Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geen internet na aansluiting Sitecom Network Switch

Pagina: 1
Acties:

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:57
Onlangs heb ik een goedkope Network Switch ergens achter in de kast gevonden. Deze zou ik graag willen gebruiken om 2 computers, met verschillende functies, 1 desktop+1 varierend, aan te sluiten op 1 ethernet muuruitgang. Echter, als ik deze connect valt bij beiden het internet weg en kan ik niks. Meldingen die ik van Windows Probleemoplossing krijg zijn:
ethernet heeft geen geldige ip configuratie
standaard gateway niet beschikbaar
Ik heb al een beetje zitten spelen met IPConfig maar dat schiet niet op. Momenteel heb ik de kabel direct in mijn desktop en dat is geen probleem.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-11 23:48

MsG

Forumzwerver

Wat is je verdere opstelling? Zoals je het schetst lijkt het er op dat je geen router er vóór hebt, maar rechtstreeks een WAN-ip krijgt op de kabel uit de muur. Als dat het geval is gaat een switch niet werken, maar is er een router nodig.

Dus graag wat meer info:

- Hoe is de opstelling qua (netwerk)apparatuur?
- Welk IP krijgt een apparaat als deze verbonden is op de kabel uit de muur?

Wat heb je precies lopen spelen met IPconfig en waar liep je vast?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• untflanked
MsG schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 00:03:
Wat is je verdere opstelling? Zoals je het schetst lijkt het er op dat je geen router er vóór hebt, maar rechtstreeks een WAN-ip krijgt op de kabel uit de muur. Als dat het geval is gaat een switch niet werken, maar is er een router nodig.

Dus graag wat meer info:

- Hoe is de opstelling qua (netwerk)apparatuur?
- Welk IP krijgt een apparaat als deze verbonden is op de kabel uit de muur?

Wat heb je precies lopen spelen met IPconfig en waar liep je vast?
Bedankt voor je snelle reactie. Ik weet dat ik deze switch ooit heb gebruikt om samen met een maat te gamen, zonder dat er een router voor zat. Als dit het probleem is dan zal ik dit weekend maar eens een oude router tevoorschijn gaan toveren.
Daarna zal ik de verdere vragen beantwoorden, misschien is dit natuurlijk al gewoon de oplossing.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Met een switch kan je wel offline gamen als je beide computers een vast IP geeft in hetzelfde subnet. Maar tegelijk internetten, zal er toch echt gerouteerd moeten worden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
My educated guess: die switch heeft *ook* het ip van je default gateway.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• untflanked
Excuses voor de voor netwerk personen noobish vraag. Bedankt voor de hulp zo snel en ik zal proberen morgen ergens een router op te duiken.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
jant schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 00:14:
My educated guess: die switch heeft *ook* het ip van je default gateway.
Een goedkope switch heeft geen IP. Ik verwacht dat het apparaat óf niet een switch is maar een router (met vrijwel altijd een ingebouwde switch), óf wel een switch is, maar een defecte.

• jant
  • Niet online
TommyboyNL schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 00:17:
[...]

Een goedkope switch heeft geen IP. Ik verwacht dat het apparaat óf niet een switch is maar een router (met vrijwel altijd een ingebouwde switch), óf wel een switch is, maar een defecte.
Ja, ja, IP's zijn louter voorbehouden aan dure switches.

Please, define dure switch.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• TommyboyNL
  • Niet online
jant schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 00:23:
[...]

Gezien het kennisniveau van de TS (absoluut niet vervelend bedoeld!) lijkt het mij ZEER onwaarschijnlijk dat zijn "random goedkope switch" een managed switch is, ookal kosten die tegenwoordig een kleine 3 tientjes.

• MsG

MsG

Forumzwerver

jant schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 00:23:
[...]

Een goedkope netwerk switch waar vroeger eens een LAN op gespeeld is. Vindt het knap dat je dan de associatie maakt met een managed switch :-P. Misschien heb je een wat onrepresentatief idee van de gemiddelde hardware van een gewone consument.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

En ik gok dat het geen switch is maar mischien wel een oude router

Iperf

• jant
  • Niet online
MsG schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 00:26:
[...]

Misschien heb je een wat onrepresentatief idee van de gemiddelde hardware van een gewone consument.
Daar zou jij zo maar eens een punt kunnen hebben.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar als het een router betreft dan krijgt TS toch op z'n minst een IP? Precies dat lijkt juist niet te gebeuren, met meldingen als: "ethernet heeft geen geldige ip configuratie".
untflanked schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 00:17:
Excuses voor de voor netwerk personen noobish vraag. Bedankt voor de hulp zo snel en ik zal proberen morgen ergens een router op te duiken.
De situatie is nog amper verduidelijkt :-P. Post eens de output van:

ipconfig /all

[ Voor 50% gewijzigd door MsG op 07-06-2017 00:30 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MsG schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 00:29:
Maar als het een router betreft dan krijgt TS toch op z'n minst een IP? Precies dat lijkt juist niet te gebeuren, met meldingen als: "ethernet heeft geen geldige ip configuratie".

[...]

De situatie is nog amper verduidelijkt :-P. Post eens de output van:

ipconfig /all
mmmm

mischien ondersteunen beide (router en switch)geen auto=mdx

Iperf

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:19

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Welk model is het Sitecom geval? Dat zou helpen om te zie wat het precies is (router of switch). Bij dat eerste zou er een reset knop op moeten zitten, dan zou je erop moeten kunnen inloggen, staat op de stikker.

Wat zit er achter de aansluiting in de muur? Waar gaat die kabel naar toe?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

untflanked schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 00:17:
Doe dat niet voordat je het probleem helder hebt.

Geef eens aan exact welke "goedkope Network Switch" dit is. Meestal heeft een Sitecom-apparaat een sticker onderop met een typenr zoals "LN-xxx", "DC-xxx" of "WL-xxx". Geef die eens. Afhankelijk van wat het is, kunnen we een beeld krijgen van wat nu mis gaat.

Daarnaast: je geeft aan dat je Ethernetaansluiting in de muur hebt. Wat zit daarachter? Woon je bij je ouders en is er een standaard KPN/Ziggo/etc internetaansluiting aanwezig? Of zit je op kamers bij een grote studentenhuisvester? Of iets anders? Ook hier: wat je ons kunt vertellen over de aansluiting kan helder maken wat hier exact mis gaat en wat je nodig hebt om het werkend te krijgen.

Doodzonde om lukraak nog een stuk hardware op te scharrelen als dat niet het juiste is :o

Oslik blyat! Oslik!

• untflanked
Ik woon momenteel in een studentencomplex. Een tijd geleden hebben er veranderingen plaatsgevonden in de infrastructuur van het netwerk en sindsdien werkt de Switch niet meer.
Productnummer: Sitecom LN118 v1.
Welke IPconfig info is voor jullie van belang, dan link ik die.
Alvast bedankt.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

untflanked schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:23:
Ik woon momenteel in een studentencomplex. Een tijd geleden hebben er veranderingen plaatsgevonden in de infrastructuur van het netwerk en sindsdien werkt de Switch niet meer.
Productnummer: Sitecom LN118 v1.
Goed, dom apparaat dus dat alleen op layer 2 (MAC) werkt. Doet niets op layer 3 (IP). Dus als je IP-addressering problemen geeft heeft de switch er weinig mee te maken.
Welke IPconfig info is voor jullie van belang, dan link ik die.Alvast bedankt.
Pak om te beginnen de werkende situatie (dus met één apparaat direct op muur aangesloten).

Daar uitvoeren:
code:
1
ipconfig /all

Eigenlijk is het handigst als je alle output over de Ethernet adapter Local Area Connection post. Wat we iig nodig hebben:
- DHCP Enabled (Yes/No)
- IPv4 Address (volledig indien privaat adres, indien publiek kun je het laatste octet weglaten)

Daarnaast zou het helpen als je aangeeft van welke organsiatie (studentenhuisvesting) het complex is en in welke stad het gelegen is. Mogelijk dat iemand weet exact hoe die organisatie z'n netwerken geregeld heeft en wat dus wel en niet kan/moet.

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 07-06-2017 13:05 ]

Oslik blyat! Oslik!

• TommyboyNL
  • Niet online
Hoogstwaarschijnlijk mag je maar één device aansluiten op je muuroutlet, zo gaat dat vaak bij ISPs in studentencomplexen. Grote kans dat jouw poortje dichtgezet wordt zodra gedetecteerd wordt dat er twee devices aan hangen. Probeer ergens een routertje te lenen, en kijk of dat je probleem oplost.

• untflanked
dion_b schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:03:
[...]

Goed, dom apparaat dus dat alleen op layer 2 (MAC) werkt. Doet niets op layer 3 (IP). Dus als je IP-addressering problemen geeft heeft de switch er weinig mee te maken.

[...]

Pak om te beginnen de werkende situatie (dus met één apparaat direct op muur aangesloten).

Daar uitvoeren:
code:
1
ipconfig /all

Eigenlijk is het handigst als je alle output over de Ethernet adapter Local Area Connection post. Wat we iig nodig hebben:
- DHCP Enabled (Yes/No)
- IPv4 Address (volledig indien privaat adres, indien publiek kun je het laatste octet weglaten)

Daarnaast zou het helpen als je aangeeft van welke organsiatie (studentenhuisvesting) het complex is en in welke stad het gelegen is. Mogelijk dat iemand weet exact hoe die organisatie z'n netwerken geregeld heeft en wat dus wel en niet kan/moet.
DHCP is enabled
IPV4 adreess 217.105.2.xxx(Preferred)

Het wordt geregeld door ITTdesk in Wageningen, complex haarweg.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

TommyboyNL schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:13:
Hoogstwaarschijnlijk mag je maar één device aansluiten op je muuroutlet, zo gaat dat vaak bij ISPs in studentencomplexen. Grote kans dat jouw poortje dichtgezet wordt zodra gedetecteerd wordt dat er twee devices aan hangen. Probeer ergens een routertje te lenen, en kijk of dat je probleem oplost.
Daar zat ik ook al aan te denken.
@untflanked
Lijkt inderdaad erop dat je maar 1 IP mag krijgen.
Een router telt als een apparaat, het NAT gedeelte zorgt voor de omschakeling extern IP naar interne IP's, en zorgtervoor dat de data op de goede plek aankomt.. De IP-adressen uitdelen doet de DHCP server. De WAN kant krijgt één ip en wordt dus als één apparaat gezien, ook al hangen er honderd computers achter. Al het verkeer gaat namelijk over datzelfde IP-adres.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• untflanked
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:22:
[...]

Daar zat ik ook al aan te denken.
@untflanked
Lijkt inderdaad erop dat je maar 1 IP mag krijgen.
Een router telt als een apparaat, het NAT gedeelte zorgt voor de omschakeling extern IP naar interne IP's, en zorgtervoor dat de data op de goede plek aankomt.. De IP-adressen uitdelen doet de DHCP server. De WAN kant krijgt één ip en wordt dus als één apparaat gezien, ook al hangen er honderd computers achter. Al het verkeer gaat namelijk over datzelfde IP-adres.
Dit gaat me de pet te boven, maar in principe kan het dus met een router werken, omdat die interne IP's creëert?

• TommyboyNL
  • Niet online
ITT Desk heb ik meer ervaring mee dan ik zou willen... (ik heb zelfs het "bel-een-engineer-uit-zijn-bed nummer" van ze, alleen voor storingen bij 1000+ man)
Je moet een router kopen, en om gedoe te voorkomen het MAC van je huidige aangesloten apparaat klonen naar de WAN interface van die router.

Edit: Doe Barry de groeten ;)

[ Voor 5% gewijzigd door TommyboyNL op 07-06-2017 13:27 ]

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

untflanked schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:20:
[...]

DHCP is enabled
IPV4 adreess 217.105.2.***(Preferred)
Dat is een publiek IP. Allicht wil je zoals ik aangaf dat laatste octet weglaten/verbergen O-)
Goed, dan krijg je dus via DHCP een publiek IP, maar krijg je er dus max eentje per aansluiting, en is het MAC-gebonden.

Zoals gezegd, router halen en MAC-adres klonen. Dat kan in beginsel iedere consumentenrouter van de afgelopen >15 jaar. Hoe goedkoop/duur je het wilt maken en hoeveel andere toeters en bellen je eraan wilt koppelen mag je helemaal zelf weten :z

Oslik blyat! Oslik!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Worden er dan bij hun (ITTdesk) mac adressen van routers geblockt?
Dan dus je mac adres van je PC klonen. Dan werkt het in ieder geval. Al weet ik niet of je pc dan nog goed werkt, je hebt dan immers twee apparaten met hetzelfde mac adress. Dat weet @TommyboyNL vast wel.

• TommyboyNL
  • Niet online
@T.Kreeftmeijer Zolang die MAC adressen op verschillende netwerken zitten geeft dit volgens mij geen issues. Het zou ook moeten kunnen zonder klonen, maar bij ITT gaat er wel eens iets mis waardoor switchpoortjes hard in shut gaan bij het (te vaak?) wisselen van device/MAC. Je moet ze dan bellen om je poortje weer aan te laten zetten. Helaas werken ze alleen van maandag t/m vrijdag van 9 tot 5 of zoiets, terwijl de meeste mensen thuis jusit gaan klussen buiten die tijden.

Vandaar dus mijn tip om uit voorzorg je MAC te klonen.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

TommyboyNL schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:47:
@T.Kreeftmeijer Zolang die MAC adressen op verschillende netwerken zitten geeft dit volgens mij geen issues. Het zou ook moeten kunnen zonder klonen, maar bij ITT gaat er wel eens iets mis waardoor switchpoortjes hard in shut gaan bij het (te vaak?) wisselen van device/MAC. Je moet ze dan bellen om je poortje weer aan te laten zetten. Helaas werken ze alleen van maandag t/m vrijdag van 9 tot 5 of zoiets, terwijl de meeste mensen thuis jusit gaan klussen buiten die tijden.

Vandaar dus mijn tip om uit voorzorg je MAC te klonen.
Ik woon nog thuis, maar als ik dan over een paar jaar (4) ergens naar moet verhuizen...

Ik hoorde wel vaker van dit soort verhalen. :F :) Blijkbaar is het nog niet normaal dat we meerdere apparaten online hebben. 8)7

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:50:
[...]

Ik woon nog thuis, maar als ik dan over een paar jaar (4) ergens naar moet verhuizen...

Ik hoorde wel vaker van dit soort verhalen. :F :) Blijkbaar is het nog niet normaal dat we meerdere apparaten online hebben. 8)7
Tuurlijk wel als je maar ervoor betaald. Het is wordt natuurlijk al deels opgelost met ipv6

Iperf

• TommyboyNL
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:50:
[...]

Het grote issue is dat de publieke IP space uitgeput aan het raken is. ITT deelt alleen publieke IPs uit, dus dan is het vrij normaal dat je maar 1 device direct aansluit.
Om aan te geven hoe ver ITT omhoog zit: Het complex waar ik woonde had een /22 reeks voor meer dan 700 eenheden plus een flinke berg aan lokale servers. Dit is aangepasts naar een /23 plus een /24, wat eigenlijk al te weinig was voor het betreffende complex.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Beetje off-topic aan het raken:
Maar als ik het dus goed begrijp krijg je dus een publiek IP en dan wel met firewall. Je kan dus geen server neerzetten een die extern openen?
Waarom delen ze dan externe IP's uit? Dan kunnen ze toch ook met een stel grote subnets af? Dit soort grote netwerken gaan iets boven mijn niveau uit.
En inderdaad IPv4 is aan het opraken, daarom is er ook IPv6. Maar de uitrol en implantatie gaat nou niet bepaald vlotjes...

• TommyboyNL
  • Niet online
Kan je uitleggen hoe je er bij komt dat er een firewall tussen zit? Dat is namelijk niet het geval. Er zitten wel een hoop routers en intelligente switches tussen.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:18
untflanked schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:20:
[...]

DHCP is enabled
IPV4 adreess 217.105.2.xxx(Preferred)

Mijn zus heeft vroegâh ook aan de haarweg gezeten, toen kon je prima met meerdere apparaten werken als je een router er tussen gooide. Echter weet ik niet wat daar in de tussentijd allemaal veranderd is.

Kan me herinneren dat ~5 a 10 jaar terug die verbinding wel behoorlijk snel was voor die tijd met ik dacht 100Mbit upload, en dat je zo in de computer van anderen kon kijken die in Windows Vista het netwerk op thuis hadden ingesteld 8)7

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

TommyboyNL schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:20:
Kan je uitleggen hoe je er bij komt dat er een firewall tussen zit? Dat is namelijk niet het geval. Er zitten wel een hoop routers en intelligente switches tussen.
Omdat iedereen zijn computer er maar gewoon op aansluit zonder router. 8)7 Was maar een aanname...

• TommyboyNL
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:47:
[...]

Omdat iedereen zijn computer er maar gewoon op aansluit zonder router. 8)7 Was maar een aanname...
Daarvoor heeft je computer als het goed is een ingebouwde firewall. Zoals echter de poster boven jou aangeeft, stelt lang niet iedereen zijn/haar computer goed in.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

TommyboyNL schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:53:
[...]

Daarvoor heeft je computer als het goed is een ingebouwde firewall. Zoals echter de poster boven jou aangeeft, stelt lang niet iedereen zijn/haar computer goed in.
Als het goed is ......

Er waren vroeger heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel computers waar je zo bij kon. pies of keek was dat

gelukkig is dat een stuk minder

Iperf

Pagina: 1