep automaat, de 5 draden los van elkaar verbinden met een nieuw aansluitsnoer en de nieuwe kookplaat aansluiten volgens "plaatje 3", dan is TS weer gesetteled lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Juist, de draden liggen er al ze MOETEN alleen anders aangesloten worden. Zoals het nu zit is het gewoon NIET veilig. Ieder weldenkend mens doet niet de kleuren van de fase en de nu bij elkaar in zonder hele duidelijke markering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Jean Paul schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 18:57:
[...]

Bedankt, weer wat kennis rijker :)

Kijkend naar de aansluiting in de keuken denk ik dit te zien: de fase vanuit de meterkast is verdeeld over twee 2,4 mm2 fase-draden, de nul is verdeeld over twee 2,4 mm2 en de aarding een enkel draad van 2,4 mm2.

Afgezien van de vervanging/verbetering van de aansluiting etc., is aansluitingswijze 3 dan nog steeds het advies?

[...]

Ik heb alle groepen op de automaten één voor één afgeschakeld en de kookplaat bleef werken. Met de 40A zekeringen eruit, linker of rechter of beide, zorgde ervoor dat de kookplaat niet meer werkte. De rest van het huis werkt wel nog.

Als je kijkt naar de foto van de wandcontactdoos, zie jij hetzelfde als ik hierboven beschrijf?
Dan zal de 40 A idd voor je kookplaat zijn. Waar wij in Nederland niet verder gaan dan 16A over een 2,5mm ader, gaat men Belgie nog met gemak met 25A over een 2,5mm ader. Ik denk in jou geval dat die 40A verdeeld word over 2 2,5mm aders. In Nederland is dat not done! En eigenlijk zouden ze het daar (Belgie) ook niet moeten willen.

Theoretisch kan er 40A lopen door 2 x 2,5mm (want in Belgie zegt met dat er 25A over een 2,5mm kan.

Het gaat pas mis als 1 ander losschiet en er een kortsluiting ontstaat, dan zal er 40A over 1, 2,5mm ader gaan lopen, waardoor wegfikt en wat ie verder nog mee trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
sypie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:19:
Juist, de draden liggen er al ze MOETEN alleen anders aangesloten worden. Zoals het nu zit is het gewoon NIET veilig. Ieder weldenkend mens doet niet de kleuren van de fase en de nu bij elkaar in zonder hele duidelijke markering!
Als ik dat doe, heb ik dus 3 fase-draden (1x bruin en 2x zwart) en maar een enkele nul-draad (blauw). Dus effectief 7,2 mm² fase-draad tegenover 2,4 mm² nul-draad. Lijkt mij ook niet handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
sypie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:19:
Bruin en blauw als nul en beide zwarte als fase zie je wel vaker.

Ideaal gezien gebruik je bruin + zwart als fase en blauw + grijs als nul, maarja, er is geen grijs... 1 zwarte als fase en 1 zwarte als nul dan maar? :? Maarja die zijn weer zo rottig uit elkaar te houden...

Daarom kiest men vaak voor deze kleurcodering. Vooral in aansluitsnoeren zie je het veel... Mag niet volgens de Nederlandse NEN1010, maar toch. Geen idee wat de Belgische regelgeving er over te zeggen heeft, die ken ik niet.
Jean Paul schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:22:
[...]

Als ik dat doe, heb ik dus 3 fase-draden (1x bruin en 2x zwart) en maar een enkele nul-draad (blauw). Dus effectief 7,2 mm² fase-draad tegenover 2,4 mm² nul-draad. Lijkt mij ook niet handig?
Daarom gebruik je 2x fase + 2x nul, net zoals nu nu. Alleen knoop je ze dan NIET halverwege aan elkaar maar verbindt je iedere draad met een aparte terminal op de kookplaat.

2,4mm² bestaat trouwens niet, het is 2,5mm².

[ Voor 46% gewijzigd door Xander op 07-06-2017 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Jean Paul schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:22:
[...]

Ik zou zeggen, de 40A zekeringen eruit, 2 maal 230V 16A (Gekoppelde) kookgroepen er voor terug een perilex WCD en stekker in de kast en klaar. Dan kan je 2 maal 3650 watt verbruiken en ook nog veilig met je huidige bekabeling ( Zo zou ik het uit laten voeren, je huurt en er zal vast een huis eigenaar zijn die verantwoordelijk is voor elektra en het goed kan laten aansluiten in de meterkast door een installateur.

Edit: Zoals Xander dus al eerder zei.

[ Voor 4% gewijzigd door Basement op 07-06-2017 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Xander schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:22:
[...]
Bruin en blauw als nul en beide zwarte als fase zie je wel vaker.
Prima, maar dan wél met markering. Een stuk blauwe elektra-tape doet wonderen, aan beide kanten dan wel te verstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

- Oude Fornuis is volgen oude plaatje 1 aangesloten
- Op de kroonsteen is het gemengd
Verder is het hele huis aangesloten in de stijl van een automaat op de fase en automaat op de nul.
Het is aannemelijk dat de nul en de fase apart zijn afgezekerd beide van 40 A
-------------------
Het vervangen door een kookgroep is zeker een goed idee naar nederlande standaarden
---------------
maar dan zijn ze alleen op de fase afgezekerd. Ergens is er een keuze gemaakt om overal zowel nul als fase af te zekeren. is dit is belgisch ? of gewoon beunhazerij ?
ik weet het niet
maar als we allemaal zeggen doe een kookgroep en het druis in tegen de belgische standaard id dat misschien niet het handigst

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Basement schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:27:
[...]

Ik zou zeggen, de 40A zekeringen eruit, 2 maal 230V 16A (Gekoppelde) kookgroepen er voor terug een perilex WCD en stekker in de kast en klaar.
Een Perilex WCD is volgens mij weer zoiets typisch Nederlands. :P Vast aansluiten is in onze buurlanden niet ongewoon.

Maar dan natuurlijk wel netjes, dus een degelijke kroonsteen en adereindhulzen gebruiken, of geschikte lasklemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Tot zover dus de volgende stappen te ondernemen:
  • 40A eruit en vervangen door 2x16A automaat
  • WCD + Stekker aanschaffen en monteren, waarbij draden niet langer gekoppeld zijn
  • Nieuwe kookplaat conform wijze 3 aansluliten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Fish schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:35:
Het is aannemelijk dat de nul en de fase apart zijn afgezekerd beide van 40 A
Zitten die zekeringen inderdaad wel in de fase en de nul? Of zijn het toch stiekem beide fases?

Met de draadkleuren zo misbruikt is dat misschien niet direct duidelijk voor @Jean Paul
Fish schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:35:
- Oude Fornuis is volgen oude plaatje 1 aangesloten
Verhip, je hebt gelijk. Ik had even gemist dat er 2 bruggen zaten tuzsen 1 en 2, en tussen 2 en 3.

Het ding is dus gewoon enkelfasig aangesloten. De 2,5mm² is daadwerkelijk bewust parallel aangesloten en dus met een reden aan elkaar geknoopt in die kroonsteen...

Op die manier is er met de 40A zekering waarschijnlijk ook niets mis. Ik zou alleen denken dat de 5x2,5 stiekem een 3x6 had moeten zijn...

Mijn Nederlandse mindset moest aan een beroerd aangesloten 2x16A kookgroep denken maar het is dus een beroerd aangesloten 1x40A groep. :P Wellicht is het beter om dit aan een Belgische installateur voor te leggen want de meesten hier (mezelf inclusief) zijn dit soort situaties dus niet gewend...

[ Voor 55% gewijzigd door Xander op 07-06-2017 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:35:
[...]

Een Perilex WCD is volgens mij weer zoiets typisch Nederlands. :P Vast aansluiten is in onze buurlanden niet ongewoon.

Maar dan natuurlijk wel netjes, dus een degelijke kroonsteen en adereindhulzen gebruiken, of geschikte lasklemmen.
Dat is voor mij een kostenefficiëntere oplossing, als dit veilig geacht wordt prefereer ik dat boven de aanschaf van 4 16A automaten (2x fase en 2x nul in de huidige setup). Dus 32A zekering erin, kroonsteen eruit en perilex kabel met lasklemmen of degelijke kroonsteen.
Xander schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:39:
[...]

Zitten die zekeringen inderdaad wel in de fase en de nul? Of zijn het toch stiekem beide fases?

Met de draadkleuren zo misbruikt is dat misschien niet direct duidelijk voor @Jean Paul
Zojuist de multimeter tussen beide zekeringen gelegd en meet 240V, dus een zekering voor fase en een zekering voor nul inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
[quote]Jean Paul schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:44:
[...]

Dat is voor mij een kostenefficiëntere oplossing, als dit veilig geacht wordt prefereer ik dat boven de aanschaf van 4 16A automaten (2x fase en 2x nul in de huidige setup). Dus 32A zekering erin, kroonsteen eruit en perilex kabel met lasklemmen of degelijke kroonsteen.

[...]

je heft geen 4 automaten aan te schaffen, volgens goed oud hollands gebruik (nederlanse norm dus)
schakelt een automaat zowel fase als nul af (dubbelpolig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
Xander schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:39:
[...]

[...]

Verhip, je hebt gelijk. Ik had even gemist dat er 2 bruggen zaten tuzsen 1 en 2, en tussen 2 en 3.

Het ding is dus gewoon enkelfasig aangesloten. De 2,5mm² is daadwerkelijk bewust parallel aangesloten en dus met een reden aan elkaar geknoopt in die kroonsteen...

Op die manier is er met de 40A zekering waarschijnlijk ook niets mis. Ik zou alleen denken dat de 5x2,5 stiekem een 3x6 had moeten zijn...
Juist, zoals ik al eerder zei, wil je geen dubbele 2.5mm waar maximaal 40A overheen loopt. Dat los je of met een 6mm op of 1 kookgroep, 2 maal 230V gekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mischien is L1+L2+n ook een optie er zit een driefase aardlek in de kast

gelijk l3 meenemen dan heb je imho de beste uitvoering

(als het mogelijk is)

[ Voor 36% gewijzigd door Fish op 07-06-2017 20:06 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 11:44
Check even of je niet twee fasen(L1+L2) hebt met een verschil van 230 volt (wat in NL 400v zou moeten zijn) en met lx+n van 127 volt. Wil in Belgie wel eens voorkomen. Dan heb je dus al twee fases aangesloten en zou de 40A zekering verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ikke_niet schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 20:25:
Check even of je niet twee fasen(L1+L2) hebt met een verschil van 230 volt (wat in NL 400v zou moeten zijn) en met lx+n van 127 volt. Wil in Belgie wel eens voorkomen. Dan heb je dus al twee fases aangesloten
240 v ->Jean Paul in "Nieuwe inductiekookplaat aansluiting"
en zou de 40A zekering verklaren.
tegenovergesteld juist

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-06 21:28
Je zou kunnen checken of het 2x fase of 1x fase 1x nul is met een spanningszoeker op beide zekeringen te prikken. Of je kan beide zekeringen tegen de aarde meten (wel even dubbelcheck meter op de volt stand). Als eentje 0-2volt geeft en eentje 238-240volt dan weet je dan je fase-nul hebt. Als bij eentje het lampje gaat branden in de spanningszoeker en bij de andere niet weet je dat ook. Tenminste ik neem aan dat in België het sterpunt ook gewoon aan de aarde ligt.

Dat er tussen de 2 zekeringen 240v staat hoeft nog niet te betekenen dat het geen L1 L2 is zo lijkt mij.

[ Voor 10% gewijzigd door Jim423 op 07-06-2017 22:25 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 11:44
Heeft hij tussen de twee fases 230v gemeten of tussen 1 fase en de nul? er zijn systemen met een faseverschil van 230 volt ipv 400 volt. Dat was mijn punt juist. 230 volt meten zegt dus helemaal niks in zo'n geval.
@Anoniem: 37297 Kun je nog eens beide draden meten t.o.v. de aarde?
Als de ene 230 en de andere 0 volt is het standaard en heb ik niks gezegd
Als het beide 127 volt is heb je twee fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ach in europa is het nog steeds beter dan dat gare split fase systeem van de VS etc :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Ikke_niet schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:25:
[...]

Heeft hij tussen de twee fases 230v gemeten of tussen 1 fase en de nul? er zijn systemen met een faseverschil van 230 volt ipv 400 volt. Dat was mijn punt juist. 230 volt meten zegt dus helemaal niks in zo'n geval.
In de meterkast zie ik een dikke fase kabel draad onder in de rechter zekering steken, en twee dunnere zwarte kabels draden boven. Dan een dikke nul kabel draad onder in de linker zekering, en een bruine en blauwe draad boven. Komt overeen met wat er in de keuken uit de muur komt. Daarnaast zijn de zwarte fase kabels draden, evenals de nul, aan elkaar verbonden in een kroonsteen. Het is "gewoon" 2x fase van 230V uit dezelfde zekering.

Na werk dus shoppen voor een gekoppelde automaat. Aangezien er dus één nul en één fase in de huidige zekeringen steekt, moet de gekoppelde automaat dan elk een eigen fase en nul? Of kan ik er een brug als het ware tussen zetten, of zijn ze zo handig gemaakt dat je maar één nul en één fase kabel draad nodig hebt en er twee fase en nul uit kan halen, iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

brug. op die manier kun je de automaat op meerdere manieren gebruiken

of allebei een aparte kabel naar de hoofdverdeler (zou mijn voorkeur zijn)

[ Voor 36% gewijzigd door Fish op 08-06-2017 09:34 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@Jean Paul met zo'n gekoppelde automaat van 2x16A heb je naar Nederlands maatstaven een nette oplossing met de bestaande kabel. Wel bruin even blauw maken dan (tape of krimpkous).

Maar nogmaals, geen idee of dit in België überhaupt toegestaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jean Paul schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 07:26:
[...]

In de meterkast zie ik een dikke fase kabel onder in de rechter zekering steken, en twee dunnere zwarte kabels boven. Dan een dikke nul kabel onder in de linker zekering, en een bruine en blauwe boven. Komt overeen met wat er in de keuken uit de muur komt. Daarnaast zijn de zwarte fase kabels, evenals de nul, aan elkaar verbonden in een kroonsteen. Het is "gewoon" 2x fase van 230V uit dezelfde zekering.

Na werk dus shoppen voor een gekoppelde automaat. Aangezien er dus één nul en één fase in de huidige zekeringen steekt, moet de gekoppelde automaat dan elk een eigen fase en nul? Of kan ik er een brug als het ware tussen zetten, of zijn ze zo handig gemaakt dat je maar één nul en één fase kabel nodig hebt en er twee fase en nul uit kan halen, iemand ervaring?
Offtopic, maar mag deze aanmerking? De woordkeuze hier is namelijk wat verwarrend.
Waar in dit geval kabels worden genoemd, gaat het helemaal niet over kabels. De fout wordt af en toe wel meer gemaakt en kan leiden tot misverstanden of meerdere keren een bericht over moeten lezen, vooral voor iemand die het correcte woordgebruik gewend is.
Kabels zijn (meestal) meerdere draden in één gemeenschappelijke omhulling, die draden heten dan aders. Waar het hier over gaat zijn dus draden, geen kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Techneut schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 11:45:
[...]

Offtopic, maar mag deze aanmerking? De woordkeuze hier is namelijk wat verwarrend.
Waar in dit geval kabels worden genoemd, gaat het helemaal niet over kabels. De fout wordt af en toe wel meer gemaakt en kan leiden tot misverstanden of meerdere keren een bericht over moeten lezen, vooral voor iemand die het correcte woordgebruik gewend is.
Kabels zijn (meestal) meerdere draden in één gemeenschappelijke omhulling, die draden heten dan aders. Waar het hier over gaat zijn dus draden, geen kabels.
Excuus, ik zal in het vervolg de juiste terminologie gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Leuk dat je mijn antwoord als beste hebt gemarkeerd, maar van die reactie klopt achteraf gezien weinig he? :P

Tot die ontdekking kwam ik hier. @Fish had het eerder goed. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 08-06-2017 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ikke_niet schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:25:
[...]

Komt die inmiddels antieke 127V per fase dan in Nederland nog steeds voor? Bij mijn weten niet, maar wie ben ik om te veronderstellen dat ik alles weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Xander schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 15:36:
Leuk dat je mijn antwoord als beste hebt gemarkeerd, maar van die reactie klopt achteraf gezien weinig he? :P

Tot die ontdekking kwam ik hier. @Fish had het eerder goed. ;)
Nou ja, het advies is toch het meest veilige gezien mijn situatie. Ik heb nu een 40A zekering voor 2x2,5 mm2, kan in principe, maar mocht een van de twee gekoppelde draden los komen, breuk oplopen, knaagdier tegenkomen of wat voor geks heb ik wel mogelijk 40A over 1x2,5 mm2 lopen. Niet een risico dat ik wil lopen, terwijl de oplossing niet al te duur lijkt te zijn (gaan we zo in de bouwmarkt ondervinden) :X

De bedoeling is dus:
  1. 40A groep vervangen door gekoppelde 2x16A sokkelautomaten (kan eventueel 2x20A in België)
  2. Draden los van elkaar monteren in de keuken
  3. Het bruine draad markeren met blauwe isolatietape (voor de volgende)
  4. Adereindhulzen knijpen op de draden welke de kookplaat in gaan
  5. Aansluitschema 3 volgen voor de nieuwe kookplaat
fish was inderdaad eerst met het juiste aansluitschema, daarvoor moet ik wel nog wat werk verrichten om dat veilig aan te sluiten.

Voor het eindresultaat nog even wachten, zojuist bevestiging van de leverancier dat de levering na het weekend is, waarschijnlijk einde van de volgende week.. In ieder geval genoeg tijd om alles op orde te brengen :9

Edit: Geen succes bij de bouwmarkt, dus online. Dit wordt de Nieuwe fornuisgroep, ik bestel gelijk 6 mm² installatiedraad (bruin en blauw) mee om beide automaten aan de hoofdverdeler te sluiten, 5 wago klemmen of lasdoppen om de kroonstenen te vervangen, de nodige adereindhulzen en een nieuw 5x2,5 mm² snoer.

[ Voor 13% gewijzigd door Jean Paul op 08-06-2017 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06 13:04
Overigens is een kookgroep voor zover ik weet iets Nederlands, om toch een "32A" groep selectief op een standaard 1x35A aansluiting te kunnen krijgen. Het werkt, en is prima veilig, maar voldoet misschien niet aan de Belgische normen ;).
Wat ik na kort googlen vind, is dat je voor 1 fasig aansluiten een 6mm2 kabel hoort te trekken (op een 32/40A zekering). Zit er op de bovenste rij van je meterkast wel een DIN rail waar de automaten op kunnen? De huidige lijken er al behoorlijk bij in gebeund :P . In Nederland zit in een 5 aderige draad Bruin, Zwart, Grijs en Blauw (en aarde), daar mag je grijs als 2e nul gebruiken indien je dit duidelijk kenbaar maakt (liefst met zo'n stukje heatshrink). Bij jou gaat dat natuurlijk niet, dus opzich lijkt me jou oplossing veilig, maar aan de Nederlandse norm zal ie dus ook niet voldoen ;) .
Wat wel nog een klein dingetje is, stel je gebruikt geen kookgroep, dan zou bij schade 40+A door de aarde draad moeten kunnen, en dat gaat niet echt met 2.5mm2. Als een nieuwe kabel dus echt geen optie is, zou ik persoonlijk inderdaad ook gaan voor een kookgroep, maar ik denk dat de installateur je vreemd aan zal kijken :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Jean Paul schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 16:51:
[...]
Edit: Geen succes bij de bouwmarkt, dus online.
Tja, misschien wel logisch dat je die dingen in een Belgische bouwmarkt niet vindt en in Nederland online moet gaan bestellen. Misschien mag je die dingen volgens het AREI ook wel helemaal niet gebruiken. Maarja, ik val in herhaling. :P

http://www.bouwinfo.be/fo.../elektriciteit/aansluiten

Als je een 3-fase aansluiting hebt dan is een krachtgroep beter.
Fish schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 20:05:
Mischien is L1+L2+n ook een optie er zit een driefase aardlek in de kast

gelijk l3 meenemen dan heb je imho de beste uitvoering

(als het mogelijk is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Bedankt voor het meedenken. Wat er nu in zit zal nooit door een keuring komen, inderdaad 40A afzekeren en dan 2,5mm2 aarde schiet z'n doel ook voorbij. Niet bij stilgestaan.

Er zit een DIN-rail boven ja, dat heb ik gecontroleerd. Over de oplossing van @Fish, volgens mij is dat niet toepasbaar zonder de huidige bekabeling compleet te vervangen? Ik zit dan met 3x230V over 3x2,5mm2 en dan 1xN over 2,5mm2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-06 13:04
Nee dat kan prima (als L1 L2 en L3 precies even veel vermogen gebruiken loopt er helemaal geen stroom door de Nul zelfs ;) , er loopt in elk geval nooit meer dan 16A). Als je 3 fasen hebt is een 16/20A krachtgroep de beste oplossing, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Überhaupt is elektronica hier niet makkelijk te krijgen voor dit soort werken, in ieder geval had de bouwmarkt niks nuttigs. Ik wordt deze middag teruggebeld door een elektricien, aangezien ik niet het idee heb dat ik dit op een correcte manier zelf ga oplossen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

timleferink schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:00:
Nee dat kan prima (als L1 L2 en L3 precies even veel vermogen gebruiken loopt er helemaal geen stroom door de Nul zelfs ;) , er loopt in elk geval nooit meer dan 16A). Als je 3 fasen hebt is een 16/20A krachtgroep de beste oplossing, denk ik.
Jean Paul schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:51:
Bedankt voor het meedenken. Wat er nu in zit zal nooit door een keuring komen, inderdaad 40A afzekeren en dan 2,5mm2 aarde schiet z'n doel ook voorbij. Niet bij stilgestaan.

Er zit een DIN-rail boven ja, dat heb ik gecontroleerd. Over de oplossing van @Fish, volgens mij is dat niet toepasbaar zonder de huidige bekabeling compleet te vervangen? Ik zit dan met 3x230V over 3x2,5mm2 en dan 1xN over 2,5mm2?
Fish in "Hoe nieuwe groepenkast inrichten?"

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jean Paul schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:10:
Überhaupt is elektronica hier niet makkelijk te krijgen voor dit soort werken, in ieder geval had de bouwmarkt niks nuttigs. Ik wordt deze middag teruggebeld door een elektricien, aangezien ik niet het idee heb dat ik dit op een correcte manier zelf ga oplossen :/
Offtopic:
Wel eens vaker aan de orde geweest, dit is een gelegenheid om dat nogmaals onder de aandacht te brengen. Namelijk niet alle elektra is elektronica, elektrotechniek en elektronica zijn geen synoniemen. Zie Wikipedia: Elektronica
Elektronica is alleen maar deelgebied van de elektrotechniek, net zoals b.v. energietechniek dat is, met als deelgebieden ondermeer hoogspanningstechniek en installatietechniek. Uiteraard met overlappingen, d.w.z. dat op alle mogelijke terreinen b.v. gebruik wordt gemaakt van elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

Topicstarter
Kleine update, donderdagmiddag komt de elektricien langs om e.e.a. te inspecteren en een offerte op te stellen. Kijkend naar de AREI voorschriften verwacht ik heel wat op- en aanmerkingen, maar dat zal dan voor de eigenaar van het huis zijn..

Afhankelijk van de kosten en wie ervoor opdraait zal ik de vraag voorleggen om 3 fasen aan te leggen, maar als de kosten te pan uitrijzen zal de plaat eerder teruggestuurd worden, dat krijg ik thuis niet uitgelegd :'(

Edit: elektricien is langsgeweest, gaf aan dat de draden wel 4 tot 6mm2 zijn naar de keuken. Vraag het me nog af, schuifmaat zegt toch echt 2,5 (althans, de 0 stond op 2,5 maar zijn uitleg was dat het anders werkte).

Enfin, ik heb dus geen 3 fasen, die aardlek is er vooral voor de verwarring :')

Krijg binnenkort een offerte om een wcd doos te monteren en de juiste zekeringen te plaatsen. Hij zou ook de plaat komen monteren, maar die zit er al in nu :P

Inderdaad schema 3, 2xL en 2xN zonder brug tussen N1 en N2.

Moest wel nog wat bijsnijden met een decoupeerzaag en slijptol :9

[ Voor 39% gewijzigd door Jean Paul op 15-06-2017 22:01 ]

Pagina: 1