Vraag

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraag:
Ik ben opzoek naar een camera welke ik voor diverse situaties wil gaan gebruiken. Foto's welke ik wil gaan maken; vakantie, landschappen, nacht (sterren hemels, spelen met licht, lange sluitertijd), actie (geloof dat auto focus dus belangerijk is). Verder wil ik ook gewoon weg de mogelijkheid om met de camera experimenteren. Daarnaast wil ik ook met de camera kunnen filmen.

Deze camera ga ik ook meenemen op vakantie. Dit kan ook een backpack vakantie zijn. Hoewel het fijn is als de camera enigszins compact is, is dit zeker geen vereiste.

Verder ben ik ook opzoek naar een handzame tripod, compact, licht maar sterk. Welke ik makkelijk kan meenemen. Hierover ook graag tips en suggesties.

Eisen:
Harde eisen
  • Minimaal filmen in full-hd (1080p met 30 FPS), hoger is beter
  • Losse accu, zodat je een extra accu kunt kopen
  • Time-laps functionaliteit
  • Sluitertijd aanpassen
  • Mount aan de onderkant om hem op een tripod
  • Hoge zoom functionaliteit voor foto's, liefst ook video
  • Auto-focus, maar wil graag ook de mogelijkheid hebben om de focus handmatig in te stellen
Zachte eisen:
  • Slow-motion
  • Panorama
  • Liefst laag gewicht en zo klein, compact mogelijk
  • Wifi voor overzetten van foto's
Type camera
Hier ben ik nog niet uit. Hierover laat ik mij graag adviseren. Ik heb geen flauw idee of ik beter af ben met een systeemcamera, compact camera, spiegelreflex camera of travelzoom? Ik geloof bijvoorbeeld dat je voor langere sluitertijden al snel bij een spiegelreflex uitkomt?

Voorkeur merk:
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk. Liefst wel een reputatieloos merk vermijden.

Prijs:
De prijsrange is maximaal +/- 600 euro. Goedkoper mag natuurlijk altijd.

Camera's:
Ikzelf zat te kijken naar een van de camera's van de review van vorig jaar. Alleen ben ik niet goed op de hoogte of er van deze camera's al een nieuwe, ge-update versie is verschenen.

reviews: Drie instap-dslr's onder de 450 euro: welke presteert het best?

Ik zag ook deze compact camera voorbijkomen. Alleen is een compact camera volgens mij niet geschikt waarvoor ik het wil gebruiken.

nieuws: Nikon kondigt waterdichte Coolpix W300-outdoorcamera met 4k-videopnam...

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties. Onder tussen ga ik morgen verder zoeken en zal dit topic ook updaten met nieuwe bevindingen.

Alle reacties

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 11:31
Gezien je eisen zou ik kijken naar de travel zoom afdeling bij de [Aankoopadvies] Premium compactcamera's.

Wat prijsbereik kom je dan bij de Canon of de Panasonics uit.
Wil je dan ook nog compact dan kom je bij de TZ100 uit. Maar dan lever je wel wat zoom in...

Wat jij wil, wil eigenlijk iedereen, veel zoom, hoge resolutie (of goede (low-light) lens) en snelle focus.
Als je dat echt allemaal wil, dan is je prijskaartje wel een heel stuk hoger. Bij elke camera binnen je prijsrange moet je altijd wel wat concessies doen. Op basis van de concessies welke je wel wil doen zul je uiteindelijk je camera kiezen...

Wat betreft tripods, je hebt inmiddels heel veel kleine tripods, van rond de 1 kilo en 40 cm of zo. De prijs is afhankelijk van carbon/aluminium en of het om een "bekend" merk gaat. Als je met video (of panorama shot) wil pannen op de tripod, bedenk dan dat je kop van de tripod dat ook moet kunnen...

[ Voor 19% gewijzigd door MindcrimeNL op 07-06-2017 09:10 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jij wilt de beste in alles, in een camera. Helaas die bestaat niet, wees blij met een compromis. Het beste voor wat jij wilt heb je waarschijnlijk al en dat is een telefoon. De rest zijn een compromis die ergens in uitblinken. En voor 600 is het zeker een compromis. Het beste advies wat ik je kan geven koop een camera die ook volledig handmatig in te stellen is en ga aan de slag. Pas dan kom je erachter wat je nou echt belangrijk vindt. DAt moet je zelf ondervinden en kan niemand je bij helpen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Chip.
  • Niet online
Ik snap dat ik wellicht veel eisen opnoem en dat er compromissen gesloten moeten worden. Maar om in 1 zin te beschrijven is gewoon simpelweg de beste allround camera welke beschikbaar is op dit moment. Helaas is er geen Tweakers review daarvan recentelijk anders had ik daar gekeken. Of is de review van vorig jaar 2016, welke ik aanhaal in mijn OP nog recent? reviews: Drie instap-dslr's onder de 450 euro: welke presteert het best?. Weet niet hoe snel de ontwikkelingen van camera's gaat en hoe snel ze verouderd raken.

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-10 17:25
Denk eerst al eens na over welk type camera je wil.
- Lenzen wisselen ja of nee? Zowiezo kom je altijd duurder uit vanaf da je de kitlens gaat willen vervangen...

- Size matters, zeker als je er mee wil reizen maar fotografie niet centraal staat, dan wil je niet nog eens enkele kilo's aan materiaal mee sluiten (vind ik zelf)

Ik gok dat je gaat uitkomen bij een goede compact. De beste camera is diegene die je bij je hebt en overal kan gebruiken. De TZ100 die al als suggestie kwam is zeker een goede keuze. En ja die is ruim beter dan je telefoon...

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik kocht net de Canon g7x ii. Mooi compromis, maar geen 4k video en typische Canon beperkingen (eg sluitertijden).

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 23:56
Ik zou voor een Canon 700D gaan met kitlens ( 485 Euro )
Misschien nog een tweede lens Canon EF 40mm f/2.8 STM ( 145 Eruo )
Voor Time-laps kun je gebruik maken van een externe Digital Timer Remote
voorbeeld met en 600D YouTube: Canon 600D T3i Time Lapse Controller - Digital Timer Remote

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:19
Tja, allround camera's genoeg.

De TZ100 is al een aantal keren aangehaald. Ook een Sony a6000 zou nog kunnen, al heb je daar wel iets minder zoombereik.

don't mind me

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gewoon ter aanvulling van mijn vorige post en mijn redenering voor de aankoop:

Fotografisch zijn de meeste premium compacts (zie [Aankoopadvies] Premium compactcamera's voor een selectie camera's met relatief grote sensoren) gelijkaardig aan een instap dslr/mirrorless met kitlens (minimum DoF, lenskwaliteit). Als je
• niet wil wisselen van lens
• houdt van compact/meeneembaarheid
• de camera partner-vriendelijk (point & shoot, gemakkelijke interface, ...) moet zijn
• raw mogelijkheden wil hebben
... is een premium compact een mooie oplossing. Een instap dslr is minder compact en gelijkwaardig in beeldkwaliteit. Verwacht geen mirakels, want die kosten (veel) knaken en zijn niet bepaald compact.

• Chip.
  • Niet online
Hartelijk dank allen voor jullie advies, tips en suggesties.

Inmiddels heb ik mij wat stukken beter ingelezen dan toen ik de OP maakte.

En kom ik op de volgende punten
  • Ik hoef niet perse een spiegelreflex of systeemcamera te hebben waarbij je de lens kunt vervangen. Ik ga namelijk geen professionele fotograaf worden met een heel scala aan lenzen voor iedere specifieke situatie. Als ik met een body + lens echter wel goedkoper uit ben of meer functies er voor terug krijg voor hetzelfde geld ben ik natuurlijk helemaal voor.
  • Ik hoef geen belachelijke optische zoom te hebben, i.e., zoals bijvoorbeeld 85x bij de pricewatch: Nikon Coolpix P900 Zwart, echt serieus waarom 85x... creep alert :')
    YouTube: Nikon coolpix P900 ultra zoom test. Maar goed, met 10-15x ben ik al helemaal tevreden en kun je wat mijn inziens ook al heel ver inzoomen.
  • Gezien ik toch wel goede actie foto's wil kunnen maken lijkt een sluitertijd van tenminste 1/2000 of 1/4000 een vereisten. Echter tijdens mijn zoektocht liep ik ook tegen elektronische sluitertijden aan. Zoals bij de pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ1000 Zwart welke een mechanische (60 [s] - 1/4000 [s]) en elektrische sluiter (1 [s] - 1/16000 [s]) heeft.
    Volgens mij kloppen de specs op Tweakers ook niet? Waar een sluitertijd van 1/1600 [s] staat bij de FZ1000. Beetje onhandig natuurlijk gezien je dan appels met peren aan het vergelijken bent in de Pricewatch.
    Mijn vraag hier is eigenlijk, hebben veel camera's ook een elektronische sluitertijd? En weet iemand wellicht welke sluitertijd gangbaarder is? Verder wat is het nadeel van een elektronische sluiter? Want als ik http://nld.faq.panasonic.com/app/answers/detail/a_id/32614 moet geloven zijn er geen nadelen, behalve dat deze d.m.v. het gebruik van een elektrische sluiter een maximale sluitertijd heeft van 1 [s]. Het lijkt mij echter dat je nog steeds artifacts kan krijgen gezien de sensor nog steeds lijn voor lijn wordt ingelezen, alleen dat is bij een mechanische sluiter eigenlijk ook ongeveer gezien de lamellen dan het licht blokkeren, dus dat kun je min of meer tegen elkaar wegstrepen?
  • Gezien ik ook graag goede foto's in het donker wil maken is een hoge ISO waarde ook handig. Echter ben ik hier ook nog niet helemaal uit. Als ik bijvoorbeeld kijk bij de pricewatch kijk kun je bij compact camera's een ISO waarden selecteren tussen 80 - 51200 om te filteren en bij spiegel reflex 50 - 819200. Tussen de maximale waardes zit een slordige factor 16 verschil. Is dat omdat de ISO waarde exponentieel groeit? Dus zeg maar om 2x gevoeliger te zijn moet je ISO ook dubbel zo hoog zijn? Als ik namelijk de verkooppraatjes moet geloven en mijn eigen instinct zou ik prima foto's in het donker kunnen maken met een ISO van 12800.
  • Als ik de reactie van Koekiemonsterr in 'reviews: Olympus OM-D E-M1 Mark II: zestig foto's in een s... lees begrijp ik dat er niet hele grote ontwikkelingen meer zijn in foto camera land en dat de nieuwe modellen het vooral van de extra's moeten hebben. Ik schat dus dat ik ook bijvoorbeeld dus niet zo erg moet tillen aan het feit als ik een camera zou kiezen als die al uit 2014 komt, bijvoorbeeld dus ook de FZ1000.
  • Spatwater en stof dicht, hoe serieus moet je dit nemen? Ik las bijvoorbeeld een commentaar over de FZ1000 dat deze niet stofdicht en spatwater dicht is maar er werd ook gezegd dat vele camera's in die categorie dat niet zijn en dat het ook niets alles zegt. Ik snap natuurlijk dat je de camera niet moet begraven in het zand. Maar loop je al meteen serieus risico als je bijvoorbeeld over het strand loopt met je camera in de hand en een beetje zand dat opstuift?
  • Een zoeker is wel heel fijn. Heb toch wel het gevoel dat je de camera dan een stuk beter kunt vasthouden dan wanneer je geforceerd bent om de camera voor je te houden omdat je ook op het schermpje moet kijken.
Wellicht dat jullie het al een beetje doorhebben maar ik begin te neigen naar de Panasonic DMC FZ1000.

Ik ga nog eventjes de volledige specs van de
Panasonic DMC FZ1000
Panasonic DMC FZ300
Canon Powershot G3 X
Sony A6000
Panasonic DMC LX100
Panasonic DMC TZ100

tegen over elkaar uitzetten. Waarbij ik tot nu toe neig naar de FZ1000.

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-11 23:56
Ja voor astrofotografie valt een camera met een vaste lens al af.
Ook filmen in full-hd is mogelijk maar je loopt al snel tegen de beperking aan van een vaste lens.

Verwijderd

Let op dat x-aantal keer zoom niet zoveel zegt. Een 10-20mm is net zoveel zoom als een 50-100 of een 200-400. Dat is allemaal 2 keer zoom.

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-10 22:54
En kijk voor 'goede foto's in het donker' niet naar de ISO waarden die een camera KAN halen. Met kleinere sensors zoals in compactcamera's krijg je sowieso al vrij snel ruis. Leuk dat je tot bijv. 25.600 ISO kunt gaan, maar dan zie je toch niks meer vanwege alle ruis. Als je goede foto's wilt maken bij weinig licht heb je een statief nodig ;)

En het klopt idd dat de ISO waarde exponentieel omhoog gaat. Van 100-200 is 1 stop (dus dubbel zo gevoelig) en van 200-400 is ook 1 stop. Van 100-400 is dus 2 stops, en niet 4.

[ Voor 20% gewijzigd door blupmans op 15-06-2017 08:00 ]

Pagina: 1