pingkiller schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:26:
[...]
Genoeg werkgevers die mensen aannemen terwijl ze weten dat de kans groot is dat er binnen een jaar een reorganisatie of iets dergelijks aan komt. Voor grote bedrijven ben je maar een nummer en geld niets anders dan de financiële overweging. Als werknemer heb je m.i. dan ook geen morele verplichting om je anders op te stellen richting de werkgever.
Ik vind dat je die morele verplichting wel hebt. Die morele verplichting heeft een werkgever ook.
Dat werkgevers daar niet altijd even goed me om gaan is een ander verhaal, wil niet zeggen dat je als werknemer maar hetzelfde moet doen.
Maar goed, ik leef heel erg volgens het principe dat je anderen zo moet behandelen als je zelf behandeld wil worden, ook al betekend dat dat je op momenten (zwaar) teleurgesteld gaat worden.
Ik ben in mijn leven best een aantal keer grof genaaid door een werkgever, toch weiger ik me daarom anders op te stellen naar een nieuwe werkgever of naar collega's.
De situatie veranderd wel als je solliciteert bij een klein bedrijfje. Ik heb kort gewerkt voor een bedrijf met iets van 6 man, daar hakt zo'n zwangerschap er ontzettend hard in. Nu werk ik voor een organisatie met 10.000 FTE, dan is het gewoon een non-issue.
Bij een klein team hakt het er net zo hard in. Ik werk in een team van 2 man op een afdeling van 4. Als een van ons 2 afwezig is (vakantie, ziekte) komt een groot deel van het werk op 1 persoon terecht en blijft een ander deel gewoon liggen.
Nu hebben wij iets andere verantwoordelijkheden (ik ben senior, collega is junior) dus als ik afwezig ben blijft een deel van het werk gewoon liggen (ik plan mijn werkzaamheden daar op) en als hij afwezig is, heb ik minder tot geen tijd voor mijn projecten. In een klein team van gelijkwaardige personen komt letterlijk al het werk op de schouders van je teamleden terecht. Hoe groot je bedrijf ook is, dat is vaak lastig op te vangen en ik vind dat je daar rekening mee mag houden.
Jwlb schreef op zondag 2 juli 2017 @ 07:53:
Voor mij ligt het grootste probleem niet bij de zwangerschap, dat risico hoort bij het ondernemen en mag je als werkgever ook verwachten als je een dame aanneemt in een bepaalde leeftijdsgroep. Daarnaast wordt je door het UWV gecompenseerd zodat je ook vervanging kan regelen. Dat wordt dus opgelost.
Waarom mag je dat verwachten van een dame van een bepaalde leeftijd? Niet iedere vrouw wil kinderen en mannen in dezelfde leeftijdscategorie willen ook vaker kinderen dan mannen die jonger of ouder zijn.
Qua vervanging, dat klinkt heel erg leuk maar stel dat mijn eerder genoemde collega een vrouw zou zijn... Kost een paar maanden tijd en energie voordat collega goed is ingewerkt en volledig zelfstandig zijn werk kan doen. Tegen de tijd dat de vervangende kracht is ingewerkt komt collega al weer terug. Dat is niet echt een oplossing dus. Dat verliet word namelijk niet door het UWV gecompenseerd. Daarbij moet je ook een complete sollicitatieronde in, wat heel erg veel tijd en energie kost.
Sure, als je productiemedewerker bent en je in 4 uur volledig bent ingewerkt is zoiets prima te doen maar op kennisafdelingen met inwerktrajecten van maanden, stelt die compensatie van het UWV niet zo veel voor.
Het grootste dilemma is voor mij dat je daarna eigenlijk de huidige functie niet meer wilt uitoefenen. Je solliciteert namelijk voor een fulltime baan, maar wil na de zwangerschap een stap terug doen.
Zou je nu fulltime gaan werken, en fulltime terug komen. Geen probleem en niks zeggen.
Zou je nu parttime gaan werken en terug komen met hetzelfde aantal uren. Geen probleem niks zeggen.
In deze situatie vindt ik in ieder geval wel dat je moet aankondigen dat je niet voornemend bent altijd fulltime te blijven werken. Of je dat nu in doet door middel van de opmerking dat je probeert zwanger te worden, of de vraag stelt "ik wil misschien in de toekomst minder uren gaan werken, is daar in deze functie een mogelijkheid toe" is me om het even.
Dat speelt inderdaad ook mee. Als TS nu al weet dat ze bij terugkomst minder wil gaan werken is het redelijk dat nu ook al bij werkgever aan te geven en te vragen wat de mogelijkheden zijn. Het is voor mij een extra argument waarom ik vind dat TS die voorgenomen zwangerschap moet melden bij de werkgever. Staat die daar niet voor open, prima, dan op zoek naar een baan waar ze er wel voor open staan of een tijdje uitzendwerk doen als thuis op de bank zitten financieeel niet handig is.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.