Toon posts:

17V 2A schakelen met een enkele BUZ11

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben een geautomatiseerd backup systeem aan het ontwerpen. Ik heb een 12V trafo wisselspanning. De gelijkgerichte spanning is 12V * wortel 2 minus 1.2V voor de gelijkrichter. Tot zover alles in orde, toch? Nu wil ik de 12V krijgen door gebruik te maken van een LM350T die moet gekoeld en dat gaat allemaal goed. Maar ik wil de LM350T niet de hele tijd laten werken. Mijn idee was dus om de ingangsspanning van zeg 17V, 2A te schakelen met een BUZ11.Nou heb ik weinig verstand van elektronica en vroeg me af of ik de BUZ11 ook moet koelen. Het leek mij van niet aangezien de RDSON 0,04 ohm max is en het vermogen dus I2 x R is. Als ik het goed heb. Dat zou dus 4 x 0.04 = 0,16 Watt zijn. Of maak ik nu een gigantische fout? Ik lees het wel.

Alvast bedankt, Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je hem goed kunt open sturen, en geen hoge frequentie hoeft te doen, dan lijkt mij dat geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:40

SA007

Moderator Tweaking
Je berekening klopt, houdt er rekening mee dat bij het schakelen je mosfet van (bijna) oneindig naar 0.04Ohm gaat, hoe snel dat is hangt er vanaf hoe snel je de gate bedient.

Als je dat in de gaten houdt is er niks mis mee.

het lijkt erop dat je 'm erg langzaam gaan schakelen (minder dan 10x per seconde) dan boeit het niet heel veel, gewoon ervoor zorgen dat je 'm met een pull-down oid zorgt dat hij niet gaat zweven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:14:
Hallo allemaal,

Ik ben een geautomatiseerd backup systeem aan het ontwerpen. Ik heb een 12V trafo wisselspanning. De gelijkgerichte spanning is 12V * wortel 2 minus 1.2V voor de gelijkrichter. Tot zover alles in orde, toch?
Alleen als 12V de piekspanning is van de wisselspanning. Wat op de trafo staat is doorgaans al effectief, wat je met je multimeter meet doorgaans ook (tenzij je hem op piek hebt ingesteld)

Een simpelere oplossing is om een spanningsregelaar te gebruiken met een enable-poort.

[ Voor 7% gewijzigd door Flake op 09-06-2017 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je de + wilt schakelen, heb je dan geen P-channel fet nodig?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Flake schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:28:
[...]
Een simpelere oplossing is om een spanningsregelaar te gebruiken met een enable-poort.
Bijvoorbeeld een buck converter zoals een standaard LM2596. Er zijn talloze goedkope chinese modules te vinden. De chip heeft een enable pin, maar die is meestal niet uitgevoerd in de module, moet je dus even aan solderen.
Pagina: 1