Autoverhuurbedrijf vraagt om geld na sturen offerte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike6383
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-06 10:18
Ik heb een vervelende ervaring met een autoverhuurbedrijf, en ik zou graag een paar objectieve meningen horen.

Het gaat om de huur van een auto voor de bruiloft van mijn zus en haar verloofde. Mijn vrouw en ik hadden aangeboden het vervoer voor hen te regelen, dus gingen we op zoek en hebben we bij diverse bedrijven informatie aangevraagd.

Een bedrijf leek een interessante aanbieding te doen, dus stuurde ik een e-mail met de vraag of ik kon reserveren. Omdat het bedrijf om een adres vroeg, heb ik het adres van mijn zus gegeven (zelf woon ik niet in Nederland) en uitgelegd dat ik het voor m'n zus regel.

Ik kreeg de volgende vriendelijke reactie terug:
Dat kan uiteraard, onwijs leuk! Wij gaan het allemaal voor jullie in orde maken. Wij sturen nooit iets per post, dus geen zorgen daarom. Wij werken wel altijd met een vooraf betaling van de bushuur. Daarom zullen jullie op termijn een factuur ontvangen (per mail). Ook ontvangen jullie zo dadelijk van mij de offerte ter inzage, hier wordt uiteindelijk een factuur van gemaakt en een bevestiging uit ons boekingssysteem.

Graag zou ik willen weten wat de tijden van het verhuur gaan zijn en of jullie gebruik willen maken van een breng en/of haalservice of chauffeur.
Vervolgens krijg ik een offerte per e-mail met vervaldatum 8 juni. Over en weer nog wat e-mails met vragen van beide kanten mbt het ophalen (tijd, kan het een dag later/eerder). Ook krijg ik een lijst met wat kenmerken en voorwaarden (wat wel en niet mag in de bus, en wat er aanwezig is qua voorzieningen).

Om diverse redenen besluiten we van de huur af te willen zien, dus ik stuur op 2 juni een e-mail waarin ik dat kenbaar maak. Daarop ontvang ik de volgende reactie:
Helaas is het niet mogelijk het verhuur zonder reden na de reservering te annuleren. Graag hoor ik van je wat de reden is zodat wij kunnen kijken of er een annulering mogelijk is.
Vreemd, lijkt me. Ik ben niet van plan mijn reden op te geven, en daarmee de keuze of de reden goed genoeg is aan deze mensen over te laten, dus ik negeer de e-mail. Twee dagen later ontvang ik nog een e-mail waarin mij nogmaals om een reden wordt gevraagd:
Als je ons geen reden van annulering kan opgeven zal de factuur gewoon in rekening worden gebracht. Hier kan ik dan niks aan veranderen.
'Kan ik dan niks aan veranderen' 8)7

Enigszin gepikeerd stuur ik dan toch een e-mail terug:
Ik begrijp niet waarom je een reden nodig hebt. Het lijkt me dat ik van huur kan afzien zonder opgaaf van redenen.

Ik snap nog minder op basis waarvan je denkt een factuur in rekening te kunnen brengen. Gaat het hier om het bestand wat je in eerdere e-mails beschreef als ‘offerte ter inzage’ en ‘voorstel’?

Mijn uitgangspunt is dat er geen overeenkomst is gesloten. Ik heb geen bevestiging ontvangen. Ik heb niet betaald. We waren nog de voorwaarden van de huur aan het bespreken toen ik liet weten ervan af te willen zien. Mijn e-mail waarin ik liet weten niet verder te willen met de huur stuurde ik alleen omdat me dat wel zo netjes leek.

Ik accepteer geen aansprakelijkheid voor wat voor kosten dan ook, en ik ga ervan uit dat dit onze laatste communicatie is hierover.
Vandaag ontvang ik dan de 'factuur'.

Wat moet ik hiervan nou denken? Ik ben niet van plan te betalen (het gaat om €400), maar ik zit er niet op te wachten dat ze aanmaningen naar mijn zus' adres gaan sturen. Voor zover ik weet, is dit bedrijf niet aangesloten bij een keurmerk of wat dan ook.

Beste antwoord (via Perkouw op 09-06-2017 11:27)

• mike6383
[b][message=51495515,noline]
Vraag ze wat zij zien als acceptatie van de overeenkomst. Misschien geeft dat een beeld hoe ze het interpreteren waardoor gerichtere uitleg mogelijk is.
Dit heb ik inmiddels gedaan, en een e-mail teruggekregen waarop bevestigd is dat de huur is geannuleerd. Daarmee is de zaak opgelost. Bedankt voor alle reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike6383
Extra info uit de algemene voorwaarden van de verhuurder:
De huurovereenkomst komt tot stand op het moment dat de huurder schriftelijk, mondeling of via de e-mail akkoord
gaat met de offerte van xxxx dan wel nadat de huurder op enige andere wijze uitdrukkelijk akkoord
is gegaan met het aanbod van xxxx. Na de totstandkoming van de huurovereenkomst stuurt
xxxxl de huurder een bevestiging via de e-mail. In de bevestiging staat vermeld welk voertuig of
welke voertuigen de huurder huurt, voor welke huurperiode(s) en de huurprijs of huurprijzen
Een (gedeeltelijke) annulering van de huurovereenkomst is mogelijk, maar hier zijn kosten aan verbonden. De
hoogte van de annuleringskosten is afhankelijk van het moment dat xxxx de annulering van de
huurder heeft ontvangen.
Aan de huurder worden de volgende annuleringskosten in rekening gebracht:
a. Tot 20 dagen voor aanvang van de huurperiode: 50% van het overeengekomen bedrag;
b. Vanaf 20 dagen voor aanvang van de huurperiode: 100% van het overeengekomen bedrag.
Ik heb dus geen bevestiging ontvangen en in de factuur wordt het volledige bedrag in rekening gebracht, terwijl de huurdatum meer dan een maand later is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:49

Wish

ingwell

Heb je ergens akkoord gegeven op de offerte? Zo te lezen jij niet, maar dat kan je hen dan vragen, waar en wanneer jij dat akkoord hebt gegeven. Kunnen ze dat niet leveren, dan hoef jij natuurlijk ook niet de huur te betalen.

Met een beetje pech krijg je een semantische discussie over "maar jij zei kan ik reserveren" versus "hierbij akkoord op de offerte". Maar zolang jij dat akkoord niet hebt gegeven, kunnen ze je niks maken.

No drama

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Stuur de beste man even zijn eigen voorwaarden, zet er bij dat je op geen enkel moment, schriftelijk, per mail of telefoon hebt toegezegd akkoord te zijn met het aanbod. Je hebt alleen zaken afgesproken die van invloed konden zijn op de prijs en/of mogelijke planning van het een en ander.

De beste man heeft vragen gesteld om duidelijkheid te krijgen betreffende de dag. Dit wil nog niet zeggen, voor beide kanten, dat er ook een akkoord is bereikt of gegeven.

Er is dus geen basis om facturen te sturen of aan te nemen dat de huurder akkoord is gegaan simpelweg omdat die antwoord heeft gegeven op de vragen die verhuurder gesteld heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja, wat zoek je precies voor advies? Volgens mij ben je goed bezig en moet je voet bij stuk houden. Dat ze aanmaningen sturen en incassobureaus gaan inschakelen ligt buiten jouw macht dus daar doe je niets aan. Wel je verhaal blijven bevestiging natuurlijk.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

Graag hoor ik van je wat de reden is zodat wij kunnen kijken of er een annulering mogelijk is.
Wat staat daarover dan in de AV? Of kan men naar willekeur beslissen of annuleren mogelijk is?
Over en weer nog wat e-mails met vragen van beide kanten mbt het ophalen (tijd, kan het een dag later/eerder). Ook krijg ik een lijst met wat kenmerken en voorwaarden (wat wel en niet mag in de bus, en wat er aanwezig is qua voorzieningen).
Op basis hiervan kan men er toch niet vanuit gaan dat er een akkoord is? Hoe zien zij dit dan zelf voor zich? Pakken ze een willekeurige dag en tijd voor de factuur?
'Kan ik dan niks aan veranderen' 8)7
Natuurlijk kunnen ze dat wel, maar dat willen ze niet. Ze ruiken geld.

Dus ik ga mee met sypie hierboven en JvS.
Aangeven dat er geen overeenkomst is en dat het daarmee klaar is.
Ze hebben toch slechts een offerte gestuurd? Of zien ze dit zelf anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Belangrijk is wat je precies gecommuniceerd hebt. Zonder exacte tekst van wat jij hen schreef is het niet te zeggen. Dus heb je duidelijk enkel een offerte gevraagd, of mocht de verhuurder het opvatten als reservering.

Ter verduidelijking voor wie het zich afvraagt; huren van een auto valt niet onder overeenkomst op afstand.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2017 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike6383
Bedankt voor de reacties. Ik zit er wel aan te denken even mijn eigen adres (ik woon in engeland) te sturen, dan krijgt mijn zus hopelijk geen post hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-09 20:17

Ravefiend

Carpe diem!

Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:58:
Belangrijk is wat je precies gecommuniceerd hebt. Zonder exacte tekst van wat jij hen schreef is het niet te zeggen. Dus heb je duidelijk enkel een offerte gevraagd, of mocht de verhuurder het opvatten als reservering.
Dat dus inderdaad, in welke bewoordingen heb je gecommuniceerd want je geeft zelf al aan:
mike6383 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:35:
Een bedrijf leek een interessante aanbieding te doen, dus stuurde ik een e-mail met de vraag of ik kon reserveren.

<knip>

Vervolgens krijg ik een offerte per e-mail met vervaldatum 8 juni.
Initiëel geef je aan te willen reserveren en vervolgens neem je hun antwoord aan als een 'offerte'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:13

Reptile209

- gers -

Beste....,
Reden dat ik helaas niet op uw scherpe huurvoorstel kan ingaan, is dat de bruiloft tot nader order is uitgesteld om persoonlijke redenen van het bruidspaar.
Mvg,
Mike
Zoiets sturen dan maar?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:59
Het bedrijf leek een interessante aanbieding te doen en daarop besluit je een email te sturen met de vraag of je de auto kan reserveren. Wat voor aanbieding is dat dan geweest en is dat niet het aanbod uit de algemene voorwaarden waar je volgens hun interpretatie uitdrukkelijk mee akkoord bent gegaan?
Vervolgens krijg je een enthousiaste email dat het onwijs leuk is en dat ze het allemaal voor jullie in orde gaan maken. Wat had je dan in gedachte dat ze allemaal voor jullie in orde gingen maken als er nog geen overeenkomst zou zijn en waarom niet op dat moment op de rem getrapt en even gemaild dat er nog geen besluit genomen was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:07:
Het bedrijf leek een interessante aanbieding te doen en daarop besluit je een email te sturen met de vraag of je de auto kan reserveren. Wat voor aanbieding is dat dan geweest en is dat niet het aanbod uit de algemene voorwaarden waar je volgens hun interpretatie uitdrukkelijk mee akkoord bent gegaan?
Vervolgens krijg je een enthousiaste email dat het onwijs leuk is en dat ze het allemaal voor jullie in orde gaan maken. Wat had je dan in gedachte dat ze allemaal voor jullie in orde gingen maken als er nog geen overeenkomst zou zijn en waarom niet op dat moment op de rem getrapt en even gemaild dat er nog geen besluit genomen was?
Maar het bedrijf geeft ook aan eerst een offerte te sturen ter inzagen. En vervolgen een factuur. (Maar ook een bevestiging vanuit hun boeking systeem...). Dus hun mail is ook niet geheel duidelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ook andersom blijft het gissen. Laat TS maar integraal de communicatie plaatsen (ex namen). Dan valt er pas advies te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 21:57

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ook ontvangen jullie zo dadelijk van mij de offerte ter inzage, hier wordt uiteindelijk een factuur van gemaakt en een bevestiging uit ons boekingssysteem.
Het woordje 'ook' dus. Dit impliceert toch dat je met de 'ik wil reserveren' het hele offerte traject hebt overgeslagen en deze puur nog ter 'inzage' krijg voor de formaliteit.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
loki504 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:43:
[...]

Maar het bedrijf geeft ook aan eerst een offerte te sturen ter inzagen. En vervolgen een factuur. (Maar ook een bevestiging vanuit hun boeking systeem...). Dus hun mail is ook niet geheel duidelijk.
Ze geven aan dat ze "ook" een offerte gaan sturen en dat daar een factuur van gemaakt wordt. Ik stel me dan bijv een website voor met "huur auto X voor Y per dag" en dat in de offerte staat hoeveel en welke dagen het zijn plus eventuele aanvullende afspraken.
Heel duidelijk is het inderdaad niet maar door vragen te stellen en op de rem te trappen kun je wel duidelijkheid krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Klopt. Maar als je nog vol in bespreking bent zonder een duidelijk akkoord.(nog een bevestiging uit hun boeking systeem). Kan ik in mijn ogen niet over een overeen komst spreken. Maar zonder de heen en weer mail wissel.(nog die van het bedrijf dat mogelijk kan duiden op een overeenkomst) blijft het gissen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike6383
Verwijderd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:44:
Maar ook andersom blijft het gissen. Laat TS maar integraal de communicatie plaatsen (ex namen). Dan valt er pas advies te geven.
Fair enough:

ik:
Ik wilde graag informeren naar de beschikbaarheid van ****. We willen er graag een huren voor de hele dag.

Is er nog een **** beschikbaar? En wat zouden de eventuele kosten zijn?

Alvast bedankt voor uw reactie.
verhuurder:
Wij hebben nog 1 **** beschikbaar die dag.
ik:
Kan ik **** reserveren voor ****?

Dit is het adres (dit is niet mijn adres, dus aub geen post hierheen sturen. Het gaat om de bruiloft van mijn zus voor wie ik dit regel)

Wat zijn de mogelijkheden mbt versiering van de bus?
verhuurder:
Dat kan uiteraard, onwijs leuk! Wij gaan het allemaal voor jullie in orde maken. Wij sturen nooit iets per post, dus geen zorgen daarom. Wij werken wel altijd met een vooraf betaling van de bushuur. Daarom zullen jullie op termijn een factuur ontvangen (per mail). Ook ontvangen jullie zo dadelijk van mij de offerte ter inzage, hier wordt uiteindelijk een factuur van gemaakt en een bevestiging uit ons boekingssysteem.

Graag zou ik willen weten wat de tijden van het verhuur gaan zijn en of jullie gebruik willen maken van een breng en/of haalservice of chauffeur.
verhuurder:
Zoals afgesproken sturen wij jullie in de bijlage een voorstel in de vorm van een offerte. In de bijlage hebben wij ook een document gestopt over hoe wij over onze ****denken, wellicht leuk om te lezen?
Graag ontvang ik ook nog even een 06-nummer van iemand die op de dag van het verhuur aanwezig is zodat wij jullie, mits nodig, kunnen bereiken. Alvast bedankt!
verhuurder:
Nogmaals bedankt voor jullie boeking bij ****". Via deze e-mail willen wij laten weten dat de boeking definitief is gemaakt. Hieronder hebben wij nog enkele belangrijke punten op een rij gezet:
Rijst, confetti en drinken in de bus vinden wij niet zo fijn.
Wij gebruiken in plaats van plakband en kneedgum zuignappen om iets op te hangen.
Deze vinden jullie in de bus en leggen jullie het touw en de zuignappen weer netjes terug?
Wij houden niet van sigarettenrook.
Wij willen volgetankt en schoon bij onze eigenaar afgeleverd worden. (Alleen bij zelf rijden)
Wij willen graag bestuurd worden door iemand van minimaal 21+. (Alleen bij zelf rijden)
Wij zijn vrienden van ANWB, mocht het ooit nodig zijn.
Wij willen graag in Nederland blijven en niet de grens over. (Alleen bij zelf rijden, tenzij anders is afgesproken)
Incl. chauffeur kunnen er maximaal 8 personen met ons mee rijden.
Toen wij jong waren hadden we geen gordels achterin, de Nederlandse wet heeft voor ons een uitzondering gemaakt waardoor wij deze achterin nog steeds niet hebben.
Voorin dragen wij wel een grodel.
Wij voelen ons het prettigst bij max 80 - 90 kilometer per uur. Harder dan dat gaan wij ook niet.
Er wordt veel naar ons gekeken, zwaaien jullie voor ons terug?
De €500,- borg kan alleen contact worden meegenomen op de dag van de huurdatum. Wij nemen geen creditcards of pinpassen aan.
Laten we vooral samen op avontuur gaan en genieten!

LET OP: Wij rekenenen standaard een borg van € 500,- voor onze busjes, deze dien je contant mee te nemen. (Alleen bij zelf rijden en mogelijk te verlagen voor €25,- naar een eigen risico van €250,-) Klik hier om jullie borg te verlagen.
LET OP: Bij een breng- en/of haalservice maken wij gebruik van de leenauto van de klant om van en naar ****te reizen.
verhuurder:
Graag ontvang ik voor onze planning nog een antwoord op mijn vorige mail.

Voor nu staan jullie in het systeem dat jullie zelf de bus komen ophalen in **** om 09.00 uur en zelf komen terugbrengen om 18.00 uur. Dit is last minute straks niet meer te wijzigen ivm het rond maken van de planning. Ik had je hier graag even over gebeld maar je hebt geen 06-nummer bij ons opgegeven. Deze ontvangen wij ook nog graag van je zodat wij je op de dag van het verhuur, mits nodig, telefonisch kunnen bereiken.
ik:
Ik ga vandaag even overleggen met het bruidspaar wat betreft de tijden. Ik denk zelf dat 9:00/10:00 ophalen het beste is. Het enige punt van zorg is het terugbrengen ivm de verschillende festiviteiten. Om de mogelijkheden op een rijtje te krijgen, nog een paar vragen:
* Wat zou de laatste tijd zijn waarop de bus kan worden teruggebracht?
* Kan het de volgende ochtend, en wat zou de eventuele meerprijs zijn?
* Is het mogelijk om gebruik te maken van de haal/breng service?

Mijn telefoonnummer is **** (ik woon in engeland).

Zoals gezegd ga ik vandaag overleggen, dus morgen kan ik een definitief antwoord geven. Ik hoop dat dat ok is.
verhuurder:
Het is mogelijk de bus op zijn laatst om 22.00 uur bij ons terug te brengen. Wij komen altijd op afspraak naar onze loods. Ook is het mogelijk gebruik te maken van onze haalserivce. Dit kan tot uiterlijk 23.00 uur. Hiervoor hebben wij een leenauto vanuit jullie kant nodig om de bus mee te komen ophalen. Deze kunnen jullie achterlaten bij ons op het moment dat jullie de bus komen ophalen. Voor de haalservice betalen jullie 25 euro per uur dat de chauffeur onderweg is.

Het is eventueel ook mogelijk de bus de volgende ochtend voor 08.30 uur bij ons in te leveren. Hiervoor rekenen wij een meerprijs van €45,-. Wij moeten echter wel de garantie hebben dat de bus op een veilige plek kan overnachten. Deze mag niet op een openbaar parkeerterrein of langs de weg worden geparkeerd. Het liefst in een garage of achter een hek. Of anders bij iemand voor de deur op de oprit in een veilige woonwijk. Ook is het belangrijk om te weten dat jullie de olie moeten checken voor het vertrek na een nacht stilstaan.

Graag horen wij waar jullie voorkeur naar uit gaat. Uiteraard bedankt voor je telefoonnummer maar heb je toevallig voor de dag zelf ook een Nederlands 06-nummer van iemand die bereikbaar is? Deze mag ook later nog even worden doorgegeven. Het is alleen maar voor het geval wij het niet kunnen vinden bijvoorbeeld.
ik:
Ik moet de huur helaas annuleren.

Bedankt voor je hulp en tijd.
De drie e-mails hierna heb ik in OP gepost. Ik lees het nu na, en ze hebben me dus wel een bevestiging van boeking gestuurd. Alsnog vind ik dat ik nergens echt akkoord ben gegaan. Mijn eigenlijke reden van het afzien van de huur was het ontbreken van riemen achterin ivm kinderen. Navraag gedaan, en nu bleken de kinderen niet mee te rijden dus is het hele idee van het busje achterhaald...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:21
Ik denk dat je gezien je verstuurde e-mails wel een overeenkomst had en dat je ze 50% van de huurprijs verschuldigd bent.

[Edit]
Ik bedoel: ze sturen een duidelijke bevestiging en je communiceert verder met ze zonder de bevestiging te betwisten. Ze mogen dan er vanuit gaan dat het akkoord is.

[ Voor 42% gewijzigd door croxz op 06-06-2017 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlaadjeBla
  • Laatst online: 08:40
Zoals ik het lees sturen ze eerst een offerte
Zoals afgesproken sturen wij jullie in de bijlage een voorstel in de vorm van een offerte.
om vervolgens eenzijdig te bedanken voor de boeking. Dat laatste is nooit bevestigd door TS. Sterker, TS reageert door te zeggen dat hij zal overleggen met het bruidspaar alvorens het definitief te bevestigen
Zoals gezegd ga ik vandaag overleggen, dus morgen kan ik een definitief antwoord geven. Ik hoop dat dat ok is.
Ik zie hier geen overeenkomst in.

Overigens, als je zoekt op hun quasi grappig geformuleerde "belangrijke punten" vind je vrij snel over welke partij het gaat.
2 Reserveren en annuleren
2.1 De huurovereenkomst komt tot stand op het moment dat de huurder een reservering bevestigt. Er is dan een boeking.
Die bevestiging is mijns inziens nooit gegeven.

[ Voor 59% gewijzigd door SlaadjeBla op 06-06-2017 21:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

croxz schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:21:

[Edit]
Ik bedoel: ze sturen een duidelijke bevestiging en je communiceert verder met ze zonder de bevestiging te betwisten. Ze mogen dan er vanuit gaan dat het akkoord is.
Hier ben ik het mee eens.

Zijn de algemene voorwaarden ergens gepost (geweest)?
Hiermee heb je een reservering geplaatst. Dit lijkt mij nog geen overeenkomst omdat het nog niet als zodanig door jou is uitgesproken met name in samenhang met:
Ook ontvangen jullie zo dadelijk van mij de offerte ter inzage
Zoals afgesproken sturen wij jullie in de bijlage een voorstel in de vorm van een offerte
Anders was een orderbevestiging voldoende geweest.

Maar hier had je gelijk op moeten reageren:
Nogmaals bedankt voor jullie boeking bij ****". Via deze e-mail willen wij laten weten dat de boeking definitief is gemaakt.
Graag ontvang ik voor onze planning nog een antwoord op mijn vorige mail.
Daarop reageer jij niet alsof jij inderdaad afziet van de reservering of de overeenkomst zoals verhuurder denkt te hebben:
Ik ga vandaag even overleggen met het bruidspaar wat betreft de tijden. Ik denk zelf dat 9:00/10:00 ophalen het beste is.
En het volgende sluit dat ook totaal niet uit:
Zoals gezegd ga ik vandaag overleggen, dus morgen kan ik een definitief antwoord geven.
M.a.w. je lijkt hier akkoord te gaan met de boeking/overeenkomst en wil alleen nog de details afkaderen met de verhuurder.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@SlaadjeBla
De eerste mail van ts staat letterlijk "we willen er graag een huren voor de hele dag. " Had er mogelijk gestaan in plaats van graag dan was het imo een ander verhaal maar ik zie op deze manier een overeenkomst en zou dat als verhuurder ook zo interpreteren. Dat de verhuurder dat zo gezien heeft blijkt ook uit de vragen die vervolgens gesteld worden en nergens trapt ts op de rem om duidelijk te maken dat hij nog niet besloten heeft.
Overigens heeft ts het niet over definitief bevestigen maar over definitief antwoord geven en dat zal de verhuurder interpreteren als antwoord op de openstaande vragen, verhuurder vraagt immers letterlijk om antwoord op een vorige mail.

@PcDealer
Het eerste bericht van ts naar verhuurder geeft toch al aan dat hij wil huren, niet dat hij mogelijk wil huren of op zoek is naar prijzen?
Ik wilde graag informeren naar de beschikbaarheid van ****. We willen er graag een huren voor de hele dag.
Dat verhuurder vervolgens een offerte stuurt kan best voor de vorm zijn omdat ze nu eenmaal op die manier werken, ze geven immers ook aan dat de factuur gemaakt wordt op basis van de offerte.

[ Voor 26% gewijzigd door ninjazx9r98 op 06-06-2017 21:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:52:
@SlaadjeBla
De eerste mail van ts staat letterlijk "we willen er graag een huren voor de hele dag. " Had er mogelijk gestaan in plaats van graag dan was het imo een ander verhaal maar ik zie op deze manier een overeenkomst en zou dat als verhuurder ook zo interpreteren.
Dat lees ik als: wij zijn voornemens om er een te huren. Niet als: reserveer die auto voor ons.
Dat de verhuurder dat zo gezien heeft blijkt ook uit de vragen die vervolgens gesteld worden en nergens trapt ts op de rem om duidelijk te maken dat hij nog niet besloten heeft.
Dat vind ik te opportunistisch van de verhuurder. Zij sturen eerst een offerte en bevestigen dan eenzijdig de boeking. TS zegt wel degelijk, doch niet direct, dat hij moet overleggen voor hij definitief kan antwoorden (dus ook antwoorden op de offerte). Het is voor mij in ieder geval duidelijk dat de TS nog aan het informeren is in plaats van reserveren.
Overigens heeft ts het niet over definitief bevestigen maar over definitief antwoord geven en dat zal de verhuurder interpreteren als antwoord op de openstaande vragen, verhuurder vraagt immers letterlijk om antwoord op een vorige mail.
Wederom vind ik dat een te opportunistische interpretatie. Eerst sturen zij een offerte en vervolgens bevestigen zij eenzijdig de boeking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Toch zie ik in de communicatie van beiden genoeg punten van onduidelijk, interpretatie op basis waarvan je de vordering kan gaan betwisten op basis van geen overeenkomst tot stand gekomen. Ik neig meer naar ja dan naar nee, maar niet zonder twijfel. Kan je altijd nog kijken of ze hier een moeilijke zaak van willen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

SlaadjeBla schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:59:
[...]

Dat lees ik als: wij zijn voornemens om er een te huren. Niet als: reserveer die auto voor ons.
Precies dat!
[...]

Wederom vind ik dat een te opportunistische interpretatie. Eerst sturen zij een offerte en vervolgens bevestigen zij eenzijdig de boeking.
En ook

Na nogmaals de correspondentie gelezen te hebben, mis ik prijzen. De ts vraagt namelijk in het begin:
En wat zouden de eventuele kosten zijn?
Die worden pas duidelijk na het ontvangen van de offerte. Ik ga althans er vanuit dat ze dan pas beschikbaar gesteld zijn aan ts. Om een overeenkomst aan te kunnen gaan moet er sprake zijn van wil. Als de prijs heel hoog is naar mening van ts, kan het prima zo zijn dat ts niet akkoord gaat en er dus geen overeenkomst is.

Of was er tussen
Wij hebben nog 1 **** beschikbaar die dag.
en
nog correspondentie op enige wijze geweest?

[ Voor 24% gewijzigd door PcDealer op 06-06-2017 22:12 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@SlaadjeBla
Nadat verhuurder bevestigd dat ze nog 1 *** beschikbaar hebben doet ts zelf de reservering.
Je kunt het opportunistisch noemen wat de verhuurder doet maar uit alle communicatie blijkt dat deze een opdracht gescoord denkt te hebben en er wordt geen enkele moeite gedaan om dit recht te zetten. Zelfs na de eenzijdige melding dat er een definitieve boeking is gebeurt dat niet en gaat het gewoon verder over allerlei details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlaadjeBla
Geheel mee eens, echter vervolgens stuurt de verhuurder:
Zoals afgesproken sturen wij jullie in de bijlage een voorstel in de vorm van een offerte.
Dat doet mij toch de andere kant op neigen. Er was blijkbaar nog geen overeenkomst, men zat nog in het offertetraject.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ninjazx9r98 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:09:
@SlaadjeBla
Nadat verhuurder bevestigd dat ze nog 1 *** beschikbaar hebben doet ts zelf de reservering.
Dat klopt. De ts wil er zeker van zijn dat in de tussentijd de auto niet weg is nu ze nog aan het informeren zijn. Een reservering is echter nog geen opdracht/overeenkomst/bevestiging. Verhuurder geeft bovendien aan dat er van tevoren betaald moet worden.
[...]

Je kunt het opportunistisch noemen wat de verhuurder doet maar uit alle communicatie blijkt dat deze een opdracht gescoord denkt te hebben en er wordt geen enkele moeite gedaan om dit recht te zetten. Zelfs na de eenzijdige melding dat er een definitieve boeking is gebeurt dat niet en gaat het gewoon verder over allerlei details.
Inderdaad zoals ook ik aangaf.

Maar alles overziend, is er geen overeenkomst.

Nu de wettelijke onderbouwing.

Boek 6 Burgerlijk Wetboek (verbintenissenrecht) geeft aan:
Afdeling 2. Het tot stand komen van overeenkomsten
Artikel 217

1 Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.

2 De artikelen 219-225 zijn van toepassing, tenzij iets anders voortvloeit uit het aanbod, uit een andere rechtshandeling of uit een gewoonte.
http://wetten.overheid.nl...oek6_Titeldeel5_Afdeling2
De verhuurder ging er vanuit dat de aanvaarding reeds was geschied voor het aanbod (offerte). Het aanbod is niet aanvaart en later expliciet (voor zover nodig) verworpen.
Artikel 227

De verbintenissen die partijen op zich nemen, moeten bepaalbaar zijn.
Ik neem aan dat hier wordt bedoeld dat duidelijk moet zijn waaruit de overeenkomst bestaat en dus ook de prijs. Voor die tijd (offerte/aanbod) ging verhuurder er reeds vanuit dat er een overeenkomst was.
Paragraaf 2. – Bepalingen voor overeenkomsten anders dan op afstand of buiten de verkoopruimte
Artikel 230l

Voordat de consument door enige andere overeenkomst dan een overeenkomst op afstand of buiten de verkoopruimte, dan wel een daartoe strekkend aanbod, is gebonden, verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie, voor zover deze niet reeds duidelijk uit de context blijkt:

a. de voornaamste kenmerken van de zaken of de diensten, in de mate waarin dit gezien de gebruikte drager en de zaken of diensten passend is;

b. de identiteit van de handelaar, zoals zijn handelsnaam, het geografische adres waar hij gevestigd is en zijn telefoonnummer;

c. de totale prijs van de zaken of diensten, met inbegrip van alle belastingen, of, als door de aard van de zaak of de dienst de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, en, voor zover van toepassing, alle extra vracht-, leverings- of portokosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, in ieder geval het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn;

d. voor zover van toepassing, de wijze van betaling, levering, nakoming, de termijn waarbinnen de handelaar zich verbindt de zaak te leveren of de dienst te verlenen, en het beleid van de handelaar inzake klachtenbehandeling;

e. naast een herinnering aan het bestaan van de wettelijke regeling om een zaak te leveren die beantwoordt aan de overeenkomst, het bestaan en de voorwaarden van diensten na verkoop en van commerciële garanties, voor zover van toepassing;

f. voor zover van toepassing, de duur van de overeenkomst, of, wanneer de overeenkomst van onbepaalde duur is of automatisch verlengd wordt, de voorwaarden voor het opzeggen van de overeenkomst;

g. voor zover van toepassing, de functionaliteit van digitale inhoud, met inbegrip van toepasselijke technische beveiligingsvoorzieningen;

h. voor zover van toepassing, de relevante interoperabiliteit van digitale inhoud met hardware en software waarvan de handelaar op de hoogte is of redelijkerwijs kan worden verondersteld op de hoogte te zijn.
en
Paragraaf 3. – Bepalingen voor overeenkomsten op afstand en overeenkomsten buiten de verkoopruimte
Artikel 230m

1 Voordat de consument gebonden is aan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte, dan wel aan een daartoe strekkend aanbod, verstrekt de handelaar de consument op duidelijke en begrijpelijke wijze de volgende informatie:

a. de voornaamste kenmerken van de zaken of de diensten, in de mate waarin dit gezien de gebruikte drager en de zaken of diensten passend is;

b. de identiteit van de handelaar, zoals zijn handelsnaam;

c. het geografisch adres waar de handelaar gevestigd is en het telefoonnummer, fax en e-mailadres van de handelaar, indien beschikbaar, alsmede, indien van toepassing, het geografische adres en de identiteit van de handelaar voor wiens rekening hij optreedt;

d. wanneer dat verschilt van het overeenkomstig onderdeel c verstrekte adres, het geografische adres van de bedrijfsvestiging van de handelaar, en indien van toepassing dat van de handelaar voor wiens rekening hij optreedt, waaraan de consument eventuele klachten kan richten;

e. de totale prijs van de zaken of diensten, met inbegrip van alle belastingen, of, als door de aard van de zaak of de dienst de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs moet worden berekend, en, in voorkomend geval, alle extra vracht-, leverings- of portokosten en eventuele andere kosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, het feit dat er eventueel dergelijke extra kosten verschuldigd kunnen zijn. In het geval van een overeenkomst voor onbepaalde duur of een overeenkomst die een abonnement inhoudt, omvat de totale prijs de totale kosten per factureringsperiode. Indien voor een dergelijke overeenkomst een vast tarief van toepassing is, omvat de totale prijs ook de totale maandelijkse kosten. Indien de totale kosten niet redelijkerwijze vooraf kunnen worden berekend, wordt de manier waarop de prijs moet worden berekend, medegedeeld;

f. de kosten voor het gebruik van middelen voor communicatie op afstand voor het sluiten van de overeenkomst wanneer deze kosten op een andere grondslag dan het basistarief worden berekend;

g. de wijze van betaling, levering, uitvoering, de termijn waarbinnen de handelaar zich verbindt de zaak te leveren of de diensten te verlenen en, voor zover van toepassing, het klachtafhandelingsbeleid van de handelaar;

h. wanneer een recht van ontbinding van de overeenkomst bestaat, de voorwaarden, de termijn en de modaliteiten voor de uitoefening van dat recht overeenkomstig artikel 230o, alsmede het modelformulier voor ontbinding opgenomen in bijlage I, deel B, van de richtlijn;

i. voor zover van toepassing, het feit dat de consument de kosten van het terugzenden van de zaken zal moeten dragen in geval van uitoefening van het recht van ontbinding en, voor een overeenkomst op afstand, indien de zaken door hun aard niet per gewone post kunnen worden teruggezonden, de kosten van het terugzenden van de zaken;

j. ingeval de consument zijn recht van ontbinding uitoefent nadat hij een verzoek overeenkomstig artikel 230t lid 3 of artikel 230v lid 8 heeft gedaan, dat de consument de handelaar diens redelijke kosten vergoedt overeenkomstig 230s lid 4 (inzake terugzending van zaken dus niet van toepassing);

k. indien er niet voorzien is in het recht van ontbinding van de overeenkomst, de informatie dat de consument geen recht van ontbinding heeft of, voor zover van toepassing, de omstandigheden waarin de consument afstand doet van zijn recht van ontbinding;

l. een herinnering aan het bestaan van de wettelijke waarborg dat de afgeleverde zaak aan de overeenkomst moet beantwoorden;

m. voor zover van toepassing, het bestaan en de voorwaarden van bijstand aan de consument na verkoop, van diensten na verkoop en van commerciële garanties;

n. voor zover van toepassing, het bestaan van relevante gedragscodes, bedoeld in artikel 193a lid 1, onderdeel i, en hoe een afschrift daarvan kan worden verkregen;

o. de duur van de overeenkomst, voor zover van toepassing, of, wanneer de overeenkomst voor onbepaalde duur is of stilzwijgend vernieuwd wordt, de voorwaarden voor het opzeggen van de overeenkomst;

p. voor zover van toepassing, de minimumduur van de uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen voor de consument;

q. voor zover van toepassing, het bestaan en de voorwaarden van waarborgsommen of andere financiële garanties die de consument op verzoek van de handelaar moet betalen of bieden;

r. voor zover van toepassing, de functionaliteit van digitale inhoud met inbegrip van toepasselijke technische beveiligingsvoorzieningen;

s. voor zover van toepassing, de relevante interoperabiliteit van digitale inhoud met hardware en software waarvan de handelaar op de hoogte is of redelijkerwijs kan worden verondersteld op de hoogte te zijn;

t. voor zover van toepassing, de mogelijkheid van toegang tot buitengerechtelijke klachten- en geschilbeslechtingsprocedures waarbij de handelaar zich heeft aangesloten, en de wijze waarop daar toegang toe is.

2 Bij een openbare veiling kan aan de in lid 1 in onderdelen b, c en d, bedoelde informatieverplichting worden voldaan door de overeenkomstige gegevens van de veilingmeester te verstrekken.
Voordat een overeenkomst tot stand komt, moet de aanbiede (de verhuurder in dit geval) een offerte sturen die aan bepaalde eisen moet voldoen. Anders is er geen aanbod. Geen aanbod = geen mogelijkheid tot aanvaarding = geen overeenkomst.
Artikel 230o

1 De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, na:

a. bij een overeenkomst tot het verrichten van diensten: de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten;

b. bij een consumentenkoop:

1°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de zaak heeft ontvangen;

2°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste zaak heeft ontvangen, indien de consument in eenzelfde bestelling meerdere zaken heeft besteld die afzonderlijk worden geleverd;

3°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de laatste zending of het laatste onderdeel heeft ontvangen indien de levering van een zaak bestaat uit verschillende zendingen of onderdelen; of

4°. de dag waarop de consument of een door de consument aangewezen derde, die niet de vervoerder is, de eerste zaak heeft ontvangen voor een overeenkomst die strekt tot de regelmatige levering van zaken gedurende een bepaalde periode;

c. bij een overeenkomst tot levering van water, gas of elektriciteit, die niet gereed voor verkoop zijn gemaakt in een beperkt volume of in een bepaalde hoeveelheid, van stadsverwarming of van digitale inhoud, anders dan op een materiële drager: de dag waarop de overeenkomst wordt gesloten.

2 Indien niet aan de in artikel 230m lid 1, onderdeel h, gestelde eisen is voldaan wordt de in het vorige lid bedoelde termijn verlengd met de tijd die is verstreken vanaf het tijdstip, bedoeld in het vorige lid, tot het moment waarop alle ontbrekende gegevens alsnog op de voorgeschreven wijze aan de consument zijn verstrekt, doch met ten hoogste twaalf maanden.

3 De consument oefent het in lid 1 bedoelde recht uit door binnen de in dat lid gestelde termijn het ingevulde modelformulier voor ontbinding, bedoeld in bijlage I deel B van de richtlijn, te zenden of een andere daartoe strekkende ondubbelzinnige verklaring te doen aan de handelaar.

4 Brengt de consument op elektronische wijze via de website van de handelaar een verklaring tot ontbinding uit, dan bevestigt de handelaar onverwijld op een duurzame gegevensdrager de ontvangst van deze verklaring.

5 Op de consument rust de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het in lid 1 bedoelde recht.
Dus binnen 14 dagen ontbinden. In het geval van lid 2 zelfs 12 maanden, maar volgens mij heeft dat betrekking op colportage.
Artikel 230p

De consument heeft geen recht van ontbinding bij:

a. een overeenkomst waarbij de prijs van de zaken of diensten gebonden is aan schommelingen op de financiële markten waarop de handelaar geen invloed heeft en die zich binnen de ontbindingstermijn kunnen voordoen;

b. een overeenkomst waarbij de consument de handelaar specifiek verzocht heeft hem te bezoeken om daar dringende herstellingen of onderhoud te verrichten, met uitzondering van:

1°. aanvullende dienstverlening waar de consument niet uitdrukkelijk om heeft verzocht;

2°. de levering van andere zaken dan die noodzakelijk zijn om het onderhoud of de herstellingen uit te voeren;

c. een overeenkomst die is gesloten tijdens een openbare veiling;

d. een overeenkomst tot het verrichten van diensten, na nakoming van de overeenkomst, indien:

1°. de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en

2°. de consument heeft verklaard afstand te doen van zijn recht van ontbinding zodra de handelaar de overeenkomst is nagekomen;

e. een overeenkomst tot het verrichten van diensten die strekt tot de terbeschikkingstelling van accommodatie anders dan voor woondoeleinden, van goederenvervoer, van autoverhuurdiensten, van catering en van diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomst een bepaald tijdstip of een bepaalde periode van nakoming is voorzien;

f. een consumentenkoop betreffende:

1°. de levering van volgens specificaties van de consument vervaardigde zaken, die niet geprefabriceerd zijn en die worden vervaardigd op basis van een individuele keuze of beslissing van de consument, of die duidelijk voor een specifieke persoon bestemd zijn;

2°. de levering van zaken die snel bederven of die een beperkte houdbaarheid hebben;

3°. de levering van zaken die niet geschikt zijn om te worden teruggezonden om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne en waarvan de verzegeling na de levering is verbroken;

4°. de levering van zaken die na levering door hun aard onherroepelijk vermengd zijn met andere zaken;

5°. de levering van alcoholische dranken waarvan de prijs is overeengekomen bij het sluiten van een consumentenkoop, maar waarvan de levering slechts kan plaatsvinden na dertig dagen, en waarvan de werkelijke waarde afhankelijk is van schommelingen van de markt waarop de handelaar geen invloed heeft;

6°. de levering van audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling na levering is verbroken;

7°. de levering van kranten, tijdschriften of magazines, met uitzondering van een overeenkomst voor de geregelde levering van dergelijke publicaties;

g. de levering van digitale inhoud die niet op een materiële drager is geleverd, voor zover de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande toestemming van de consument en de consument heeft verklaard dat hij daarmee afstand doet van zijn recht van ontbinding.
Allemaal niet van toepassing.
Artikel 230r

1 De handelaar vergoedt na ontbinding van de overeenkomst overeenkomstig artikel 230o onverwijld doch uiterlijk binnen veertien dagen na de dag van ontvangst van de verklaring tot ontbinding alle van de consument ontvangen betalingen, met inbegrip van de leveringskosten.

2 De handelaar komt de in lid 1 bedoelde verbintenis na, met gebruikmaking van hetzelfde betaalmiddel als door de consument is gebruikt ter voldoening van de voor de ontbinding op de consument rustende verbintenissen, tenzij de consument uitdrukkelijk met een ander betaalmiddel heeft ingestemd en met dien verstande dat de consument hierdoor geen kosten mag hebben.

3 Onverminderd het bepaalde in lid 1 is de handelaar niet verplicht de bijkomende kosten terug te betalen, indien de consument uitdrukkelijk voor een andere wijze dan de door de handelaar aangeboden minst kostbare wijze van standaardlevering heeft gekozen.

4 Tenzij de handelaar heeft aangeboden de op basis van de ontbonden overeenkomst geleverde zaken zelf af te halen, kan de consument eerst nakoming vorderen van de in lid 1 bedoelde verbintenis nadat de handelaar de zaken heeft ontvangen of de consument heeft aangetoond dat hij de zaken heeft teruggezonden, naar gelang welk tijdstip het eerst valt.
De consument heeft recht op terugbetaling van alle kosten. Indien de verhuurder een rekening stuurt, moet deze gecrediteerd worden.

[ Voor 96% gewijzigd door PcDealer op 06-06-2017 22:45 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Na de communicatie gelezen te hebben, is er naar mijn interpretatie op zijn *minst* ruimte om als verhuurder ernstig te moeten twijfelen of er concreet genoeg een acceptatie van het aanbod is geweest. Daarmee is het aan verhuurder als professional om die duidelijkheid te krijgen zodat hij niet voor verrassingen komt te staan - zoals hier.

TS kan op basis van deze communicatie een zeer sterke zaak maken dat van concrete acceptatie geen sprake was.

Ik zou verhuurder inderdaad melden dat er geen overeenkomst was; verwijs hem zonodig naar dit topic waar ook de betreffende wetsartikelen al zijn aangehaald die ingaan op overeenkomsten. Geef ook een correspondentieadres op - ook al is die in de UK.

Zelfs al *zou* de verhuurder claimen dat er een overeenkomst was, dan was die er met jou, niet met 'het adres van familie van jou'. Ze hebben dan ook geen enkele reden, na het ontvangen van een nieuw correspondentieadres, om alsnog naar het andere adres te communiceren. Doen ze dat wel, dan is het duidelijk van wat voor ethiek deze ondernemer zich bedient.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jero_B
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Belachelijke manier van zaken doen. Zelf werken we met ondertekende overeenkomsten, anders is er geen overeenkomst. Ik ben van mening dat mensen een prettig gevoel moeten overhouden bij jouw bedrijf, met of zonder overeenkomst. In de toekomst kan een situatie altijd anders zijn en dan komen ze wél terug bij jou.

( Belangrijke vraag tussendoor, heb je inmiddels wel een trouwauto kunnen regelen? *Shameless self advertising* :+ )

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk dat 9 van de 10 keer er zo een (akkoord) ontstaat. Het lijkt me niet een groot verhuurbedrijf als Europe Car.

"Een bedrijf leek een interessante aanbieding te doen, dus stuurde ik een e-mail met de vraag of ik kon reserveren. Omdat het bedrijf om een adres vroeg, heb ik het adres van mijn zus gegeven (zelf woon ik niet in Nederland) en uitgelegd dat ik het voor m'n zus regel."

Mede hier en nadere gegevens te sturen, lijk je akkoord te gaan met hun aanbieding en wil je een bus reserveren.

- je zou raar opkijken als er geen busje was bij ophalen en alles hetzelfde was vergaan. dan zagen wij een topic " reserveer een busje en bij ophalen is er geen busje, wat kan ik doen ? "

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Als dit echt de integrale e-mails zijn dan heb je een punt. Ik vermoed echter dat er wel degelijk meer gemaild is waaronder de prijs. Als dat gemaild is vóór jouw email waarin je zegt kan ik reserveren voor **** dan heb je m.i. toch echt een aanbod aanvaard.

Het hangt ook nog wel een beetje af van de tijdstippen van de opvolgende e-mails. Je hebt op geen enkel punt aangegeven dat er helemaal nog geen definitieve boeking was.

Ik vermoed overigens dat als de situatie omgekeerd zou zijn en het bedrijf opeens de auto niet meer beschikbaar had, dat dan heel Tweakers zou zeggen dat je wel degelijk een overeenkomst had met het bedrijf en ze gewoon moeten leveren.
PcDealer schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:12:
[...]
Dat klopt. De ts wil er zeker van zijn dat in de tussentijd de auto niet weg is nu ze nog aan het informeren zijn. Een reservering is echter nog geen opdracht/overeenkomst/bevestiging. Verhuurder geeft bovendien aan dat er van tevoren betaald moet worden.
Als je een winkel vraagt even een TV voor je te reserveren, heb je gelijk maar een auto, hotelkamer of vakantiewoning reserveren is niet vrijblijvend en is gewoon een overeenkomst.

Nu de wettelijke onderbouwing.

Boek 6 Burgerlijk Wetboek (verbintenissenrecht) geeft aan:

[...]

De verhuurder ging er vanuit dat de aanvaarding reeds was geschied voor het aanbod (offerte). Het aanbod is niet aanvaart en later expliciet (voor zover nodig) verworpen.
Je weet niet precies wat er is gezegd tussen de twee partijen, ik kan me niet voorstellen dat er geen prijs bekend was vóór TS zei dat hij er een wilde reserveren. Er kan dus best een aanbod gedaan zijn en deze is geaccepteerd door TS. Dat de verkoper vervolgens nog een offerte stuurt maakt dan niet uit.
Dus binnen 14 dagen ontbinden. In het geval van lid 2 zelfs 12 maanden, maar volgens mij heeft dat betrekking op colportage.
Dit is geen koop op afstand.

[edit]
De quote die @Hackus aan haalt laat al zien dat er wel degelijk een aanbod is gedaan:
Een bedrijf leek een interessante aanbieding te doen...
[

[ Voor 4% gewijzigd door emnich op 07-06-2017 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:56
Wat bedoelt TS met
De datum was al bekend, want er was die datum nog maar 1 auto beschikbaar. Maak je hier een prijsafspraak? Als ik ondernemer zou zijn, zou ik dit zien als bevestiging van de verhuur. Dat je dan nog een offerte stuurt ter bevestiging van de reeds gemaakte afspraken (die mails zou je ook als offerte kunnen zien) is alleen maar netjes.

Hoeveel tijd zat er tussen jouw reserveringsmail en de afzegging? Dat kan ook nog meewegen in het oordeel van de ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike6383
Bedankt weer voor alle meningen. Het lijkt erop dat er nogal wat dingen op verschillende manier kunnen worden geïnterpreteerd.

Ik stuur het adres van mijn zus ervan uitgaande dat de prijs van evt brengen/halen hiervan afhankelijk is. Ik zag dit niet als expliciet akkoord gaan.

Wat betreft data: Ik stuur mijn email waarin ik vraag of ik kan reserveren op 29 mei. De annuleringsmail op 2 juni.

De hypothetische situatie waar ik de auto kom halen en er geen blijkt te zijn is anders, omdat ik dan vooruit betaald had. Volgens de offerte zou ik voor 8 juni betaald moeten hebben (vervaldatum). Ik vind het moeilijk te rijmen dat ze aan de ene kant het volledige bedrag vooraf willen, maar aan de andere kant 'kan ik reserveren' zien als de expliciete overeenkomst.

Edit ter verduidelijking: Mijn interpretatie van hun antwoord op mijn vraag of ik kan reserveren is 'ja, als je voor 8 juni betaalt'. Ik begrijp dat wet koa niet geld voor autoverhuur en reizen, maar als ik bij easyjet halverwege de boeking besluit om niet op 'betaal' te klikken, dan vervalt alles gewoon.

@jero: Ik heb iets anders geregeld inmiddels. Bedankt :)

[ Voor 15% gewijzigd door mike6383 op 07-06-2017 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je hebt misschien nu wel wat anders geregeld maar dat wil niet zeggen dat de verhuurder van dit busje je geen rekening meer gaat sturen, tenzij je met dezelfde verhuurder iets hebt geregeld uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
sypie schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 17:02:
Je hebt misschien nu wel wat anders geregeld maar dat wil niet zeggen dat de verhuurder van dit busje je geen rekening meer gaat sturen, tenzij je met dezelfde verhuurder iets hebt geregeld uiteraard.
Mogen ze waarschijnlijk lang gaan sturen. Kans dat een Nederlands bedrijf in dit geval een buitenlander voor laat komen acht ik erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@TS, met de quote die jij in het 1e bericht geeft gaat het balletje rollen. dus denkt het bedrijf ook dat er een overeenkomst is.

quote:

Met het laatste zal de offerte compleet zijn, maar dat zien hun als formaliteit.

Ik denk als je direct in het mailverkeer had laten weten er vanaf te zien en niet 3 dagen later, er niks loos was.
Nu is alles geboekt zoals ik het lees, en zie jij ervan af. lijkt me dat daar een vergoeding voor staat,of dat volle bedrag is kan ik niet zeggen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:11

paQ

Ik zou zeggen, post die offerte eens.
Als die offerte een vervaldatum heeft van 8 juni en je bent nergens expliciet akkoord gegaan, dan is er geen overeenkomst.
Dat je daar 3 dagen de tijd voor neemt om alle opties en/of voorwaarden eens af te wegen vind ik helemaal niet zo vreemd eigenlijk. Als je namelijk niets had laten horen voor 8 juni, dan was de offerte ook vervallen en was er eveneens geen overeenkomst.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 07-06-2017 17:33 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike6383
Ik heb de offerte ontvangen (van een ander e-mailadres en daarom niet in de thread) als pdf met daarnaast twee links: Bekijk offerte online en Accepteer offerte online. Uiteraard heb ik niet op 'accepteer' geklikt, maar het lijkt een link naar moneybird.nl te zijn. Dat schijnt een boekhoudprogramma voor ondernemers te zijn. Het feit dat ik daar niet op geklikt lijkt me nog meer reden om aan de lezing van verhuurder te twijfelen.

De offerte ontvangen op 29 mei:
Beste ****,

Nogmaals bedankt voor jullie interesse in onze ****, zoals afgesproken ontvangen jullie hierbij de prijsopgaven voor de ****

---- hier wat prijsinformatie ---

Offertedatum: 29-05-2017
Vervaldatum: 08-06-2017

We hopen jullie hiermee een passend voorstel gestuurd te hebben, mochten er nog vragen zijn en/ofwillen jullie een keer langs komen om de ****te komen bewonderen en hier een stukje mee terijden dan horen wij dit uiteraard graag.Met vriendelijke groet, ****
Vervolgens reageer ik 2 dagen niet, en krijg ik op 30 mei een factuur (weer van een ander emailadres, en die email was mij eerder niet opgevallen), en op 31 mei om 13:27 een e-mail waarin ik gevraagd wordt om de ophaal/breng tijden te regelen. Een minuut later krijg de bevestiging toegestuurd.

Tussen mijn vraag te reserveren en al deze emails van hun kant heb ik niets van me laten horen. Inmiddels begrijp ik wel dat ik daarmee misschien wat onduidelijkheid had kunnen voorkomen, maar dat is nu te laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:11

paQ

We hopen jullie hiermee een passend voorstel gestuurd te hebben, mochten er nog vragen zijn ... dan horen wij dit uiteraard graag
Als je hierna niets van je hebt laten horen, dan ben je wat mij betreft geen overeenkomst aangegaan.
Je hebt hun aanbod immers niet geaccepteerd. En je accepteert echt niet automatisch door niet expliciet akkoord te gaan.

Maar goed, dat is mijn mening.
@Verwijderd and tha gang zal er vast een beter onderbouwde visie op kunnen loslaten :+

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 07-06-2017 19:23 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf bij mijn eerdere standpunt; ik zie onduidelijkheid, en wellicht een interpretatie door de verhuurder - die ze naar mijn idee hadden moeten valideren.

Vraag ze wat zij zien als acceptatie van de overeenkomst. Misschien geeft dat een beeld hoe ze het interpreteren waardoor gerichtere uitleg mogelijk is. Wijs ze ook naar dit topic; dan kunnen ze de uitleg hier lezen maar eventueel ook hun standpunt onderbouwen.

Zoals ik het zie volgen ze de route 'we kunnen het altijd proberen...' en dat is een ultieme kortetermijngedachte die een bedrijf zich in deze tijd niet kan veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

mike6383 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 18:17:
Ik heb de offerte ontvangen (van een ander e-mailadres en daarom niet in de thread) als pdf met daarnaast twee links: Bekijk offerte online en Accepteer offerte online. Uiteraard heb ik niet op 'accepteer' geklikt, maar het lijkt een link naar moneybird.nl te zijn. Dat schijnt een boekhoudprogramma voor ondernemers te zijn. Het feit dat ik daar niet op geklikt lijkt me nog meer reden om aan de lezing van verhuurder te twijfelen.
Dit geeft aan dat er naast de reservering en het sturen van een offerte, nog expliciet een overeenkomst aangegaan moet worden door de offerte te accepteren. Verhuurder ondermijnt het eigen proces door zonder betaling en zonder expliciet akkoord te denken dat er een overeenkomst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:10
De overeenkomst was rond, alleen de extra's (haal breng de) nog niet.

Waarom zeg je hem te willen reserveren, als je hem eigenlijk niet definitief wilt...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +10 Henk 'm!

• mike6383
[b][message=51495515,noline]
Vraag ze wat zij zien als acceptatie van de overeenkomst. Misschien geeft dat een beeld hoe ze het interpreteren waardoor gerichtere uitleg mogelijk is.
Dit heb ik inmiddels gedaan, en een e-mail teruggekregen waarop bevestigd is dat de huur is geannuleerd. Daarmee is de zaak opgelost. Bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

TereZz schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 20:51:
De overeenkomst was rond, alleen de extra's (haal breng de) nog niet.

Waarom zeg je hem te willen reserveren, als je hem eigenlijk niet definitief wilt...
Omdat "ik zou graag eens willen kijken of er misschien een mogelijkheid tot een optie om een voorstel te krijgen voor een offerte is om eventueel een reservering te bespreken" nogal kut schrijven is alleen maar om je in te dekken voor mogelijke claims.

Draai het eens om, TS was nog steeds cruciale zaken van de huur aan het regelen (ophaaltijden etc.). Als het bedrijf dan had gezegd "sorry maar dan is de auto nog niet beschikbaar", had hij ze dan ook voor het gerecht kunnen slepen wegens het verbreken van een overeenkomst? Natuurlijk niet. Een overeenkomst heb je pas als alle randvoorwaarden gespecificeerd zijn en het bevestigd is vanuit beide partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

mark-k schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:18:
[...]

Omdat "ik zou graag eens willen kijken of er misschien een mogelijkheid tot een optie om een voorstel te krijgen voor een offerte is om eventueel een reservering te bespreken" nogal kut schrijven is alleen maar om je in te dekken voor mogelijke claims.

Draai het eens om, TS was nog steeds cruciale zaken van de huur aan het regelen (ophaaltijden etc.). Als het bedrijf dan had gezegd "sorry maar dan is de auto nog niet beschikbaar", had hij ze dan ook voor het gerecht kunnen slepen wegens het verbreken van een overeenkomst? Natuurlijk niet. Een overeenkomst heb je pas als alle randvoorwaarden gespecificeerd zijn en het bevestigd is vanuit beide partijen.
Dat is niet waar. Je kan prima een overeenkomst sluiten zonder dat alle details al zijn ingevuld.

Dat het bedrijf allemaal geautomatiseerde e-mails stuurt en wellicht vanuit hun software eerst een offerte moet versturen en dan een factuur is misschien niet handig maar maakt niet dat er opeens geen overeenkomst meer is.

Maar goed, zaak is goed afgelopen voor TS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

emnich schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:32:
[...]

Dat is niet waar. Je kan prima een overeenkomst sluiten zonder dat alle details al zijn ingevuld.
Dat ligt ook aan de zaak. Datum en tijd voor verhuur zijn nogal cruciaal. Ophalen of brengen, incusief of exclusief chauffeur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
mike6383 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:10:
[...]

Er valt toch niks te annuleren aangezien je niet akkoord bent gegaan? Krijg je nu annuleringskosten?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Mandrake466 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 05:28:
[...]

Er valt toch niks te annuleren aangezien je niet akkoord bent gegaan?
Volgens de verhuurder lag er wel een overeenkomst en is die dus geannulleerd.
Krijg je nu annuleringskosten?
Dat is deel 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Laatst online: 21-11-2019
Reserveren voordat er een offerte gezien is en de voorwaarden bekeken zijn. TS lijkt overhaast gehandeld te hebben en hiervan de consequentie gepresenteert de krijgen. TS had waarschijnlijk niet willen reserveren maar een optie willen nemen. Ik denk dat het bedrijf hier gelijk heeft, ik zou het op een misverstand in de communicatie gooien en proberen een 50/50 deal te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:28

LankHoar

Langharig tuig

mashell schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:06:
Reserveren voordat er een offerte gezien is en de voorwaarden bekeken zijn. TS lijkt overhaast gehandeld te hebben en hiervan de consequentie gepresenteert de krijgen. TS had waarschijnlijk niet willen reserveren maar een optie willen nemen. Ik denk dat het bedrijf hier gelijk heeft, ik zou het op een misverstand in de communicatie gooien en proberen een 50/50 deal te maken.
Lees even een paar reacties boven je, dan zie je dat het al opgelost is :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
mashell schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:06:
Reserveren is niet per direct bindend. En het hangt erg af van de branch. En de algemene voorwaarde kunnen daar duidelijk in bieden. Staat er niets over in de algemene voorwaarde heeft het bedrijf 9/10 keer pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunthon
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-01-2022
Een huurauto reserveren is een acceptatie van het aanbod. Andersom zou je op de dag van de bruiloft ook niet graag van het verhuurbedrijf horen dat ze de auto aan iemand anders hadden verhuurt onder het mom van "een reservering is vrijblijvend voor beide partijen".

We kennen de exacte details niet, want huur je een antieke T-Ford die eigenlijk alleen voor bijzondere doeleinden wordt gebruikt, dan is zoiets minder gangbaar om "zo maar"weer te verhuren. Een Golfje verhuur je op korte termijn wat makkelijker. Dat heeft invloed op het feit of annuleringskosten wel of niet terecht zouden zijn.

Maar de opvatting "ik reserveer onder voorbehoud" kan niet. Je accepteert het aanbod, gelijk verhuurder accepteert de reservering of je reserveert niet. Een overeenkomst is nooit eenzijdig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb in de reguliere autoverhuur gezeten en een huur is pas definitief na opdagen en controle id en cc. Geen annuleringskosten gezien, ook niet als de klant te laat was en wij daarom annuleerden.

[ Voor 30% gewijzigd door PcDealer op 09-06-2017 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
Vind dit wel een interessant concept. Behalve dat je natuurlijk alle formele dingen hebt zoals het ondertekenen van een offerte etc, etc, etc, heb je in mijn ogen ook nog zoiets als menselijkheid en enthousiasme.

En ik snap wel dat het autobedrijf dit geen leuke manier van zaken doen vind. TS probeert een bus te huren, geef overduidelijk aan dat hij de bus zou willen huren (juridisch niet, maar de intonatie in de email vind ik persoonlijk wel duidelijk genoeg, ze spreken zelfs een tijd af).

De verhuurder moet drie keer mailen, dan zelfs nog een reminder sturen of TS de bus wil.

Aangezien hij nog maar 1 bus had is er best wel een kans dat hij nog een gegadigde had voor de bus. Daarom ook zijn emails en zijn reminders met de vragen. Vervolgens krijgt hij een bot mailtje terug, sorry, ik moet hem helaas annuleren.

Juridisch zal het allemaal best prima zijn maar komop zeg. Reageer dan gewoon even op zijn emails en als je dan annuleert, maak het dan een beetje draaglijk.

Of is het nou heel raar wat ik zeg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunthon
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-01-2022
[b][message=51518113,noline]
Of is het nou heel raar wat ik zeg?
Nee.

Ga je naar de supermarkt, gooi je karretje vol en zet 'm bij de kassa neer. Je bent niet van plan ook maar iets te kopen. Juridisch heb je niks gekocht, dus is er niks aan de hand.

Je kunt dan 2 dingen doen:
1. Je zet alles netjes weer terug

of

2. Je loopt weg.

Welke optie je kiest bepaalt of je het netjes oplost of niet. In het laatste geval moet je niet vreemd opkijken dat een volgende keer de supermarkt je bij de ingang de deur wijst.

[ Voor 41% gewijzigd door Sunthon op 09-06-2017 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik vermoed ook dat ts not amused zou zijn geweest als hij daadwerkelijk de huur had willen laten doorgaan en hij te horen had gekregen "sorry, maar hij is al aan een ander verhuurd. We kregen geen reactie van u".... Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs, aan beide kanten welteverstaan.
Pagina: 1