Windows 10 installatie SSD lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provin915
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-12-2024
Beste Tweakers,

Ik heb onlangs een nieuwe SSD and HDD toegevoegd aan mijn oude computer. Ik heb geprobeerd om Windows 10 te installeren via een USB en dit verloopt vlekkeloos. Maar wanneer ik daarna in de BIOS de boot opties verander naar boot 1 SSD dan komt er te staan ''reboot and select proper boot device''.

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen? Ik kan namelijk geen concrete oplossing vinden. Ik heb zelfs de SSD aan de 1ste SATA-port aangesloten. Ook heb ik de SSD geformatteerd voor de installatie, maar dit helpt helaas niet. Ik las iets over de CMOS, maar ik heb daar totaal geen verstand van. Zal een BIOS reset werken?

Wat ook opmerkelijk is, is dat ik de BIOS niet in kom als ik de USB eruit haal.

Ik hoop dat jullie experts mij kunnen helpen.

Hieronder de specs:

Mobo: Asrock Extreme3 870
CPU: AMD Phenom II 1090T
SSD: Sandisk SSD Plus 120gb (nieuw)
HDD: WD Blue WD10EZEX 1TB (nieuw)
GPU: Nvidia GTX 1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarom verander je de boot optie dan ?

Alleen de SSD aansluiten, Windows installeren, klaar. Waarom ga je dingen veranderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provin915
PilatuS schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:01:
Waarom verander je de boot optie dan ?

Alleen de SSD aansluiten, Windows installeren, klaar. Waarom ga je dingen veranderen ?
Oh, ik dacht dat het nodig is om de boot sequence te veranderen. Normaliter, staat de boot 1 op USB om Windows te installeren en boot 2 staat op SSD. Is het daarna niet meer nodig om SSD op 1 te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:52

Tazzios

..

nee niet als je de usb er uit haalt. Verder moet je meestal ook eerst op een toets drukken om daadwerkelijk van usb op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Provin915 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:05:
[...]

Oh, ik dacht dat het nodig is om de boot sequence te veranderen. Normaliter, staat de boot 1 op USB om Windows te installeren en boot 2 staat op SSD. Is het daarna niet meer nodig om SSD op 1 te zetten?
Ook onhandig. Het is altijd makkelijk voor als je een Live-USB wil gebruiken. Hoef je niet iedere keer naar je BIOS. Zit er geen Bootable USB in gaat hij meteen over op Boot2

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:00
probeer eerst windows 7 te installeren , en dan een windows 10 upgrade ,
Mijn (oude) media-pc, kon het ook niet , windows 10 installeren van de usb, maar ik heb m uiteindelijk toch draaiende gekregen op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provin915
technomania schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:08:
[...]Ook onhandig. Het is altijd makkelijk voor als je een Live-USB wil gebruiken. Hoef je niet iedere keer naar je BIOS. Zit er geen Bootable USB in gaat hij meteen over op Boot2
Tazzios schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:07:
nee niet als je de usb er uit haalt. Verder moet je meestal ook eerst op een toets drukken om daadwerkelijk van usb op te starten.
Ah, ik begrijp het nu; excuses voor mijn beperkte ervaring. Ik had het namelijk precies zo gedaan op een nieuwe computer en die werkt perfect. Ik zal het exact uitvoeren zoals jullie het zeggen. Bedankt! :)

Edit: dit heeft niet gewerkt; de scherm blijft hangen op de asrock logo en na een paar seconde zwart beeld en weer asrock logo. Tijdens dit proces kom ik de BIOS niet in mits ik de USB erin laat.

[ Voor 11% gewijzigd door Provin915 op 06-06-2017 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:56
Als eerst ervoor zorgen dat de indeling juist staat. UEFI ipv legacy
(tenzij je ook wel eens oude meuk gebruikt dan is UEFI + Legacy wenselijk mits het een optie is in de BIOS)
Zorg ervoor dat de eerste boot device het apparaat is waarmee je doorgaans wilt booten, in jouw geval de SSD.
Daarnaast is het van belang dat deze in ACHI mode staat niet op SATA / RAID
Je secundaire schijf, zet je één boot optie eronder.
Als 3de optie bijv 'removable media' (je USB stickje)

Stel er staat al een OS op de eerste of de tweede schijf maar je wilt alsnog booten naar USB.
Druk op "Boot options" bij POST scherm. Vaak is dit F11 of F10. (*zo niet dan check gebruikshandleiding moederbord) * Hiervoor moet "Fast boot" wel uitstaan in BIOS
Selecteer in het menu de usbstick en de PC boot éénmalig naar USB

[ Voor 11% gewijzigd door osmosis op 06-06-2017 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provin915
osmosis schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:21:
Als eerst ervoor zorgen dat de indeling juist staat. UEFI ipv legacy
(tenzij je ook wel eens oude meuk gebruikt dan is UEFI + Legacy wenselijk mits het een optie is in de BIOS)
Zorg ervoor dat de eerste boot device het apparaat is waarmee je doorgaans wilt booten, in jouw geval de SSD.
Daarnaast is het van belang dat deze in ACHI mode staat niet op SATA / RAID
Je secundaire schijf, zet je één boot optie eronder.
Als 3de optie bijv 'removable media' (je USB stickje)

Stel er staat al een OS op de eerste of de tweede schijf maar je wilt alsnog booten naar USB.
Druk op "Boot options" bij POST scherm. Vaak is dit F11 of F10. (*zo niet dan check gebruikshandleiding moederbord) * Hiervoor moet "Fast boot" wel uitstaan in BIOS
Selecteer in het menu de usbstick en de PC boot éénmalig naar USB
Waar kan ik de instellingen voor UEFI / legacy vinden? En hoe kan ik de SSD in ACHI mode zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Provin915 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:57:
[...]

Waar kan ik de instellingen voor UEFI / legacy vinden? En hoe kan ik de SSD in ACHI mode zetten?
In de bios. (het is overigens AHCI)

[ Voor 4% gewijzigd door Reepje op 06-06-2017 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provin915
Reepje schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:06:
[...]
In de bios. (het is overigens AHCI)
Ik heb de SSD veranderd naar AHCI ipv IDE, maar dit heeft niets veranderd.

In de boot optie heet alles nu wel AHCI ipv UEFI :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Als je veranderd naar AHCI zal de "oude" windows niet meer opstarten. Windows er opnieuw opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provin915
Reepje schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:21:
Als je veranderd naar AHCI zal de "oude" windows niet meer opstarten. Windows er opnieuw opzetten.
SSD veranderd naar AHCI en opnieuw Windows 10 geïnstalleerd. Nog steeds hetzelfde probleem na het herstarten zit de scherm vast op Asrock logo. Ook kan ik niet de BIOS in zonder de USB aangesloten.

Tevens zijn de boot options wel veranderd namelijk; boot 1 Windows Boot Manager, boot 2 UEFI Philips USB PMAP, boot 3 USB Philips Flash Drive P.

De SSD staat er nu niet tussen. Als ik bij Hard Drive BBS Priorities kijk dan kan ik voor boot 1 AHCI P0 Sandisk (SSD) wel kiezen.

Maar dit allemaal werkt jammer genoeg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:31
En als je voorje gaat installeren eerst je HDD afkoppelt en pas na de installatie aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provin915
Arjantje72 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:23:
En als je voorje gaat installeren eerst je HDD afkoppelt en pas na de installatie aansluit?
Dit heeft geen effect. Boot 1 staat op SSD en Boot 2 op USB. Nu komt er te staan: ''reboot and select proper boot device''.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Raar.

Dus check, je hebt het zo precies gedaan:

1. je hebt een usb gemaakt met de media creation tool
2. je hebt alleen de ssd aangesloten
3. je steekt de usb erin start op en krijgt als enige keuze windows op de SSD te zetten met de melding alle gegevens op de schijf gaan verloren
4. windows install, de computer start op...-?- maar niet dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Maak je de installatie wel netjes helemaal af ? Niet dat je de stick er uit trekt bij de eerste reboot als de installatie pas voor de helft klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provin915
Reepje schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:52:
Raar.

Dus check, je hebt het zo precies gedaan:

1. je hebt een usb gemaakt met de media creation tool
2. je hebt alleen de ssd aangesloten
3. je steekt de usb erin start op en krijgt als enige keuze windows op de SSD te zetten met de melding alle gegevens op de schijf gaan verloren
4. windows install, de computer start op...-?- maar niet dus?
Ik volg exact deze stappen en ik kom op de bureaublad van Windows 10 terecht. Het probleem echter komt wanneer ik de computer herstart zonder de USB. Het blijft dan hangen op de Asrock logo. Of ik de boot opties nou verander of niet, dit blijft voorkomen.
PilatuS schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:53:
Maak je de installatie wel netjes helemaal af ? Niet dat je de stick er uit trekt bij de eerste reboot als de installatie pas voor de helft klaar is.
Ik wacht netjes af tot de installatie helemaal compleet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Laat dan de stick erin zitten.

Misschien dat na een ronde updaten de boel wel werkt? Kijk ook of er -na een update- onbekende apparaten zijn in apparaatbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provin915
Reepje schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:12:
Laat dan de stick erin zitten.

Misschien dat na een ronde updaten de boel wel werkt? Kijk ook of er -na een update- onbekende apparaten zijn in apparaatbeheer.
Oke, als ik de USB erin laat dan start Windows 10 wel gewoon op. Enkele suggesties voor updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Die doet windows automatisch.

Ik zou niet in het wilde weg drivers gaan downloaden omdat je immers een moederbord hebt van 7 jaar oud.

Kijk eerst in Computerbeheer>apparaatbeheer of daar geen uitroeptekentjes staan bij bepaalde apparaten. Dit kan ook duiden op een conflict daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provin915
Reepje schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:24:
Die doet windows automatisch.

Ik zou niet in het wilde weg drivers gaan downloaden omdat je immers een moederbord hebt van 7 jaar oud.

Kijk eerst in Computerbeheer>apparaatbeheer of daar geen uitroeptekentjes staan bij bepaalde apparaten. Dit kan ook duiden op een conflict daar.
Geen uitroeptekens te zien gelukkig. Ik had m'n HDD er tijdelijk afgehaald. Kan ik deze weer aansluiten? Voor de rest werkt alles naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Tja, beetje raar, maar als het werkt...

Je kan nog even controleren of je de laatste bios versie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provin915
Reepje schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:39:
Tja, beetje raar, maar als het werkt...

Je kan nog even controleren of je de laatste bios versie hebt.
Hoe kan ik de BIOS versie controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
klik op zoekglas,
voer in: cmd
enter en voer in: wmic bios get smbiosbiosversion

bios versie staat daar.

Ga nu naar de support page van je moederbord en kijk daar wat de laatste versie van je bios is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:52

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Provin915 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:48:
[...]

Hoe kan ik de BIOS versie controleren?
Door in de bios te zoeken naar het versie nummer. Ergens bij info of in een hoekje en dan op de website van de fabrikant de nieuwste downloaden en de instructies volgen. Soms een exe die je in Windows moet uitvoeren, anders vanaf een usb opstarten of in de bios een bestand op usb kiezen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provin915
Reepje schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:54:
klik op zoekglas,
voer in: cmd
enter en voer in: wmic bios get smbiosbiosversion

bios versie staat daar.

Ga nu naar de support page van je moederbord en kijk daar wat de laatste versie van je bios is.
Ah, ik heb 1.30 terwijl er bij support een 1.80 versie beschikbaar is. Kan ik dit gewoon downloaden en installeren voor Windows 10 of is het onveilig om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Niet online
Volg goed de gebruiksaanwijzing. Het is een update voor je moederbord, niet voor windows.
Het zou kunnen dat je probleem ermee wordt opgelost, maar het kan ook niets uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:56
Provin915 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:18:
[...]

SSD veranderd naar AHCI en opnieuw Windows 10 geïnstalleerd. Nog steeds hetzelfde probleem na het herstarten zit de scherm vast op Asrock logo. Ook kan ik niet de BIOS in zonder de USB aangesloten.

Tevens zijn de boot options wel veranderd namelijk; boot 1 Windows Boot Manager, boot 2 UEFI Philips USB PMAP, boot 3 USB Philips Flash Drive P.

De SSD staat er nu niet tussen. Als ik bij Hard Drive BBS Priorities kijk dan kan ik voor boot 1 AHCI P0 Sandisk (SSD) wel kiezen.

Maar dit allemaal werkt jammer genoeg niet.
Windows Boot Manager = de SSD in UEFI omgeving

Na veranderen van IDE naar AHCI moet je inderdaad windows opnieuw installeren. Immers compleet andere indeling

[ Voor 8% gewijzigd door osmosis op 07-06-2017 18:15 ]

Pagina: 1