audio uitgang remappen omdat ik 2 speakers heb met aparte ka

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 01-09 10:23
Hey,

Ik heb 2 KRK VXt6's, met audio jack uitgang. Die wil ik gebruiken om mijn PC van geluid te voorzien. Echter is er iets raars aan de hand; ik heb een splitter, zodat ik ze beiden kan aansluiten. Als ik beide kabels er helemaal in steek, hoor ik de stemmen en hoge tonen heel erg.... onderdrukt? alsof ze onder water zitten oid. Als ik beide kabels er voor de helft in steek, klinken ze precies zoals het hoort, alleen dan met ruis omdat de kabel niet goed aansluit. Nu heb ik al van alles geprobeerd, een externe geluidskaart gekocht, alle windows instellingen op neutraal gezet, en ik zou niet weten wat ik moet doen.

Als ik er maar een speaker in steek, en dan wel volledig, klinkt die wel goed overigens. Hierom zat ik te denken om een van de uitgangen op mijn moederbord, die ik toch nooit gebruik, te remappen zodat ie geluid geeft aan m'n andere speaker. Als ik er maar een speaker indoe herkent ie 'm overigens wel gewoon als stereo, dus denkt mn pc dat het rechts en links is. Bij het testen speelt ie ook zowel het rechter als linker geluidje af. Zou iemand me verder kunnen helpen? Wat ik ook kan doen is de front uitgang gebruiken, en dan op de een of andere manier het zo instellen dat ie zowel op mn "headset" (in dit geval speaker 1) en mn "stereo" (speaker 2) afspeelt, maar zou niet weten hoe.

Bij voorbaat enorm bedankt, ik ben echt radeloos. Als je nog iets moet weten zeg maar, ik zal zo snel mogelijk reageren.

Realtek ALC892 Audio Codec
asrock h81m itx
2x KRK VXT6
Logilink UA0078

Mvg,
BremFM

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:14
Aangezien het actieve monitors zijn, neem ik aan dat je ingang en niet uitgang bedoelt. Ik zie dat ze een gebalanceerde ingang hebben, gebruik je daar wel de goeie stekker voor? (XLR of een stereo jack).

Dat remappen zou ik vergeten, volgens mij moet je eerst de goeie kabels hebben :)

wat voor soort splitter gebruik je? Ik vermoed dat daar het probleem ligt nameljik.

Aangezien je computer geen gebalanceerde uitgang heeft, denk ik dat bv https://www.bax-shop.nl/j...Ira_uu0qdQCFQaVGwodw78E_g zou moeten werken.

[ Voor 22% gewijzigd door borft op 06-06-2017 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
borft schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:18:
Aangezien het actieve monitors zijn, neem ik aan dat je ingang en niet uitgang bedoelt. Ik zie dat ze een gebalanceerde ingang hebben, gebruik je daar wel de goeie stekker voor? (XLR of een stereo jack).

Dat remappen zou ik vergeten, volgens mij moet je eerst de goeie kabels hebben :)

wat voor soort splitter gebruik je? Ik vermoed dat daar het probleem ligt nameljik.

Aangezien je computer geen gebalanceerde uitgang heeft, denk ik dat bv https://www.bax-shop.nl/j...Ira_uu0qdQCFQaVGwodw78E_g zou moeten werken.
Zijn zeker niet duur en denk ik de moeite waard, zal ze kopen. Ik gebruik momenteel 2x 6.3 naar 3.5mm verloopjes, maet daarin 3.mm jacks die naar mn PC gaan.

edit - zie dat de 2 uitgangen maar heel kort zijn... die zullen het nooit hale nnaar beide speakers denk ik?

[ Voor 6% gewijzigd door BremFM op 06-06-2017 16:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Je kunt altijd een langere kabel lopen. Mijn punt is, bij een normale stereo jack aansluiting heb je 3 contactjes, namelijk:
1. aarde
2. rechts
3. links

Bij een gebalanceerde mono aansluiting werke het anders:
1. aarde
2. low
3. high

door vervolgens het verschil van low en high te pakken, hou je 2x het signaal over, terwijl ruis wegvalt. In jouw geval levert het iets anders op, namelijk alleen de stereo informatie, de rest van het signaal valt weg (je pakt immers alleen het verschil tussen links en rechts).

Dit kun je oplossen door de bovengelinkte kabel. Als dat goed werkt, staat niets je in de weg om de grote jacks te verlengen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
bedankt, je legt het goed uit. zal het eens proberen. welke kabels kan ik het beste pakken voor verlenging (ben erg arm na het kopen van deze speakers :(, dus het liefst zo goedkoop mogelijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
bijvoorbeeld deze: https://www.bax-shop.nl/j...le-mono-jack-verlengkabel

maar als ik jou was, zou ik eerst testen of mijn theorie klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
borft schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:49:
bijvoorbeeld deze: https://www.bax-shop.nl/j...le-mono-jack-verlengkabel

maar als ik jou was, zou ik eerst testen of mijn theorie klopt :)
de jack kabel is lang genoeg, maar die XLR uitgangen zijn maar heel kort. daarh eb ik verlenging voor nodig.

hoe test ik dat zonder de kabels?

[ Voor 85% gewijzigd door BremFM op 06-06-2017 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Je hebt de verlengkabels niet nodig om te testen toch? De splitter kabel is maar 3.50

Als alternatief kan je natuurlijk zelf een kabel solderen, is niet zo moeilijk en meestal goedkoper :)

[ Voor 38% gewijzigd door borft op 06-06-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
borft schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:52:
Je hebt de verlengkabels niet nodig om te testen toch? De splitter kabel is maar 3.50

Als alternatief kan je natuurlijk zelf een kabel solderen, is niet zo moeilijk en meestal goedkoper :)
en als ik dan toch die verlengkabels nodig heb, heb ik dan niet van die microfoon kabels nodig? xlr female naar xlr male?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
dat hangt af van wat voor splitter kabel je gebruikt :) De splitter die ik gelinked heb is gewoon jack, dus dan heb je een jack verlengkabel nodig :)

als je bijvoorbeeld deze neemt: https://www.bax-shop.nl/x...NTzoJe-qdQCFfcy0wodhKcJJA dan heb je XLR verlengkabels nodig.

Bedenk me net, je zou eens kunnen testen wat er gebeurt als je in Windows de balans helemaal naar links of naar rechts zet.

[ Voor 14% gewijzigd door borft op 06-06-2017 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
borft schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:01:
dat hangt af van wat voor splitter kabel je gebruikt :) De splitter die ik gelinked heb is gewoon jack, dus dan heb je een jack verlengkabel nodig :)

als je bijvoorbeeld deze neemt: https://www.bax-shop.nl/x...NTzoJe-qdQCFfcy0wodhKcJJA dan heb je XLR verlengkabels nodig.
oeps, dacht dat die je als eerste linkte XLR uiteinden hadden.

zou iemand kunnen bevestigen dat borft's oplossing hoogstwaarschijnlijk zal werken? Ik neem altijd het zekere voor het onzekere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Bump

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-10 19:03
Wat zijn je toekomstplannen met deze setup?

Je hebt erg mooie monitors, het zou IMHO best zonde zijn om daar een oplossing aan te knopen die de voordelen van balanced wegnemen. Aan de andere kant heb je in jouw situatie die voordelen misschien helemaal niet nodig!

Je kan ook eens kijken naar het omzetten van unbalanced naar balanced audio met een "DI Box", of zelfs naar een externe audio interface met balanced output. Helaas kost dat wel wat. Als het niet nodig is, niet doen, maar misschien is het leuk voor later.

Een splitterkabel is de goedkoopste oplossing. Even kijken of ik dit goed heb; je gaat van unbalanced audio op een stereo jack (GND + L + R) naar 2 XLR stekkers of 2 Stereo jacks waarbij een deel (de low) van het balanced kant verbonden is met GND.

Schema van die Procab CAB712 is hier te vinden: CAB712 Draden.

XLR Pin 1 (ground) en Pin 3 (low) zitten steeds aan GND en het signaal op Pin 2 (high). Ziet er goed uit, dat zal wel gaan werken denk ik. Gewoon proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Ik gebruik 6,3mm kabels, geen XLR. sorry, snap er echt niet zo veel van. Dit zijn m'n eerste speakers dus heb nog nauwelijks ervaring. Wat moet ik doen om.het op te lossen? Heb een budget van. €20 ofzo.... Ik las je laatste bericht maar snap m niet volledig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
Geen XLR: my bad, niet goed gelezen.

Wat borft eerder voorstelde is dan perfect:
- je hebt een splitter van 1 x 3,5mm STEREO jack (male) naar 2 x 6,3mm MONO jack (male) nodig.
- is die splitter te kort aan de speaker kant dan kan je verlengkabels gebruiken met 6,3mm mono jack (female) naar 6,3mm mono jack (male).

De grote mono jacks plug je in de KRK VXT6 in het gat van de XLR. Kijk naar het plaatje bij de aansluiting op de KRK: sleeve = GROUND, tip = HIGH, ring = LOW. Dat betekent dat als je een MONO jack er in prikt, je in feite LOW en GROUND aan 'aarde' legt, en het signaal op HIGH zet. En dat is prima, dat zou moeten werken voor deze gebalanceerde ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Cascade schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 22:31:
Geen XLR: my bad, niet goed gelezen.

Wat borft eerder voorstelde is dan perfect:
- je hebt een splitter van 1 x 3,5mm STEREO jack (male) naar 2 x 6,3mm MONO jack (male) nodig.
- is die splitter te kort aan de speaker kant dan kan je verlengkabels gebruiken met 6,3mm mono jack (female) naar 6,3mm mono jack (male).

De grote mono jacks plug je in de KRK VXT6 in het gat van de XLR. Kijk naar het plaatje bij de aansluiting op de KRK: sleeve = GROUND, tip = HIGH, ring = LOW. Dat betekent dat als je een MONO jack er in prikt, je in feite LOW en GROUND aan 'aarde' legt, en het signaal op HIGH zet. En dat is prima, dat zou moeten werken voor deze gebalanceerde ingang.
Het ding is echter, ik heb er al 6.3mm's inzitten, die ik beiden omzet naar 3.5mm, en die gaan dan dmv een splitter mn pc in. dat is toch precies hetzelfde als die kabel die borft aanraadde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cascade
Dat is niet te zeggen zo, dan moet je iets duidelijker zijn want ik begrijp niet precies genoeg wat je nu al hebt. :)

Ik moet eerst exact weten wat voor splitter het is. Gaat het van 3,5mm jack (male) STEREO naar 2 keer 3,5mm jack (male) MONO? Klopt dat?

Naar mono is hier essentieel; je moet hier links en rechts scheiden en niet je stereo signaal verdubbelen...

Je bent een omzetter 6,3mm jack naar 3,5mm jack, en dan 2 stuks? Zijn die omzetters MONO of STEREO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Ik heb een klein 6.3m MALE naar 3.5mm FEMALE verloopstukje in beide speakers zitten. Aan beiden zit dan een 3.5mm kabel, mono of stereo weet ik niet. Weet niet hoe ik daar achter kom? Die beide kabels komen samen in een splittertje van allekabels.nl oid, en dat splittertje gaat m'n pc in. https://www.allekabels.nl...jack-splitter-stereo.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
Verloopstukjes: mono of stereo kan je in het algemeen zien aan de stekkers. Als je 3 contacten ziet is het (heel erg waarschijnlijk) stereo, als er maar 2 zijn dan is het zeker mono.

Splitter: die is stereo naar 2 x stereo, dus zeker niet hetzelfde als de splitter die borft voorstelt. Als je dit aansluit dan hoor je op een balanced ingang alleen wat overblijft als je zegmaar links van rechts aftrekt, en dat is niet bedoeld om zo te beluisteren... het zal erg zacht en 'onderdrukt' klinken zoals je al schrijft.

Advies:

Splitter die je nu hebt is niet geschikt voor dit, dus niet gebruiken.

Koop een verloopkabel van 3,5 mm jack male stereo naar 2 x 6,3 mm jack male MONO. Bijvoorbeeld die waar borft naar linkt: DAP FL313 Verloopkabel stereo mini jack naar 2 x jack 3 meter. Die kan je direct in jouw PC en in jouw speakers prikken, dan ben je eigenlijk al klaar.

Die verloopkabel is mogelijk niet lang genoeg, dan zou je verlengkabels er bij moeten halen. Dit kan aan de PC kant (stereo mini jack male naar female), of als de luidsprekers een eind uit elkaar staan aan de speakerkant (mono grote jack female naar grote jack male, zoals borft al aangaf bijvoorbeeld deze: Stagg SAC6PJDL male mono jack verlengkabel). Jouw bestaande verloopstukjes zijn dan niet nodig.

Zou moeten werken.

Waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben is hoe je op het idee bent gekomen om juist deze luidsprekers te kopen?

Het zijn studio monitors met een nieuwprijs boven de 800 euro, gericht op 'professioneel' studio/producer gebruik en niet echt een huis-tuin-en-keuken luidsprekertje dat je even aan je PC knoopt voor 'wat geluid'. Geen verwijt verder, het zijn erg mooie dingen, maar er hoort een zeker begrip bij van het waarom, waarvoor en hoe je ze gebruikt, als je begrijpt wat ik bedoel. Voor het leuk snap ik (zou ik ze voor kopen, gheghe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Cascade schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 21:42:
Verloopstukjes: mono of stereo kan je in het algemeen zien aan de stekkers. Als je 3 contacten ziet is het (heel erg waarschijnlijk) stereo, als er maar 2 zijn dan is het zeker mono.

Splitter: die is stereo naar 2 x stereo, dus zeker niet hetzelfde als de splitter die borft voorstelt. Als je dit aansluit dan hoor je op een balanced ingang alleen wat overblijft als je zegmaar links van rechts aftrekt, en dat is niet bedoeld om zo te beluisteren... het zal erg zacht en 'onderdrukt' klinken zoals je al schrijft.

Advies:

Splitter die je nu hebt is niet geschikt voor dit, dus niet gebruiken.

Koop een verloopkabel van 3,5 mm jack male stereo naar 2 x 6,3 mm jack male MONO. Bijvoorbeeld die waar borft naar linkt: DAP FL313 Verloopkabel stereo mini jack naar 2 x jack 3 meter. Die kan je direct in jouw PC en in jouw speakers prikken, dan ben je eigenlijk al klaar.

Die verloopkabel is mogelijk niet lang genoeg, dan zou je verlengkabels er bij moeten halen. Dit kan aan de PC kant (stereo mini jack male naar female), of als de luidsprekers een eind uit elkaar staan aan de speakerkant (mono grote jack female naar grote jack male, zoals borft al aangaf bijvoorbeeld deze: Stagg SAC6PJDL male mono jack verlengkabel). Jouw bestaande verloopstukjes zijn dan niet nodig.

Zou moeten werken.

Waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben is hoe je op het idee bent gekomen om juist deze luidsprekers te kopen?

Het zijn studio monitors met een nieuwprijs boven de 800 euro, gericht op 'professioneel' studio/producer gebruik en niet echt een huis-tuin-en-keuken luidsprekertje dat je even aan je PC knoopt voor 'wat geluid'. Geen verwijt verder, het zijn erg mooie dingen, maar er hoort een zeker begrip bij van het waarom, waarvoor en hoe je ze gebruikt, als je begrijpt wat ik bedoel. Voor het leuk snap ik (zou ik ze voor kopen, gheghe).
Ben altijd al een fan geweest van muziek. Had eerst de oude Pioneer speakers van m'n vader, maar die waren redelijk snel versleten (tja, papieren conussen...). Toen een jaar+ met een of andere goedkoop action speakertje gedaan, tot ik er klaar mee was. Toen ben ik tweedehands op zoek gegaan, en vond ik deze twee. Gekocht voor €270 voor beiden, omdat op een van die speakers de system level adjustment knop lam is (gebruik ik toch niet). Nu kan ik eindelijk naar het volle, lekkere en kraakheldere geluid van m'n muziek luisteren met ook nog eens een goede bass. Aangezien het studio speakers zijn en dus gemaakt zijn om precies weer te geven wat er normaal gesproken geproduceerd word, leek het me dat de klanken hierop het meest natuurgetrouw zouden klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
Kijk, mooi. Goede deal lijkt me.

System level adjustment knop lam klinkt dan wat minder goed, ik hoop voor je dat het geen probleem wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BremFM
Cascade schreef op zondag 11 juni 2017 @ 11:45:
Kijk, mooi. Goede deal lijkt me.

System level adjustment knop lam klinkt dan wat minder goed, ik hoop voor je dat het geen probleem wordt.
Die knop wordt gebruikt om ruis eruit te filteren oid, maar aangezien ik de speakers niet professioneel gebruik heb ik daar geen baat bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cascade
En, komt er al geluid uit?

Een handleiding is hier te vinden, mocht je die nog niet hebben: KRK VXT Manual PDF.
Pagina: 1