Van windows (HP) naar macbook pro 1MF839N/A 8/256

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-02-2022
Ik werk al jaren met pc's en laptops, vanaf dos 3.11 tot windows 7. Nu is de laptop van HP (6 jaar oud) echt een vervanging toe. Inmiddels werk ik ook met een iPad en een iPhone, en ben zeer gecharmeerd van de foolproof software: nooit een probleem, itt tot windows, die in de loop van de jaren steeds trager wordt en problemen gaat geven. Nu de hardware van de HP ook de geest gaat geven (netwerkkaart geeft problemen) en ik graag met een SSD wil werken (snelheid) denk ik erover om over te stappen naar een macbook.

Waar meot ik rekening mee houden als ik overstap? Is het een beetje goed te doen om de diverse mailprogramma's over te zetten, instellingen enz? Is het erg wennen, of juist erg intuitief om over te stappen>

Is het inderdaad zo dat een macbook minder snel vertraagt / vervuilt?
Is het gekozen model geschikt voor normaal gebruik (internet, office, foto' s bewerken, netflix)
Ik zie dat er een i5 processor in zit, vergelijkbare windows-laptops hebben een i7. Ga je dat merken?
Hoor graag van jullie!

[ Voor 11% gewijzigd door Polling op 06-06-2017 20:25 . Reden: Typo's en aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Waar je vooral rekening mee moet houden is dat een Mac geen Windows machine is, dus probeer er geen Windows in te vinden. Maar als hardcore windowsgebruiker zal je even moeten inkomen. Het werkt anders, maar persoonlijk ik vind het vooral aanzienlijk makkelijker om mee te werken. Ook Mac/MacOS heeft z'n quirks, daar ontkomen we helaas bij geen 1 merk/OS aan.

Gratis tip.

Ja je Mac blijft vanaf dag 1 draaien zoals ie draait qua snelheid, vervuiling ben je zelf verantwoordelijk voor.
Ik kan dat typenummer nergens vinden, maar als het een nieuwe macbook is, kan deze alles doen wat je hier noemt.

2e gratis tip: een mac zet je niet uit, maar laat je slapen.

[ Voor 4% gewijzigd door z1rconium op 06-06-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 13:43
Ik gebruik zelf zowel macos en Windows 10. Als je er goed mee om gaat, dan blijven beide besturingssystemen gewoon snel werken. Sommige dingen werken in macos wel duidelijk anders, dus misschien kun je eerst een mac proberen bij een kennis of in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
@z1rconium , dank voor de tip, die gaat vast helpen. Het typenmmer komt van coolblue:
https://www.computerstore...20pro%201MF839N/A%208/256

@dennisdennis12 ik werk nog niet met win10, maar merk bij mijn vrouw dat dat inderdaad stabieler lijkt te zijn dan win7. Mac proberen in een winkel vind ik alleen een optie als ik een evt aanschaf ook daar wil gaan doen, en mnormaal gesproken doe ik mijn conputer-aankopen online. ik vind het neit eerlijk om in. Een fysieke winkel te proberen en dan online te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 13:43
@Polling als je dicht bij amsterdam, den haag of dusseldorf woont. dan kun je ook een mac proberen in een apple store. Deze stores zijn namelijk van apple, en zijn bedoeld om een indruk te geven van de apple apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Nee, dat is niet in de buurt, ik woon in Brabant, bij Den Bosch.
Nog een optie is een iMac:
https://www.computerstore...-27-3-2ghz-retina-5k.html

Ik merk dat ik de win-laptop die ik nu heb, gebruik als een desktop, en mobiel alles met de iPad doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 16:35
Polling schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:39:
@z1rconium , dank voor de tip, die gaat vast helpen. Het typenmmer komt van coolblue:
https://www.computerstore...20pro%201MF839N/A%208/256

. ik vind het neit eerlijk om in. Een fysieke winkel te proberen en dan online te kopen.
Gratis tip nummer drie:

Aangezien prijzen online vrijwel nooit heel veel afwijken van MRSP, koop hem in een echte Apple store. Voor die paar tientjes meer heb je vee betere garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
@supersnathan94 dat is voor mij wel een eind rijden. Ik heb heel goede ervaringen met Coolblue...

Iemand enig idee over het verschil tussen de macbook en de iMac? Is het het prijsverschil waard, als je toch niet van plan bent hem echt mobiel te gaan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:09
Polling schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:30:
@supersnathan94 dat is voor mij wel een eind rijden. Ik heb heel goede ervaringen met Coolblue...

Iemand enig idee over het verschil tussen de macbook en de iMac? Is het het prijsverschil waard, als je toch niet van plan bent hem echt mobiel te gaan gebruiken?
Geloof me maar, Apple spullen koop je bij Apple, zo niet schiet je jezelf gigantisch in de voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
@supersnathan94 @ufear
Ik ben gaan googelen en bij apple.com terecht gekomen, en daar zie ik inderdaad dat de prijzen niet veel verschillen terwijl de opties veel uitgebreider zijn. Ik zal eens doorzoeken op de garantievoorwaarden, dank jullie voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-09 16:35
Polling schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:52:
@supersnathan94 @ufear
Ik ben gaan googelen en bij apple.com terecht gekomen, en daar zie ik inderdaad dat de prijzen niet veel verschillen terwijl de opties veel uitgebreider zijn. Ik zal eens doorzoeken op de garantievoorwaarden, dank jullie voor de tips!
Nou. Het is niet per se de garantievoorwaarden (want die zijn vrijwel identiek) het is het punt dat je met problemen toch wordt doorverwezen naar Apple. Ook als je hem bij Coolblue koopt. Dan kan je beter direct de twee jaar bij Apple pakken dan dat je steeds wordt doorverwezen. Coolblue regelt z'n spul goed hoor, maar op garantie met Apple producten zit er toch vaak een paar dagen extra aan vast terwijl ik met mijn telefoon bijvoorbeeld direct een afspraak kan maken voor een reparatie op locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17-09 21:51
Ik maak zelf gebruik van een Macbook Pro icm een Henge Docks. Ik klik mijn Mbp als ik thuis ben hierin en kan direct verder werken op een 21,5inch scherm naar keuzen.

Overigens zou ik hem niet bij Apple zelf kopen, zij hanteren twee jaar garantie. Bijvoorbeeld Amac is een Premium Reseller en hanteert 3 jaar garantie. Het eerste jaar kun je hem gewoon bij Apple aanbieden.

Verschil tussen een iMac en een Macbook zijn gigantisch, het is gewoon voor een andersoort gebruiker. (ik ben beide en daarom een Henge Docks). De standaard iMacs vind ik zelf ook erg tegenvallen.

Bij eigenlijk iedere nieuwe Mac, koop hem gelijk goed. Ga gelijk voor het juiste hoeveelheid Ram en Schijf. Tegenwoordig zit alles vast op het moederbord waardoor uitbreiden niet mogelijk of heel duur is. In mijn omgeving zie ik veel mensen met een nog niet hele oude MBR met een karige 128GB schijf of 4GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Ik merk dat ik de grootte van de HDD niet zo belangrijk vind, raakt nooit vol, grotere bestanden (films en foto's) gaan op een gedeelde externe HDD in het netwerk, dan kunnen alle gezinsleden erbij.

Wat wel belangrijk is is de hoeveelheid geheugen en snelheid van de HDD/SSD. Iemand ervaring met het verschil tussen de hybride-schijf (met 32 MB SDD) en een dedicated SDD?

@Dashlane wat bedoel je precies met 'andersoort gebruiker'? Welke gebruikers moeten een iMac kopen, en welke een mbp?
Wat vind je tegenvallen aan de standaard iMac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:34

Grin

Ride si sapis.

Fusion drive is m.i. echt een grote no-go in 2017. Mechanisch draaiende onderdelen zijn gewoon niet meer van deze tijd voor in een AIO. In 2013 vond ik dat al; bestel een SSD en hang er een laptopschijfje aan voor evt. opslag of ga voor een DAS/NAS.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Dank, ga ik rekening mee houden.

Is AMAC (premium reseller) een goede optie? Zitten in de buurt.
Ik zie op hun website niet alle opties, maar ga ervan uit dat een en ander wel mogelijk zal zijn als ik daar naartoe ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
@Polling

Zelf heb ik een aantal jaar voor een officiele Apple Reseller gewerkt. Uit de trainingen en cursussen heb ik geleerd dat Apple niet aan concurrentie tussen producten doet. Voor iedere gebruiker een andere mac.

- Mensen die MacOS willen, maar niet de volle pond willen betalen (zelfde budget als een gemiddelde desktop) --> Mac mini (is inmiddels wel erg achterhaald)
- Studenten, lange accu duur, lichte computer --> Macbook Air (inmiddels vind ik de pro 13 hier meer geschikt voor, dat is denk ook de reden dat apple hem niet veel meer aanpast)
- Kantoorwerk, vaste plek werk --> iMac

Amac vind ik uiterst betrouwbaar, hebben de hoogsthaalbare samenwerking met Apple en geven 3 jaar garantie. Ook heeft Amac een eigen reparatiecentrum (onder Apple licentie)

Ga inderdaad voor een volledige SSD. Zoals jij het beschrijft heb je geen Fusiondrive nodig. Geen bewegende onderdelen en de maximale prestatie. Amac kan Apple's op maat bestellen. Zelf hanteer ik het volgende 1 account met iCloud foto-bibliotheek 256GB. Mijn vriendin en ik delen een Macbook Pro en daarom heb ik een 512Gb, zij heeft haar eigen account met haar eigen foto-bibliotheek.

Belangrijk is wel op te letten dat je nu voor een 2017 model gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
@dashlane; als ik nu kijk in de apple-shop (apple.com/nl) zie ik bij de modellen nergens of het een 2017 model betreft. Hoe zie ik dat en wat zijn de verschillen met de 2016 modellen?

Ik heb nu op het oog:
een imac 21,5" met retina 4K display,
3,0 Ghz quad-core Intel core i5, turbo boost tot 3,5 GHz
16 GB 2400 Mhz DDR4
SSD 512 GB
Radion pro 555 met 2 GB videogeheugen
Magic keyboard met numeriek deel
Magic mouse 2
2250 euro.

Op- of aanmerkingen? (Tja, een i5 3,4 Ghz is 70 euro duurder, een i7 scheelt zomaar 500 euro, merk je die verschillen? Ik vind die 2250 al aardig aan de prijs...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
@poling

Op Apple.nl zijn de nieuwe modellen. Ik zou niet voor de I7 gaan. Ik kan nog niet vinden welk type processoren erin zitten dus ik weet niet hoe groot het verschil is. Zelfde geld voor de grafische kaart.

Als ik hem zou bestellen dan zou ik die €70 erbij uitgeven. Je krijgt een betere GPU en CPU.

P.s. Sorry voor de vertraagde reactie, melding per ongeluk weg geklikt gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Vanmiddag langs bij AMAC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RICCTWK
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 23:23
Probeer even in de winkel hoe een Magic Trackpad aanvoelt in vergelijking tot de Magic Mouse. Ik weet niet hoe de nieuwe variant van Magic Mouse is, maar ik vond de eerste Magic Mouse een draak van een apparaat, terwijl ik de trackpad op de iMac echt fantastisch vond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Grappig, voor mij geldt het precies andersom, mijn vrouw vond hetzelfde als jij. ;-)

We hebben dus geprobeerd. En ik ben bij MyCom naar binnen gelopen en heb een hardwarematig vergelijkbare windows-configuratie laten uitrekenen, die is 500 euro goedkoper...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Het voordeel van een windows bak is dat de onderdelen vervangbaar / uitbreidbaar zijn. Het nadeel is dat mijn windows-ervaringen leren dat dat ook elke 2-3 jaar nodig is, en dat er dan ook discussie komt of de problemen die optreden hardware- of softwarematig zijn.
Ik hoor van iMac-gebruikers dat die veel beter op orde blijft, zonder allerlei kunstgrepen ook veilig blijft en dat upgraden / opschonen veel minder noodzakelijk is. Verder lijkt me de integratie met de iPhone en iPad leuk, maar daar tegenover is het eerste installeren van de diverse alternatieven bij de iMac een grotere klus (ik gebruik bijv programma's van Garmin voor de auto- en fietsnavigatieapparaten) en zie ik op tegen het installeren van de mailaccounts. Mycom heeft de service dat ze de gegevens en accounts overzetten van de laptop naar de nieuwe PC.
Die windows-bak is wel een echte bak, zo'n kast onder het bureau met kabels... dan is die iMac veel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polling
Nu lees ik weer wisse;ende reacties over de betrouwbaarheid van Mycom... Dat is ook iets om rekening mee te houden, als ik zon bedrag uitgeef, dan wel bij een bedrijf waar ik vertrouwen in heb.
Pagina: 1