Wat nodig om laatste 2 onversterkte kanalen te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 13:05
Wellicht onduidelijke titel maar meer paste helaas niet.

Ik heb vorig jaar een Marantz 7010 gekocht voor mijn home cinema. Op dat moment had ik een 7.1 opstelling en was geïnteresseerd in een uitbreiding naar Atmos. In eerste instantie hierom een 7.1.2 opstelling genomen maar wil later ook naar een 7.1.4 opstelling. Echter, 2 van de kanalen van de Marantz zijn onversterkt, hiervoor zou ik volgens mij een eindversterker nodig hebben. Maar vroeg me af hoe dat dan werkt eigenlijk.

Gaan er dan 2 (dubbele) speakerkabels van de onversterkte kanalen naar de eindversterker die vervolgens deze signalen versterkt en naar die 2 overige speakers stuurt? Of kan je ook meerdere speakers/kanalen via die eindversterker laten lopen? Dit vraag ik omdat het me een beetje zonde lijkt om voor de laatste 2 atmosjes een complete eindversterker te kopen. Mocht dit het geval zijn, kan ik dan de boel niet zo instellen dat ik de fronts eindversterk ipv de laatste 2 atmosjes? Dat lijkt me meer zin hebben dan.

Misschien een beetje lekenvragen maar via google werd ik niet veel wijzer dan "met een slechte eindversterker wordt je geluid niet beter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Je kan een ta2024 miniamp Inc behuizing en voeding voor 60e krijgen. Die zijn zeer bescheiden van formaat.

Eindversterkers hebben een lijn signaal (=onversterkt) nodig, en dat gaat met een tulp kabel vanaf de preout van de receiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-10 20:07

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die Marantz heeft toch gewoon versterkte uitgangen voor al z'n 11 surround kanalen? Enige wat enkel onversterkt beschikbaar is zijn de subwoofer uitgangen en de Zone 2 / Zone 3 uitgangen (die bedoeld zijn om bijvoorbeeld een installatie in een andere kamer aan te sluiten).

Of mis ik nu ergens iets?

Afbeeldingslocatie: http://us.marantz.com/Assets/images/products/SR7010/XL_sr7010_u_b_re.jpg

Voor 7.1.4.:
Front L/R, Center, Surround L/R, Surround Back L/R is de 7
subwoofer (via pre-out) is de 1
Die height 1 L/R en height 2 L/R gebruik je dan toch voor de .4?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

De SR7010 heeft "maar" negen eindversterkers. Deze kan je wel redelijk vrij toewijzen waardoor er meerdere configuraties mogelijk zijn, maar voor het tiende en elfde kanaal heb je een losse versterker nodig. Receivers met elf ingebouwde eindversterkers zijn er nog niet veel en zijn sowieso redelijk nieuw. Denon heeft bijvoorbeeld de AVR-X6300 die wel zelfstandig elf kanalen aan kan sturen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:13

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hij heeft maar negen eindversterkers, die kan je flexibel toewijzen aan negen van de elf aansluitingen.

Je kunt dus de front pre out op een eindversterker aansluiten en de negen overige kanalen de receiver gebruiken. Kan je allemaal instellen

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ah, right, dat had ik even gemist. Ik zat ondertussen wel in de handleiding te bladeren en kwam er daar ook niet helemaal uit, maar zie daar wel verschillende configuratie voorbeelden staan waarbij alle 11 terminals gebruikt worden :?

http://us.marantz.com/Doc...7010U_ENG_PDF_UG_v00C.pdf

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Pagina 68, daar staat hoe je het aan moet sluiten als je elf kanalen aan wilt sturen. @Malt007 daar staat ook welke kabels je waar moet leggen om de laatste twee versterkte kanalen te creëren.
Malt007 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:12:
Mocht dit het geval zijn, kan ik dan de boel niet zo instellen dat ik de fronts eindversterk ipv de laatste 2 atmosjes?
Nee, de gewone 5.1 (Front Left, Front Right, Center, Surround Left en Surround Right) is standaard en die kanalen kunnen niet anders in worden gedeeld.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 06-06-2017 18:07 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

FeaR schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:06:
[...]

Pagina 68, daar staat hoe je het aan moet sluiten als je elf kanalen aan wilt sturen.
Ben ik nou gek, of tel ik daar toch echt 13 speakers + 1 subwoofer? Op basis van dat plaatje op pagina 68 zou ik zeggen: drop die FWR/FWL en sluit op die plek de TRR/TRL aan (die terminals hebben immers ook een heigh2 label).

Ik snap dat dat met 9 versterkers nooit kan werken, dus het is een beetje een non-discussie, maar ik snap die handleiding dus niet heel goed?

Nog eens goed gekeken, maar de versterker kiest dus op basis van de soundmode zelf een samenstelling van actieve uitgangen (max. 9), right.

[ Voor 46% gewijzigd door Orion84 op 06-06-2017 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Ja en dan voor je atmos speakers een miniAmpje, die dingen werken echt prima hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 13:05
Bedankt voor de antwoorden, zocht eigenlijk een excuus om er nog een mooie marantz eindversterkers bovenop te zetten, maar als het signaal naar de fronts niet verbeterd kan worden is dat natuurlijk zonde geld. Als ik er 7.1.4 van maak dan ga ik voor een miniampje die ik uit het zicht leg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Sja, dat is een eindeloze discussie die je daarover kan voeren. Het is er één uit de categorie: je moet er in geloven anders werkt het niet. Als je daar vrede mee hebt, kan je het overwegen :).
Pagina: 1