Overwegingen omgeving bij het kopen van een huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK2803
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-04 23:00
Geachte Tweakers,

Mijn vrouw en ik zijn een ruime tijd opzoek naar een huisje. Recentelijk is ons oog gevallen op een huisje die enigszins voldoet aan de eisen. Graag wil ik een discussie starten m.b.t. faciliteiten in de omgeving. Een aanname wat hier gedaan mag worden, is dat het huis voldoet aan de eisen. Het gaat hier voornamelijk om de faciliteiten in de omgeving. Dit is voor ons een klein minpunt.

Aan welke faciliteiten denken jullie aan bij het aankopen van een huis:
1. Het huisje bevindt zich in een klein dorpje (a 10000 inwoners)
2. De winkels liggen niet direct op loopafstand, (eerste winkel op 4 km afstand)
3. Als je de wekelijkse boodschappen wilt doen, moet je al 10 km verderop zijn in een andere stad.
3. Huisarts bevindt zich een dorp verder op.
4. Basisscholen in de buurt hebben namens de inspectie vernomen om actie te ondernemen in de verbeterpunten.

Aan welke voor en nadelen denken jullie aan als jullie een huisje op het oog hebben. Welke faciliteiten heb ik over het hoofd gezien ?

Graag zie ik jullie feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-05 06:56
Basis- en middelbare scholen zijn voor ons heel belangrijk. Deze moeten wel binnen fietsafstand zijn voor de kinderen. Ten eerste, omdat het goed is voor de ontwikkeling dat ze zelf heen gaan en ik moet er ondertussen niet aan denken dat ik elke keer op en neer moet om ze op te halen en weg te brengen :).

Winkels geef ik niet zo veel om, al is een fatsoenlijke supermarkt in de buurt wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Van welke faciliteiten ben je afhankelijk? Welke gebruik je nu? Als je die twee vragen kan beantwoorden kan je ook zien welke faciliteiten je wellicht over het hoofd gezien hebt.

Zo is een huisarts in de buurt enkel interessant op het moment dat je vaak zorg nodig hebt zonder dat deze spoedeisend is vanwege bijvoorbeeld een chronische aandoening. Voor spoedeisende zorg heb je gewoon de ambulances en voor incidentele zorg kan je prima een stuk reizen, desnoods met een taxi.

Basisscholen zijn interessant als je kinderen hebt, anders niet. Let dan vooral op het aantal kinderen per klas, dat zegt vaak wat over het niveau van het onderwijs. Let ook op de nabijheid van voortgezet onderwijs als je van plan bent er lang genoeg te wonen dat je kinderen daar ook gebruik van gaan maken. Mocht dat niet op fietsafstand zitten moet je nadenken over openbaar vervoer die kant op.

Wat betreft winkels is het zeer de vraag wat je direct nodig hebt. Wil je een slager, bakker en groenteboer of is een enkele supermarkt voldoende? En welk merk supermarkt moet dat zijn? Is thuisbezorgd van Albert Heijn bijvoorbeeld een optie? Dat kost je wellicht een paar euro per week maar als je weer bespaart op andere lasten (goedkoper huis) is dat mooi meegenomen.

En je hebt het over 10 kilometer, is dat dan over binnendoor wegen of kan je een autoweg of snelweg daarvoor gebruiken?
Tien kilometer met 100km/u is zes minuten.
Tien kilometer met 50km/u is 12 minuten.
Tien kilometer met 35km/u (stoplichten, rotondes,...) is 21 minuten.

Heb je een auto? En hebben mensen die jouw regelmatig bezoeken ook een auto? Anders moet je zorgen dat het openbaar vervoer in orde is of dat je mensen kan ophalen vanaf een halte in de buurt.

Zelf heb ik puur gekeken naar de nabijheid van een Albert Heijn, de snelweg en beschikbaar internet (kabel of glasvezel). De rest van de faciliteiten maak ik amper gebruik van. Huisarts? Al jaren niet gezien. Tandarts? Voor twee keer per jaar kan ik omrijden. Scholen? Mocht ik kinderen hebben ben ik verhuisd voor ze naar school moeten. Winkelcentrum? Ik bestel wel online.

Wij kwamen pas tijdens de housewarming er achter dat het openbaar vervoer niet ideaal is, twee kilometer naar het treinstation en een kilometer naar de bushalte. Wij hebben beiden een auto dus dan let je daar niet op. Mensen die ons met het OV bezoeken krijgen dan een ophaalservice vanaf het treinstation.

[ Voor 6% gewijzigd door Tsurany op 07-06-2017 09:20 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:00

bonzz.netninja

Niente baffi

bouwmarkt in de buurt :) Omdat het mij iig nooit lukt om in 1x alles te kopen wat ik nodig heb

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

bonzz.netninja schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:19:
bouwmarkt in de buurt :) Omdat het mij iig nooit lukt om in 1x alles te kopen wat ik nodig heb
Hoe vaak ga je naar de bouwmarkt? Is dat echt wekelijks? En kan je die producten ook bestellen of wellicht een aanhangwagen huren? Bestellen of een aanhangwagen huren lijkt duur maar als je daardoor een paar tientjes per maand aan hypotheek kan besparen is het opeens niet meer zo duur.

Kijk vooral naar de lasten van het missen van een bepaalde faciliteit in de vorm van extra kosten of extra tijd. En reken dat uit op maand of jaar basis. Wellicht valt het enorm mee of zijn er alternatieven te bedenken die marginaal extra kosten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 07:52

Wailing_Banshee

You're Next

@TK2803 Ik ben het met @Tsurany eens, je moet kijken van welke faciliteiten je vaak gebruik maakt en welke wel wat verder mogen liggen.

Wat betreft winkels, wij doen één keer in de week boodschappen, als we op weg zijn van werk naar huis. Het maakt ons dus niet zo heel veel uit dat de dichtsbijzijnde kleine (buurt)super op 3km afstand ligt en de grotere super op 7. Die grote ligt practisch op de route van werk naar huis.

Wat ik wel belangrijk vind is dat er een uitvalsweg niet al te ver weg is. Dus dat je niet eerst 20km over boerenlandweggetjes moet rijden voordat je bij een auto- of snelweg bent (bijna ons huidige huis hierom afgekeurd, totdat we wegreden, bleek dat we 2km van de N33 afzaten, terwijl we op de heenweg eerst heel lang over steeds kleiner wordende weggetjes waren gegaan :p)

[ Voor 0% gewijzigd door Wailing_Banshee op 07-06-2017 11:04 . Reden: typo ]

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:53

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Wailing_Banshee schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:25:
@TK2803 Ik ben het met @Tsurany eens, je moet kijken van welke faciliteiten je vaak gebruik maakt en welke wel wat verder mogen liggen.

Wat betreft winkels, wij doen één keer in de week boodschappen, als we op weg zijn van werk naar huis. Het maakt ons dus niet zo heel veel uit dat de dichtsbijzijnde kleine (buurt)super op 3km afstand ligt en de grotere super op 7. Die grote ligt practisch op de route van werk naar huis.

Wat ik wel belangrijd vind is dat er een uitvalsweg niet al te ver weg is. Dus dat je niet eerst 20km over boerenlandweggetjes moet rijden voordat je bij een auto- of snelweg bent (bijna ons huidige huis hierom afgekeurd, totdat we wegreden, bleek dat we 2km van de N33 afzaten, terwijl we op de heenweg eerst heel lang over steeds kleiner wordende weggetjes waren gegaan :p)
Uitvalswegen, maar ook OV voorzieningen.

Sport is ook fijn, misschien dat je zelf niet wil zwemmen/tennissen/turnen (denk aan sporten die je niet kan doen door de deur uit te hollen/fietsen) maar je kids wel. Als die daarvoor een stukje moeten fietsen is dat niet erg, maar als pa/ma elke week twee keer met de auto op pad moeten.. Zelfde voor pubers die naar de kroeg moeten en dergelijke.

Wat bedoel je trouwens met "een huisje"?

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-05 15:49
wat bedoel je trouwens met klein dorpje met 10000 inwoners, ik woon (vlakbij) een dorp met 2300 inwoners en wij hebben gewoon een supermarkt en een doktor. Ben je geen 0 mis ?

Het hangt er een beetje vanaf wat je er zelf van verwacht, ik woon heel mijn leven in een klein dorp en ben gewoon gewend dat je overal voor moet rijden, dat er geen pizzaboer aan huis komt, dat scholen langzaam verdwijnen dat voetbalclubs samen gaan etc.

Kijk ook naar verenigingen voor de kinderen, elek zaterdag 20 km rijden om dat ze op dansles willen is ook geen pretje.

www.weitjerock.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
Ik heb de titel iets aangepast. We hebben natuurlijk al Ervaring met huis kopen - Deel 8 voor de directe koopervaringen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:03
Ik kom zelf uit een middelgrote stad en vond het niet erg om naar een dorp te verhuizen mits de voorzieningen aanwezig waren. Woon nu in een dorp (6000 inwoners) maar alles is in het dorp te vinden (winkel, school, huisarts, apotheek, drogist etc) en mis dus niets. We hebben toen we nog aan het rondkijken waren een mooi huis in het dorp er naast om die reden niet verder bekeken.

Enige wat ik mis is dat er op thuisbezorgd.nl (bijna) niks te vinden is op deze postcode. :+

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:41

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

winkels op loopafstand is erg handig als je 'snel' eventjes wat wil/moet kopen...
an sich is het ook prima te doen om de wekelijkse inkopen op zaterdag te doen en een beetje vooruit te denken en ook een goede voorraad aan te houden...
Tevens is het verder handig een goede relatie met de buren te hebben als je wat nodig hebt...

Het is vooral een aanpassing van je levensstijl en de vraag of je daartoe bereid bent...
Als je je gewoon er ook open tegenover staat kan het juist ook een aantal voordelen hebben, een veel minder gehaast leven en meer sociale interactie (ik ben zelf iets meer dan drie jaar terug van een woning in het centrum van een midelgrote stad verhuisd naar eentje in een dorpje met 3000 inwoners)...

Voor mij (persoonlijk) is overigens het wel erg belangrijk geweest dat een lagere school wel direkt in het dorp is (dat mn jongste dochter daar naar school kon gaan en direkt ook haar sociale vriendenkring hier kan opdoen, wat ok erg goed gelukt is) en ook dat dit dorp een redelijk actief verenigingsleven heeft en dus een hechte samenstelling (geen doods forensendorp waar overdag alle inwoners weg zijn naar hun werk en ook geen echte dorpsgemeenschap bestaat, alhoewel die dorpsgemeenschap zelf soms ook een beetje 'speciaal' kan zijn)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK2803
Hoi allemaal, ik zie dat er veel waarde aan de locatie van de school wordt gehecht. De winkelvoorzieningen zetten jullie eerder op de tweede plek. Ik had hier in eerste instantie nog niet aan gedacht, maar goed om jullie input te vergelijken. Natuurlijk is het ook verstandig dat er een uitvalsweg in de buurt is.
Bedankt voor jullie input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

chaoscontrol schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:43:
Ik kom zelf uit een middelgrote stad en vond het niet erg om naar een dorp te verhuizen mits de voorzieningen aanwezig waren. Woon nu in een dorp (6000 inwoners) maar alles is in het dorp te vinden (winkel, school, huisarts, apotheek, drogist etc) en mis dus niets. We hebben toen we nog aan het rondkijken waren een mooi huis in het dorp er naast om die reden niet verder bekeken.

Enige wat ik mis is dat er op thuisbezorgd.nl (bijna) niks te vinden is op deze postcode. :+
Volgens mij komt er niets langs op mijn postcode, behalve PostNL/DHL/DPD... Ik zou ook nooit een huis laten vallen omdat dingen als thuisbezorgd.nl niet langs komt.

En voorzieningen zoals winkel, huisarts, apotheek, drogist (school = nvt) zijn voor ons niet belangrijk. Het aantal keren dat we daar heen gaan, zijn op 1 hand te tellen (behalve natuurlijk winkel). We hebben wel gekeken in dorpen waar al die voorzieningen aanwezig waren, maar daar moesten we teveel inleveren op het woongenot zelf (lekkere grote tuin, groot huis, etc).

Wat ik wel heel belangrijk vind en wat @TK2803 niet in z'n lijstje heeft staan is snel internet. Als er bij ons geen kabel had gelegen, was ik er niet gaan wonen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:54
10000 inwoners en geen supermarkt of huisarts klinkt ook wel erg karig?

Mijn ouders zijn van een grotere stad (150000) naar een kleinere stad (17000) verhuist. Daar zijn nagenoeg alle voorzieningen aanwezig overigens.

Wat wij merken is dat we in de praktijk toch regelmatig naar de grote stad rijden, echter ben je daar ook snel (~15 minuten)...dus misschien ook een afweging, hoe ver is de dichtstbijzijnde grote stad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-04 11:23

Collaborator

You! Cake or Death?

Ik woon in een dorp met 1,700 inwoners. Krimpgemeente (veel oudjes die overlijden) te weinig kinderen om de basisschool open te houden. Supermarkt hebben ze nooit gehad, buurtwinkel is al jaren dicht. Snackbar gaat ook stoppen binnenkort (niet druk genoeg) Eigenlijk het enige wat we nog hebben is een bakker en een paar cafes en hotels voor touristen (Limburgs Heuvelland) En wel een eigen Huisarts in het dorp. De pinautomaat is helaas wel opgeheven inmiddels.

De belangrijkste overweging voor ons om voor specifiek dit dorp te kiezen tegenover een van de andere dorpen was de bereikbaarheid met openbaar vervoer, zowel voor onszelf als voor familie uit de randstad. Ook als er iets met de auto is wil je overal komen. Veel dorpjes hebben geen eigen treinstation.

Een supermarkt in het dorp zou ideaal zijn, maar geen realistische droom. Een basisschool komt mogelijk wel weer terug, maar in een andere vorm (vrije school) omdat daar wel veel vraag naar is en mensen daarvoor uit andere dorpen komen.

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 09:22
Wat in kleine dorpen ook heel erg belangrijk is, is de gemeenschap.
Sommige dorpen hebben een hechte gemeenschap, waar je als buitenstaander niet tussenkomt.
In sommige kerkelijke dorpen wordt het echt niet gewaardeerd wanneer je op zondag de auto wast, buiten de was ophangt of zichtbaar buiten in de tuin gaat zitten. Soms met vandalisme als waarschuwing/ vergelding.

Wat voor de winkels belangrijk is, kom je dagelijks onderweg van het werk langs de winkels waar je je dagelijkse boodschappen kan halen? En hoe goed ben je in het plannen van je wekelijkse boodschappen? Voor elk wissewasje dat je vergeten bent naar het volgende dorp toe gaan begint erg snel te vervelen.

Maar aan de andere kant kan het perfecte huis in de perfecte (landelijke) omgeving veel waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Wat ik nog een beetje mis in jouw overweging is het woon-werk verkeer. Indien je dit met OV doet, is een goede verbinding onontbeerlijk. Indien dit met de auto is, check dan naast het aantal kilometers even over wat voor soort wegen dit verloopt en hoe druk deze op jouw reistijden zijn.

Het is niet grappig om iedere dag eerst een half uur binnendoor file te moeten rijden voordat je een grote weg op kan. * Roozzz is helaas ervaringsdeskundige met 25km enkele reis dat zomaar een uur kan duren in de spits...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:49
* Tjolk woont in een dorp met ±6000 inwoners. Buurtsuper, slijter, slager, bakker, kruitvat, primera en Hubo in het dorp, alsmede meer dan voldoende horeca, huisarts, etc. Zelfs een sportschool, voetbalclub en tennisclub. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een dorp wat anderhalf keer zo groot is geen supermarkt heeft. In dat geval zou ik me over Woon-werk verkeer geen zorgen maken en gewoon een vestiging van Jumbo/AH/Em-Té openen aangezien je dan gelijk een leuke potentiële klantenkring hebt. :P

Voor de wekelijkse boodschappen gaan we naar een aanpalend dorp of de aanpalende stad. Een vol boodschappenkrat doe je normaliter toch met de auto, dus of je dan 5 of 10 kilometer moet rijden boeit niet natuurlijk.
En Jumbo bezorgt 9 van de 10x gratis thuis als ze een actie hebben met gratis bezorgen bij 3 pakken Dubbelfriss ofzo.

Dat basisscholen in de buurt verbeterpunten krijgen van de inspectie is normaal... Eigenlijk vind je dat bij iedere school wel. Je kunt op scholen op de kaart scholen in de buurt bekijken en zien hoe leerlingen het doen qua eindtoets, doorstroming naar VO en hoe ze het naar 3 jaar VO doen. Als dat naar wens is en de buurt waarin je school staat goed is dan zal het verder ook wel prima zijn op die school. Uiteindelijk moet je voordat je een keuze maakt qua school toch eens naar een open dag gaan. Hebben wij ook gedaan en uiteindelijk voor de "iets minder scorende" school gegaan volgens de harde cijfers, simpelweg omdat de sfeer naar ons idee beter was.

Of de huisarts belangrijk voor je is, weet je zelf het beste. Ik heb me in 2010 ingeschreven bij de huisarts hier toen we hier net woonden en ging na 3 jaar pas weer langs... Niet voor mezelf maar omdat ik inmiddels een koter had die wat mankeerde. In de afgelopen 7 jaar ben ik geloof ik 2x voor mezelf langs geweest. Mij boeit dat dus niet zo. Als er spoed is, is er 112. Is er geen spoed dan ga ik wel een keer met de auto.

Veel belangrijker dan dit soort faciliteiten is voor mij gewoon de buurt. Letterlijk de straat waarin ik woon, het pleintje 50 meter verderop en de goede sfeer hier. Als mijn zoontje iets ouder is kan ik hem met een gerust hart buiten laten spelen zonder dat ik me druk hoef te maken over gespuis. Mijn vrouw kan 's avonds ook alleen over straat zonder dat ze achter iedere struik een potentiële crimineel ziet, dat soort dingen. Zij komt vanuit de grote stad hier 6 kilometer vandaan en als ze dan 's avonds vanaf haar vriendin naar huis liep (300 meter) deed ze dat terwijl ze haar vader continu aan de telefoon had, puur omdat je anders niet zeker bent of, hoe, wanneer en waarmee je thuiskomt.

Wat ik wel een groot voordeel vind van die grote stad is dat er een lijnbus vanuit die stad naar een andere grote stad gaat die 400 meter bij ons vandaan een halte heeft en bij mij voor de deur van mijn werk ook. Bij slecht weer hoef ik dus niet door de regen of te vertrouwen op een tweede auto, maar kan ik gewoon met de bus.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-05 11:15
TK2803 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:05:
2. De winkels liggen niet direct op loopafstand, (eerste winkel op 4 km afstand)
3. Als je de wekelijkse boodschappen wilt doen, moet je al 10 km verderop zijn in een andere stad.
4. Basisscholen in de buurt hebben namens de inspectie vernomen om actie te ondernemen in de verbeterpunten.
eigenlijk veel herhaling van wat al is gezegd:
1-heerlijk een klein dorpje, behalve als het een hechte gemeenschap is waar je nooit bij kan horen
2-vier km is 15 minuten op de fiets. Belangrijker: wat voor winkel is dat? Is daar het hoognodige voor je dagelijks levensonderhoud (eten)?
3-Wekelijkse boodschappen 10 km? En de winkel op 4 km dan? Bij goed plannen kun je dat makkelijk in 1 keer doen. Verse spullen kun je dan tijdens woon-werkverkeer halen.
4 (was 3)-huisarts afhankelijk van je conditie
5 (was 4)- heb je een school nodig? Met andere woorden, heb je kinderen nu of binnenkort?

Ook handig om te weten wat je thuissituatie is:
- werken jullie allebei
- kan je thuis werken
- hoe ver van de grote weg af en is dit wenselijk ivm woon-werk-verkeer

Komt er veel familie/vrienden met het OV, dan zou je dat mee kunnen nemen in je overweging. Realiteit is natuurlijk dat veel mensen een auto hebben (maar dat is misschien een leeftijdsdingetje, ik weet niet hoe oud jouw vrienden/familie is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TK2803
@Roozzz Op dit moment is het woon-werk verkeer 1u (ongeveer 100 km) zonder file. Het toekomstige huis ligt op ongeveer 45 km afstand. Dus een vooruitgang om het zo te zeggen. Dit was ook een van de belangrijke redenen om te verhuizen.

[ Voor 2% gewijzigd door TK2803 op 07-06-2017 15:24 . Reden: reactie op vraag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK2803
pjottum schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:52:
[...]

Uitvalswegen, maar ook OV voorzieningen.

Sport is ook fijn, misschien dat je zelf niet wil zwemmen/tennissen/turnen (denk aan sporten die je niet kan doen door de deur uit te hollen/fietsen) maar je kids wel. Als die daarvoor een stukje moeten fietsen is dat niet erg, maar als pa/ma elke week twee keer met de auto op pad moeten.. Zelfde voor pubers die naar de kroeg moeten en dergelijke.

Wat bedoel je trouwens met "een huisje"?
Met "een huisje" refereer ik naar een mooie woning ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK2803
Pat911 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:54:
[...]

eigenlijk veel herhaling van wat al is gezegd:
1-heerlijk een klein dorpje, behalve als het een hechte gemeenschap is waar je nooit bij kan horen
2-vier km is 15 minuten op de fiets. Belangrijker: wat voor winkel is dat? Is daar het hoognodige voor je dagelijks levensonderhoud (eten)?
3-Wekelijkse boodschappen 10 km? En de winkel op 4 km dan? Bij goed plannen kun je dat makkelijk in 1 keer doen. Verse spullen kun je dan tijdens woon-werkverkeer halen.
4 (was 3)-huisarts afhankelijk van je conditie
5 (was 4)- heb je een school nodig? Met andere woorden, heb je kinderen nu of binnenkort?

Ook handig om te weten wat je thuissituatie is:
- werken jullie allebei
- kan je thuis werken
- hoe ver van de grote weg af en is dit wenselijk ivm woon-werk-verkeer

Komt er veel familie/vrienden met het OV, dan zou je dat mee kunnen nemen in je overweging. Realiteit is natuurlijk dat veel mensen een auto hebben (maar dat is misschien een leeftijdsdingetje, ik weet niet hoe oud jouw vrienden/familie is).
reactie op de bovengenoemde punten:
1. Ikzelf heb nog weinig mensen gesproken, maar de mensen die langs liepen waren vriendelijk.
2. vier km is 15 min met de auto, het is voor de dagelijkse behoeftes
3. De omgeving 10 km verderop beschikt over meerdere winkels, levensbehoeftes, etc.
4. inderdaad, afhankelijk van de conditie
5. Wij hebben wel een planning voor familie uitbreiding, maar dan heb ik het over 2/3 jaar. (op dit moment nog geen kinderen)

- werken jullie allebei
Ik werkende en vrouw is komend jaar afgestudeerd.
kan je thuis werken
- Op kantoor prefereren ze om op kantoor te werken, indien het niet mogelijk is dan kan er een uitzondering gemaakt worden. Bij de verhuizing ga ik al op vooruitgang vanwege het woon-werk verkeer.
hoe ver van de grote weg af en is dit wenselijk ivm woon-werk-verkeer
- van de snelweg is het ongeveer 10 minuten rijden met de auto.

Vrienden en familie hebben allemaal een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK2803
Ger schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:51:
* TK2803 woont in een dorp met ±6000 inwoners. Buurtsuper, slijter, slager, bakker, kruitvat, primera en Hubo in het dorp, alsmede meer dan voldoende horeca, huisarts, etc. Zelfs een sportschool, voetbalclub en tennisclub. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een dorp wat anderhalf keer zo groot is geen supermarkt heeft. In dat geval zou ik me over Woon-werk verkeer geen zorgen maken en gewoon een vestiging van Jumbo/AH/Em-Té openen aangezien je dan gelijk een leuke potentiële klantenkring hebt. :P

Voor de wekelijkse boodschappen gaan we naar een aanpalend dorp of de aanpalende stad. Een vol boodschappenkrat doe je normaliter toch met de auto, dus of je dan 5 of 10 kilometer moet rijden boeit niet natuurlijk.
En Jumbo bezorgt 9 van de 10x gratis thuis als ze een actie hebben met gratis bezorgen bij 3 pakken Dubbelfriss ofzo.

Dat basisscholen in de buurt verbeterpunten krijgen van de inspectie is normaal... Eigenlijk vind je dat bij iedere school wel. Je kunt op scholen op de kaart scholen in de buurt bekijken en zien hoe leerlingen het doen qua eindtoets, doorstroming naar VO en hoe ze het naar 3 jaar VO doen. Als dat naar wens is en de buurt waarin je school staat goed is dan zal het verder ook wel prima zijn op die school. Uiteindelijk moet je voordat je een keuze maakt qua school toch eens naar een open dag gaan. Hebben wij ook gedaan en uiteindelijk voor de "iets minder scorende" school gegaan volgens de harde cijfers, simpelweg omdat de sfeer naar ons idee beter was.

Of de huisarts belangrijk voor je is, weet je zelf het beste. Ik heb me in 2010 ingeschreven bij de huisarts hier toen we hier net woonden en ging na 3 jaar pas weer langs... Niet voor mezelf maar omdat ik inmiddels een koter had die wat mankeerde. In de afgelopen 7 jaar ben ik geloof ik 2x voor mezelf langs geweest. Mij boeit dat dus niet zo. Als er spoed is, is er 112. Is er geen spoed dan ga ik wel een keer met de auto.

Veel belangrijker dan dit soort faciliteiten is voor mij gewoon de buurt. Letterlijk de straat waarin ik woon, het pleintje 50 meter verderop en de goede sfeer hier. Als mijn zoontje iets ouder is kan ik hem met een gerust hart buiten laten spelen zonder dat ik me druk hoef te maken over gespuis. Mijn vrouw kan 's avonds ook alleen over straat zonder dat ze achter iedere struik een potentiële crimineel ziet, dat soort dingen. Zij komt vanuit de grote stad hier 6 kilometer vandaan en als ze dan 's avonds vanaf haar vriendin naar huis liep (300 meter) deed ze dat terwijl ze haar vader continu aan de telefoon had, puur omdat je anders niet zeker bent of, hoe, wanneer en waarmee je thuiskomt.

Wat ik wel een groot voordeel vind van die grote stad is dat er een lijnbus vanuit die stad naar een andere grote stad gaat die 400 meter bij ons vandaan een halte heeft en bij mij voor de deur van mijn werk ook. Bij slecht weer hoef ik dus niet door de regen of te vertrouwen op een tweede auto, maar kan ik gewoon met de bus.
Bedankt voor je uitgebreide persoonlijke feedback. Ik stel het zeer op prijs. Vooral de veiligheid waar jij naar refereert had ik nog niet bij stil gestaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK2803
Wailing_Banshee schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:11:
[...]

Volgens mij komt er niets langs op mijn postcode, behalve PostNL/DHL/DPD... Ik zou ook nooit een huis laten vallen omdat dingen als thuisbezorgd.nl niet langs komt.

En voorzieningen zoals winkel, huisarts, apotheek, drogist (school = nvt) zijn voor ons niet belangrijk. Het aantal keren dat we daar heen gaan, zijn op 1 hand te tellen (behalve natuurlijk winkel). We hebben wel gekeken in dorpen waar al die voorzieningen aanwezig waren, maar daar moesten we teveel inleveren op het woongenot zelf (lekkere grote tuin, groot huis, etc).

Wat ik wel heel belangrijk vind en wat @TK2803 niet in z'n lijstje heeft staan is snel internet. Als er bij ons geen kabel had gelegen, was ik er niet gaan wonen.
Het kan een vereiste zijn om over internet te beschikken. Het zou toch ook mogelijk kunnen zijn om achteraf een verbinding via een provider aan te schaffen? @Wailing_Banshee waarom zou jij er niet gaan wonen als de woning niet beschikt over internet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TK2803
Wailing_Banshee schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:25:

Wat ik wel belangrijk vind is dat er een uitvalsweg niet al te ver weg is. Dus dat je niet eerst 20km over boerenlandweggetjes moet rijden voordat je bij een auto- of snelweg bent (bijna ons huidige huis hierom afgekeurd, totdat we wegreden, bleek dat we 2km van de N33 afzaten, terwijl we op de heenweg eerst heel lang over steeds kleiner wordende weggetjes waren gegaan :p)
Doordeweeks ben ik voornamelijk afhankelijk van de winkels die tot ongeveer 21u geopend zijn. Dit vanwege de ingrediënten voor het bereiden van de avondmaaltijd. Maar mijn vrouw en ik hebben besloten om in de toekomst een vaste dag in de week de boodschappen aan te schaffen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:43
Voor mij is een snelle internetverbinding en goed mobiel bereik ook een voorwaarde.
Het dorp waar Mn ouders wonen heeft dat beiden niet en dat wil ik mezelf en Mn huisgenoten niet aandoen. Als er internet en mobiele telefoon bereik is, is er waarschijnlijk ook een tv signaal. Voor mij minder belangrijk maar anderen vinden dat fijn.
1x in de week boodschappen doen is iets dat je kunt plannen en waar je vanzelf aan went.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06:56

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Klein dorp á 10.000 mensen?
* Kuusj woont in een dorp met ongeveer 5000 inwoners en dat is al redelijk groot voor Zuid-Limburg. Ik kan me echter bijna niet voorstellen dat je geen winkel hebt, hier kun je letterlijk een huis bouwen vanaf de fundering graven tot de planten in de tuin, en van de dakpannen tot je nieuwe auto zonder ook maar te denken aan naar Maastricht/Heerlen te gaan. Huisarts, supermarkt (groot), apotheek, basisschool, enz. enz. enz. Glasvezel, kabel, koper, 4G+, industrie, nieuwbouw...

Ik zou vooral een veilige 'buurt' willen, nu is dat in een dorp meestal niet zo'n gigantisch probleem, maar er zijn toch straten waar je je kind liever niet laat spelen. Basisschool zou ik in je woonplaats houden, en middelbare school max 5 tot 10km weg, met fatsoenlijke busverbindingen.

Al dit heeft natuurlijk wel tot gevolg dat ik in de op één-na duurste gemeente van Limburg woon, ga je een gemeente verderop wonen waar die voorzieningen vaak niet vanzelfsprekend zijn, betaal je gemiddeld een ton minder voor een huis, maar dat is natuurlijk een afweging die je zelf moet maken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TK2803 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:30:
[...]

Het kan een vereiste zijn om over internet te beschikken. Het zou toch ook mogelijk kunnen zijn om achteraf een verbinding via een provider aan te schaffen? @Wailing_Banshee waarom zou jij er niet gaan wonen als de woning niet beschikt over internet ?
Ik heb niet over tijdelijk even geen internet, maar totaal geen bedraad internet met een minimaal snelheid van 30Mbps.

Ik kan mijn hobbies niet meer uitvoeren, ik kan dan niet meer even met m'n moeder kletsen, mijn partner kan dan niet meer even met zijn moeder kletsen (hele dure belminuten, omdat beide niet in Nederland wonen). En we kunnen dan geen Netflix meer kijken :p
TK2803 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:35:
[...]

Doordeweeks ben ik voornamelijk afhankelijk van de winkels die tot ongeveer 21u geopend zijn. Dit vanwege de ingrediënten voor het bereiden van de avondmaaltijd. Maar mijn vrouw en ik hebben besloten om in de toekomst een vaste dag in de week de boodschappen aan te schaffen. ;)
Wij werken beide in de stad Groningen, dus we gaan ongeveer één keer in de maand naar de grote Jumbo hier in de stad, en voor de rest elke week naar Appingedam (zo'n 7km van huis). Maar wij hebben altijd maar één keer in de week boodschappen gedaan (ik heb een bloedhekel aan boodschappen doen), dus de stap van een nieuwbouwwijk in Assen naar een heel klein dorpje in de provincie Groningen (10.000 inwoners noem ik heeeeeeeel groot, ons dorp heeft er 100 :p) was wat dat betreft niet zo heel erg groot.

En als we echt eens iets vergeten zijn, zit er in het naburig dorp (3km verderop) een kleine buurtsuper (wordt gerund door de werkvoorziening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Geachte Tweakers,

Mijn vrouw en ik zijn een ruime tijd opzoek naar een huisje. Recentelijk is ons oog gevallen op een huisje die enigszins voldoet aan de eisen. Graag wil ik een discussie starten m.b.t. faciliteiten in de omgeving. Een aanname wat hier gedaan mag worden, is dat het huis voldoet aan de eisen. Het gaat hier voornamelijk om de faciliteiten in de omgeving. Dit is voor ons een klein minpunt.

Aan welke voor en nadelen denken jullie aan als jullie een huisje op het oog hebben. Welke faciliteiten heb ik over het hoofd gezien ?

Graag zie ik jullie feedback.
Twee keer punt 3.. brr..
Om dan ook maar logisch achteraan te beginnen over de school:
4. Je noemt dat de school verbeterpunten heeft gekregen van de inspectie, mogelijk een (dreigend) zwakke school dus. Ik doe even de aanname dat jullie geen kinderen hebben omdat je vrouw nog studeert, tegen de tijd dat kinderen er zijn is de situatie op die school totaal anders. Ze zijn verbeterd in die 4+ jaar tijd óf ze zijn verslechterd en inmiddels gesloten. Als de school uitmaakt van een cluster dan zal dat laatste niet gebeuren, zeker niet in een dorp met 10k inwoners. Al zullen er ook vast wel meer scholen zijn?!
3b, de dokter. Weet je zeker dat het 10k inwoners zijn? De norm is al jaaaaren zo'n 2,5k inwoners per FULLTIME huisarts, dat betekend dat er zeker 4 huisartsen in dat 'dorpje' moeten zitten.
3a, zie 3b. Ik kan me niet voorstellen dat je de wekelijkse boodschappen niet kunt doen in een dorp met 10k inwoners. Misschien dat er geen drogist ofzo zit, maar dat valt bij mij niet onder de wekelijkse boodschappen.
2. In een latere post zeg je 15 minuten met de auto over die 4km te doen. Dan kan je nog beter de fiets pakken, doe je er maximaal net zo lang over. Ik ben in 20 minuten thuis als ik boodschappen moet doen bij de super die 2km verderop zit.
1. So? Living the good life! Ik woon ook in een "klein" dorp(je) van 10k inwoners. Het bevalt mij prima hoor! Zo'n 5 scholen, 4 supermarkten, slager, bakker, groenteboeren, drogisten, restaurants, theater, bars, tandartsen, huisartsen, fysio's, station iets buiten het dorp... En nog véél meer! :-)

Vaker genoemd wat je mogelijk over het hoofd hebt gezien: bereikbaarheid middelbare school, MBO / HBO / WO. Treinstation of bushalte in de buurt. Hoe zit het met je wijk qua onderhoud. Van welke gemeente ben je onderdeel en wat zijn de voor of nadelen daarvan (prijs / mogelijkheden). Vergrijzing of juist verjonging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-05 11:15
TK2803 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:22:
[...]
5. Wij hebben wel een planning voor familie uitbreiding, maar dan heb ik het over 2/3 jaar. (op dit moment nog geen kinderen)
Dank voor je uitgebreide feedback.

Dus een basisschool gaat pas spelen over 6/7 jaar. In dit tijd kan veel gebeuren. Zo kan het dorp groeien naar 15.000 inwoners en voor je het weet is er een basisschool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterBlue
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:15
Ben erg verwend nu. Alles zit op maximaal 5 minuten lopen en werk 30 minuten fietsen of 20 min met ov. Ik heb dan ook geen auto en als ik kijk naar andere woningen is het eerste waar ik op let het openbaar vervoer.
Een treinstation wil ik met maximaal 15 minuten kunnen bereiken.

Kunnen lopen naar winkels vind ik ook belangrijk. En een park waar ik een rondje van 5 km kan hardlopen zonder te hoeven letten op verkeer. Scholen zijn voor mij niet zo relevant nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 22:09
Ik snap ook niet dat een 'dorp' van 10,.000 inwoners zulke karige voorzieningen heeft. Wij hebben een goeie 12.000 inwoners en 5 supermarkten (waaronder AH, Jumbo, Aldi en Lidl), 2 bouwmarkten (Karwei, Multimate), huishoudelijke winkel, action, 2 bakkers, 2 slagers, 3 drogisterijen etc etc. Dus voor het dagelijkse hoef ik niet snel elders te zijn. Dorpje verderop (5000 inw.) heeft zelfs 2 supermarkten en een bakker, drogist etc. Bedoel je niet 1000 inwoners? Dan kan ik me er iets bij voorstellen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLS_
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:31
Interessant topic. Wij gaan van de stad (Amsterdam) naar een klein dorp vlakbij met ongeveer 1000 inwoners. Enige waar ik naar gekeken heb is de locatie, voor alle faciliteiten kan ik altijd nog even naar Amsterdam rijden waar ik ook werk.

Denk dat ik het alleen ga missen dat ik niet even aan de overkant van de straat naar de groenteboer, slager of bakker kan, want dat is wel erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Zeker interessant topic. Wij wonen in een grote stad op (flinke) loopafstand van het centrum, dichtbij AH/Blokker/Etos (250m), kroegen (150m), restaurants (150m) , kinderopvang (500m) etc. En bovenal: werk is ca 20 min fietsen. Maar helaas worden we ivm de hoge huizenprijzen een beetje de stad uitgewerkt als we ons appartement uitgroeien. De kleine steden eromheen kunnen ons niet echt bekoren, moet wel een flink huis tegenover staan (zowel kwaliteit als kwantiteit).

Dat terwijl ik ben opgegroeid in een dorp waar nog geen televisiekabel lag :D

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 11-06-2017 16:03 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

NLS_ schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:34:
Interessant topic. Wij gaan van de stad (Amsterdam) naar een klein dorp vlakbij met ongeveer 1000 inwoners. Enige waar ik naar gekeken heb is de locatie, voor alle faciliteiten kan ik altijd nog even naar Amsterdam rijden waar ik ook werk.

Denk dat ik het alleen ga missen dat ik niet even aan de overkant van de straat naar de groenteboer, slager of bakker kan, want dat is wel erg makkelijk.
Het is even wennen dat je niet snel even naar de groenteboer kunt. Maar dat nadeel viel in het niets tegenover het voordeel van een prachtig vrijstaand huis, met een grote tuin, eigen oprit voor meerdere auto's, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Idd, mis niet zoveel aan de stad. Hier in de buurt zitten alle boeren die ik nodig heb en een boerenwinkel waar ze van alles van al deze boeren verkopen. Zie amper de supermarkt nog van binnen. 1x in de week meestal. Terug naar 1970 lijkt t wel en bevalt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-05 17:35
Faciliteiten is een ding maar waar ik nooit iemand over hoor zijn risico's in de omgeving. Dat ligt mensen meer voor de hand als je het hebt over aardbevingsgebied in Groningen of een straat verder van kerncentrale Borssele maar verder lees of hoor ik daar weinig over. Leuk die huisarts 2km verderop maar als er op dezelfde afstand een oude vuilstort is waar men allerlei chemische shit heeft gestort dat door je grondwater verplaatst dan woon je liever ergens anders. Die plekken zijn er gewoon. Kijk ook eens wat voor bedrijven er in de buurt zitten, chemie, rioolwaterzuiveringen, vuilstortplaatsen, dat werk. Verder lees ik ook nooit dat men de lokale en regionale structuurvisie bekijkt en dan 2 jaar later is men boos en oeh verassing dat er hoofdweg langs de achtertuin komt te liggen. Joh misschien had je je wat beter moeten informeren voordat je 2 ton investeerde in een hoop bakstenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

leecher schreef op zaterdag 8 juli 2017 @ 22:24:
[...]

Faciliteiten is een ding maar waar ik nooit iemand over hoor zijn risico's in de omgeving. Dat ligt mensen meer voor de hand als je het hebt over aardbevingsgebied in Groningen of een straat verder van kerncentrale Borssele maar verder lees of hoor ik daar weinig over. Leuk die huisarts 2km verderop maar als er op dezelfde afstand een oude vuilstort is waar men allerlei chemische shit heeft gestort dat door je grondwater verplaatst dan woon je liever ergens anders. Die plekken zijn er gewoon. Kijk ook eens wat voor bedrijven er in de buurt zitten, chemie, rioolwaterzuiveringen, vuilstortplaatsen, dat werk. Verder lees ik ook nooit dat men de lokale en regionale structuurvisie bekijkt en dan 2 jaar later is men boos en oeh verassing dat er hoofdweg langs de achtertuin komt te liggen. Joh misschien had je je wat beter moeten informeren voordat je 2 ton investeerde in een hoop bakstenen.
Je hebt ook menselijke risico's. Hoe groot is de kans dat je kind overreden wordt als hij uit de tuin ontsnapt? Hoe groot is de kans dat je auto ineens in de fik staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Wailing_Banshee schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:33:
[...]

Je hebt ook menselijke risico's. Hoe groot is de kans dat je kind overreden wordt als hij uit de tuin ontsnapt? Hoe groot is de kans dat je auto ineens in de fik staat?
Mijn ouders wonen in een klein dorpje. Denk vooral niet dat je dit soort risico's daar niet hebt. Natuurlijk, de risico's zijn anders, maar de tijden van de "rustige, vredige dorpjes" lijken stilletjesaan toch wel voorbij te zijn. Tenzij je op een boerderij met erfhonden woont, zit de achterdeur tegenwoordig toch echt steeds vaker gewoon op slot en hangt er zo'n mooie draadloze bel naast voor de mensen die toch nog gewend zijn om achterom te komen.

En natuurlijk is het heerlijk dat je je helemaal geen zorgen hoeft te maken als je kind even de tuin uitstapt. Maar dat heeft ook weer een nadeel: je kind is dat gewend en doet het ook in andere situaties.

De auto van mijn ouders stond dan niet in de fik, maar is wel midden in de nacht total loss gereden door een of andere drankrijder die in dat rustige dorpje zonder al teveel aanwezige politie wel met 80 door de bocht dacht te kunnen.... viel tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Wailing_Banshee schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:33:
[...]

Klopt, maar die risico's hangen enorm samen met de locatie. In een rustig plantsoen is de kans op ongevallen veel kleiner dan langs een drukke weg. En een auto in de fik gebeurt eerder in een achterstandswijk dan in een villa wijk.

Maar dat heeft, net als het verhaal van @leecher meer te maken met omgeving dan met faciliteiten, niet echt het onderwerp van dit topic. De omgeving is namelijk iets wat je eigenlijk wel direct ziet als je naar de wijk gaat kijken. Zeker zaken als waterzuiveringen, industrieterreinen of vuilstort merk je direct op.

Zelf woon ik praktisch naast een waterzuivering en daar heb ik slechts een enkele keer overlast van gehad. En dat had niks te maken met het zuiveren van het water maar met een alarm systeem dat een paar uur bleef loeien waar ze niet op tijd een beveiliger voor langs kregen. Ik had van te voren wel uitgebreid onderzocht of er eerder sprake is geweest van (stank)overlast en daar destijds niks over gevonden.

Wat enorm scheelt is ook een keer een flinke ronde door de wijk rijden. Dan zie je bijvoorbeeld direct wat voor bedrijven op het industrie terrein staan, wat voor auto's er geparkeerd staan en wat voor mensen er overdag op straat lopen.
Anoniem: 39993 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:44:
[...]

Mijn ouders wonen in een klein dorpje. Denk vooral niet dat je dit soort risico's daar niet hebt.
De directe locatie is ook veel belangrijker als je kijkt naar veiligheid/rust dan of het een dorp of stad is. Het verschil tussen wonen aan een doorgaande straat of in een doodlopend plantsoen is een stuk belangrijker dan of je in een dorp of stad woont.

Een dorp met een paar duizend inwoners zal meer dan genoeg ruimte hebben voor mensen met afwijkende normen en waarden. En is juist een ideaal doel voor inbrekers, lekker rustig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Anoniem: 39993 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:44:
[...]

Mijn ouders wonen in een klein dorpje. Denk vooral niet dat je dit soort risico's daar niet hebt. Natuurlijk, de risico's zijn anders, maar de tijden van de "rustige, vredige dorpjes" lijken stilletjesaan toch wel voorbij te zijn. Tenzij je op een boerderij met erfhonden woont, zit de achterdeur tegenwoordig toch echt steeds vaker gewoon op slot en hangt er zo'n mooie draadloze bel naast voor de mensen die toch nog gewend zijn om achterom te komen.

En natuurlijk is het heerlijk dat je je helemaal geen zorgen hoeft te maken als je kind even de tuin uitstapt. Maar dat heeft ook weer een nadeel: je kind is dat gewend en doet het ook in andere situaties.

De auto van mijn ouders stond dan niet in de fik, maar is wel midden in de nacht total loss gereden door een of andere drankrijder die in dat rustige dorpje zonder al teveel aanwezige politie wel met 80 door de bocht dacht te kunnen.... viel tegen.
Tuurlijk, die kans is practisch nergens 0, eikels heb je altijd en overal. Alleen is die kans wel groter of kleiner, afhankelijk van de locatie.

@Tsurany Ik denk niet dat je faciliteiten en locatie los van elkaar kunt zien. Het zullen altijd afwegingen zijn. Je offert het ene op om het andere te krijgen. Wij wilden een groot huis met een grote woonkeuken en een grote tuin. Daarvoor moesten wij faciliteiten opofferen (winkel 8km verderop) als we iets betaalbaars wilden krijgen. De faciliteit van snel internet (30+Mbs down) is wel weer veel belangrijker dan het feit dat een huis aan een doorgaande weg ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Klopt. Ik woon in een dorp met 70.000 inwoners, maar we hebben een plantsoen + een parkeerplaats voor de deur (eerst nog een voortuin natuurlijk) en daarna pas de straat. Die straat wordt alleen door bewoners gebruikt, want je kunt door ons buurtje nergens heen. Alles is afgesloten voor autoverkeer. Dus als je niet bij ons in de straat moet zijn en je rijdt er wel doorheen, dan ben je de weg kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Wailing_Banshee Je kan het zeker niet los zien van elkaar. Echter is letten op de omgeving voor mij redelijk vanzelfsprekend. Als je een huis bekijkt is de omgeving iets wat vrijwel direct op valt, iets waarvan je redelijk snel kan zien of het bij je past of niet.

Faciliteiten zie je vaak niet, dat is iets wat je redelijk makkelijk kan vergeten. Vandaar dat de vraag van TS zich vooral op faciliteiten richt, juist omdat je die makkelijk over het hoofd ziet.

Alleen het opofferen van het een voor het ander is niet voor iedereen van toepassing. Voor sommigen is een drukke stad met alle faciliteiten juist de perfecte omgeving. Die houden van het stadse gevoel, willen lekker de drukte om zich heen en hoeven zich daardoor niet druk te maken over de faciliteiten. Wellicht enkel of je kan parkeren of niet.
Maar juist voor mensen die meer de rust en ruimte opzoeken is het inderdaad een kwestie van balans zoeken. Offers maken om uiteindelijk te krijgen wat je wilt.

Wij zijn toevallig aan het kijken naar een nieuw huis. Vergeleken met ons huidige huis is het budget bijna driemaal zo groot echter is het ontzettend lastig om iets te vinden juist omdat ons huidige huis perfect is qua omgeving en faciliteiten. Aan de rand van een vinex wijk met genoeg winkelcentra, vlakbij de grote steden maar toch aan de rand van een doodlopend plantsoen waardoor het niet voelt alsof je midden in een woonwijk zit. Dat is een lastige combinatie om te vinden, zelfs met een flink hoger budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 03-05 22:24
Is het een dorp met 10.000 inwoners, of is het een "hoofddorp van een gemeente" waarbij de gemeente in totaal 10.000 inwoners heeft?

Ik woon zelf in een dorp wat het hoofddorp van een gemeente is. In het dorp zelf (tenminste mensen met in het adres de naam van het dorp als plaatsnaam), wonen 18.000 inwoners, de gemeente zelf zit op 36.000 inwoners.

Als ik dan kijk naar de daaromheen liggende dorpen zitten er dorpen tussen met vanaf de 2.200 inwoners, en die bevatten toch ook minimaal een supermarkt. In de dorpen onder de 2200 inwoners zit niet altijd een huisarts, maar dat is erg afhankelijk van de ligging t.a.v. andere dorpen. Een aantal bij elkaar geclusterde dorpen hebben een gezamenlijke huisarts bijvoorbeeld.

Dat de winkel 4km ver weg is kan te maken hebben met de vorm van een dorp, er zijn natuurlijk lang-gerekte dorpen, waarbij de supermarkt aan een uiteinde te vinden is.

Ten slotte: Ik heb veel bekenden / familie in het basisonderwijs werken, momenteel is het zo dat je het toch bijna nooit helemaal goed kan doen en er zijn altijd wat verbeterpunten. Wil je echt nagaan hoe de school is, moet je er eens gaan kijken, en je kan proberen uit te zoeken wat die verbeterpunten zijn, zijn het wat kleine dingen is er niets aan de hand, is het echt iets groots dan kan je het altijd nog meenemen in je overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:33

-tom-562

Oliesjeik

Ik ga (als het goed is) binnenkort verhuizen naar een echt klein dorp (10.000 inwoners is geen klein dorp voor mij) met zo'n 1600 inwoners in de achterhoek.
Qua voorzieningen zit er alleen een basisschool. Maar, op 5 minuten rijden (4km, met de auto) zit je in het grotere dorp er naast, wat zo'n 10.000 inwoners heeft, plus alle bekende supermarkten, horeca, Action, Hema etc. Voor mij is het dus te verwaarlozen dat er geen supermarkt 'in' het dorp zelf zit. Lopend boodschappen deed ik toch al nooit (want voor een hele week inkopen). Dus of ik nu in een stad (Arnhem in dit geval) 10 minuten naar een supermarkt rij, of 5 minuten in de achterhoek naar een supermarkt, maakt wat mij betreft niks uit.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• righthand
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-05 21:44
Met kinderen ga je trouwens ook andere eisen stellen aan je woonomgeving. Sinds 2000 woon ik in Delfshaven Rotterdam en zijn we in de tussentijd gaan samenwonen in Oud Delfshaven. Een gezellige en leuke buurt waar we ons echt thuis voelen; veel leuke kroegen en eetgelegenheden en hartje centrum op 10 minuten fietsen. Maar om je kinderen hier op te laten groeien; mwoh.

Wij zijn beiden opgegroeid in een rustige omgeving waar je als kind lekker naief kon opgroeien en vooral kind mocht zijn. Om als kind te overleven in een wijk als Delfshaven wordt je toch op een zeer jonge leeftijd al vroeg geconfronteerd met de harde kant van het leven en moeten ze al vroeg streetsmart zijn om zich te handhaven. Iets wat wij beiden dus niet echt goed kennen vanuit onze jeugd.

Maar goed, we willen wel graag in Rotterdam blijven wonen zonder de nadelen van een kansarme stadswijk. Het is een fantastische stad en we werken ook in Rotterdam en omgeving. Daarnaast wonen de meeste van onze vrienden (diegene zonder kinderen) in het centrum en zouden we de dynamiek en faciliteiten van een grote stad als Rotterdam wel enorm missen.

Dan komen we eigenlijk tot het volgende, bijna niet realistisch lijstje:
- Maximaal 30 minuten fietsen van de Coolsingel.
- Kindvriendelijke buurt met een basisschool op loopafstand zonder al te veel sluipverkeer.
- Sportfaciliteiten op maximaal 20 tot 30 minuten fietsafstand
- Groene omgeving; het liefst een mooi park en zwemwater in de buurt.
- Goede OV voorzieningen in de buurt; kunnen opa's en oma's ons ook makkelijk bezoeken.
- Weinig sociale woningbouw (Ik weet het, is een standpunt waar je flinke discussies over kan voeren. Nu ik zelf 16 jaar in een beruchte kansarme wijk heb gewoond weet ik uit ervaring en gesprekken met ouders en leerkrachten dat het toch wel negatief kan doorwerken in de kansen van je eigen kinderen).

We hebben vier jaar gezocht naar een goede wijk, huis en omgeving welke ons vertrouwen geeft dat wij onze kinderen dezelfde onbezorgde jeugd kunnen bieden zoals wij dat ook hebben gehad. Uiteindelijk met heel veel geluk onlangs een nieuwbouwhuis toegewezen gekregen die aan alle eisen hierboven voldoet.

Het blijft een grote stad en wil je nog een enigzins betaalbaar huis met dergelijke wensen kunnen kopen, dan zul je een compromis moeten sluiten. In dit geval is dat we op nog geen 3KM naast de start en landingsbaan van The Hague Rotterdam Airport gaan wonen. Maar gelukkig niet onder de landing-, en opstijgzones van de vliegtuigen (zoals dat in Schiebroek, Hillegersberg, Schiedam, Overschie en Vlaardingen het geval is). Daarnaast ligt ook de A20 op ongeveer 1KM afstand maar is dit een zeer dichtbegroeide zone. En de A20 zelf zal na 2024 een stuk minder druk worden wanneer de A16 via het oosten en noorden van Schiebroek naar de A13 zal worden doorgetrokken.

[ Voor 8% gewijzigd door righthand op 10-07-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
TK2803 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:12:
@Roozzz Op dit moment is het woon-werk verkeer 1u (ongeveer 100 km) zonder file. Het toekomstige huis ligt op ongeveer 45 km afstand. Dus een vooruitgang om het zo te zeggen. Dit was ook een van de belangrijke redenen om te verhuizen.
afstand zegt niks. het gaat om de reistijd.
ik heb gewerkt bij een bedrijf dat 82 km verwijderd lag, maar met een reistijd van 50 minuten. ik had collega's die er 45 km vandaan woonden die 5 kwartier onderweg waren .....

[ Voor 0% gewijzigd door PetervdM op 10-07-2017 15:17 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 14:35
Wat zijn jullie toekomst plannen ?
Kinderen en op het huidig adres blijven wonen ?
Is het een kindvriendelijke buurt speeltuinen etc
Is er een schoolbus of zo die kinderen haalt en van school brengt ?
Internet is dat aanwezig en hoe snel.
Hoe snel ben je met de auto in een grote stad en op een A snelweg.
Hoe is het OV mocht je daarvan afhankelijk zijn al is het tijdelijk. Hoelang duurt het met OV van en naar je werk.
Hoe ziet het bestemmingsplan van de gemeente eruit. Zie je daar verbeter punten voor je toekomstige situatie ?

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:30

servies

Veni Vidi Servici

WTF? 10000 inwoners en geen fatsoenlijke supermarkt, geen lokale huisarts...

Ik woon in een stadje met 10000 inwoners en we hebben hier 4 supermarkten (AH, Emté, Lidl & Aldi), 6 basisscholen (wordt overigens gereduceerd naar 2 tot 3 in de komende jaren), 1 middelbare school, 3 tandartspraktijken, 4 huisartsen...
Zelfs een gehucht van minder dan 100 inwoners hier in de buurt heeft een basisschooltje en behoudt dat ook (vervult een regiofunctie)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
servies schreef op maandag 10 juli 2017 @ 15:14:
WTF? 10000 inwoners en geen fatsoenlijke supermarkt, geen lokale huisarts...

Ik woon in een stadje met 10000 inwoners en we hebben hier 4 supermarkten (AH, Emté, Lidl & Aldi), 6 basisscholen (wordt overigens gereduceerd naar 2 tot 3 in de komende jaren), 1 middelbare school, 3 tandartspraktijken, 4 huisartsen...
Zelfs een gehucht van minder dan 100 inwoners hier in de buurt heeft een basisschooltje en behoudt dat ook (vervult een regiofunctie)...
Idd... 10000 is niet klein. Ik woonde in een gehucht van 7000 en daar waren alle basisvoorzieningen. Oké één supermarkt maar, maar binnen 5 km wel 14 supermarkten van 6 ketens. Er waren 5 huisartsen in 2 groepspraktijken (sommige deeltijds), een tandartsenpraktijk met 3 tandartsen en 2 mondhygenisten en alle winkels voor de dagelijkse behoeften. Oh. En 3 basisscholen in de smaken openbaar, katholiek en protestants-christelijk...

Als een dorp van 10000 inwoners dat al niet heeft, naar welke krimpregio wil @TS dan in hemelsnaam ??

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Bij de aankoop van ons huis (10 jaar geleden) was eigenlijk de plek de Doorslag.

Begrijp me niet verkeerd, het is een rijtjeshuis (tussenwoning) in een grote stad (70.000+)

Maar juist het grote park aan de voorzijde en en speeltuin aan de achterzijde heeft veel aan de keuze bijgedragen.

Een tuin van 12 meter zonder tuin aan tuin met de overburen te zitten is al vrij schaars.

De woning... Totale renovatie.
Oud huurhuis van een cooperatie gekocht.
De prijs was er naar.
Nieuwe cv, nieuwe zolder ramen.
Totaal nieuwe inrichting van tussen verdieping(muren verplaatst) , nieuwe badkamer (groter) . Nieuwe binnendeuren.
Nieuwe radiatoren boven, beneden nieuwe vloer met vloerverwarming.
Nieuwe keuken, nieuw toilet.

In de jaren er na. Trap bekleed
Nieuwe kozijnen aan de achterzijde (z zw) zwaar belast door zo'n weer en wind.
Dakkapel op dak. Voor en achter nieuwe voegen.

Het is een keuze.

Maar na 10 hebben wij een kleine vent van nu 2 jaar. Die kan lekker achter spelen of in de tuin of op het speelplein. Of als hij wat ouder is in het park (als hij kan zwemmen.)

Tuurlijk er is altijd een beter mooier huis.
Wij hebben gekozen voor leven.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Oekiejoekie schreef op maandag 10 juli 2017 @ 17:17:
[...]

Idd... 10000 is niet klein. Ik woonde in een gehucht van 7000 en daar waren alle basisvoorzieningen. Oké
7000 is geen gehucht hoor. Een gehucht heeft niet eens blauwe plaatsnaam borden, maar witte. Een gehucht is meestal een kluster van huizen, bijv. rondom een grote boerderij. Zelfs wij wonen niet in een gehucht en ons dorp heeft tussen de 90 en 100 inwoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Laatst online: 11:45

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Nou... niet helemaal met je eens. Jipsingboertange is wel degelijk een gehucht met een blauw bord.
Eind van deze maand ga ik verhuizen van Den Haag naar Jipsingboertange

http://www.verenigingwest...psingboertange-bord-n.jpg

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@Zondagskindje De site van Jipsingboertange is het daar niet mee eens :p
Jipsingboertange, dorp in het mooie Westerwolde in de provincie Groningen
bron: http://www.jipsingboertange.nl/

En het is groter dan mijn dorp...

https://www.google.nl/map...,373m/data=!3m1!1e3?hl=nl
Dit is meer een gehucht, heeft ook geen blauwe borden.

Of deze:
https://www.google.nl/map...,373m/data=!3m1!1e3?hl=nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

@Wailing_Banshee aantal inwoners: 175, dan is het toch een gehucht? :D
http://www.funda.nl/buurt...e/kenmerken/?ref=47351361

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Nee hoor, wij wonen ook in een dorp, met dorpshuis (anders zou het een gehuchtshuis moeten zijn!) en wij hebben iets meer dan de helft van het aantal inwoners.

Het zal wel een grote stap zijn, van Den Haag naar Jipsingboertange... (waarschijnlijk vind je het een gehucht omdat je uit Den Haag komt, in die omgeving heb je waarschijnlijk geen dorpjes met minder dan 1000 inwoers :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

@Wailing_Banshee Okee, jij wint :P
Natuurlijk is het een grote stap voor mij. Ik heb heel mijn leven in de randstad gewoond.(Delft, Pijnacker en Den Haag) Ik ken in Groningen geen heg of steg. Dus best spannend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
offtopic:
Een exotisch eiland in Indonesië? Nee, een dorp in Nederland :D

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Pagina: 1