Opzetten draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelvanhoof
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-06-2022
Op het installatieadres bevind zich momenteel de standaard Telenet-installatie, er zijn echter veel problemen met het WIFI-netwerk. Het is regelmatig zo dat er geen verbinding gemaakt kan worden.
Daarom dacht ik er aan om de WIFI van deze uit te schakelen en uit te breiden met een of meerdere access points.

In eerste instantie zou ik toch nog wel eens willen bekijken of het niet gewoon aan de instellingen ligt.
Hoe gaat ik hiervoor best te werk, ik heb al zaken gelezen over programma's als wifi analyser?

Moest dit geen soelaas bieden: Een of meerdere access points aanschaffen, is TP-Link AP200 een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Heb je hier al contact Telenet? Zo ja, wat zeggen die? Daarnaast, wat voor foutmeldingen en wat voor type router heb je?

TP-Link ansich is een goed merk, daar zou je geen verkeerde keuze mee maken.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:01
Het beste kun je even met je telefoon checken of er al heel veel netwerken in de buurt zitten (dit zegt natuurlijk niks over inteferentie door babyfoon, IP camera of zelfs je magnetron) maar helpt allicht. Deze app kan ook een aanbeveling geven welk kanaal te gebruiken: Google Play: Wifi Analyzer

Mocht het daarmee niet lukken, je kunt het al raden, zal je op zoek moeten gaan naar die andere bronnen van interferentie.

Verder zou het voor ons heel nuttig zijn om wat meer informatie te geven, zo weten we niet of jou router alleen de 2.4 GHz band gebruikt of ook de 5 GHz band gebruikt (mocht hij beide doen wordt de kans dat je iets oplost met een nieuwe router een stuk kleiner).

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Karelvanhoof schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:58:
Op het installatieadres bevind zich momenteel de standaard Telenet-installatie, er zijn echter veel problemen met het WIFI-netwerk. Het is regelmatig zo dat er geen verbinding gemaakt kan worden.
Daarom dacht ik er aan om de WIFI van deze uit te schakelen en uit te breiden met een of meerdere access points.

In eerste instantie zou ik toch nog wel eens willen bekijken of het niet gewoon aan de instellingen ligt.
Hoe gaat ik hiervoor best te werk, ik heb al zaken gelezen over programma's als wifi analyser?

Moest dit geen soelaas bieden: Een of meerdere access points aanschaffen, is TP-Link AP200 een goede keuze?
Neen, de AP200 is een ultra-low-end apparaat met slechts één antenne voor de 5GHz. Tenzij de genoemde Telenet-installatie >10j oud is zal de AP200 slechter presteren dan wat je al hebt staan.

Maar zoals hierboven aangegeven, voordat je het probleem helder hebt is het voorbarig om al in oplossingen te gaan denken.

Begin met (voor ons) in kaart te brengen wat de situatie is:
- Exact welke "standaard Telenet-installatie" heb je, met name welke modemrouter?
- Hoe ziet de woning eruit? Hoeveel woonlagen? Van welk materiaal zijn de vloeren en muren waar het signaal doorheen moet?
- Verbinden je clients op 2.4GHz of 5GHz? Indien 2.4GHz, kunnen ze ook 5GHz aan? Zo ja, wat gebeurt er als je daarmee verbindt?
- "Het is regelmatig zo dat er geen verbinding gemaakt kan worden" - wat heet "regelmatig"? Is dat afhankelijk van tijdstip van de dag? Of van het weer? Of als iemand iets opwarmt in de microgolfoven? Hou eens bij wanneer het slecht is en wat op dat moment verder gebeurt bij jou en bij de buren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karelvanhoof
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-06-2022
Telenet Wireless Modem: 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)

Signaal 2.4GHZ en 5GHZ

2.4GHZ
802.11bgn
kanaal: automatisch
neemt momenteel kanaal 1, 20MHZ

5GHZ
802.11anac
neemt momenteel kanaal 100, 80MHZ

De modem staat wel een ongeveer centraal in de woning (open bebouwing, 2 verdiepen), maar in een kast.
Niet de beste locatie vermoedelijk...

Babyfoon, IP camera's of dergelijke zijn niet aanwezig.
Er is wel een microgolfoven, maar ook wanneer deze niet in gebruik is, is het niet altijd mogelijk verbinding te maken. Vandaag werkt het weer wel goed, het weer is niet veel anders dan gisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Karelvanhoof schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:18:
Telenet Wireless Modem: 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS)
Klinkt als een Compal - lijkt het hierop?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/It3TXLA.jpg
Signaal 2.4GHZ en 5GHZ

2.4GHZ
802.11bgn
neemt momenteel kanaal 1, 20MHZ

5GHZ
802.11anac
neemt momenteel kanaal 100, 80MHZ
Prima settings. En als het inderdaad die CH7465LG-TN hierboven is, dan is het qua WiFi een prima apparaat, vergelijkbaar met een TP-Link Archer C7, niet die crappy C200. Je slechte WiFi komt in ieder geval niet door slechte apparatuur.
De modem staat wel een ongeveer centraal in de woning (open bebouwing, 2 verdiepen), maar in een kast.
Niet de beste locatie vermoedelijk...
Mogelijk. Is dat waar de coaxkabel je huis binnenkomt? Zo ja moet je het wel in de buurt houden. Maar probeer het eens met de kastdeur open. Verandert dat iets?
Babyfoon, IP camera's of dergelijke zijn niet aanwezig.
Er is wel een microgolfoven, maar ook wanneer deze niet in gebruik is, is het niet altijd mogelijk verbinding te maken. Vandaag werkt het weer wel goed, het weer is niet veel anders dan gisteren.
Je symptomen zijn veranderlijk. Dat geeft aan dat ze bovenal veroorzaakt worden door interferentie (vloeren en muren verschuiven niet van dag tot dag :z ). Ik vermoed daarom sterk dat je apparaten met 2.4GHz verbinden met de modemrouter. Ook al heb je geen van de genoemde apparaten, de 2.4GHz-band is nageneog altijd vervuilder dan de 5GHz band.

Je hebt mijn vraag over met welke band je apparaten verboden zijn met de modem niet beantwoord. Kun je dat alsnog nakijken. Als ze met 2.4GHz verbonden zijn (tip: kijk naar kanaalnr, indien <14 is het 2.4GHz), ga na of ze ook met 5GHz kunnen verbinden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1