Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik weet dat er al veel topics zijn over carrièreswitches, maar elke situatie is anders en daarom zou ik toch graag jullie advies willen.

In mijn tijd op de middelbare school heb ik veel geprogrammeerd. HTML, CSS, PHP, MySQL, dagelijks was ik ermee bezig en dat ging me goed af. Toch heb ik op professioneel niveau nooit iets gedaan met deze kennis, iets waar ik nu spijt van begin te krijgen.

In plaats van te kiezen voor een technische studie koos ik voor de opleiding journalistiek. In die sector heb ik een leuke baan gevonden als redacteur en hoewel ik dagelijks met plezier naar mijn werk ga, ben ik toch tot de conclusie gekomen dat journalistiek niet helemaal bij mij past. Mijn sterkste punt is dat ik goed kan leren en studeren, iets dat ik ook leuk vind en waar ik voldoening uit haal. Bij mijn huidige baan heb ik echter niets aan deze eigenschap.

Sinds eind 2015 ben ik me aan het oriënteren op een carrièreswitch, om toch aan de slag te gaan als programmeur. De wereld van programmeren verandert snel, maar juist het bijhouden van die ontwikkelingen en het constant leren van nieuwe dingen spreekt mij aan. Natuurlijk is programmeren net als journalistiek een vak van vooral doen, maar het studieaspect ontbreekt in de journalistiek en dat mis ik.

In 2016 heb ik al diverse cursussen gedaan om hernieuwd kennis te maken met programmeren, wat me uitstekend is bevallen. Al vrij snel wist ik zeker dat mijn plannen voor een carrièreswitch geen opwelling zijn, integendeel. Daarom heb ik dit jaar in het teken gesteld van het volgen van een traject van cursussen, om mezelf klaar te stomen voor de arbeidsmarkt. Ondanks de kennis die ik al had, ben ik bewust weer helemaal op nul begonnen.

In de eerste maanden van dit jaar heb ik op Udemy deze cursus gevolgd:
https://www.udemy.com/html-tutorial/
Het is een zeer uitgebreide cursus over HTML en CSS, die in de Verenigde Staten ook op universitair niveau wordt gegeven. Momenteel ben ik bezig met het Frontend-traject op FreeCodeCamp, welke me JavaScript en programmeerconcepten leert. Daarna wil ik in de richting van React leren, gevolgd door één of meer backend-talen.

Nou is mijn vraag: hoe realistisch is het om je om te scholen louter aan de hand van online trainingen als op Udemy, FreeCodeCamp, TeamTreeHouse, Codecademy etc.?

Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld deze Ruby on Rails-cursus gedaan op Udemy:
https://www.udemy.com/the-complete-ruby-on-rails-developer-course/
Ik heb er zeker veel van geleerd, maar heb sterk het idee dat het slechts een basiscursus is en dat er veel meer zaken nodig zijn om een baan als RoR-programmeur te vinden, zaken die je op Udemy etc. niet snel zal vinden.

Indien dat laatste het geval is, wat raden jullie me dan aan? Hoewel ik in 2002 ben begonnen met websites maken, heb ik verder geen (aantoonbare) technische achtergrond. Wel heb ik twee diploma's op HBO-niveau (journalistiek en belastingadviseur). Een voltijd HBO-opleiding volgen wordt lastig voor mij. Omdat ik al een HBO Bachelor heb gedaan, zou ik het instellingscollegegeld (ruim 6.000 euro per jaar) moeten betalen. HBO in deeltijd is wel een optie, zodat ik daarnaast al kan werken. Het vinden van een passende baan wordt echter moeilijk, zonder ervaring en relevante vooropleiding. Ik ben trouwens 27 jaar en vind het geen probleem om financieel een stap achteruit te zetten, niet dat mijn redacteursloon een vetpot is overigens.

Wat vinden jullie eigenlijk van de Nanodegrees van Udacity? Die zijn beduidend goedkoper dan een HBO-opleiding, maar wel weer duurder dan bijvoorbeeld Udemy en TeamTreeHouse. Ik heb mijn oog laten vallen op de volgende Degrees:
https://www.udacity.com/course/intro-to-programming-nanodegree--nd000, gevolgd door
https://www.udacity.com/course/full-stack-web-developer-nanodegree--nd004
Zijn deze degrees de moeite waard om in te investeren, of zijn ze op de arbeidsmarkt net zoveel waard als Udemy-cursussen en FreeCodeCamp?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Er zijn diverse organisaties die je als junior developer of Young professional willen aannemen. Je bent nog jong en je hebt een HBO diploma. Ik denk dat je er financieel niet eens op achteruit hoeft te gaan. Google wat detachering organisaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09 11:48
Het jezelf aanleren van vaardigheden is heel normaal in die branche. Sterker, de beste programmeurs de ik ken hebben die kennis zelf vergaard, en de meest waardeloze komen van Avans :+
Er komt ook wel een zekere mate van talent bij kijken.

Er wordt momenteel hard gezocht naar talent. Als je je woonplaats in je profiel zet zou je dat zelfs zomaar een uitnodiging kunnen opleveren.

[ Voor 23% gewijzigd door frickY op 06-06-2017 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 14:23
Ik zou ook naar Coursera kijken. De cursussen hebben vaak wat meer toetsen (Udemy is vaak alleen instructie), en ze komen van bekende onderwijsinstellingen. Een coursera "verified certificate" heeft waarde op je CV / LinkedIn profiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p0pe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08-07 23:30
Check ook eens de cursussen op Microsoft virtual academy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

DeveloperNL schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:33:
Er zijn diverse organisaties die je als junior developer of Young professional willen aannemen. Je bent nog jong en je hebt een HBO diploma. Ik denk dat je er financieel niet eens op achteruit hoeft te gaan. Google wat detachering organisaties.
Hier ben ik het mee eens. Ik ben zelf op m'n 29e als young professional / high potential begonnen zonder programmeerervaring bij een bedrijf in technische consultancy (geen detachering). Werkervaring in een andere branche is heel nuttig, als je je bezighoudt met systemen is het handig dat je je kunt verplaatsen in gebruikers binnen een vakgebied en dat je de processen kent.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
@TheCount180 ik kan je aanraden om toch gewoon een avondschool / online HBO bachelor te doen. Je steekt veel hoger op de carriereladder in op die manier. In theorie kun je een dergelijke opleiding ook zelf samen stellen maar ten eerste ga je waarschijnlijk niet vrijwillig discrete wiskunde doen en zelfs al doe je dat wel dan gelooft een werkgever dat niet op basis van een Udemy certificaatje.
DeveloperNL schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:33:
Er zijn diverse organisaties die je als junior developer of Young professional willen aannemen.
Zonder enige relevante vooropleiding wordt dat lastig. Uiteindelijk is het doel van een detacheerder toch echt voor jou een uurtarief te krijgen waar ze zelf ook nog wat aan overhouden. Iemand met HBO journalistiek en een paar Udemy cursussen is lastig te plaatsen. Een HBO diploma in een niet-beta richting is niks waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Hydra op 07-06-2017 08:14 ]

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:13:
Zonder enige relevante vooropleiding wordt dat lastig. Uiteindelijk is het doel van een detacheerder toch echt voor jou een uurtarief te krijgen waar ze zelf ook nog wat aan overhouden. Iemand met HBO journalistiek en een paar Udemy cursussen is lastig te plaatsen. Een HBO diploma in een niet-beta richting is niks waard.
Een kennis van mij besloot na zijn Psychologie studie programmeur te worden en die is ook gewoon als junior geplaatst en van daaruit doorgegroeid. Iemand anders was eerst verpleegkundige op HBO niveau.

Dus het hoeft geen belemmering te zijn. Er zijn eigenlijk best veel programmeurs die een andere opleiding hebben gedaan.

In mijn eigen functie als programmeur zou het zelfs handig zijn als ik een opleiding bedrijfsadministratie zou doen, zodat ik een wat bredere vakinhoudelijke kennis zou opdoen over wat ik programmeer. Ik ben eigenlijk teveel techneut en weet te weinig van boekhouden, belastingwetten, etc.

[ Voor 14% gewijzigd door Lethalis op 07-06-2017 09:19 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Lethalis schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:16:
Een kennis van mij besloot na zijn Psychologie studie programmeur te worden en die is ook gewoon als junior geplaatst en van daaruit doorgegroeid. Iemand anders was eerst verpleegkundige op HBO niveau.
Welk bedrijf? Er is nogal een enorm verschil tussen starten bij Peak-IT of starten bij Cap Gemini.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:28:
[...]

Welk bedrijf? Er is nogal een enorm verschil tussen starten bij Peak-IT of starten bij Cap Gemini.
Cap accepteert idd mensen met Psychologie achtergrond, sowieso eigenlijk alle beta gerelateerde studies ook (geologie, biologie, chemie, etc). Hangt wel af waar je terecht wil komen natuurlijk, maar over 't algemeen gaat het meer om je houding en analytisch denkvermogen dan de studie.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Ik woon in Hoogeveen. Van hieruit zijn Groningen en Zwolle goed te bereizen, dus ik ga zeker bekijken wat de mogelijkheden zijn qua detachering. Goede tip! Sowieso is verhuizen voor mij geen probleem.

Coursera en Microsoft Virtual Academy zijn ook goede tips. Ik kende allebei nog niet heel goed, maar beide instanties zien er goed uit. Ik denk dat een opleiding op Coursera inderdaad beter op je CV staat dan een Udemy-cursus, gezien hun koppeling met reguliere onderwijsinstellingen. Dus hier ga ik zeker naar kijken.

@Canaria, interessant verhaal! Wat is jouw achtergrond precies, als ik zo vrij mag zijn? Wel een bètarichting? Want dat is journalistiek natuurlijk niet, helaas. De enige ervaring met bètavakken die ik heb, is nog van de middelbare school. Hoewel die vakken me prima lagen, realiseer ik me ook dat dat niets voorstelt in vergelijking met HBO/universiteit. ;)

Het punt dat Hydra aanhaalt, is precies hetgeen ik rekening mee hield. Ik ken zelf weliswaar ook programmeurs die zichzelf het vak hebben aangeleerd, alleen hebben zij nog wel een technische opleiding gedaan. Puur voor het code schrijven hebben ze naar eigen zeggen niet veel aan hun opleiding gehad, maar natuurlijk heeft hun studie ze wel bepaalde kennis en vaardigheden gegeven waar ze dagelijks profijt van hebben in hun werk.

Maar ik weet dus niet in hoeverre een bètaopleiding een must is, vandaar dit topic. :) Alleen levert het verschillende reacties op, niet alleen hier maar ook in mijn eigen omgeving. Ik vind het trouwens goed om nog een HBO-opleiding te volgen, mits in deeltijd. Voltijd wordt om eerdergenoemde reden (instellingscollegegeld) lastig en instanties als LOI/NTI etc. mijd ik liever. Die worden volgens mij niet serieus genomen, of is dat tegenwoordig wel zo?

Wat lijkt jullie het beste? Is het een goed plan om de komende maanden nog even verder te leren via FreeCodeCamp/ Udemy/ Coursera/ Microsoft om mijn basis te verstevigen? Als die basis stevig genoeg is, wil ik detacheerders en andere partijen benaderen die me weer een stap hogerop kunnen helpen, via een intern programma of via HBO-deeltijd.

Goed in elk geval om te zien dat er wel mogelijkheden zijn! Verdere tips blijven natuurlijk welkom, alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
Hoe zit het met je praktijkervaring? Alle courses en tests zijn natuurlijk een leuke insteek, maar ben je ook al in staat een idee in code te verwezenlijken?

Met jouw achtergrond kan het misschien iets zijn om een eigen blog te starten waar je artikelen op schrijft? Als software kun je beginnen met een opensource-pakket voor een taal die je het meest ligt, en daar ervaring mee op doen door daar in de pielen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
SmurfLink schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:06:
Cap accepteert idd mensen met Psychologie achtergrond
Niet voor developer posities.
Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:51:
Het punt dat Hydra aanhaalt, is precies hetgeen ik rekening mee hield. Ik ken zelf weliswaar ook programmeurs die zichzelf het vak hebben aangeleerd, alleen hebben zij nog wel een technische opleiding gedaan. Puur voor het code schrijven hebben ze naar eigen zeggen niet veel aan hun opleiding gehad, maar natuurlijk heeft hun studie ze wel bepaalde kennis en vaardigheden gegeven waar ze dagelijks profijt van hebben in hun werk.

Maar ik weet dus niet in hoeverre een bètaopleiding een must is, vandaar dit topic. :) Alleen levert het verschillende reacties op, niet alleen hier maar ook in mijn eigen omgeving. Ik vind het trouwens goed om nog een HBO-opleiding te volgen, mits in deeltijd. Voltijd wordt om eerdergenoemde reden (instellingscollegegeld) lastig en instanties als LOI/NTI etc. mijd ik liever. Die worden volgens mij niet serieus genomen, of is dat tegenwoordig wel zo?
Het probleem is dat mensen veelal uitzonderingen aanhalen alsof ze de regel zijn. Dat Mark Zuckerberg succesvol is, is geen garantie voor andere mensen die hun studie niet afgemaakt hebben.

Daarnaast is het geen binair ja/nee verhaal. Een opleiding is "een must" noch "onnodig. Het is simpelweg een glijdende schaal. Hoe beter je voor de dag komt hoe hoger je in kan stappen. En laag instappen betekent ook dat het steeds moeilijker wordt hogerop te komen. Als je 5 jaar een beetje Wordpress broddelwerk gedaan hebt ga je niet aangenomen worden om aan een complexe back-end ergens te werken.

Of je ergens aangenomen wordt is een kwestie van twee stappen. Ten eerste moet je door de HR/recruiter muur: die selecteren op zaken als opleiding en vorige werkervaring. Er zijn maar heel weinig bedrijven die een CV zonder opleiding of werkervaring niet rechtstreeks in de prullebak kieperen. Hoe beter je het hier doet hoe meer bedrijven je doorlaten.

Daarna is de tweede stap door de in-person interviews komen. Een geplust CV (je wil niet weten hoeveel mensen gewoon liegen over kunnen programmeren) werkt daar juist tegen je; als je hoog insteekt kun je ook moeilijkere vragen verwachten.

Vandaar mijn reactie: een HBO Bachelor Informatica geeft je gewoon de grootste kans op succes. Het geeft je de papieren om door de 1e HR 'muur' te komen en de informatica achtergrond en ervaring om door de interviews te komen.

Zijn er bedrijven waar dat allemaal niet nodig is? Tuurlijk. Er zijn honderden PHP projectbureautjes die alles aannemen met een hartslag zolang ze maar tevreden zijn met een laag salaris. Het probleem is alleen dat je ten eerste vooral met mensen samenwerkt die net dat niveau halen en ten tweede het erg moeilijk is hogerop te komen: je leert daar niks anders dan een beetje zooi bij elkaar hacken.

[ Voor 87% gewijzigd door Hydra op 07-06-2017 13:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 08:13:
Dat durf ik te betwijfelen. Veel organisaties vinden een aangetoond niveau belangrijker dan de specifieke invullen. Zeker in de ict, waar men momenteel om mensen springt. Na je eerste project telt telt wat je kunt en gedaan hebt veel zwaarder.

In vier jaar jezelf stukgooien tegen de praktijk bij een leuke werkgever kan je zomaar veel verder komen dan jezelf omscholen en dan eens gaan kijken wie je met je theoretische kennis wil hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:05:
Dat durf ik te betwijfelen. Veel organisaties vinden een aangetoond niveau belangrijker dan de specifieke invullen. Zeker in de ict, waar men momenteel om mensen springt. Na je eerste project telt telt wat je kunt en gedaan hebt veel zwaarder.
Juist in de ICT begint met in te zien dat er gewoon mensen zijn die een negatieve netto toegevoegde waarde hebben in een project.
In vier jaar jezelf stukgooien tegen de praktijk bij een leuke werkgever kan je zomaar veel verder komen dan jezelf omscholen en dan eens gaan kijken wie je met je theoretische kennis wil hebben.
Er zijn een hoop mensen die dat soort dingen roepen. Toevallig vooral de mensen zonder opleiding. Kan je zonder HBO aan een baan komen? Tuurlijk. Maar een baan waar je daadwerkelijk in kan groeien en je jezelf kan blijven uitdagen is een stuk lastiger. En juist in de hogere segmenten zie je dat een universitaire master steeds vaker gevraagd wordt omdat het HBO zo uitgehold is de laatste 10 jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Hydra op 07-06-2017 13:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hydra schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:15:
Juist in de ICT begint met in te zien dat er gewoon mensen zijn die een negatieve netto toegevoegde waarde hebben in een project.
Bron? Niet goed gelezen.

Dat kan, maar lijkt weinig met het onderwerp te maken te hebben.
Er zijn een hoop mensen die dat soort dingen roepen. Toevallig vooral de mensen zonder opleiding. Kan je zonder HBO aan een baan komen? Tuurlijk. Maar een baan waar je daadwerkelijk in kan groeien en je jezelf kan blijven uitdagen is een stuk lastiger. En juist in de hogere segmenten zie je dat een universitaire master steeds vaker gevraagd wordt omdat het HBO zo uitgehold is de laatste 10 jaar.
Gezien hoe dit soort mensen nog steeds volop actief geworven wordt deelt de branche je pessimisme niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2017 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:46
Ik had hetzelfde idee als frickY.
Ga aan de slag bij een opensource project, en probeer een beetje praktijkervaring op te doen.
Via Github etc is je werk gewoon vrij te zien voor mogelijke werkgevers en is je vooropleiding minder belangrijk.

Voorbeeld: ik weet hoe een auto theoretisch werkt maar ik kan er niet aan sleutelen omdat ik 2 linkerhanden heb. kun je nu bewijzen dat jij in je vrije tijd old timers restaureert dan heb je veel meer kans.

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Persoonlijk vind ik het slecht dat de IT zo 'makkelijk' toegankelijk is voor alles en iedereen. Ik ben zelfs mensen in het bedrijfsleven tegengekomen die zeggen: "Waarom zou je nog iemand tot IT-er opleiden? Je kunt toch alles googlen."

Dat is dan ook wat veel gebeurt: mensen die code downloaden, gebruiken, knippen/plakken, zonder precies te weten waar ze eigenlijk mee bezig zijn. Download ik ook wel eens code? Tuurlijk. Ik weet echter wel precies wat elke regel doet, en waarom. (Late edit: behalve als het gaat om een library natuurlijk, zoals bijvoorbeeld Boost voor C++. Daarvoor ga ik er gewoon van uit dat het werkt.)

Dan heb ik het nog niet eens over software architectuur, ontwerp van objecten, veilig programmeren zonder gaten of geheugenlekken (al is dat laatste veel minder in managed talen en scripts natuurlijk), en algemene onderhoudbaarheid van het opgeleverde product...

Ik heb zelf Technische Informatica op het HBO gedaan, 2001-2006; in die tijd was dat de HBO-versie van de opleiding Computer Science van de UvA. (Kort gezegd: de opleiding Computer Science van de UvA, zonder alles wat je doet wiskundig te moeten bewijzen. Je kon ook doorstromen naar hun master zonder schakelprogramma; je hoefde slechts 1 of 2 extra vakken te volgen.)

In het begin dacht ik ook: ik weet dit toch allemaal? Dat was het geval in het eerste 1,5 jaar. Daarna een half jaar stage. Dat ging ook prima. Echter, in het derde en vierde jaar kwamen er toch danig wat dingen langs die ik -niet- wist; en dat ging vooral over het ontwerpen van software, onderhoudbaarheid, veiligheid, requirement engineering, enz....

'Programmeren' leer je jezelf in 4 weken als het moet. Als je die basis snapt, dan kun je zo verder werken en meer talen leren. Geen enkel probleem. Maar daarna, échte software schrijven, die 5, 10, 15 of zelfs 20 jaar mee moet (zoals in mijn geval, in de industriële automatisering), is lastiger.

Een programmeur is een metselaar. Hij kan hier en daar procedures schrijven, zoals een metselaar een muurtje kan zetten. Een software engineer is een architect. Die kan een heel gebouw vanaf de fundering af ontwerpen en weten dat het blijft staan en onderhoudbaar is voor de komende 100 jaar als het moet.

Mijn advies is om een goede opleiding te zoeken waarin *Software Engineering* de boventoon voert, en programmeren/code schrijven wordt gebruikt om die concepten onder de knie te krijgen in de praktijk. Code schrijven om code te schrijven heb je aan het eind van de rit niets aan.

Wat ik in de PLC-wereld / industriële automatisering vaak zie langskomen: "Moet in staat zijn om software vanaf scratch te ontwerpen." Er lopen daar veel mensen rond, meestal monteurs, die hier en daar een timertje aanpassen, of een sensor toevoegen. Dat zijn de 'monteurs/PLC-programmeurs', maar als er een stuk software gemaakt moet worden dat 20 jaar moet gaan draaien, en onderhouden moet worden, dan huurt men normalerwijze een IT-er / software engineer in. Een software engineer leren om een PLC te programmeren gaat een stuk rapper dan een monteur / 'aanpas-programmeur' leren om een heel programma te ontwerpen.

[ Voor 15% gewijzigd door Katsunami op 03-03-2018 04:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt weer voor alle reacties!

Nu ik eerdergenoemde HTML/CSS-cursus heb afgerond, ben ik bezig met een portfoliowebsite van mijn journalistieke artikelen. Het is de bedoeling om deze website mee te ontwikkelen met mijn vaardigheden als webdeveloper. Dus straks wil ik ook Javascript en Ruby on Rails (of een andere backend taal) toevoegen.

Als ik me comfortabel genoeg voel bij een 'full stack', wil ik een iets groter project uitwerken dat ik al een tijdje in mijn hoofd heb. In de afgelopen periode heb ik al meerdere kleinere dingen gemaakt voor mezelf, maar echte praktijkervaring wat betreft grote projecten en meedraaien in teamverband heb ik nog niet. Wat dat betreft is meehelpen met opensourceprojecten een goede tip, waar ik ook zeker iets mee ga doen.

Op basis van de reacties die ik tot dusver heb gekregen, in dit topic maar ook via privéberichten en in mijn persoonlijke omgeving, acht ik het zeker mogelijk om zonder technische opleiding toe te treden tot de developerswereld. Daar ga ik de komende tijd dan ook vol voor. Als me dat is gelukt, wil ik inderdaad wel zo snel mogelijk een goede technische HBO-studie volgen, om een zo goed mogelijke toekomst tegemoet te gaan. Uiteindelijk wil je inderdaad wel hogerop komen en jezelf blijven uitdagen.

Dank nogmaals voor jullie reacties! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• frickY
Hou in de gaten dat tegenwoordig steeds meer onderscheid wordt gemaakt tussen zogenoemde frontend- en backend-developers.

HTML, CSS en JavaScript is een totaal ander expertisegebied dan bijv. PHP, MySQL, Gearman.
Als één van beide richtingen je voorkeur heeft, focus je dan vooral daarop.

Uiteraard is het goed om van alle werelden een beetje te kennen, maar dat is meer iets voor later.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Ik vind het wel bijzonder dat mensen je dat soort dingen gaan PMem. Kennelijk willen ze hun mening kwijt zonder dat iemand anders het daar eventueel mee oneens kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TI_Observer
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 26-08 08:14
Hydra schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:02:
[...]

Niet voor developer posities.

[...]
Onjuist, ik was uitgenodigd met een psychologie achtergrond (Msc). Ze gaven er vrij weinig om dat ik op dat moment nog niet goed met JS was. Ze lijken dus iedereen met een WO achtergrond een kans te geven, ongeacht de achtergrond.

Ik lieg ALTIJD... zie je dat was weer een leugen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hydra schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 12:57:
Ik vind het wel bijzonder dat mensen je dat soort dingen gaan PMem. Kennelijk willen ze hun mening kwijt zonder dat iemand anders het daar eventueel mee oneens kan zijn.
De privéberichten die ik heb gekregen waren niet zozeer meningen, maar meer voorstellen en concrete tips die te persoonlijk zouden kunnen zijn om in het openbaar te delen. :) Ik ben in elk geval blij met de input die ik via PB heb gekregen, net als met de meningen en adviezen van iedereen in dit topic.

@frickY Bedankt voor de tip! Ik wil inderdaad beginnen met 'full stack', om beide werelden uitstekend te leren kennen. Als ik me comfortabel genoeg voel om een keuze te maken, dan is het doel zeker om één van beide richtingen op te gaan.

Dan heb ik nog wel een vraag welke site jullie me aanraden voor het volgen van goede cursussen. Coursera geeft me een beter gevoel vanwege hun link met universiteiten. Aan de andere kant is het Nanodegree-programma van Udacity een mooi en uitgebreid traject voor een beginner. Bovendien is de prijs van Udacity beduidend hoger dan die van Coursera, al hoeft dat natuurlijk niets te zeggen.

Coursera of Udacity geniet wel mijn voorkeur boven bijvoorbeeld Udemy waar ik dit topic mee begon. Waar je op Coursera dus de link met universiteiten hebt en op Udacity het mooi uitgestippelde traject, zal het bij Udemy meer een aaneenschakeling zijn van losse cursussen. Naar mijn gevoel staat een Udacity Nanodegree of Coursera-certificaat beter op je CV dan losse Udemy-cursussen.

Wel biedt Udemy natuurlijk ook kwalitatief uitstekende cursussen aan. Het eerdergenoemde HTML/CSS Bootcamp op Udemy is ontzettend uitgebreid en voor iedere beginner een aanrader. In het verlengde daarvan: de docent van het HTML/CSS Bootcamp biedt ook twee cursussen voor Golang aan die ik graag zou volgen. Is dat echter een taal waar je iets aan hebt in Nederland qua toekomstperspectief?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2017 00:20 ]

Pagina: 1